Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Världens högsta marginalskatt

stefanell11 skrev 2018-02-06 09:37:14 följande:

Det har redan länkats i tråden. Läs på om skattereformen 1990.

Birger Schlaug;

www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article16506074.ab

LO positiva till att slopa värnskatten;

arbetet.se/2017/04/10/facken-sank-skatten-pa-arbete/

Erik Åsbrink;

www.svd.se/risk-for-obalans-mellan-skatter

Assar Lindbeck;

magasinetneo.se/artiklar/vinstfragan-ar-ett-sidospar/

Lars Calmfors; Vill slopa värnskatten som inte skulle kosta.

www.dn.se/ledare/kolumner/vaga-avskaffa-varnskatten/

Den gemensamma nämnaren för alla vänsterdebattörer med god ekonomisk skolning är att de samtliga verkar dela mina uppfattningar rakt av.

Ursäkta, jag hittar inte uppgiften om att det bara var 10% som betalade statlig skatt på 80-talet. Var kan jag hitta den uppgiften?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Stefanelli112 skrev 2018-02-06 11:21:44 följande:

Kill bill; Vad säger du om alla vänsterfärgade ekonomer som tycker det vore en bra ide att sänka skatten på arbete? Vad säger du om att TOM LO anser att värnskatten bör slopas? Har du några vänsterfärgade ekonomer som tycker att dagens marginalskatter är optimala för Sverige? Mer meriterade än vanliga civilekonomer som Sandro Scocco vill säga?

Tom Magda (som ju måste lägga sina personliga preferenser åt sidan) har ju massor av gånger flörtat med tex L för att få igenom en skattereform. Vilken idiot som helst fattar ju att hon vill bli av med oket det innebär att brhöva blidka VPK. Det var ju väldigt uppenbart för alla inblandade att höjningarna av marginalskatten och frysningarna av brytpunkterna var något VPK drev igenom, knappast något S egentligen ville.

Höga skatter är inget självändamål för en socialdemokrat och finns det utrymme så sänks också skatten (nu senast skatten för pensionärer). Jag tror emelltrrtid inte att det är rätt tid för skattesänkningar när Sverige behöver satsa på att bygga upp försvaret, rättsväsendet. samt vård, skola och omsorg.
  • KillBill
    Stefanelli112 skrev 2018-02-06 10:40:10 följande:

Förlåt fel av mig. Det var galet många som betalade statlig skatt på 80talet också. Det var 1990 som S ambition var att max 15% skulle betala (inte mer än 50%) och 10% gjorde det.

Det blir lång länkar men googla skattereformen 1990 så finns det på regeringe.se

Du har kommit med så många olika bud nu. Kan du inte länka till uppgiften att bara 10% av befolkningen betalade statlig skatt på 90-talet?
  • KillBill
    Stefanelli112 skrev 2018-02-06 12:12:55 följande:

Fast som alla ekonomer jag länkat till intygar. Det KOSTAR inte alltid Sverige att sänka skatter. Tror man det kan man lika gärna ha en margialskatt på 100% på allt över 25k i mån.

Dessutom är inte heller inkomstskatt det enda sättet för staten att få in pengar. Man kan som sagt återinföra fastighrtsskatten i någon form, sänka ränteavdraget, återinföra arvsskatten med mera.

Du verkar alltid tycka att det S beslutar alltid är rätt i alla lägen. Om S nu hade övergivit VPK och reformerat skattesystemet med tex L och C så hade du sagt att det var rätt. Varje gång S har sänkt skatter har det varit exakt rätt tidpunkt enligt sig. I din värld är S allsmäktiga och KAN inte göra fel. Det gör dig till en oseriös debattör som är meningslös att fortsätta debattera något mer. Jag kan enkelt peka på en massa duheter samtliga partier gjort i min värld. Jag har inte i denna långa tråd hittat ett enda inlägg där du kritiserar ett beslut fattat av S. OM du ens hintar till kritik mot ett fsttat beslut är det alltid oppositionens fel i slutändan.

Du är en av de mest hjärntvättade individer jag någonsin stött på.

Vaför pratar du om VPK. Det är väl nästan 30 år sedan det fanns ett parti med det namnet?
  • KillBill
    Stefanelli112 skrev 2018-02-06 12:12:55 följande:

Fast som alla ekonomer jag länkat till intygar. Det KOSTAR inte alltid Sverige att sänka skatter. Tror man det kan man lika gärna ha en margialskatt på 100% på allt över 25k i mån.

Dessutom är inte heller inkomstskatt det enda sättet för staten att få in pengar. Man kan som sagt återinföra fastighrtsskatten i någon form, sänka ränteavdraget, återinföra arvsskatten med mera.

Du verkar alltid tycka att det S beslutar alltid är rätt i alla lägen. Om S nu hade övergivit VPK och reformerat skattesystemet med tex L och C så hade du sagt att det var rätt. Varje gång S har sänkt skatter har det varit exakt rätt tidpunkt enligt sig. I din värld är S allsmäktiga och KAN inte göra fel. Det gör dig till en oseriös debattör som är meningslös att fortsätta debattera något mer. Jag kan enkelt peka på en massa duheter samtliga partier gjort i min värld. Jag har inte i denna långa tråd hittat ett enda inlägg där du kritiserar ett beslut fattat av S. OM du ens hintar till kritik mot ett fsttat beslut är det alltid oppositionens fel i slutändan.

Du är en av de mest hjärntvättade individer jag någonsin stött på.

Är Stefanelli , Stefanelli 0, Stefanelli 3, Steanelli 12 och Stefanelli 112 samma person och varför skapar du i så fall hela tiden nya användarnamn?

• KillBill
    Rataxes skrev 2018-02-06 13:06:32 följande:
    Nej, det är inte jag som är alla Stefanelli, men

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/hoega-marginalskatter-ger-laegre-skatteintaekter-32429

"Det var meningen att 10?15 procent av löntagarna skulle betala statlig inkomstskatt. 2018 kommer den andelen att ha vuxit till över 36 procent. Samtidigt finns ett tydligt samband mellan höga skatter och minskande skatteintäkter som finansministern inte vill kännas vid."

"76 procent av civilingenjörerna betalar statlig skatt. 70 procent av tandläkarna. 51 procent av lokförarna. 38 procent av poliserna. 30 procent av sjuksköterskorna. 27 procent av gymnasielärarna. 40 procent av alla drifttekniker. Ser vi till chefer inom välfärden och industrin betalar 77 procent av förskolecheferna och 80 procent av cheferna inom socialt arbete statlig skatt. 78 procent av cheferna inom tillverkning, bygg, anläggning och gruvor. Skatten drabbar alltså vanliga inkomster i viktiga och breda yrkesgrupper. 

2014 betalade drygt en miljon löntagare statlig skatt. 2018 kommer den siffran ha vuxit till 1,4 miljoner, en ökning med 360 000 personer på fyra år. Andelen har gått från under 30 procent 2014 till över 36 procent 2018. "

Själv får jag behålla 39% av nästa löneökning medan den ofantliga sektorn får 61% av denna.

Enligt regeringen kommer år 2018 cirka 80 000 fler personer än de cirka 1,3 miljoner löntagare som betalade statlig skatt 2017 hamna över gränsen för statlig skatt (totalt 1,38 miljoner löntagare)

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24583483.ab

Det finns fler än 5 miljoner löntagare i Sverige vilket innebär att det är färre än 30% av löntagarna som betalar statlig skatt idag.

www.expressen.se/dinapengar/over-5-miljoner-personer-ar-sysselsatta-i-sverige/

Det är trist men jag tror tyvärr inte att man ska lita allt för mycket på lobbyorganisationen Svenskt Näringsliv.

• KillBill
    Rataxes skrev 2018-02-06 16:21:07 följande:
    Jag tror mer på Svenskt Näringsliv än en journalist på en skvallertidning.

Om du kollar uppgift om antal löntagare på SCB så anger även dem att det finns drygt 5 miljoner löntagare och när det gäller uppgiften om antal som betalar statlig skatt så ligger anger regeringen och Svenskt näringsliv nästan samma siffra. Uppgiften att mer än 36 % betalar statlig skatt verkar således vara felaktig. 

• KillBill
    ThisMan skrev 2018-02-06 16:54:35 följande:

Uppgiften om över 5 miljoner löntagare är baserad på att det räcker med att jobba en timme i veckan för att kallas löntagare. Tror KillBill att det är vanligt att komma upp i 39000 i månaden om man jobbar 1 timme i veckan?

Är det kanske mer seriöst att använda antal heltidsarbetande?

Vill man räkna med alla bör man räkna om deras löner till heltidsekvivalenter för att avgöra om de skulle fått betala statlig inkomstskatt om de jobbat heltid.

Många väljer ju dessutom att gå ner i arbetstid för att slippa den statliga inkomstskatten. Här har vi ett mörkertal. Sen har vi alla egenföretagare som lägger sig precis under gränsen - för att de kan.

I praktken är således siffran mycket värre än 36%.

Det rimligaste är att ställa de som betalar statlig skatt i relation till inkomsttagarna (alla som uppbär inkomst dvs även pensionärer, föräldralediga, sjukskrivna etc)..då får man ett mått på hur många av skattebetalarna som betalar statlig skatt.
  • KillBill
    ThisMan22 skrev 2018-02-06 19:34:58 följande:

Så kan man göra, men det skulle leda till att nästan alla får betala statlig inkomstskatt. Detta skulle i sin tur få skattemoralen att gå i botten.

Du måste ju också begripa att hela välfärden bygger på folkets samlade välvilja. Eller hur? Men vad tror du händer när skatten går mot 100% och välfärden är sämre än bajen?

?

Jag menar inte att alla ska betala statlig skatt. Jag menar att man ska ställa det antal som betalar statlig skatt i relation till de som betalar skatt. Det är mer adekvat än att ställa antalet som betalar statlig skatt mot någon typ av urval exempelvis de som jobbar heltid, de som bor i Stockholm de som är tjänstemän o.s.v. I tråden hittar du mängder av exempel på skribenter som har gjort en snäv avgränsning för att få det att låta som att nästan alla betalar statlig skatt. Det är ju inte sant.
  • KillBill
    Davved skrev 2018-02-06 20:52:00 följande:

Kill bill tycker att de rätta skattenivåerna alltid är de som S bestämmer vid varje given tidpunkt. På 80-talet var det perfekt med 80% ms, nu är det perfekt med dryga 60%, 1990 var det perfekt med 50%.

Samma sak med brytgränserna. På 80-talet var det rätt att nästan alla betalade statlig skatt. 1990 räckte det med att 10-15% gjorde det och nu behöver minst 30% göra det. S KAN inte göra fel. Det spelar ingen roll om de gör en skatteöverenskommelse med V och ökar marginalskatterna eller med L och minskar ms för oavsett är det då vad Sverige behöver just då. Kill bill har aldrig haft en politisk åsikt som avvikit från det partiet basunerar ut från sveavägen.

Nej, jag tycker däremot att det är fel tidpunkt att sänka skatterna när försvaret, rättsväsendet, vård, skola och omsorg behöver mer resurser.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt