clarkol1 skrev 2018-02-07 15:27:39 följande:
Sen är du löjligt inkonsekvent. Att SAMTLIGA nationalekonomer, både till höger och vänster, ät 100% överens om att den höga marginalskatten är direkt destruktiv för Sverige har du alltid avfärdat och sagt typ att "men folket vill så det spelar ingen roll vad de säger"
När det handlar om fastighetsskatt och förmögenhetsskatt passar det plötsligt för dig att dra upp vad ledande nationalekonomer tycker. Här kan jag dra till med din debatteknik och avfärda detta med att folket inte gillar dessa skatter så det spelar ingen roll vad experterna tycker. Det kommer jag givetvis inte göra, utan håller med dig om att det, om man vill "komma åt rika" är mycket bättre skatter att ha kvar förutsatt att man kraftigt sänker marginalskatterna.
Det finns både svenska och internationella nationalekonomer som försvarar hög marginalskatt (den svenska nivån eller högre).
Alliansen valde under åren 2007 - 2014 att prioritera skattesänkningar för låg och mellaninkomstagare före att sänka marginalskatten. Allianspartierna verkar gå till val på samma politik 2018 dvs jobbskatteavdrag går före marginalskattesänkningar. Allianspartierna verkar alltså inte dela din uppfattning kring vilka skatter som är mest skadliga. En aspekt av alliansens skattepolitik ör f.ö att den kan leda till att differensen mellan de som bara betalar kommunalskatt och de som även betalar statlig skatt och värnskatt ökar..
Det finns undersökningar som visar att en majoritet av svenska folket anser att skattesystemet ska vara progressivt dvs de som har högst inkomster ska betala en högre procentuell skatt.
Som jag sagt tidigare så kan man säkert revidera skattesystemet så att vissa skatter sänks och andra höjs (exempelvis sänkta löneskatter och höjd fastighetsskatt och förmögenhetsskatt) men om Sverige ska ha råd att satsa på försvar, rättsväsende, vård, skola och omsorg så finns det inget utrymme att minska den svenska skattenivån (totalt sett). Att varken alliansen eller den nuvarande regeringen har valt att göra en skatteväxling beror nog på att man anser att det skulle bli för hattigt att först slopa fastighets- och förmögenhetsskatt för att ett tiotal år senare återinföra dessa skatter igen.