Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

Min kille slog mig igår

Pope Joan II skrev 2018-01-25 11:33:16 följande:

Fantastiskt svårt att ta in att människor som jolle och Pripps Vichy inte per automatik är och förblir ensamstående. 

Jag har fantastiskt svårt att ta in att människor med det "logiska" tänkandet inte lyckas få Darwin Awards före 25.
    Nomanisanisland skrev 2018-01-25 15:49:24 följande:
    Fast du ägnar ju inlägg efter inlägg åt att ansvarsbefria TS kille trots att han medvetet har valt att vara ett våldskriminellt as som misshandlar TS istället för att gå därifrån eller uppföra sig som folk. 
    Av någon anledning så är det flera som gjort samma sak i just den här tråden.

• KlunsSmurfen
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 11:42:14 följande:
    Jag tänkte detta skulle vara en lugn och bra period, the honeymoon kallades det väl, en längre tid. Det vore mest logiskt för jag förstår inte själv hur han kan riskera att bli "aggressiv" när han vet att vi är såhär nära att sälja lägenheten. Även om jag gjorde fel.

Det jag har skrivit nu gör att det låter som att vårt förhållande är helt och hållet kaos och att vi bara får varandra att må dåligt och vem försöker jag lura, just nu stämmer det faktiskt. Kanske allt runt omkring nu sätter press på båda och gör att båda blir lättirriterad och stressade. Förut var det jättebra 6 av 7 dagar liksom. 

Jag måste hem imorgon eftersom mäklaren ska komma men efteråt ska jag säga att det är helt och hållet slut och denna gång ska jag hålla fast vid det, såhär kan det ju verkligen inte fortsätta det förstår jag med. Eventuellt att det skulle bli bättre om båda som sagt gav allt och verkligen försökte och slutade upp med mixade signaler hela tiden, men jag tror det har gått för långt nu för att det någonsin ska bli som förr igen. Nu är det bara en ond cirkel och nu får det faktiskt räcka....
    "jag förstår inte själv hur han kan riskera att bli "aggressiv""
    Han kanske inte tycker att han har något att förlora på det när du har bestämt dig för att flytta.
    En del lyckas ta kontroll på det sättet och det kan bli betydligt värre ju närmare flytten du kommer.

"Eventuellt att det skulle bli bättre om båda som sagt gav allt
    "
    Din sambo har bevisat att han inte är villig att göra det.

"men jag tror det har gått för långt nu för att det någonsin ska bli som förr igen"
    Det var innan han hade visat sin rätta sida.
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 11:48:36 följande:
    Om (när) vi flyttar isår så kommer jag inte fortsätta träffa honom, vet jag att jag inte ens kan bo med honom i några månader så finns det ändå ingen framtid för oss.

Jag måste lära mig att vara ensam och må bra ändå, jag kommer allt att vara skeptisk till killar efter detta, hur bra dom än verkar i början. Sen risken att det skulle bli såhär igen, det vore ju lite som ett kvitto på att jag framkallar det även fast jag är omedveten om det. Dock är jag ändå ganska säker på att det inte är så.

Hon jag är hos nu har jag berättat allt för. Resterande vet alla att vi bråkar jättemycket men ingen vet ju riktigt varför. Att säga det till min mamma och min styvpappa osv drar jag mig verkligen mest för men jag tycker att det du skrev ändå känns som ett sätt jag faktiskt skulle kunna klara av att säga det på!
    "Jag måste lära mig att vara ensam och må bra ändå"
    jepp men det är ändå bra att försöka vara så social som möjligt med kompisar.

"jag kommer allt att vara skeptisk till killar efter detta, hur bra dom än verkar i början"
    Man kan inte döma någon på förhand och det är samma sak åt båda håll, man kan inte ta för givet att någon man inte känner är en bra person.

"Sen risken att det skulle bli såhär igen, det vore ju lite som ett kvitto på att jag framkallar det även fast jag är omedveten om det"
    Eller ett kvitto på att du börjat dras till fel killar.
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 13:05:59 följande:
    Jag har personligen inget problem med att han är svartsjuk eller att han har ett kontrollbehov, jag är också svartsjuk om han ger mig en anledning att vara det. Jag har varken urringat eller något annat som ska dra till sig uppmärksamhet hos andra killar, jag kan gå ut i sneakers och bara ha borstat igenom håret för jag skiter i vad andra tycker om mig. Ändå har mina vänner alltid sagt att det är tråkigt att gå ut tillsammans för att killarna då bara går fram till mig, nu låter det som att jag skryter men jag måste få fram denna poängen, ska jag då sluta gå ut helt eller sitta fastklistrad med honom hela kvällen? Alternativt skaffa en kille som litar på mig och inte behöver iaktta mig hela kvällen? Som kanske kan tänka som jag gör, han är ju med MIG? Jag är några år yngre än honom och han verkar ha tröttnat på utelivet nu men jag har inte gjort det än för jag vill kunna fortsätta ha oskyldiga roliga kvällar med mina vänner även om jag avstår mycket med. 

Sen var det inte en lavett utan knytnäven, vilket var ganska oväntat. Annars hade jag nog inte blivit så chockad. Men det där har jag förlåtit honom för, vi var fulla och jag förtjänade det till viss del efter vad jag sa. Problemet är att nya saker hela tiden och vi aldrig bara kan må bra och vara sams en längre tid. 
    "Jag har personligen inget problem med att han är svartsjuk eller att han har ett kontrollbehov,"
    Kontrollbehov - Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/Kontrollbehov
    Kontrollbehov - tvångshandlingar - tvångssyndrom | psykologiguiden.se
    www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/psykisk-ohalsa/kontrollbehov
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 16:31:19 följande:
    Det tror jag med, men mer för att då vet jag att vi inte kommer kunna fortsätta träffas sen, att jag inte kan dra mig ur. Eller ja det klart vi kan träffas om vi vill det. Men annars skulle jag nog föredra om dom inte visste, jag berättade ju förut att jag och mina föräldrar inte pratade med varandra när jag bodde hemma under mina tonår, därför flyttade jag ju när jag fyllde 18, ungefär två år sedan. DÅ fick vi en mycket bättre relation. Så jag är rädd att dom undrar varför detta inte funkade nu heller.. med tanke på att dom avgudar honom.
    "jag berättade ju förut att jag och mina föräldrar inte pratade med varandra när jag bodde hemma under mina tonår"
    Det kan vara en orsak till att du inte drog när din sambo började bete sig illa.
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 17:38:33 följande:
    Nej där blev jag förvirrad, om det var mig personen syftade på. Däremot kramar jag ju mina killkompisar, men där går absolut gränsen.

Något jag ändå funderar över är att han har ju flyttat till en storstad rätt nyligen och den enda han egentligen känner är mig och ja sina kollegor. Jag är ju som sagt uppvuxen här och känner därför, än så länge, betydligt fler personer än honom och det kanske är en ovan situation för honom.

Han kommer jättebra överens med mina närmsta vänner men när vi är ute så vet han ju inte vilka alla jag träffar är. Han ser ju mig ofta prata och skratta med killar, som är olika vänner genom åren, kanske en barndomsvän eller en gammal klasskompis eller någon jag umgåtts i samma kretsar som tidigare. För mig är det ju helt okej att han ser detta, för det är ju helt oskyldigt. Känner inte riktigt att jag plötsligt borde ta avstånd från dom jag umgåtts med genom åren för att min kille är svartsjuk. Trots att det är det motsatta könet. Det jag kan göra är att försöka presentera honom så fort han är i närheten och påminna honom om att inte behöver oroa sig. Jag vet att hans kväll ofta går ut på att iaktta mig och att han inte kan slappna av. Inte när jag går ut på egen hand heller. Därför måste han ju våga lita på mig. Men sen får han ju höra det där på festen, okända killar kommer ofta fram (även fast jag avvisar dom) och så är han ju fullt medveten om att jag var i ett förhållande när vi träffades och att jag var oärlig då även om jag aldrig var otrogen. Det gör det väl knappast enklare. 

Så, kan man egentligen klandra honom? Att han har blivit såhär svartsjuk och ilsken med mig? Han säger ju själv att han inte haft det här problemet tidigare. Jag säger absolut inte att det är okej att slå mig eller kalla mig hora för det men jag vill ändå ärligt veta om jag kunde skött detta på ett bättre sätt och kanske faktiskt har en stor del i att han har blivit såhär nu? Oj vad långt det blev haha förlåt...
    "Så, kan man egentligen klandra honom? Att han har blivit såhär svartsjuk och ilsken med mig?"
    Att ha känslor är en sak men alla är ansvariga för sina handlingar och det är ens handlingar som avgör vem man är och hans handlingar kan man klandra honom för.

Glöm inte alla hårda ord där emellan och när han provocerar helt utan anledning.

"Han säger ju själv att han inte haft det här problemet tidigare."
    Han säger det, har du frågat hans ex?

"Han kommer jättebra överens med mina närmsta vänner"
    Det kan vara så om personen har någon social kompetens, han kan också dra nytta av det om han vill snacka skit om dej sen så det kan vara bra att spara sms och spela in samtal.
    Det finns också en risk att han kommer att tycka illa om dem som (han tror) står på din sida och börjar snacka skit om dem.

"men jag vill ändå ärligt veta om jag kunde skött detta på ett bättre sätt och kanske faktiskt har en stor del i att han har blivit såhär nu?"
    Du hade ju kunnat umgås med enbart tjejer och bara använt mobilen när han övervakar eller låta bli att gå utanför dörren öht men det är inte så ett förhållande ska vara.
    Anonym (chockad) skrev 2017-12-07 09:05:56 följande:

[...]
    Nu lever jag mitt liv och så kan han anpassa sig och öva på att sluta bli svartsjuk. 

[...]

Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 20:17:51 följande:
    Faktiskt kan det där stämma. Jag är nästan glad att min kille fortsätter säga hora eller fitta när han blir arg, för det sätter inga spår. Han skulle kunna säga så många andra personliga saker som jag faktiskt skulle ta åt mig av. Så det här låter kanske lite sjukt men jag kan bli väldigt tacksam att han inte trycker på dom knapparna och kan tänka att det är ganska schysst. Han vet ju precis allt om mig, t.ex. att jag fick vård för ätstörningar när jag var yngre, men han har aldrig sagt ett ljud om det. Där skulle han verkligen kunna sätta spår, men han säger något så opersonligt som hora istället. 
    "Han skulle kunna säga så många andra personliga saker som jag faktiskt skulle ta åt mig av."
    Han gör ju det:
    Anonym (chockad) skrev 2017-12-06 13:22:15 följande:

[...]
    Det jag dock kommer att tänka på är att han kan säga att jag är hjärtlös om jag kollar på en film med hemska scener i eller att jag borde gå och kolla om jag har herpes om jag har ett litet munsår osv. Såna saker tar jag dock åt mig av.
    [...]

Han tycker om jävlas tills du tappar humöret också:
    Anonym (chockad) skrev 2017-12-07 10:52:29 följande:
    [...]
    Men ibland gör han bara saker så man blir galen. Han kan t.ex. sitta och trycka foten mellan mina ben i soffan när jag pluggar och jag visar eller säger då att han ska ge fan men han fortsätter för att det roar honom jättemycket tills jag tappar humöret och går därifrån. Eller stå framför dörren när jag ska gå ut, därför knuffade jag honom jävligt hårt en gång.
    [...]
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 20:41:56 följande:
    Det är just precis det, jag vill absolut inte begränsa mig för att göra honom nöjd och jag tänker aldrig göra det. Men vissa saker kan jag ju inte styra över, som att jag hela tiden tänker på att inte göra något som kan uppfattas fel när jag är ute även fast han inte ens är där, fast det är väl i princip det enda.

Sen också det där som du skrev nu att om jag går med på att okej jag slutar att gå ut eller iallafall avstår om han inte följer med, kommer det sluta där då och göra situationen fortsätta eller kommer han då fortsätta istället så att det aldrig blir bra igen? Jag har ju ångest redan nu för att jag borde ha the time of my life men jag går konstant och tänker på någon som nog inte gör detsamma. Han har dock skrivit ett lååångt meddelande nu vilket inte var helt otippat men jag ser inte hela för min spruckna skärm så det är väl tur i oturen ändå. 

Jag lyckades inte berätta om det nu heller, trots vin och ett bra tillfälle, men det blir kanske enklare om det får gå lite längre tid och jag kan vänja mig vid det mer. 
    "Men vissa saker kan jag ju inte styra över, som att jag hela tiden tänker på att inte göra något som kan uppfattas fel när jag är ute även fast han inte ens är där, fast det är väl i princip det enda."
    Det brukar vara en varningssignal för att något är väldigt fel.
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 23:38:02 följande:

Men har han blivit såhär i samband med att han varit med mig eller har han alltid varit så? Jag skulle bara behöva veta det. Var hans förra förhållande faktiskt bra och kommer hans nästa (vill ej ens tänka på det) förhållande vara bra? Jag skulle så gärna vilja fråga hans ex men det kan jag inte för då kommer hon säkert berätta det för honom. Dom följer ju varandra på sociala medier och det brukar ju vara ett gott tecken.

Jag tror det beror på att jag tänker egoistiskt med och egentligen inte att jag ursäktar honom. Att vi nyss renoverat klart lägenheten och jag därför inte vill sälja. Att jag inte vill att andra ska veta om det här överhuvudtaget. Att jag inte vill se honom med någon annan och tänka att det kunde varit jag. Att jag inte vill ge upp såhär lätt när jag haft den bästa tiden i mitt liv med honom. Redan första gången jag träffade honom så skrattade vi åt saker som inga andra förstod och hade djupa samtal om alla ämnen man kan tänka sig. Så har det fortsatt tills för några månader sen. Jag vet inte hur många gånger jag gråtit ut i hans famn och berättat saker jag aldrig har berättat för någon annan, inte ens min bästa kompis jag haft sedan jag var 6. Vi kan roa oss en hel kväll med att imitera olika repliker från filmer från vår barndom. Kommer jag någonsin klicka så med någon igen? 

Har så svårt att tänka på nuet för det känns så overkligt och att det snart ska bli som förut igen. Det är ju inte ens samma person längre känns det som. Ibland kommer han tillbaka och då kommer alla känslor fram för mig med för att jag hoppas så mycket.

Men nej, han gör inget för att förbättra situationen och han skulle aldrig acceptera att jag utsatte honom för det han har utsatt mig för. Förut sa han ständigt hur vacker jag var och att jag inte behöver smink och nu får man höra oj vad är det för munsår, har du herpes eller? Det är jättesorgligt. Självklart måste jag ge upp nu för det kommer inte bli bättre utan jag kommer bara bli besviken igen.

"Redan första gången..."
    Cold reading?
    Cold reading - Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-26 00:23:15 följande:
    Jo men han har verkligen allt på sin mobil för att kunna förstöra hela mitt liv om han vill, jag tänkte på det även när det var som bäst att jeesus tänk om vi nån dag skulle göra slut. Fast nej det kommer vi ju inte. Sen såg jag att det fanns med på den listan. Så jag skulle behöva kasta hans mobil i golvet. Men jag behöver nog inte oroa mig, men det gör ju ändå att man inte vill skiljas åt som ovänner. Men ja det hade ju varit ett brott.

Vi har inte pratat överhuvudtaget. Han har skrivit flera gånger och det senaste han skrev var bara att han hoppas vi ses imorgon men jag har hållit mig från att svara fast det är så mycket jag vill säga.
    "men det gör ju ändå att man inte vill skiljas åt som ovänner."
    Det finns en risk att det kommer att bli så.
    Kommer du åt hans mobil så bör du radera saker om dej.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-31 19:34:13 följande:
    Jag vill skriva ett svar nu som visar att det finns nått vett i mig och att jag fattat. Men även om han orsakat mycket ångest så känns det verkligen som att han mest lindrar allt nu. Har ju lite tid iallafall, kan jag intala mig själv.
    Det kanske känns som så men att den som orsakar ångest också skulle vara den som lindrar den är paradoxalt. När han orsakar negativa känslor och sen positiva tror jag att din hjärna blir lite lurad så det känns mycket mer positivt än vad det är eftersom det blir en stor skillnad mellan dina känslolägen. Man kan få kickar av det och din hjärna kanske ser honom som lösningen på problemet han orsakat. Det är ungefär så traumatic bonding fungerar och man kommer in på det lesque­lles skrev, man ser orsaken till ett problem som lösningen på problemet.

Du tänker också en hel del på att sälja lägenheten och en massa andra saker, en lättsam lösning på det hade ju varit om han skärpte till sig, men att han verkligen skulle göra det på så kort tid att det hade varit någon mening att fortsätta förhållandet är bara önsketänkande. Det bidrar till starkare separationsångest som också blir starkare för att du inte mår bra och som #1008,  dina minnen och känslor verkar flyta ihop.

När han är i närheten lindrar han också din separationsångest och du tänker mindre.

I den situationen är det lätt att vilja lura sig själv att man själv är en stor orsak till problemet och/eller försöker leva på falska förhoppningar.

Man kan aldrig må riktigt bra eller bli lycklig i ett sånt förhållande.
    Det påminner om ett beroende men det sitter inte så hårt som ett substansberoende, om du lyckas bestämma dig för att det finns en annan lösning på problemet kan det få en helomvändning där det känns som en befrielse att göra slut.

Vad har du får mål i livet?
    Är inte trygghet viktigare än att det bara känns periodvis bra i ett förhållande?
    Vad vill du ha ut av ett förhållande?

Det är lättare för dej att fokusera på dej själv, din framtid och ha kul utan att han finns med i ditt liv men bara om du bestämmer dej för att det går.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (chockad) skrev 2018-02-01 22:51:10 följande:
    Jag kan verkligen stryka under på att han faktiskt ångrar sig. Dessutom har de skickat remiss till en neuropsykiatrisk mottagning. Är väldigt glad att idén kom från er gällande terapi. Han behövde någon professionell som kunde råda honom, det är dock sorgligt att det inte skett tidigare.

Jo jag vill ha barn i framtiden men det kommer inte vara aktuellt förrän om kanske 5 år och då kan ju vad som helst ha hänt.
    Det är väldigt uppenbart att han behöver hjälp men frågan är om han verkligen vill ta emot den, att visa ånger är inte samma sak som att ha så mycket vilja att förändra sig så att man lyckas med det.

Oavsett om han har en diagnos eller inte så är det ju mycket som sitter i personligheten, det kan ta lång tid att bygga upp rätt värderingar och lyckas känna empati när egot börjar bråka eftersom han samtidigt måste bygga om hjärnan.

"det är dock sorgligt att det inte skett tidigare"
    Han knarkade istället, en av konsekvenserna av det brukar vara en personlighetsförändring där man kan bli som han är nu.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (chockad) skrev 2018-02-02 11:01:37 följande:
    Jag försöker att inte ge upp direkt utan faktiskt kämpa för oss eftersom man måste göra det om man vill lyckas i en relation och ta sig över hinder. Jag vet ju att han har gränser han inte går över.

Aldrig i livet att han skulle göra ett barn illa. Han älskar barn och barn älskar honom. Dom kan vara hur jobbiga som helst att jag själv tappar tålamodet men aldrig han. Han har ju jobbat på dagis när han var yngre för att han ville. Så varför tror du det? Det är väl otroligt ovanligt.
    "Jag försöker att inte ge upp direkt utan faktiskt kämpa..."
    Du skriver att du är för feg för att prova något nytt, det är ju inte riktigt att kämpa.
    I din situation kan det bli mer att ge upp sig själv.

"Aldrig i livet att han skulle göra ett barn illa"
    Och för ett par månader sen hade du skrivit aldrig i livet att han skulle göra mej illa, han redan har gått över gränsen du visste han hade. Jag tror nästan att de som skriver i tråden och har erfarenhet av såna personer känner honom bättre än vad du gör.

Han kan vara trevlig mot andra och verkar vara omtyckt men han är inte mogen att vara i ett förhållande på långa vägar, han är för egoistisk och blir ett svin.
    Ett jäkla humör, kort stubin, omogen, tycker om att jävlas, nervärderande, egoistisk, lyssnar för att kunna svara inte för att han bryr sig mm inte direkt någon som är lämplig att ha barn.

På dagis är det andra vuxna i närheten så man kan inte bete sig hur man vill och att han har jobbat på dagis är inte ett bevis för att han var bra på det.

Som molly5­0 skrev så är det en jäkla skillnad på andras barn och sina egna.
    De som skaffar barn med de som är som din pojkvän brukar inte heller ha mognaden att skaffa barn.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (chockad) skrev 2018-02-02 17:08:09 följande:
    Tack men det handlar förstås inte om att jag är stark utan att jag är för feg för att våga pröva nått annat. Jag har alltid haft separationsångest men inte på denna nivå. Men när man har haft det såhär jobbigt som vi nu haft så uppskattar man mer när det är bra som nu. Ibland kanske man tar sådant för givet men det kommer jag aldrig mer att göra.
    "Men när man har haft det såhär jobbigt som vi nu haft så uppskattar man mer när det är bra som nu"
    Är det hjärnan som spelar dej ett spratt igen eller är det medvetet? Du har ju själv skrivit:
    "Ibland känner jag att jag inte önskar min värsta fiende att ha en pojkvän som honom"

Man behöver inte vara bra på att manipulera eller trycka ner för att någon ska fasta i ett destruktivt förhållande. Som ajnas skrev i #1327 så anpassar du dej och flyttar dina gränser, den medberoende kan bli känslostyrd och har en tendens att lura sig själv (något de kan ha väldigt svårt att erkänna för andra) och det blir ungefär som down the slippery slope. i slutänden kan du hamna i en situation som du inte hade räknat med för att du inte ville se det.

Som du resonerar verkar du verkar det mer som att du är villig att spela rysk roulette med ditt välmående, jag tycker inte att det är samma sak som att uppskatta det som är bra.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (chockad) skrev 2018-02-02 13:10:55 följande:
    Alla förtjänar väl en andra chans tycker jag. Sen skulle vissa inte ge honom det i detta fall men jag tror majoriteten skulle det. Men ja det är väl bekvämt och en stor anledning att han får en till chans.

Jag lovar lovar och lovar att inget oskyldigt barn ska bli inblandad i detta. Aldrig att mina framtida barn ska ha en oberäknelig pappa med risk att bli våldsam, inte under några omständigheter. Så det behöver ni absolut inte oroa er över!
    Han har redan fått flera chanser och jag tror inte att majoriteten skulle ge honom så många. Han har missbrukat sina chanser för att han har inte kunnat värdesätta dem (dej), speciellt när han undvek att söka hjälp och drog på en resa istället.
    De som får flera chanser brukar få klent konsekvenstänk och blir mer egoistiska eftersom de vet att de brukar komma undan utan större konsekvenser.

Är det dej själv du vill ge en "andra chans" så du slipper släppa taget?

Du försöker ta allt som en bekräftelse på att han verkligen vill skärpa sig.
    Det finns något emellan personen som i panik hade klängt på första bästa psykolog efter han slagit sin tjej och svinet som inte kan bry sig, det är arslet som faktiskt bryr sig men bara för stunden men tränger bort det med tiden och vill helst slippa ta tag i det.

En andra chans betyder inte att allt fortsätter som vanligt och att man får behålla de som man sårat/jävlats med, det kan också innebära att man inte försöker sätta käppar i hjulen långt efteråt för de som faktiskt lyckats skärpa till sig.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (chockad) skrev 2018-02-02 17:04:52 följande:
    Jo nu börjar jag också förstå att människan inte kan mena allvar.

Jag hoppas och tror att han är en av dom. Sen ska jag sluta att ränna på krogen varje helg, nu ska jag vara hemma med honom eller ta intiativ till att hitta på andra saker. Han vill ju att vi ska vara två vuxna människor och att jag ska tagga ner och det borde egentligen inte vara ett problem. Jag måste förstå nu att jag inte alltid kan följa med mina vänner ut, det är skillnad om man är singel eller att ens partner också deltar. Resten är dock upp till honom att ta itu med.
    Han vill att ni ska vara vuxna och han tycker att du ska tagga ner?
    Och det kommer från någon som kan bete sig värre än en sjuåring?
  • KlunsSmurfen
    ajnas skrev 2018-02-03 00:20:35 följande:

Oavsett vad man tycker och vilken frustration man känner över att hon i våra ögon tar negativa beslut, så är hon 1. Vuxen och KOMMER att göra det som känns bäst för henne framför allt på kort sikt. 2. En kvinna som levt en tid i en destruktiv relation och i mönster som ÄR väldigt svåra att ta sig ur. Vi kan pusha och peppa men hon kanske ändå inte klarar det nu.

Att då säga "gnäll inte om det händer igen", som i att då får du skylla dig själv, det är rätt åt dig som inte gick, då får du stå ditt kast, då kommer ingen vilja lyssna på dig.... Det är inte konstruktivt och framförallt elakt och ett tecken på dålig moral.

Hennes kille då? HAN borde göra slut. HAN borde lämna henne, säga "Jag kan inte vara i en relation om jag riskerar att bete mig illa och skada hennes självkänsla eller på fysiskt sätt, för det är inte vad jag vill eller vad hon förtjänar." Varför läggs allt ansvar på henne för att hon inte ska råka ut för våld igen? Jag tycker att ts borde gå och aldrig vända sig om. Det tyckte hon själv också. Men om hon inte klarar det, är det INTE hennes fel om det händer igen. Det är hans fel. HAN ska inte komma och klaga om det händer igen. Han kan spara sina tårar, sina löften och sitt sökande av empati, för HAN valde att riskera detta genom att stanna kvar. Han borde gå efter första slaget, och definitivt efter andra.

"Men om hon inte klarar det, är det INTE hennes fel om det händer igen"
    Jag har lite svårt för victim blaming när jag inte känner personen men alla har ansvar för sitt eget liv, speciellt i situationer där andra inte tar ansvar för sina handlingar för det finns ingen annan lösning.
    Anonym (Absolut inte) skrev 2018-02-03 09:42:45 följande:
    Det är är precis som jag tycker att samhället och omgivningen borde reagera. De som står runtomkring, borde alltid ställa sig frågan varför han väljer att ha en relation när han uppenbarligen inte klarar av det utan att vara svinig.

Istället för att fråga varför kvinnan stannar. 

Men som enskild individ måste man ju ändå fatta sina egna beslut. TS bör inte stanna och vänta på att mannen ska ta SITT moraliska ansvar. Vid ett sånt här tillfälle, måste man försöka inse att han inte kommer att göra det. Han kommer fortsätta hävda sin rätt att bli arg och få utbrott för att hon provocerar honom.

Och vi vet ju alla att precis vilken bagatell som helst räknas som provokation. Att en annan man pratar med henne, att hon har utmanande kläder, att hon har ett umgänge utanför honom... 

TS låter exakt som min syster i resonemanget. Det är därför jag blir så förtvivlad. Hon var ihop med en kille som också var världens snällaste "egentligen", han hade haft en svår barndom, han hade en diagnos, han hade svårt att uttrycka sig osv.

Det började på en nivå som min syrra tyckte var acceptabel. Hon behövde ju inte ha precis de där kläderna om han inte gillade dem. Hon behövde ju inte gå ut med kompisarna utan honom, för så kul var det ändå inte. Hon behövde ju inte säga saker som gjorde honom irriterad. Hon kunde ju tänka på hur hon själv uttryckte sig.

Och det slutade med att han slog henne medvetslös framför ögonen på deras tvååring. Mina föräldrar satt på akuten och fick höra hennes förklaringar till varför det inte var hans fel.

Nej förresten, det slutade inte där - hon var fortfarande beredd att ta tillbaka honom och försöka anstränga sig lite mer! Det slutade med att HAN kastade ut henne. Vilket är det bästa han har gjort i sitt liv. 

Under den där perioden lärde jag mig att det inte går att tjata eller övertyga någon att lämna en hotfull partner. Det är vansinnigt frustrerande för en anhörig, eftersom man från sin position tycker att det inte ens finns något att diskutera. Man har ju alla rationella argument på sin sida. 

Men det hjälper inte. Den sortens beslut måste komma inifrån. Från en egen övertygelse. Det krävs mental bearbetning. Och TS verkar vara en tuffing som är medveten. Jag tror att det löser sig till sist. 
    "De som står runtomkring, borde alltid ställa sig frågan varför han väljer att ha en relation när han uppenbarligen inte klarar av det utan att vara svinig."
    nja, det är ju ändå rätt uppenbart att en sån person är för egoistisk att tänka på det sättet så ansvaret att lämna ramlar ju över på partnern, det är lättare att få h*n att förstå det än att få arslet att ta ansvar för sitt beteende.

Hade han tagit sitt moraliska ansvar hade han ju jobbat på det för att inte hamna i den situationen.

"Under den där perioden lärde jag mig att det inte går att tjata eller övertyga någon att lämna en hotfull partner."
    Det går nog att försöka bearbeta den medberoende, försöka få den att att få lite insikt i situationen och sätta upp ett mål för framtiden där personen sätter sig själv och sitt välmående i fokus. Man bör också undvika att måla upp honom som ett svin eftersom hon gärna vill försvara honom.
    Tjat och press kan få motsatt effekt eftersom det påminner om ett beroende.

"han hade haft en svår barndom, han hade en diagnos"
    Där kan man kritisera diagnoser en hel del eftersom det brukar ge samma symptom som diagnoser. De har en tendens att kunna få ADHD diagnos i vuxen ålder när de antagligen "bara" är känslomässigt labila eller har någon depression/obearbetat trauma som ligger och pyr.

Sista videon jag länkade i #1101, förträngda känslor som skam, sorg har en tendens att förvandlas till ilska som vissa projicerar på andra eller skuldbelägger dem för det.

1.21.00 (Motsatsen kan ha väldigt negativa effekter)

• KlunsSmurfen
    Anonym (chockad) skrev 2018-02-07 12:57:26 följande:
    Jag tror också att det är så och jag ska verkligen se till att stå upp för mig själv i fortsättningen men även vara självkritisk när det behövs. Inga fler chanser om det går över gränsen igen. De flesta tror väl inte att jag kommer stå för det som jag har skrivit här men jag ska bevisa motsatsen.
    "De flesta tror väl inte att..."
    Det är ingen som vet men vi vet hur det brukar bli så det är inte så konstigt om man har svårt att tro på det.

Skriv ner var dina gränser går och lova dig själv att inte flytta på dem.
  • KlunsSmurfen

Anonym (Anonymm) skrev 2018-02-03 12:12:23 följande:

Men hon slänger ju skit på mig och andra också, så hon är väl likadan mot honom då antagligen... jag blev riktigt ledsen över hennes beteende förut.

Du är ju inte helt oskyldig själv, du har också en tendens att få det att handla lite om dej och båda är lite kaxiga mot varandra så båda kanske ska tagga ner lite.

Om vi låtsas att vi är psykologer

Det låter kanske omänskligt men psykologer/terapeuten är tvungna att se patienten mer eller mindre ett objekt, inte på det sättet att de avhumaniserar men så att inte dras med känslomässigt och riskerar att ta "känslomässigt ansvar" för patienten, för att undvika bli arg och frustrerad om de inte lyckas hjälpa.

Psykologen kan inte lösa det åt patienten men den kan försöka ge patienten rätt verktyg att lösa det själv av egen vilja. Om man försöker lösa problem åt någon får den inte verktyget att göra det och då har man inte riktigt hjälpt.

Man ska ju försöka vara ärlig och få personen att se sitt eget ansvar så där har du rätt men efter en viss gräns är det inte helt oväntat med känslomässiga reaktioner när det är många som trycker på. Speciellt om man börjar skuldbelägga eller trycker på för hårt eftersom man har en tendens att vilja förvara sig själv (du går också in i självförsvar) och känner sig missförstådd.

Jag kan också bli lite frustrerad när jag skriver i såna här trådar, inte för att jag tar det personligt utan för att det är svårt att få den man skriver med att ta kontroll över situationen. Och det är ju det allt handlar om, att försöka ge TS ett bra verktyg att ta kontroll över situationen för hennes egen skull.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (chockad) skrev 2018-02-06 23:08:35 följande:
    Det går inte dåligt det är jag som är bitter haha. Han gjorde bort sig och jag gjorde illa mig men han har sagt att det var en olyckshändelse i ett dygn nu så jag får lita på det och har släppt det.
    Anonym (chockad) skrev 2018-02-07 14:12:43 följande:
    För att jag inte orkar diskutera det, för att jag inte vill att folk ska se ner på mig ännu mer och för att jag inte vet om det var med flit eller ej så då blir det orättvist.
    Varför skulle det bli orättvist?

• KlunsSmurfen
    Anonym (chockad) skrev 2018-02-07 21:53:32 följande:
    För att han inte kan försvara sig.
    Han kan inte förvara sig mot allt annat du har skrivit heller men meningen är väl ändå att du ska se det lite klarare så du kan avgöra själv.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (chockad) skrev 2018-02-08 08:50:03 följande:

Det är inte värre än att jag, trots tjat, sagt nej till något som han oförberett genomförde ändå och som gjorde sinnessjukt ont. Jag tyckte det var och är förnedrande men han skämtar om det. Han säger dock att det verkligen inte var meningen men jag vet inte och jag orkar inte spekulera mer i det heller.

Anonym (chockad) skrev 2018-02-08 10:09:17 följande:

Ni får tolka det hur ni vill men det var definitivt ingen våldtäkt det handlade om. Jag menade inte genomfört på det sättet. Han skrattade heller inte åt mig (hur elak tror ni att han är?) utan han ville lätta upp situationen och få mig på bra humör för att jag skulle skratta men det var lite för tidigt för det. Vi har pratat om det där och löst det.

Anonym (chockad) skrev 2018-02-08 11:43:12 följande:
    Även om detta inte var ett misstag så vet jag om att han inte tänker igenom saker men menar oftast inget illa med det. Denna gång vet jag inte. Jag skrev att han var försvarslös just för att situationen kan tolkas på så många sätt. Det har verkligen blivit så mycket bättre så att denna lilla incident kom väldigt opassande. Att han skämtade om att det fortsatte göra ont var dock över gränsen men ibland kan jag själv inte hålla mig för skratt tillslut för att jag vet att jag måste och då tror han väl att jag tycker det är lite kul ändå eller att han lyckats få mig på bra humör.
    Misstag har man gjort när man inte kunde förutspå konsekvenserna eller hur stora dom skulle bli.

Man har gjort fel är när man skiter i konsekvenserna eller har struntat i att tänka på eventuella konsekvenser. Egoistiska människor kan vara väldigt nonchalanta och tänker inte på vilka konsekvenser det kan få för andra så de kan ha ett klent konsekvenstänk och göra saker impulsivt, men det beror på att de inte bryr sig så mycket.

Har han inte gjort och sagt flera saker och verkar inte haft en tanke på hur det påverkar dej? Han verkar ju också sakna filter när ni bråkar.

Han har tjatat, du har sagt nej, men han gör det ändå. Att glömma bort att du har sagt nej flera gånger är inget man råkar göra så hur kan det vara ett misstag?
    "och som gjorde sinnessjukt ont"  det är misshandel (igen).

Sen skämtar han om det, han skämtar om att det fortsätter att göra ont, han struntar i vad han gjort och hur du känner dig.
    Att försöka skämta bort för att bagatellisera är ett vanligt beteende vid psykisk misshandel.
    Anonym (chockad) skrev 2018-02-08 12:15:50 följande:
    Jag har tänkt så men sen så slutade han ju direkt. Han fortsatte knappast när han märkte att det gjorde ont. Sen blir han sårad för att jag tror att han gjorde det med flit vilket är förståeligt för det hade jag också blivit om det verkligen nu var omedvetet. Nu har jag fått vara arg iallafall. Det är ingen mening att ens diskutera för den enda som vet är ju faktiskt han.
    men han är den som är sårad....
  • KlunsSmurfen

Håller med övriga och hoppas på att det går bra för dig.

Något att tänka på i framtiden.
    45:50 - 52:44

Svar på tråden Min kille slog mig igår