Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 11:42:14 följande:
Jag tänkte detta skulle vara en lugn och bra period, the honeymoon kallades det väl, en längre tid. Det vore mest logiskt för jag förstår inte själv hur han kan riskera att bli "aggressiv" när han vet att vi är såhär nära att sälja lägenheten. Även om jag gjorde fel.
Det jag har skrivit nu gör att det låter som att vårt förhållande är helt och hållet kaos och att vi bara får varandra att må dåligt och vem försöker jag lura, just nu stämmer det faktiskt. Kanske allt runt omkring nu sätter press på båda och gör att båda blir lättirriterad och stressade. Förut var det jättebra 6 av 7 dagar liksom.
Jag måste hem imorgon eftersom mäklaren ska komma men efteråt ska jag säga att det är helt och hållet slut och denna gång ska jag hålla fast vid det, såhär kan det ju verkligen inte fortsätta det förstår jag med. Eventuellt att det skulle bli bättre om båda som sagt gav allt och verkligen försökte och slutade upp med mixade signaler hela tiden, men jag tror det har gått för långt nu för att det någonsin ska bli som förr igen. Nu är det bara en ond cirkel och nu får det faktiskt räcka....
"jag förstår inte själv hur han kan riskera att bli "aggressiv""
Han kanske inte tycker att han har något att förlora på det när du har bestämt dig för att flytta.
En del lyckas ta kontroll på det sättet och det kan bli betydligt värre ju närmare flytten du kommer.
"Eventuellt att det skulle bli bättre om båda som sagt gav allt"
Din sambo har bevisat att han inte är villig att göra det.
"
men jag tror det har gått för långt nu för att det någonsin ska bli som förr igen"
Det var innan han hade visat sin rätta sida.
Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 11:48:36 följande:
Om (när) vi flyttar isår så kommer jag inte fortsätta träffa honom, vet jag att jag inte ens kan bo med honom i några månader så finns det ändå ingen framtid för oss.
Jag måste lära mig att vara ensam och må bra ändå, jag kommer allt att vara skeptisk till killar efter detta, hur bra dom än verkar i början. Sen risken att det skulle bli såhär igen, det vore ju lite som ett kvitto på att jag framkallar det även fast jag är omedveten om det. Dock är jag ändå ganska säker på att det inte är så.
Hon jag är hos nu har jag berättat allt för. Resterande vet alla att vi bråkar jättemycket men ingen vet ju riktigt varför. Att säga det till min mamma och min styvpappa osv drar jag mig verkligen mest för men jag tycker att det du skrev ändå känns som ett sätt jag faktiskt skulle kunna klara av att säga det på!
"
Jag måste lära mig att vara ensam och må bra ändå"
jepp men det är ändå bra att försöka vara så social som möjligt med kompisar.
"
jag kommer allt att vara skeptisk till killar efter detta, hur bra dom än verkar i början"
Man kan inte döma någon på förhand och det är samma sak åt båda håll, man kan inte ta för givet att någon man inte känner är en bra person.
"
Sen risken att det skulle bli såhär igen, det vore ju lite som ett kvitto på att jag framkallar det även fast jag är omedveten om det"
Eller ett kvitto på att du börjat dras till fel killar.
Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 13:05:59 följande:
Jag har personligen inget problem med att han är svartsjuk eller att han har ett kontrollbehov, jag är också svartsjuk om han ger mig en anledning att vara det. Jag har varken urringat eller något annat som ska dra till sig uppmärksamhet hos andra killar, jag kan gå ut i sneakers och bara ha borstat igenom håret för jag skiter i vad andra tycker om mig. Ändå har mina vänner alltid sagt att det är tråkigt att gå ut tillsammans för att killarna då bara går fram till mig, nu låter det som att jag skryter men jag måste få fram denna poängen, ska jag då sluta gå ut helt eller sitta fastklistrad med honom hela kvällen? Alternativt skaffa en kille som
litar på mig och inte behöver iaktta mig hela kvällen? Som kanske kan tänka som jag gör, han är ju med MIG? Jag är några år yngre än honom och han verkar ha tröttnat på utelivet nu men jag har inte gjort det än för jag vill kunna fortsätta ha oskyldiga roliga kvällar med mina vänner även om jag avstår mycket med.
Sen var det inte en lavett utan knytnäven, vilket var ganska oväntat. Annars hade jag nog inte blivit så chockad. Men det där har jag förlåtit honom för, vi var fulla och jag förtjänade det till viss del efter vad jag sa. Problemet är att nya saker hela tiden och vi aldrig bara kan må bra och vara sams en längre tid.
"
Jag har personligen inget problem med att han är svartsjuk eller att han har ett kontrollbehov,"
Kontrollbehov - Wikipedia
sv.wikipedia.org/wiki/Kontrollbehov
Kontrollbehov - tvångshandlingar - tvångssyndrom | psykologiguiden.se
www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/psykisk-ohalsa/kontrollbehovAnonym (chockad) skrev 2018-01-25 16:31:19 följande:
Det tror jag med, men mer för att då vet jag att vi inte kommer kunna fortsätta träffas sen, att jag inte kan dra mig ur. Eller ja det klart vi kan träffas om vi vill det. Men annars skulle jag nog föredra om dom inte visste, jag berättade ju förut att jag och mina föräldrar inte pratade med varandra när jag bodde hemma under mina tonår, därför flyttade jag ju när jag fyllde 18, ungefär två år sedan. DÅ fick vi en mycket bättre relation. Så jag är rädd att dom undrar varför detta inte funkade nu heller.. med tanke på att dom avgudar honom.
"
jag berättade ju förut att jag och mina föräldrar inte pratade med varandra när jag bodde hemma under mina tonår"
Det kan vara en orsak till att du inte drog när din sambo började bete sig illa.
Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 17:38:33 följande:
Nej där blev jag förvirrad, om det var mig personen syftade på. Däremot kramar jag ju mina killkompisar, men där går absolut gränsen.
Något jag ändå funderar över är att han har ju flyttat till en storstad rätt nyligen och den enda han egentligen känner är mig och ja sina kollegor. Jag är ju som sagt uppvuxen här och känner därför, än så länge, betydligt fler personer än honom och det kanske är en ovan situation för honom.
Han kommer jättebra överens med mina närmsta vänner men när vi är ute så vet han ju inte vilka alla jag träffar är. Han ser ju mig ofta prata och skratta med killar, som är olika vänner genom åren, kanske en barndomsvän eller en gammal klasskompis eller någon jag umgåtts i samma kretsar som tidigare. För mig är det ju helt okej att han ser detta, för det är ju helt oskyldigt. Känner inte riktigt att jag plötsligt borde ta avstånd från dom jag umgåtts med genom åren för att min kille är svartsjuk. Trots att det är det motsatta könet. Det jag kan göra är att försöka presentera honom så fort han är i närheten och påminna honom om att inte behöver oroa sig. Jag vet att hans kväll ofta går ut på att iaktta mig och att han inte kan slappna av. Inte när jag går ut på egen hand heller. Därför måste han ju våga lita på mig. Men sen får han ju höra det där på festen, okända killar kommer ofta fram (även fast jag avvisar dom) och så är han ju fullt medveten om att jag var i ett förhållande när vi träffades och att jag var oärlig då även om jag aldrig var otrogen. Det gör det väl knappast enklare.
Så, kan man egentligen klandra honom? Att han har blivit såhär svartsjuk och ilsken med mig? Han säger ju själv att han inte haft det här problemet tidigare. Jag säger absolut inte att det är okej att slå mig eller kalla mig hora för det men jag vill ändå ärligt veta om jag kunde skött detta på ett bättre sätt och kanske faktiskt har en stor del i att han har blivit såhär nu? Oj vad långt det blev haha förlåt...
"
Så, kan man egentligen klandra honom? Att han har blivit såhär svartsjuk och ilsken med mig?"
Att ha känslor är en sak men alla är ansvariga för sina handlingar och det är ens handlingar som avgör vem man är och hans handlingar kan man klandra honom för.
Glöm inte alla hårda ord där emellan och när han provocerar helt utan anledning.
"
Han säger ju själv att han inte haft det här problemet tidigare."
Han säger det, har du frågat hans ex?
"
Han kommer jättebra överens med mina närmsta vänner"
Det kan vara så om personen har någon social kompetens, han kan också dra nytta av det om han vill snacka skit om dej sen så det kan vara bra att spara sms och spela in samtal.
Det finns också en risk att han kommer att tycka illa om dem som (han tror) står på din sida och börjar snacka skit om dem.
"
men jag vill ändå ärligt veta om jag kunde skött detta på ett bättre sätt och kanske faktiskt har en stor del i att han har blivit såhär nu?"
Du hade ju kunnat umgås med enbart tjejer och bara använt mobilen när han övervakar eller låta bli att gå utanför dörren öht men det är inte så ett förhållande ska vara.
Anonym (chockad) skrev 2017-12-07 09:05:56 följande:
[...]
Nu lever jag mitt liv och så kan han anpassa sig och öva på att sluta bli svartsjuk.
[...]
Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 20:17:51 följande:
Faktiskt kan det där stämma. Jag är nästan glad att min kille fortsätter säga hora eller fitta när han blir arg, för det sätter inga spår. Han skulle kunna säga så många andra personliga saker som jag faktiskt skulle ta åt mig av. Så det här låter kanske lite sjukt men jag kan bli väldigt tacksam att han inte trycker på dom knapparna och kan tänka att det är ganska schysst. Han vet ju precis allt om mig, t.ex. att jag fick vård för ätstörningar när jag var yngre, men han har aldrig sagt ett ljud om det. Där skulle han verkligen kunna sätta spår, men han säger något så opersonligt som hora istället.
"
Han skulle kunna säga så många andra personliga saker som jag faktiskt skulle ta åt mig av."
Han gör ju det:
Anonym (chockad) skrev 2017-12-06 13:22:15 följande:
[...]
Det jag dock kommer att tänka på är att han kan säga att jag är hjärtlös om jag kollar på en film med hemska scener i eller att jag borde gå och kolla om jag har herpes om jag har ett litet munsår osv. Såna saker tar jag dock åt mig av.
[...]
Han tycker om jävlas tills du tappar humöret också:
Anonym (chockad) skrev 2017-12-07 10:52:29 följande:
[...]
Men ibland gör han bara saker så man blir galen. Han kan t.ex. sitta och trycka foten mellan mina ben i soffan när jag pluggar och jag visar eller säger då att han ska ge fan men han fortsätter för att det roar honom jättemycket tills jag tappar humöret och går därifrån. Eller stå framför dörren när jag ska gå ut, därför knuffade jag honom jävligt hårt en gång.
[...]
Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 20:41:56 följande:
Det är just precis det, jag vill absolut inte begränsa mig för att göra honom nöjd och jag tänker aldrig göra det. Men vissa saker kan jag ju inte styra över, som att jag hela tiden tänker på att inte göra något som kan uppfattas fel när jag är ute även fast han inte ens är där, fast det är väl i princip det enda.
Sen också det där som du skrev nu att om jag går med på att okej jag slutar att gå ut eller iallafall avstår om han inte följer med, kommer det sluta där då och göra situationen fortsätta eller kommer han då fortsätta istället så att det aldrig blir bra igen? Jag har ju ångest redan nu för att jag borde ha the time of my life men jag går konstant och tänker på någon som nog inte gör detsamma. Han har dock skrivit ett lååångt meddelande nu vilket inte var helt otippat men jag ser inte hela för min spruckna skärm så det är väl tur i oturen ändå.
Jag lyckades inte berätta om det nu heller, trots vin och ett bra tillfälle, men det blir kanske enklare om det får gå lite längre tid och jag kan vänja mig vid det mer.
"
Men vissa saker kan jag ju inte styra över, som att jag hela tiden tänker på att inte göra något som kan uppfattas fel när jag är ute även fast han inte ens är där, fast det är väl i princip det enda."
Det brukar vara en varningssignal för att något är väldigt fel.
Anonym (chockad) skrev 2018-01-25 23:38:02 följande:
Men har han blivit såhär i samband med att han varit med mig eller har han alltid varit så? Jag skulle bara behöva veta det. Var hans förra förhållande faktiskt bra och kommer hans nästa (vill ej ens tänka på det) förhållande vara bra? Jag skulle så gärna vilja fråga hans ex men det kan jag inte för då kommer hon säkert berätta det för honom. Dom följer ju varandra på sociala medier och det brukar ju vara ett gott tecken.
Jag tror det beror på att jag tänker egoistiskt med och egentligen inte att jag ursäktar honom. Att vi nyss renoverat klart lägenheten och jag därför inte vill sälja. Att jag inte vill att andra ska veta om det här överhuvudtaget. Att jag inte vill se honom med någon annan och tänka att det kunde varit jag. Att jag inte vill ge upp såhär lätt när jag haft den bästa tiden i mitt liv med honom. Redan första gången jag träffade honom så skrattade vi åt saker som inga andra förstod och hade djupa samtal om alla ämnen man kan tänka sig. Så har det fortsatt tills för några månader sen. Jag vet inte hur många gånger jag gråtit ut i hans famn och berättat saker jag aldrig har berättat för någon annan, inte ens min bästa kompis jag haft sedan jag var 6. Vi kan roa oss en hel kväll med att imitera olika repliker från filmer från vår barndom. Kommer jag någonsin klicka så med någon igen?
Har så svårt att tänka på nuet för det känns så overkligt och att det snart ska bli som förut igen. Det är ju inte ens samma person längre känns det som. Ibland kommer han tillbaka och då kommer alla känslor fram för mig med för att jag hoppas så mycket.
Men nej, han gör inget för att förbättra situationen och han skulle aldrig acceptera att jag utsatte honom för det han har utsatt mig för. Förut sa han ständigt hur vacker jag var och att jag inte behöver smink och nu får man höra oj vad är det för munsår, har du herpes eller? Det är jättesorgligt. Självklart måste jag ge upp nu för det kommer inte bli bättre utan jag kommer bara bli besviken igen.
"
Redan första gången..."
Cold reading?
Cold reading - Wikipedia
sv.wikipedia.org/wiki/Cold_readingAnonym (chockad) skrev 2018-01-26 00:23:15 följande:
Jo men han har verkligen allt på sin mobil för att kunna förstöra hela mitt liv om han vill, jag tänkte på det även när det var som bäst att jeesus tänk om vi nån dag skulle göra slut. Fast nej det kommer vi ju inte. Sen såg jag att det fanns med på den listan. Så jag skulle behöva kasta hans mobil i golvet. Men jag behöver nog inte oroa mig, men det gör ju ändå att man inte vill skiljas åt som ovänner. Men ja det hade ju varit ett brott.
Vi har inte pratat överhuvudtaget. Han har skrivit flera gånger och det senaste han skrev var bara att han hoppas vi ses imorgon men jag har hållit mig från att svara fast det är så mycket jag vill säga.
"
men det gör ju ändå att man inte vill skiljas åt som ovänner."
Det finns en risk att det kommer att bli så.
Kommer du åt hans mobil så bör du radera saker om dej.