• kebabtallrik

    Inskolning, "chockad".

    Vi har nyligen börjat skola in vår 1.5-åring på förskola, och jag känner mig lite smått orolig. 

    Fruktstund/sång kl 9
    vår son äter inte frukt, eller väldigt lite, vill endast ha fruktsmoothies. Här ska även barnen sitta snällt i en ring och sjunga, men vår son vill bara springa omkring och leka, vägrar sitta still.

    Lunch
    Vår son har alltid ätit väldigt dåligt, han har bara nyligen börjat intressera sig mer för vanligt mat, annars har han bara velat ha välling och ersättning. Han kan inte äta själv och vill helst inte sitta still och äta i mer än 5 minuter.

    Sova
    Efter lunch sover barnen i ett rum, bredvid varandra på små madrasser. Vår son har väldigt svårt att somna utan mamma/pappas -närhet. Han har dessutom svårt att varva ner. Förstår inte hur han ska kunna somna i det här scenariot. Trodde sömnen kunde delvis anpassas efter barnen? T.ex. att vissa barn sövs i vagnar etc.

    Fick en liten chock över hur duktiga de andra barnen var, mycket lugnare än vår grabb, satt duktigt och åt frukt, lyssnar på förskolelärarna, sitter och äter lunch snällt och duktigt, somnar lätt med de andra barnen o.s.v. 

    Känner mig lite uppgiven, är de andra 1.5-åringarna ovanligt lugna och duktiga? Är vår grabb redo för förskola med tanke på att han inte äter bra, lyssnar inget vidare, vill inte sitta still, svårt att sova utan mamma eller pappa o.s.v.? Känns lite som att personalen förväntar sig lite väl mkt av så små barn?

  • Svar på tråden Inskolning, "chockad".
  • äldreochklokare

    Det är därför man har inskolning. Det är ju nytt för alla barn när de kommer till förskolan. 
    Prata med personalen om vad deras intryck är. 

  • kebabtallrik
    äldreochklokare skrev 2017-12-07 13:35:00 följande:

    Det är därför man har inskolning. Det är ju nytt för alla barn när de kommer till förskolan. 
    Prata med personalen om vad deras intryck är. 


    Men är tanken att man ska ha inskolning tills allt funkar perfekt? 
  • kebabtallrik
    Vargaflickan skrev 2017-12-07 13:35:21 följande:

    Eran grabb är inte redo än. Ge honom ett år till


    Mjo, om det bara var så enkelt. Det är ju ett bortfall på en hel inkomst per månad.
  • meicc

    Åh det där låter exakt som jag för ett år sedan. Min son vägrade allt det där när jag var med på inskolningen, och jag skämdes för kände mig som en dålig förälder som inte "lyckats lära mitt barn" lika bra... Men det tog ju inte många dagar utan mamma där så var han exakt lika duktig som de andra barnen. Han beter sig exemplariskt där men ställer sig gärna och sjunger på bordet här hemma hehe. 

    Det kommer lösa sig för er, och det är pedagogernas jobb att se till att det funkar, vilket det kommer göra inom sinom tid. Så försök lita på att det blir bra så smittar det av sig till ditt barn.

  • Seven Costanza

    Vår son började nu i augusti vid 19 månader och vi hade precis samma funderingar som du. Han ammades fortfarande till sömns och var lite petig med riktig mat men det han gillade åt han ganska bra av. Han var ledsen vid vilan i början och vaknade snabbt igen men personalen fanns där och nu somnar han fort och sover 1-2 timmar. Äter ganska bra också men vill gärna leka med maten/kasta så vi jobbar på det. Det löser sig!

  • Juinn
    kebabtallrik skrev 2017-12-07 13:28:39 följande:

    Vi har nyligen börjat skola in vår 1.5-åring på förskola, och jag känner mig lite smått orolig. 

    Fruktstund/sång kl 9
    vår son äter inte frukt, eller väldigt lite, vill endast ha fruktsmoothies. Här ska även barnen sitta snällt i en ring och sjunga, men vår son vill bara springa omkring och leka, vägrar sitta still.

    Lunch
    Vår son har alltid ätit väldigt dåligt, han har bara nyligen börjat intressera sig mer för vanligt mat, annars har han bara velat ha välling och ersättning. Han kan inte äta själv och vill helst inte sitta still och äta i mer än 5 minuter.

    Sova
    Efter lunch sover barnen i ett rum, bredvid varandra på små madrasser. Vår son har väldigt svårt att somna utan mamma/pappas -närhet. Han har dessutom svårt att varva ner. Förstår inte hur han ska kunna somna i det här scenariot. Trodde sömnen kunde delvis anpassas efter barnen? T.ex. att vissa barn sövs i vagnar etc.

    Fick en liten chock över hur duktiga de andra barnen var, mycket lugnare än vår grabb, satt duktigt och åt frukt, lyssnar på förskolelärarna, sitter och äter lunch snällt och duktigt, somnar lätt med de andra barnen o.s.v. 

    Känner mig lite uppgiven, är de andra 1.5-åringarna ovanligt lugna och duktiga? Är vår grabb redo för förskola med tanke på att han inte äter bra, lyssnar inget vidare, vill inte sitta still, svårt att sova utan mamma eller pappa o.s.v.? Känns lite som att personalen förväntar sig lite väl mkt av så små barn?


    Allt det där kommer ju med tiden. Det är nog många 1½ åringar som inte sitter så stilla eller äter så bra eller sover så bra första tiden. Men det kommer. Ofta ganska snabbt, för många barn vill snabbt inrätta sig i flocken.

    Och du kan vara helt säker på att personalen på förskolan är vana att få in de små i rutinerna och kan hantera både barn som inte sitter stilla och barn som har svårt att äta.

    Min son somnade aldrig i vagn hemma, men skulle sova i vagn på förskolan. Vi trodde inte att det skulle gå alls, men redan första dagen gick det alldeles utmärkt och så fortsatte det hela tiden han sov på förskolan.
  • Ingrediensen

    Haha de andra är så duktiga för att de kan rutinerna på förskolan. 100 % säkert kommer din son att vara lika duktig när han gått där några månader! Han kommer äta mycket bättre och snyggare på dagis än hemma, somna lättare, plocka undan bättre osv. Oroa dig inte utan gläds åt att dagis ger grunderna i socialt beteende och att man är på ett sätt hemma och ett annat borta.

  • Meriall
    kebabtallrik skrev 2017-12-07 13:28:39 följande:

    Vi har nyligen börjat skola in vår 1.5-åring på förskola, och jag känner mig lite smått orolig. 

    Fruktstund/sång kl 9
    vår son äter inte frukt, eller väldigt lite, vill endast ha fruktsmoothies. Här ska även barnen sitta snällt i en ring och sjunga, men vår son vill bara springa omkring och leka, vägrar sitta still.

    Lunch
    Vår son har alltid ätit väldigt dåligt, han har bara nyligen börjat intressera sig mer för vanligt mat, annars har han bara velat ha välling och ersättning. Han kan inte äta själv och vill helst inte sitta still och äta i mer än 5 minuter.

    Sova
    Efter lunch sover barnen i ett rum, bredvid varandra på små madrasser. Vår son har väldigt svårt att somna utan mamma/pappas -närhet. Han har dessutom svårt att varva ner. Förstår inte hur han ska kunna somna i det här scenariot. Trodde sömnen kunde delvis anpassas efter barnen? T.ex. att vissa barn sövs i vagnar etc.

    Fick en liten chock över hur duktiga de andra barnen var, mycket lugnare än vår grabb, satt duktigt och åt frukt, lyssnar på förskolelärarna, sitter och äter lunch snällt och duktigt, somnar lätt med de andra barnen o.s.v. 

    Känner mig lite uppgiven, är de andra 1.5-åringarna ovanligt lugna och duktiga? Är vår grabb redo för förskola med tanke på att han inte äter bra, lyssnar inget vidare, vill inte sitta still, svårt att sova utan mamma eller pappa o.s.v.? Känns lite som att personalen förväntar sig lite väl mkt av så små barn?


    Min 11mån åt inte heller frukt men de hade pyttepyttebitar av banan och jättetunna skivor av päron så det gick bra ändå. Hon mosade in en bananbit i munnen och tappade två på golvet. De andra barnen gjorde lika. 


    Min tjej kunde inte heller sitta på en vanlig stol utan klättrade bara ner hela tiden så de tog in en bebisstol (typ ikeastol) och satte fast på en vanlig barnstol så den kom längre ner. Hon provsmakar också mest bara av maten så jag skickar med matklämmisar till henne som de ger om hon inte fått i sig så mycket. 5 minuter är ganska länge att sitta för sådana småttingar så det tror jag är absolut tillräckligt. Du kan också skicka med flaska med ersättning om du vill så kan de ge den om han inte velat äta något. Sedan brukar de börja äta mycket fortare när de är på förskola eftersom de ser de andra barnen äta. 


    Man kan absolut be om att sövas i vagn men trots att man som förälder tänker att detta aldrig kommer att gå att sova på madrass med andra barn så funkar det i 95% av fallen ändå. Jag vet inte varför. Trodde aldrig någonsin det skulle funka med min tjej. Hon somnade bara med flaska i vagn i princip men efter två dagar så somnar hon utan problem med de andra. Det är något magiskt som händer där. Låt pedagogerna försöka :) Var inte där när de försöker söva barnet. Just att du inte är där ger dem möjligheter att testa nya grejer och för barnet är det en ny situation där han kanske agerar helt annorlunda än när du är där. Var inte orolig :) Behöver han närhet när han ska sova kan en pedagog sitta bredvid tills han somnar. 


    Det är nog om de redan gått på förskolan ett tag. De kommer fort in i rutinen. Om två veckor kanske ditt barn är precis likadant :) 


    De kör med såna här rutiner för att det är lugnt och tryggt för de små barnen. Det funkar jättebra även med såna som är yngre än ditt barn för det mesta. Men pedagogerna vet att det tar sin tid att komma in i det och förväntar sig det, så var inte orolig om det tar ett tag för din son att lära sig och komma in i rutinerna, det är så det ska vara.

  • Stårschan
    kebabtallrik skrev 2017-12-07 13:40:11 följande:
    Men är tanken att man ska ha inskolning tills allt funkar perfekt? 
    Nej, det är det inte. Han kommer att lära sig snabbt när han är där tillsammans med personalen och de andra barnen och utan er. Förskolan är en helt annan miljö, och det är inte konstigt att han inte smälter in ännu. Barn anpassar sig snabbt bara man visar dem hur saker och ting ska fungera. Du behöver inte vara orolig. Snarare lättad, eftersom de andra barnen var så fina och lugna. Det är ju ett tecken på att de har en fungerande barngrupp och en fungerande verksamhet. Var glad att han får gå på ett så fint ställe.
  • Meriall
    kebabtallrik skrev 2017-12-07 13:40:51 följande:
    Mjo, om det bara var så enkelt. Det är ju ett bortfall på en hel inkomst per månad.
    Nej man har inskolning tills barnet är tryggt på förskolan. Sedan jobbar de med rutinerna allt eftersom, för vissa barn går det fortare än andra. Sömnen brukar funka inom en vecka för nästan alla sade de på min förskola. 
  • EpicNurse

    Har kommer säkerligen klara det galant efter någon vecka! Det är bara nya rutiner som ska in.

    Kan nog vara bra att föräldrarna inte är där och daltar, utan någon annan som vågar stå emot på ett annat sätt.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Duckan

    Ts, skriv igen om några veckor. Lovar att din son kommer att greja allt det där precis som de andra barnen.

  • Aliona

    Din sin kommer att lära sig allt det där - ingen panik! Det är ju en av sakerna som är bra med förskola, att de lär sig så snabbt av de andra barnen! Min son sov t.ex. bara i vagn utomhus och vi trodde att han alsrig någonsin skulle kunna sova på madrass med de andra barnen, men det tog bara tre-fyra dagar. Sonen din får ta den tid det tar, nen jag livar att det kommer!

  • elyse

    Din pojke kommer att bygga minst en trygg relation hos någon/några i personalen och hos denne kommer det att gå bra att sova/bli vyssad. Jag är förskollärare och själv småbarnsmamma. Det är inte många barn som sitter stilla/äter själva/somnar utan protester under inskolningen tillsammans med föräldern för då bryts de flesta rutinerna som barnet är van vid och då reagerar barnet. När barnet är tryggt och litar på Fröken Fredrik, till exempel, så kommer det att gå bra att sitta i knät och vara med på samlingen. Mycket kommer att flyta på bara av att pedagogerna inte sänder stress-signaler till barnet och det gör vi föräldrar. Jag kan säga och agera exakt likadant på jobbet och hemma med mitt barn. På jobbet går det som en dans, men inte med mitt eget barn. Barnen kommer in i nya rutiner och bygger nya relationer och kommer att agera lite annorlunda på förskolan jämfört med hemma. Det gör vi med, på våra jobb. Jag skulle inte oroa mig.

  • Tilja
    kebabtallrik skrev 2017-12-07 13:28:39 följande:

    Vi har nyligen börjat skola in vår 1.5-åring på förskola, och jag känner mig lite smått orolig. 

    Fruktstund/sång kl 9
    vår son äter inte frukt, eller väldigt lite, vill endast ha fruktsmoothies. Här ska även barnen sitta snällt i en ring och sjunga, men vår son vill bara springa omkring och leka, vägrar sitta still.

    Lunch
    Vår son har alltid ätit väldigt dåligt, han har bara nyligen börjat intressera sig mer för vanligt mat, annars har han bara velat ha välling och ersättning. Han kan inte äta själv och vill helst inte sitta still och äta i mer än 5 minuter.

    Sova
    Efter lunch sover barnen i ett rum, bredvid varandra på små madrasser. Vår son har väldigt svårt att somna utan mamma/pappas -närhet. Han har dessutom svårt att varva ner. Förstår inte hur han ska kunna somna i det här scenariot. Trodde sömnen kunde delvis anpassas efter barnen? T.ex. att vissa barn sövs i vagnar etc.

    Fick en liten chock över hur duktiga de andra barnen var, mycket lugnare än vår grabb, satt duktigt och åt frukt, lyssnar på förskolelärarna, sitter och äter lunch snällt och duktigt, somnar lätt med de andra barnen o.s.v. 

    Känner mig lite uppgiven, är de andra 1.5-åringarna ovanligt lugna och duktiga? Är vår grabb redo för förskola med tanke på att han inte äter bra, lyssnar inget vidare, vill inte sitta still, svårt att sova utan mamma eller pappa o.s.v.? Känns lite som att personalen förväntar sig lite väl mkt av så små barn?


    Jag har hittills skolat in över 10 1-2-åringar och så brukar det vara under inskolningen.

    Det är inte många inskolningsbarn som sitter i ringen under inskolningen - dels för att det finns så mycket, för dem, nytt och spännande att titta på och göra på förskolan och dels för att de inte fått in rutinen än.

    De flesta kan äta själva när de börjar (om inte med sked så åtminstone med händerna), men jag har varit med om några som inte kunnat och då får man hjälpa dem och mata dem lite i början, sedan har de kunnat få i sig mat själva inom ett par veckor ungefär.

    Jag har varit med om föräldrar som sagt att deras barn inte kan somna om barnet inte är ensamt i rummet, eller något annat som är annorlunda mot i förskolan, men det har alltid fungerat utmärkt ändå när barnet väl har kommit in i rutinerna och känner sig trygg (men oftast redan från första eller andra sovdagen). Pedagogerna sitter med i rummet tills barnen somnat och då sitter man mellan dem som behöver mest närhet/hjälp att varva ner i första hand.

    Det låter inte som att de andra barnen är ovanligt lugna och duktiga, det låter som att de är inskolade och känner sig trygga.

    Kan också passa på att förbereda dig på att jag hittills aldrig har varit med om något inskolningsbarn som inte blivit ledsen under någon period (oftast första tiden men ibland istället efter någon vecka) när det är dags för föräldern att lämna barnet ensamt på förskolan. Men håll ut, det går över även om det är jobbigt för dig! En nyckelfaktor för att barnet snabbare ska känna sig trygg på förskolan är att det ser att du känner dig trygg i situationen, för dina känslor smittar av sig på barnet. De mest utdragna inskolningarna jag haft och där barnet haft svårast att släppa föräldern är de barn vars föräldrar inte kunnat släppa barnet.
  • Kulfon

    Barn gör som andra barn gör - det kommer. Det viktigaste är att inskolningen gör ditt barn tryggt, så kommer resten sen. 

  • BurningDiamond

    Det löser sig med tiden.

    Jag kan nästan garantera dig att om du kommer till en ny arbetsplats med nya uppgifter och nya kollegor och nya rutiner, att första dagen är förvirrande och lite skrämmande. Men efter några veckor så är det den nya normalen.

Svar på tråden Inskolning, "chockad".