kebabtallrik skrev 2017-12-07 13:28:39 följande:
Vi har nyligen börjat skola in vår 1.5-åring på förskola, och jag känner mig lite smått orolig.
Fruktstund/sång kl 9
vår son äter inte frukt, eller väldigt lite, vill endast ha fruktsmoothies. Här ska även barnen sitta snällt i en ring och sjunga, men vår son vill bara springa omkring och leka, vägrar sitta still.
Lunch
Vår son har alltid ätit väldigt dåligt, han har bara nyligen börjat intressera sig mer för vanligt mat, annars har han bara velat ha välling och ersättning. Han kan inte äta själv och vill helst inte sitta still och äta i mer än 5 minuter.
Sova
Efter lunch sover barnen i ett rum, bredvid varandra på små madrasser. Vår son har väldigt svårt att somna utan mamma/pappas -närhet. Han har dessutom svårt att varva ner. Förstår inte hur han ska kunna somna i det här scenariot. Trodde sömnen kunde delvis anpassas efter barnen? T.ex. att vissa barn sövs i vagnar etc.
Fick en liten chock över hur duktiga de andra barnen var, mycket lugnare än vår grabb, satt duktigt och åt frukt, lyssnar på förskolelärarna, sitter och äter lunch snällt och duktigt, somnar lätt med de andra barnen o.s.v.
Känner mig lite uppgiven, är de andra 1.5-åringarna ovanligt lugna och duktiga? Är vår grabb redo för förskola med tanke på att han inte äter bra, lyssnar inget vidare, vill inte sitta still, svårt att sova utan mamma eller pappa o.s.v.? Känns lite som att personalen förväntar sig lite väl mkt av så små barn?
Jag har hittills skolat in över 10 1-2-åringar och så brukar det vara under inskolningen.
Det är inte många inskolningsbarn som sitter i ringen under inskolningen - dels för att det finns så mycket, för dem, nytt och spännande att titta på och göra på förskolan och dels för att de inte fått in rutinen än.
De flesta kan äta själva när de börjar (om inte med sked så åtminstone med händerna), men jag har varit med om några som inte kunnat och då får man hjälpa dem och mata dem lite i början, sedan har de kunnat få i sig mat själva inom ett par veckor ungefär.
Jag har varit med om föräldrar som sagt att deras barn inte kan somna om barnet inte är ensamt i rummet, eller något annat som är annorlunda mot i förskolan, men det har alltid fungerat utmärkt ändå när barnet väl har kommit in i rutinerna och känner sig trygg (men oftast redan från första eller andra sovdagen). Pedagogerna sitter med i rummet tills barnen somnat och då sitter man mellan dem som behöver mest närhet/hjälp att varva ner i första hand.
Det låter inte som att de andra barnen är ovanligt lugna och duktiga, det låter som att de är inskolade och känner sig trygga.
Kan också passa på att förbereda dig på att jag hittills aldrig har varit med om något inskolningsbarn som inte blivit ledsen under någon period (oftast första tiden men ibland istället efter någon vecka) när det är dags för föräldern att lämna barnet ensamt på förskolan. Men håll ut, det går över även om det är jobbigt för dig! En nyckelfaktor för att barnet snabbare ska känna sig trygg på förskolan är att det ser att du känner dig trygg i situationen, för dina känslor smittar av sig på barnet. De mest utdragna inskolningarna jag haft och där barnet haft svårast att släppa föräldern är de barn vars föräldrar inte kunnat släppa barnet.