• Anonym (Moona)

Känner inget behov av att duscha

Jag har ju förstått att andra människor oftast inte känner så här. Men jag känner inget som helst behov av att duscha, jag tycker snarare det är jobbigt. Det tar en massa tid, man blir blöt, måste fixa håret med massa produkter o.s.v. Att duscha varje dag, som många verkar göra, känns extremt jobbigt och tidskrävande i min värld. Jag är kvinna, och den enda anledningen till att jag duschar är egentligen för att håret till sist blir för fettigt och ser fult ut. På kroppen känner jag inget som helst behov av att duscha, nånsin egentligen.

Jag använder torrschampo och hårpuder, som gör att håret ser fräscht ut och doftar gott även om jag inte duschat på 10 dagar. De nedre regionerna rengör jag givetvis mycket oftare, ibland med vatten och ibland med våtservetter. Armhålorna likaså, så det är inte så att jag går runt och luktar illa. Tvärtom, folk brukar säga att jag doftar gott och ser fräsch ut. Det är nog ingen som kan gissa att jag duschar 4 gånger i månaden... Jag lever i och för sig ett stillasittande liv, men även efter t.ex. träning känner jag inte att en dusch lockar.

Jag finner själva fenomenet intressant, att vissa vill duscha till och med två gånger per dag för att de känner sig smutsiga, medan andra (t.ex. jag) kan gå oduschad i två veckor utan att det känns nånstans. Finns det andra som mig? Tycker ni det låter äckligt att gå oduschad så länge, trots att man inte luktar?

• Svar på tråden Känner inget behov av att duscha
  • Glinda från Oz

Det är intressant med alla som tycker det är äckligt att duscha så sällan, prata med era mor- och farföräldrar om hur de gjorde i sin ungdom. Att duscha och tvätta kläder så ofta som vi gör är ett hyfsat nykommet påfund. Kroppen anpassar sig också, någon som duschar varje dag kommer att lukta om han/hon inte duschar på en vecka medan någon som alltid duschar en gång i veckan inte luktar.

• Anonym (Moona)

Oj, här har det hänt en hel del sedan sist. Har läst igenom alla inlägg (tror jag). Skönt att jag inte är så onormal som jag känner mig ibland :)

Vissa menar att jag, och andra som duschar sällan, måste lukta skit osv. Tro mig, jag KÄNNER när/om jag luktar. Mer än många andra, skulle jag tro, eftersom jag är väldigt mån om att inte lukta eller se äcklig ut. Reagerar också mycket på andra lukter. Har även sambo och vänner som är så pass ärliga att de kan säga sånt to my face, om det vore så. När man känner att nån luktar skit är det ofta i kläderna det sitter. Tvättar man ordentligt och byter kläder ofta, samt sköter sin hygien i övrigt, är det alltså sällan något problem med lukt, även om man duschar väldigt sällan.

För mig (och fler andra här i tråden) är det helt enkelt inte så lätt som att hoppa i duschen och vara klar på 5 minuter. Tro mig, det skulle vara en dröm om det var så enkelt och snabbt! För mig är det ett projekt som tar minst en timme, ofta en och en halv, innan jag är påklädd igen och klar att åka. Har tjockt hår som tar länge att föna osv. Mest beror det väl på att jag bryr mig för mycket om hur jag ser ut, håret ser t.ex heltokigt ut när det är nytvättat, platt, trist och klistrat mot huvudet. Måste alltså använda produkter, bygga upp volym, spraya, göra nån slarvig uppsättning eller liknande vilket tar tid, när det väl torkat, vilket också tar tid. Måste också sminka ögonbrynen, helst också foundation, eyeliner, mascara, innan jag kan visa mig för omvärlden. Om jag inte brydde mig om hur jag såg ut när jag åkte hemifrån hade jag kanske kunnat fixa dusch + kläder på 15 minuter. Men då hade håret vart vått, jag hade saknat ögonbryn, rödflammig i ansiktet o.s.v.. Så ja..

• kaffe

[quote=78261840][quote-nick]Mariell 8 skrev 2017-12-10 10:47:09 följande:[/quote-nick]

Vilket är att lukta normalt.

Kalla det det om du vill. Lukta svett är väl också helt normalt i såna fall.

Tyvärr är det många som inte uppskattar den lukten som du kallar att lukta normalt. Har man bra luktsinne vilket jag tyvärr har så känner man väl igen lukten på dom som inte duschar särskilt ofta. Nej det luktar inte svett men det är en speciell lukt som inte är särskilt angenäm. Å andra sidan luktar dom som dränker sej i parfym inte gott heller.

• Anonym (Komiker)
    Anonym (Moona) skrev 2017-12-10 15:57:50 följande:

Oj, här har det hänt en hel del sedan sist. Har läst igenom alla inlägg (tror jag). Skönt att jag inte är så onormal som jag känner mig ibland :)

Vissa menar att jag, och andra som duschar sällan, måste lukta skit osv. Tro mig, jag KÄNNER när/om jag luktar. Mer än många andra, skulle jag tro, eftersom jag är väldigt mån om att inte lukta eller se äcklig ut. Reagerar också mycket på andra lukter. Har även sambo och vänner som är så pass ärliga att de kan säga sånt to my face, om det vore så. När man känner att nån luktar skit är det ofta i kläderna det sitter. Tvättar man ordentligt och byter kläder ofta, samt sköter sin hygien i övrigt, är det alltså sällan något problem med lukt, även om man duschar väldigt sällan.

För mig (och fler andra här i tråden) är det helt enkelt inte så lätt som att hoppa i duschen och vara klar på 5 minuter. Tro mig, det skulle vara en dröm om det var så enkelt och snabbt! För mig är det ett projekt som tar minst en timme, ofta en och en halv, innan jag är påklädd igen och klar att åka. Har tjockt hår som tar länge att föna osv. Mest beror det väl på att jag bryr mig för mycket om hur jag ser ut, håret ser t.ex heltokigt ut när det är nytvättat, platt, trist och klistrat mot huvudet. Måste alltså använda produkter, bygga upp volym, spraya, göra nån slarvig uppsättning eller liknande vilket tar tid, när det väl torkat, vilket också tar tid. Måste också sminka ögonbrynen, helst också foundation, eyeliner, mascara, innan jag kan visa mig för omvärlden. Om jag inte brydde mig om hur jag såg ut när jag åkte hemifrån hade jag kanske kunnat fixa dusch + kläder på 15 minuter. Men då hade håret vart vått, jag hade saknat ögonbryn, rödflammig i ansiktet o.s.v.. Så ja..

Wow, du är SÅ motsägelsefull!
    Du är oerhört ohygienisk samtidigt som du är fåfäng!

Sover du med smink?
  • MissMagnolia

Jag avskyr också att duscha, tar tid, blir blött, blir kallt. Usch. Andra verkar älska att duscha men jag gör det bara för att bli ren haha

Men duschar ändå nästan varje dag, får ofta tvinga in mig i duschen

• Anonym (Duscher)
    Anonym (Moona) skrev 2017-12-10 15:57:50 följande:

Men du måste väl inte tvätta håret varje gång du duschar? Sätt upp det bara?
  • Anonym (Svettas massor)
    Mariell 8 skrev 2017-12-10 10:48:41 följande:
    Så du byter sängkläder varje dag också? Snacka inatt överdriva!
    (Blev visst lite fel). 

Nej, jag byter sängkläder en gång i veckan - men det är underbart att sova i rena sängkläder! 
  • Mariell 8
    Anonym (Svettas massor) skrev 2017-12-10 18:09:43 följande:

(Blev visst lite fel). 

Nej, jag byter sängkläder en gång i veckan - men det är underbart att sova i rena sängkläder! 

Jaha, och hur får du till att sova i rena sängkläder när du enbart byter en gång i veckan?
  • cloudberry79

Alltså, jag duschar snabbt varje dag, använder duschmössa.. För håret tvättar jag bara en gång i veckan. Det blir aldrig fett, utan är väldigt torrt, så det skulle bli helt förstört om jag tvättade det oftare. Duschar på fem minuter, sen torkar jag av mig, sätter deo och smörjer in mig. Tar en kvart ungefär. Tar en timme om  jag ska tvätta och föna håret. Minst. Man kan ju alltså duscha UTAN att blöta håret om det är problemet.

Just NO.
  • Anonym (F)

Äh, duscha.. totalt överskattat.

Men jag är nog inte värre än många andra. En till två gånger i veckan, kanske tre. Underliv varje dag med våtservett. Armhålorna om de behövs. Fötterna likaså.

Men man är väl medveten liksom, så man ser till ändå att man är ?respektabel?.

Klart om man mår dåligt, är deprimerad osv då kan jag tänka mig att även kroppen utsänder en helt annan lukt och lyst som inte en frisk mindre ?ovårdad? kropp gör.

Man kan inte jämföra dessa två.

Sen för min del beror det lite på hur jag lever.. nu höggravid, orka böka i duschen hela tiden. Aktivt liv med träning jobb osv, då ökar så klart men dusch frekvens.

• Anonym (Komiker)

Tramset om att man skulle ha någon äcklig fadd doft för att man inte duschar så ofta ger jag inte ett vitten för.
    Jag vet att det inte är så.

Min sambo är hypernoga med dusch och tvätt, jag duschar inte oftare än nöden kräver. Han är jättekänslig för dofter och tro mig, hade jag luktat så hade han sagt det.

• Alvina

Jag gillar egentligen inte heller att duscha eller bada men gör det i alla fall nästan varannan dag. Hade jag levt ensam i en öde stuga i skogen hade jag nog inte badat/duschat särskilt ofta. Men då jag lever ett socialt liv bland andra människor vill jag hålla mig fräsch, åtminstone de dagar jag går utanför dörren. Jag är väldigt frusen av mig och varje gång jag blir blöt fryser jag och jag avskyr att frysa.

Svar på tråden Känner inget behov av att duscha