• Anonym (Moona)

Känner inget behov av att duscha

Jag har ju förstått att andra människor oftast inte känner så här. Men jag känner inget som helst behov av att duscha, jag tycker snarare det är jobbigt. Det tar en massa tid, man blir blöt, måste fixa håret med massa produkter o.s.v. Att duscha varje dag, som många verkar göra, känns extremt jobbigt och tidskrävande i min värld. Jag är kvinna, och den enda anledningen till att jag duschar är egentligen för att håret till sist blir för fettigt och ser fult ut. På kroppen känner jag inget som helst behov av att duscha, nånsin egentligen.

Jag använder torrschampo och hårpuder, som gör att håret ser fräscht ut och doftar gott även om jag inte duschat på 10 dagar. De nedre regionerna rengör jag givetvis mycket oftare, ibland med vatten och ibland med våtservetter. Armhålorna likaså, så det är inte så att jag går runt och luktar illa. Tvärtom, folk brukar säga att jag doftar gott och ser fräsch ut. Det är nog ingen som kan gissa att jag duschar 4 gånger i månaden... Jag lever i och för sig ett stillasittande liv, men även efter t.ex. träning känner jag inte att en dusch lockar.

Jag finner själva fenomenet intressant, att vissa vill duscha till och med två gånger per dag för att de känner sig smutsiga, medan andra (t.ex. jag) kan gå oduschad i två veckor utan att det känns nånstans. Finns det andra som mig? Tycker ni det låter äckligt att gå oduschad så länge, trots att man inte luktar?

• Svar på tråden Känner inget behov av att duscha
  • Anonym (J)
    Emmacecilia skrev 2017-12-09 00:33:59 följande:

Håller med. Nu tror jag att ni i tråden har koll på er hygien. Men jag har grannar som verkligen luktar apa och man känner dem på lukten på 4 meters håll. När de varit inne i postrummet så stinker det länge i rummet efteråt. Det kan ju hända att de jag träffar har urinläckage också som gör lukten extra frän.

Ja det är verkligen tragiskt. Personerna själva känner såklart inte själv att de luktar illa. Riktigt illa. När jag gick i skolan träffade jag en tjej som berättade att hon inte duschade så ofta. De flesta visste ju redan detta för hon luktade vidrigt och håret var sådär matt som det blir när man kört torrschampo några dagar.
  • Anonym (S26)

Har mycket torr hy och långt hår, så jag upplever att dusch är en jäkla procedur.

Måste alltid tvätta håret ordentligt, raka armhålor, exfoliera/skrubba ansiktet och efter varje dusch smörja in hela kroppen OCH torka håret. Är jag riktigt snabb tar detta 25-30 min... Och att vara kladdig av krämen, rödflammig i den ömtåliga hyn och ha långt blött hår som måste tas om hand efter varje dusch är iiiiinte lockande. Det är långt ifrån "in och ut på 5 min" för mig. Långt ifrån.

Om jag jobbar varje dag duschar jag trots detta varannan dag, men på vintern är det fruktansvärt. Hela morgonrutinen tar en timme. Och det känns inte alls lockande, som sagt. Inte att gå upp tidigare, inte att svida i huden och inte att behöva göra om det varannan dag...

Är jag därför mer hemma (student just nu) så blir det en eller två duschar i veckan. Men jag ÖNSKAR jag kunde snabbduscha utan problem. Då hade jag inte klagat! Själva duschen är i sig inget problem, utan bara den procedur det innebär med allt efterföljande arbete.

• Tom Araya

Jag tycker det låter omständigt att sköta intimhygien med våtservetter. Jag föredrar rengöring av alla slag med mycket vatten och avspolningsmöjligheter. Skulle önska att allt kunde rengöras så, även hemmet.

Ja, jag tycker det låter äckligt att duscha så sällan och jag skulle inte vilja vara naken med någon om denne eller jag själv inte duschat på en vecka...inte ens tre dagar.

• Tom Araya
    Anonym (S26) skrev 2017-12-09 00:50:43 följande:

Har mycket torr hy och långt hår, så jag upplever att dusch är en jäkla procedur.

Måste alltid tvätta håret ordentligt, raka armhålor, exfoliera/skrubba ansiktet och efter varje dusch smörja in hela kroppen OCH torka håret. Är jag riktigt snabb tar detta 25-30 min... Och att vara kladdig av krämen, rödflammig i den ömtåliga hyn och ha långt blött hår som måste tas om hand efter varje dusch är iiiiinte lockande. Det är långt ifrån "in och ut på 5 min" för mig. Långt ifrån.

Om jag jobbar varje dag duschar jag trots detta varannan dag, men på vintern är det fruktansvärt. Hela morgonrutinen tar en timme. Och det känns inte alls lockande, som sagt. Inte att gå upp tidigare, inte att svida i huden och inte att behöva göra om det varannan dag...

Är jag därför mer hemma (student just nu) så blir det en eller två duschar i veckan. Men jag ÖNSKAR jag kunde snabbduscha utan problem. Då hade jag inte klagat! Själva duschen är i sig inget problem, utan bara den procedur det innebär med allt efterföljande arbete.

Jag tar i stort sett aldrig 5-minutersduschar. Möjligen efter sex om jag svettats och hade duschat innan. Annars tar jag gärna minst 20 minuter på mig och har inget problem med att ta det dagligen.
  • Anonym (J)

Är du typ orakad då eller? :O

Låter ofräscht
  • Schack73

Måste du tvätta håret varje gång? Blir det ofräscht så snabbt? Och raka sig så ofta lär väl inte heller behövas? Nån gång när du bara ska vara hemma, testa att duscha utan att tvätta håret (sätt upp det) och raka dig.
  • Anonym (En till)
    Anonym (J) skrev 2017-12-09 01:09:23 följande:

Låter ofräscht
    VAD är det som är ofräsch med hår? Vad betyder fräscht för dig? Och på villet sätt påverkar det dig om andra inte tycker att orakad är "ofräscht"? Varför stör det dig?
  • Anonym (J)
    Anonym (En till) skrev 2017-12-09 01:50:25 följande:

VAD är det som är ofräsch med hår? Vad betyder fräscht för dig? Och på villet sätt påverkar det dig om andra inte tycker att orakad är "ofräscht"? Varför stör det dig?

Nej det ofräscha är att personen sällan duschar. Reagerade mer på att personen skrev att den var rakad men det går ju inte att vara nyrakad om man aldrig duschar typ.
  • Anonym (S26)
    Tom Araya skrev 2017-12-09 00:58:19 följande:

Jag tar i stort sett aldrig 5-minutersduschar. Möjligen efter sex om jag svettats och hade duschat innan. Annars tar jag gärna minst 20 minuter på mig och har inget problem med att ta det dagligen.

Det jag menar är att jag inte ens KAN hinna på under 15-minuter även om jag vill. Och det allra värsta kommer efter duschen med hud som omedelbart behöver smörjas in för att jag inte ska få ont och få sprickor eller att det ska strama och svida och att huden blir sträv och flagnar.

Det är ren lyx att kunna duscha utan att huden tar stryk och att kunna torka sig och klä på sig direkt som ingenting. Jag har aldrig kunnat det i mitt liv. Jag blir rekommenderad att lufttorka och sedan smörja in hela kroppen i fet kräm. Och det medför att det tar ett bra tag innan jag kan klä på mig och fortsätta min dag.
  • Anonym (S26)
    Anonym (J) skrev 2017-12-09 01:09:23 följande:

Låter ofräscht

Jag är naturligtvis "orakad" mellan duscharna. Är inte du det? Ca 3-4 dagar om jag inte är iväg dagligen (då rakar jag varannan dag oavsett om det finns hår eller inte, på ren rutin, rakar mao varje dusch). Vadådå? Hur snabbt växer ditt armhår? Mitt märks nästintill inte på den tiden. Det är ljust och tunnt och kort. Vem rakar armhåret MELLAN duscharna? Hår är f.ö inte ofräscht. Jag använder dessutom deo.
Svar på tråden Känner inget behov av att duscha