• Anonym (Moona)

Känner inget behov av att duscha

Jag har ju förstått att andra människor oftast inte känner så här. Men jag känner inget som helst behov av att duscha, jag tycker snarare det är jobbigt. Det tar en massa tid, man blir blöt, måste fixa håret med massa produkter o.s.v. Att duscha varje dag, som många verkar göra, känns extremt jobbigt och tidskrävande i min värld. Jag är kvinna, och den enda anledningen till att jag duschar är egentligen för att håret till sist blir för fettigt och ser fult ut. På kroppen känner jag inget som helst behov av att duscha, nånsin egentligen.

Jag använder torrschampo och hårpuder, som gör att håret ser fräscht ut och doftar gott även om jag inte duschat på 10 dagar. De nedre regionerna rengör jag givetvis mycket oftare, ibland med vatten och ibland med våtservetter. Armhålorna likaså, så det är inte så att jag går runt och luktar illa. Tvärtom, folk brukar säga att jag doftar gott och ser fräsch ut. Det är nog ingen som kan gissa att jag duschar 4 gånger i månaden... Jag lever i och för sig ett stillasittande liv, men även efter t.ex. träning känner jag inte att en dusch lockar.

Jag finner själva fenomenet intressant, att vissa vill duscha till och med två gånger per dag för att de känner sig smutsiga, medan andra (t.ex. jag) kan gå oduschad i två veckor utan att det känns nånstans. Finns det andra som mig? Tycker ni det låter äckligt att gå oduschad så länge, trots att man inte luktar?

• Svar på tråden Känner inget behov av att duscha
  • Anonym (Ja)

Jag duschar och tvättar hela kroppen kanske en gång i månaden eller så. Om jag är på besök hos andra blir det oftare eftersom det är socialt konstigt att inte duscha åtminstone varannan dag. Tvättar mig under armarna ett par gånger i veckan och även underlivet och håret. Är känslig för svettdoft och känner själv de få gånger som det hänt att jag börjat lukta svett (oftast pga stress). Har också människor i min närhet som inte har några problem att säga till om andra luktar så känner mig helt säker på att jag inte luktar illa.

• Answers

Jag vaknar 06:45 och fixar iordning mig och går till bussen 07:00. På en kvart hinner jag äta frukost, klä på mig, duscha och fixa alla grejer jag behöver.

Jag förbereder inget kvällen innan. Duschen tar väl några minuter och går fortare än andra sätt för rengöring. Bara spola av sig och ta lite lödder.

Jag har långt hår, riktigt långt hår (tjej). Så håret tvättar jag bara en gång i veckan men det blir aldrig fett. Jag försöker ta hand om håret och då ska man inte tvätta det för ofta. Man ska inte heller borsta det på morgonen, har jag hört. Så jag borstar så där i förbifarten under dagen/kvällen.

Jag är orakad och bryr mig inte, rakning när jag har lust, kanske en gång varannan eller var tredje månad.

Enda gången jag inte duschar varje dag är om jag är riktigt sjuk. När jag tränar blir det flera gånger.

För mig handlar det om hälsan också då jag har hidroadeniter under armhålorna från och till och blir det svettigt där finns risk för att jag får problem som aldrig försvinner.

När jag tränade mycket fick jag mycket problem med det. Men nu när jag tränar mindre är det bättre.

Låter som någon sjukdom om man har så torr hud att det måste smörjas efter varje dusch.

• Tramptass
    Anonym (Moona) skrev 2017-12-08 17:53:08 följande:

Jag har ju förstått att andra människor oftast inte känner så här. Men jag känner inget som helst behov av att duscha, jag tycker snarare det är jobbigt. Det tar en massa tid, man blir blöt, måste fixa håret med massa produkter o.s.v. Att duscha varje dag, som många verkar göra, känns extremt jobbigt och tidskrävande i min värld. Jag är kvinna, och den enda anledningen till att jag duschar är egentligen för att håret till sist blir för fettigt och ser fult ut. På kroppen känner jag inget som helst behov av att duscha, nånsin egentligen.

Jag använder torrschampo och hårpuder, som gör att håret ser fräscht ut och doftar gott även om jag inte duschat på 10 dagar. De nedre regionerna rengör jag givetvis mycket oftare, ibland med vatten och ibland med våtservetter. Armhålorna likaså, så det är inte så att jag går runt och luktar illa. Tvärtom, folk brukar säga att jag doftar gott och ser fräsch ut. Det är nog ingen som kan gissa att jag duschar 4 gånger i månaden... Jag lever i och för sig ett stillasittande liv, men även efter t.ex. träning känner jag inte att en dusch lockar.

Jag finner själva fenomenet intressant, att vissa vill duscha till och med två gånger per dag för att de känner sig smutsiga, medan andra (t.ex. jag) kan gå oduschad i två veckor utan att det känns nånstans. Finns det andra som mig? Tycker ni det låter äckligt att gå oduschad så länge, trots att man inte luktar?

Duschandet har definitivt gått till överdrift i samhället. Folk badar ju till och med sina små barn varje kväll! Ren idioti. Fyra gånger i månaden låter dock väldigt lite. Men huvudsaken är väl att du inte luktar illa.
  • Anonym (S26)
    Answers skrev 2017-12-09 11:37:42 följande:

Jag vaknar 06:45 och fixar iordning mig och går till bussen 07:00. På en kvart hinner jag äta frukost, klä på mig, duscha och fixa alla grejer jag behöver.

Jag förbereder inget kvällen innan. Duschen tar väl några minuter och går fortare än andra sätt för rengöring. Bara spola av sig och ta lite lödder.

Jag har långt hår, riktigt långt hår (tjej). Så håret tvättar jag bara en gång i veckan men det blir aldrig fett. Jag försöker ta hand om håret och då ska man inte tvätta det för ofta. Man ska inte heller borsta det på morgonen, har jag hört. Så jag borstar så där i förbifarten under dagen/kvällen.

Jag är orakad och bryr mig inte, rakning när jag har lust, kanske en gång varannan eller var tredje månad.

Enda gången jag inte duschar varje dag är om jag är riktigt sjuk. När jag tränar blir det flera gånger.

För mig handlar det om hälsan också då jag har hidroadeniter under armhålorna från och till och blir det svettigt där finns risk för att jag får problem som aldrig försvinner.

När jag tränade mycket fick jag mycket problem med det. Men nu när jag tränar mindre är det bättre.

Låter som någon sjukdom om man har så torr hud att det måste smörjas efter varje dusch.

"Sjukdom".

Ja och nej. Det finns inget botemedel och det finns ingen diagnos, men jag får hudkräm utskriven på recept om jag går till vc. Jag har väl bara kroniskt torr hud. Och det är sjukt jobbigt, men inget annat att göra åt än att smörja.
  • Tom Araya
    Anonym (S26) skrev 2017-12-09 03:19:33 följande:
    Det jag menar är att jag inte ens KAN hinna på under 15-minuter även om jag vill. Och det allra värsta kommer efter duschen med hud som omedelbart behöver smörjas in för att jag inte ska få ont och få sprickor eller att det ska strama och svida och att huden blir sträv och flagnar.

Det är ren lyx att kunna duscha utan att huden tar stryk och att kunna torka sig och klä på sig direkt som ingenting. Jag har aldrig kunnat det i mitt liv. Jag blir rekommenderad att lufttorka och sedan smörja in hela kroppen i fet kräm. Och det medför att det tar ett bra tag innan jag kan klä på mig och fortsätta min dag.
    Okej, det förklarar en del om varför du tycker det är jobbigt, vilket jag förstår.
  • Mariell 8
    Tramptass skrev 2017-12-09 13:37:18 följande:

Duschandet har definitivt gått till överdrift i samhället. Folk badar ju till och med sina små barn varje kväll! Ren idioti. Fyra gånger i månaden låter dock väldigt lite. Men huvudsaken är väl att du inte luktar illa.

Många äldre duschar en gång gång i veckan (ibland färre gånger om den äldre inte vill duscha) De luktar inte eftersom hygienen sköts regelbundet varje dag. Förvissa är de oftast i lite aktivitet men så länge man sköter sin dagliga hygien så är det fullt normalt att duscha en gång i veckan.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (S26) skrev 2017-12-09 14:26:05 följande:

"Sjukdom".

Ja och nej. Det finns inget botemedel och det finns ingen diagnos, men jag får hudkräm utskriven på recept om jag går till vc. Jag har väl bara kroniskt torr hud. Och det är sjukt jobbigt, men inget annat att göra åt än att smörja.

Jag har samma problem och haft hela mitt liv- galet torr hud! Vilken får du utskriven? Jag lyckas inte hitta något som funkar för mig..
  • Anonym (Jjhj)

Jag är likadan.

Tycker att folk är HYSTERISKA som duschar varje dag. Vissa t.o.m. två ggr per dag. Bättre för kroppen om ni går till en psykolog. Ni som duschar 2 ggr o mer.

Förstår om man har ett jobb som man blir svettig av eller tränar varje dag. Men många sitter på röven hela dan.

Dom som tycker att vi är äckliga luktar själva skit antagligen rätt lätt. Jag luktar typ aldrig svett och duschar max en gång per vecka. Ibland kan det få två veckor. Min sambo vet inte om det och vingar vart ihop i 20 år. Så pass känner vi varann att han hade påtalat om jag luktade.

Som sagt! Det är ni som duschar hela jäkla tiden och torkar ut era kroppar som är galna. Inte vi.

Mitt hår blir aldrig fett, luktar inte, har fin hy etc.

Det jag tvättar är ansiktet och något oftast mellan benen och under armar. (2 ggr per vecka med handduk)

• Anonym (Jjhj)

Innan nån annan ifrågasätter hur min sambo inte vet att jag duschar så sällan är för att vi har helt olika arbetstider.

Svar på tråden Känner inget behov av att duscha