Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

När ringer du 112 ?

Bibbidi skrev 2017-12-10 11:12:55 följande:

Precis som när jag eventuellt ska besöka akuten någon gång - ifall det är fara för någons liv eller att man är så orolig att man misstänker att det kan vara någonting akut med någon att ett besök på akuten/samtal till 112 är okej. Vet att sambon har besökt akuten en gång när han hade så ont i magen att han knappt kunde stå upp, det var blindtarmen som hade gått sönder då.

Har hört skräckhistorier om folk som besöker akuten för småsaker. Är så själviskt och grisigt att det inte är klokt. Det finns någonting som kallas för vårdcentral av en anledning. Man åker inte till akuten för att man ramlat och behöver sy några stygn i ögonbrynet eller för att ens barn har ramlat och slagit sig och fått ont i benet/armen. Tycker det är ganska respektlöst att åka till akuten för saker som inte hör hemma där, och ändå sedan sitta och skriva ut på facebook att de fick "vänta x antal timmar på akuten, dålig stil!". No shit Sherlock, de kanske prioriterade fall som har med akuten att göra istället för att ta in dig som inte hör hemma där egentligen?

Tvungen att spy ut mig lite.  Blev nämligen "tipsad" av en kompis igår att man kunde åka in till akuten och överdriva lite ifall det var svårt att få tid hos vårdcentralen. Förlåt förlåt... 

Ok, vid båda mina frakturer så var det akuten.som gällde, när sonen skulle sy (ovanför ögonbrynet) hade vi tid på lättakuten, men de skickade oss vidare till akuten
  • sextiotalist
    modsey skrev 2017-12-13 13:15:14 följande:
    Vad tror du händer om du ringer SOS innan du har antal skadade? Att de lägger på? Vilka skador de har räknar ingen på sos heller att du ska kunna svara på.

Hjälmen kan med fördel vara kvar om patienten andas !
    Är det något jag har hört är att man aldrig ska ta av hjälmen, för att den kan "hålla" ihop skallen om skallbenet är skadat.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-13 14:43:06 följande:
    Det låter nästan som en skämt.

Hjälmen ska ALLTID av om personen är medvetslös.
    Om personen inte är medvetslös bestämmer den själv om försthjälparen bör ta av den.

Så har vi lärt oss det och jag har ladrig träffat någon annan som sagt något annat.

Antal skadade ser man ju när man går fram till bilen.

Viktigast är att göra livsräddande åtgärder innan man ringer 112 t.ex. påbörja HLR, ta av hjälmen på MEDVETSLÖSA motorcyklister, tryckförband vid starka blödningar etc.

Sen kan man ju automatiskt svara på dessa 5 W frågor.
    Googlade ¨på det och det var entydigt, andas personen ska inte hjälmen.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-13 17:29:22 följande:

Vi är egentligen i EU.

I EU kan det inte finnas så stora skillnader mellan medlemsstaterna (min åsikt).

Man har många gemensamma standarder i t.ex. byggbranchen.

Hur kan det vara att allt är tvärtom vid olyckor??

EU bör lösa det!

Det kan finnas stora skillnader i regelverken. Jag arbetar själv med EU-direktiv och i dessa är det väldigt många nationella undantag.

För övrigt är väldigt säker på att det enda "krav" som ställs på de som ringer 112 är att de gjort den bedömningen att det är en akut situation.

För övrigt ska man undvika att flytta personer som ligger inom riskzonen för rygg och/,,eller nackskador.

Dina direktiv kan skada folk för livet
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-13 19:25:09 följande:

Jag vet. Det är även det jag har fått höra.

i Sverige finns det ju ingen lag kring första hjälpen och det kan alltid bli hur tokigt som helst. 

Man kan ju också se till att någon annan ringer 112 respektive uppmana den att göra det.

Ja, ringa 112 ska man när t.ex. någon ligger på golvet eller gatan och har svårt att andas och smärtor i brösten (hjärtinfarkt). Men då är det tydligt att man ska ringa eller se till att någon ringer.

Nack- och ryggskador kan det även finnas när en person har rammlat, ligger på gatan (fallolycka), cykelolycka osv.

Exakt, svågern föll omkull och det var först när ambulansen kom som han förflyttades med skydd för rygg och nacke. Dvs man ska inte flytta en skadad person, aldrig ta ut personen från en bil etc
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-13 22:37:15 följande:
    Hemma i lägenheten?

Var han medvetslös?

Grejen är ju den att vissa länder verkar ha tydliga regler och lagar om vad som gäller t.ex. i nödsituationer. Även om privatpersoner knappst känner till dem.

T.ex. lagen kring "nödkompetens" hur de kallar det. Vad får du göra osv.

www.gesetze-im-internet.de/stgb/__34.html

Wer in einer gegenwärtigen, nicht anders abwendbaren Gefahr für Leben, Leib, Freiheit, Ehre, Eigentum oder ein anderes Rechtsgut eine Tat begeht, um die Gefahr von sich oder einem anderen abzuwenden, handelt nicht rechtswidrig, wenn bei Abwägung der widerstreitenden Interessen, namentlich der betroffenen Rechtsgüter und des Grades der ihnen drohenden Gefahren, das geschützte Interesse das beeinträchtigte wesentlich überwiegt. Dies gilt jedoch nur, soweit die Tat ein angemessenes Mittel ist, die Gefahr abzuwenden.

Modsey och andra länkar ju aldrig till lagar eller annat utan verkar bara köra egna åsikter och loggar sig sen in anonymt osv.

Modsey och andra (SSK) verkar bara inte så trovärdiga och seriösa som andra som ger råd. De kan alltid styrka rekommendationer med länk til lagar osv.

Därför är det oklart vad man ska göra.
    Är man osäker är det väl bäst att göra ingenting alls vid olyckor. Då kommer kanske någon som jobbar inom vården någon tid därefter och gör första hjälp.

Sen kan det ju vara så att Sverige har lagar där de garanterar läkare omgående till folk t.ex. 3 minuter efter att larmen kommer in. I detta fall är det inte göra någonting alls.

Viktigt för dessa "tidfrister" är dock att larmen innehåller all relevant information. Annars kan SOS eller läkaren hävda att de inte kunde vara på plats inom garantitiden eftersom larmen ... bla bla bla ... 

som sagt, det kan bli hur fel som helst med allt man gör .... 
    Cykelolycka, men sluta älta detta med hur det är i andra länder.
    Ja, det finns regelverk som reglerar en hel del, men EU bestämmer inte allt och går inte in och detaljstyr. Olika länder får fortfarande ha olika regelverk, så vad som gäller i Tyskland är totalt ointressant.
    Nu bor vi i Sverige, då är det regelverken i Sverige (och rekommendationerna) som gäller.
    Att Modsey och andra inte länkar till lagar, kan bero på den enkla anledningen att det inte finns några lagar om hur privatpersoner ska agera kring olyckor. Att det endast finns rekommendationer. Lite svårt att länka till lagar och regelverk som inte finns.
    Man har diskuterat detta, men inget har beslutat.
    Så i Sverige är det bör, inte ska, rekommendationer, inget regelverk, inga lagar, när det gäller privatpersoner. Hur personer i tjänst ska arbetar, finns det reglerat på flera ställen.
    Så nej, du behöver inte veta allt när man ringer till SOS, operatörerna är de som stöder och hjälper, man bör inte flytta någon som är skadad, eftersom man saknar nödvändig utrustning och utbildning att flytta en person som kan ha inre skador, ryggmärgsskador, man ska endast ta av hjälmen om personen inte andas. Det är de rekommendationerna som är i SVERIGE, troligen framtagna av medicinskt utbildad personal.

Och än en gång, man har ingen lagstadgad skyldighet att hjälpa till, självklart kan man använda uppsåt om det är brottsligt. Men det finns inget lagstöd att åtala någon för att inte larmat, såvida det inte finns något mer än detta.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-14 07:37:05 följande:
    Hanterar du med mobilen vid en outlöst Airbag kan den - teoretiskt - lösa ut och skada dig och personen. (det lärs ut idag)

Just därför ska den ut - bland annat.

Om personen är ute kan du ringa 112 och kanske klämma bort bilbatteriet, försöka släcka bilen eller vad som nu görs. 

Bilen håller ju på att brinna upp.
    Mycket sällan det sker bilbränder i samband med olyckor, det händer, det förnekar jag inte, men de allra flesta bilolyckor slutar inte med bilbrand.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-14 08:53:10 följande:

Här står det tydligt.

Men det kräver - precis som jag säger - att det finns en nödsituation! För att kunna bedöma det måste du fram till bilen.

Man sk ainte ringa om det inte finns en nödsituation!

Exakt, och polisen behöver du som hjälpare bara ringa om det finns skadade!

https://www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/112/

Tänk på att du endast ska ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till andra som är i akut behov av hjälp. Om ditt samtal inte är brådskande kan du istället ringa polisen på 114 14,

Fast man kan ringa 112 utan att behöva ta sig hela vägen fram. Vid viltolyckor ska man ringa 112. Jag skulle ringa 112 om jag såg en frontalkrock eller en singelolycka med vält bil. Jag hade inte ens funderat på att gå fram, jag hade ringt direkt.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-14 09:04:52 följande:
    Grejen är att man också rekommenderar att genomföra livsräddande åtgärder innan man larmar!

Det är en risk att lita på anonyma på nätet! Så uppför sig inggen SOS-opperatör som de som skriver här

Så den österrikiska videon är enligt räddningstjänstens rekommendationer!

http://www.raddningstjansten.com/Foer-hoeglandsbor/Brand/Raedda-varna-larma-slaeck

Följ dessa instruktioner om det utbryter en brand eller om en olycka uppstår:

Rädda Rädda liv som är i uppenbar fara, men utsätt inte dig själv för risker. Utrym lokalen. Glöm inte att stänga fönster och dörrar. Bege dig till uppsamlingsplats om en sådan finns förutbestämd.

Varna Varna dem som hotas av branden så att också de kan sätta sig i säkerhet.

Larma Larma genom att utlösa brandlarmet om sådant finns eller ring larmnumret 112 från en säker plats. Möt upp räddningstjänsten när de kommer.

Släck Om du har tillgång till släckutrustning och bedömer att du kan släcka branden kan du påbörja släckningsarbetet. Utsätt inte dig själv för onödiga risker. Använd inomhusbrandpost eller handbrandsläckare.

OK, vet du, jag litar mer på dessa operatörer än jag litar på dig, som det enda du kan hänvisa till är utländska rekommendationer (det finns länder där du kan bli åtalad för att hjälpa folk utan medicinsk utbildning, ska du hänvisa till dessa också)

Ok, vad har du för utbildning?
    Är du läkare, ssk, brandman eller operatör själv.

Det enda du gör är att länka till andras länders lagar/ rekommendationer.

Ja, jag har en bekant som också arbetar på SOS (sambons kompis egentligen) och eftersom trådar som handlar om SOS, ambulans etc har dykt upp vid flera tillfällen så har jag självklart frågat henne om hennes erfarenheter och vad man ska göra och hon säger exakt som operatören här skriver, det viktigaste är att få kontakt med SOS, sedan hjälper dig och talar om för dig vad du ska göra.

Hon sa att det bästa med SOS är att du behöver inte ta några egna större beslut, deras arbete är att stötta och hjälpa dig tills personal kommer på plats, de talar om exakt vad du ska göra.
    Även detta kan bekräftas av en kollega som inte kunde HRL, men fick instruktioner av en mycket lugn operatör över telefon.
    För sjutton, det är deras arbete, de gör det dagligen, det är faktiskt skönt att veta att vid en sådan situation så kan jag förlita mig helt på dessa och göra som de säger och behöver inte ta beslut som jag inte är utbildad att ta.

• sextiotalist

Lite OT men förut fanns det endast ett sätt att komma åt polis, sjukvård, räddningstjänsten utanför kontorstid, det var 90 000, sedan blev det 112, 11414 har inte funnits så länge, så vi är flera som är uppvuxna med att man skulle använda 90 000 /112 om man behövde få tag på någon av dessa utanför kontorstid.

Svar på tråden När ringer du 112 ?