Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

När ringer du 112 ?

modsey skrev 2017-12-14 10:57:53 följande:
    Hade inte du gjort webbutbildningen på svenska rådet för hjärt och lungräddnings hemsida?

Du missade alltså att i den vedertagna algoritmen så är larma innan du börjar HLR?

Just den rekomendationen är dessutom internationell....
    Anton Chigurh skrev 2017-12-14 11:09:00 följande:
    Exakt Modsey..... Jag är instruktör i HLR och rekommendationen är alltid att larma INNAN HLR PÅBÖRJAS!!!

Mvh //Anton
    Spelar ingen roll vad ni skriver, det är också vad jag fått höra. Larma först, såklart man inte ska vänta med detta om det är evighetskö till SOS, det är ju självklart.
    Dessutom kan man själv bli handlingsförlamad och då är det än bättre att ha någon som säger vad man ska göra.

• sextiotalist
    Mariell 8 skrev 2017-12-14 15:55:07 följande:
    Hur ska DU kunna bedöma hurvida en person har inte blödningar men det oskadd ut?
    Exakt, inre blödningar syns inte utanpå och personen som har det kanske inte heller märker av det.
    Det finns en anledning att räddningspersonal använder speciella utrustningar och hjälpmedel när de ska ta ur folk ur kraschade bilar.
    Det är för att de ska minimera skadorna så mycket det går.

Här var det en lång instruktion om hur räddningspersonal ska kunna plocka ur en person säkert ur en skadad bil
    https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25818.pdf

• sextiotalist
    Mariell 8 skrev 2017-12-14 16:07:04 följande:

Det kan dock synas med stora blåmärken men man kan aldrig vara säker på att det är en inre blödning.

Ja, men som du skrev, man vet inte och ännu mindre som lekman
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-15 14:10:16 följande:

Intressant och mysig läsning inför hhelgen.

(En av orsakarna varför man ALDRIG ska ringa 112 för tidigt).

Benbrott - med ambulansen till bankomaten istället för läkaren.

De flesta ambulansbilar har digitala betalningstjänster - men inte alla (så var det för några år i alla fall). En tysk turist kunde t.ex. inte betala kontant i Österrike. Då åkte ambulansen till bankomaten - inte till läkaren

Källa (för alla som tycker att jag skojar):

http://tirv1.orf.at/stories/419034

Men vi är i Sverige, vi har inte digitala betaltjänster i ambulansen. Släpp detta. Åker man till akuten eller tar ambulans, så får man en faktura hemskickad.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-15 14:57:08 följande:
    Österrikiska ambulansens erfarenheter verkar vara att vissa utlänningar (t.ex. från Östeuropa) aldrig kommer att betala eller ens ha pengar för att betala dessa tjänster som beställdes 
    OK, men fortfarande så har vi inte detta, men nu är ambulans inte en beställningstjänst.
    I vilket fall som helst, så de flesta av dina exempel saknar relevans för hur det fungerar i Sverige, men jag litar mer på det Modsey skriver (som jag anar att jag kanske tom har träffat IRL någon gång) och är det så, så vet jag att hon vet exakt vad hon pratar om
  • sextiotalist
    Mariell 8 skrev 2017-12-15 16:19:09 följande:

Du är i ett svenskt forum, i en råd där man utgår från Sverige, varför i helvete blandar du in Österikisla och Tyska regler och rekommendationer? Vad tillför det?

Han verkar ha identitetsproblem, tysk eller svensk, svårt att veta.

Men vi kan ge honom en ledtråd, han är på ett svenskt forum
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-16 17:02:06 följande:

När skickar ambulansen ut en faktura?

Tror inte att det är en speciell avgift för ambulansen, utan det skickas en faktura från akuten.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-16 17:40:20 följande:

Okej. Försäkringskassan betalar kanske en del? Osäkert om vem som betalar i slutänden? .... hmm

Försäkringskassan är inte inblandad.

Bor du i Sverige eftersom du verkar noll insatt hur det fungerar?

Det är landstinget som hanterar detta.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 10:00:03 följande:
    Men då riskerar den ju att dö om jag förstår det rätt.
    Men ofta så vet man inte om det är en massiv blödning (ofta är det ju då det behövs akut, en mindre blödning kan vänta) förrän patienten är röntgad (OK undersökt med metoder som ser innanför kroppskalet).
    Medvetslöshet kan bero på flera orsaker.
    Om jag förstått så tar det ofta tid innan ett tryck byggs upp så det blir skadligt för hjärnan.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 10:58:40 följande:
    Men det gör ju en LÄKARE som 112 skickar ut i så fall. Helikoptern har ju utrustning för att kunna bedöma patienter.

Mitt "jobb" som första hjälpare är ju bara att larma in att jag bedömer att personen troligtvis har svåra skallskador. Då skulle jag undvika att lägga personen i chockläge. 112 vet ju inte hur det ser ut på plats!

Därför kommer man ju fram att man alltid ska skicka en läkare vid svåra olyckor. Vad jag har förstått så görs nödoperationer av akutläkare på kritiska patienter direkt t.ex. på ambulanshelikoptern i Tyskland. Det är ingen skämt alls! Men jag kan kolla igen.
    Nej, en helikopter har ingen MR eller röntgenutrustning. Helikoptrarna är vad jag förstått utrustade på samma sätt som en ambulans och orsaken till att man använder helikopter är av två orsaker, snabbare in till sjukhuset och/eller områden som inte går att nås med bil.

Läkare är inte med, deras arbete är att ta hand om patienten när den kommer till sjukhuset, personalen i helikopter/ambulans ska hålla patienten i liv tills de kommer till sjukhuset.
    Sedan kan det undantagsfall finnas med läkare, men vid just olyckor så är det viktigaste att få patienten till sjukhuset.
    Du har sett för mycket på Cityakuten helt enkelt (för där är ju läkare med).

Svar på tråden När ringer du 112 ?