Ewald01 skrev 2017-12-20 10:58:40 följande:
Men det gör ju en LÄKARE som 112 skickar ut i så fall. Helikoptern har ju utrustning för att kunna bedöma patienter.
Mitt "jobb" som första hjälpare är ju bara att larma in att jag bedömer att personen troligtvis har svåra skallskador. Då skulle jag undvika att lägga personen i chockläge. 112 vet ju inte hur det ser ut på plats!
Därför kommer man ju fram att man alltid ska skicka en läkare vid svåra olyckor. Vad jag har förstått så görs nödoperationer av akutläkare på kritiska patienter direkt t.ex. på ambulanshelikoptern i Tyskland. Det är ingen skämt alls! Men jag kan kolla igen.
Nej, en helikopter har ingen MR eller röntgenutrustning. Helikoptrarna är vad jag förstått utrustade på samma sätt som en ambulans och orsaken till att man använder helikopter är av två orsaker, snabbare in till sjukhuset och/eller områden som inte går att nås med bil.
Läkare är inte med, deras arbete är att ta hand om patienten när den kommer till sjukhuset, personalen i helikopter/ambulans ska hålla patienten i liv tills de kommer till sjukhuset.
Sedan kan det undantagsfall finnas med läkare, men vid just olyckor så är det viktigaste att få patienten till sjukhuset.
Du har sett för mycket på Cityakuten helt enkelt (för där är ju läkare med).