När ringer du 112 ?
Men nu har vi en stor fråga kvar.
Vad tycks om risken för aspiration? Finns det en statistik? Det skrivs ingenting om det här:
www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/
Men nu har vi en stor fråga kvar.
Vad tycks om risken för aspiration? Finns det en statistik? Det skrivs ingenting om det här:
www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/
... och som du vet blandar många ihop olika grejer.
Vissa här verkar ju tycka att "hjälmen håller ihop skallen" osv.
Sen kommer man ju fram att det är nonsens - precis som jag tidigare skrev.
Därför är det mycket viktigt att gå på det man har lärt sig.
Hjälmen ska av vid en medvetslös person, men om personen inte är medvetslös behöver man inte ta av den. Man måste alltid kunna kontrollera om personen har kräkt eller har ngt i munen osv.
Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.
Såga upp eller borra upp skallbenet.
Men det är ju en åtgärd som borde göras direkt på plats så snabbt som möjligt och därför krävs det akutläkare/ läkare!!
TS jag svarar på din fråga om du svarar på min.
De som ringer in och är icke respektfulla mot 112 som nödnr utan tror ni är en telefonväxel eller taxiservice eller kommer med nonsens-frågor - är de till majoritet utländska svenskar? Eller "inhemska" svenskar?
@Dame2017 och andra
Ni måste läsa det för att förstå vad jag menar. En SOS operatör bestämmer ju vad den skickar ut till olycksplatsen.
Om jag larmar och SOS larm skickr ut en helikopter trots att patienten "bara" har ett brutet ben så kan det nog bli diskussion med partienten om vad jag har sagt till SOS larm .... min bedömning.
vem vill betala 38 000 kr för en transport till sjukhuset. (SOS larm i Sverigeverkar ju satsa på språk, då kan man ju läsa vad som står i länkarna respektive vilken problematik jag menar).
Men: om helikopterinsatsen är "medicinskt försvarbar och nödvändigt" (t.ex. hjärtestopp och stark blödning) betalar ju försäkringskassan (gäller i alla fall i A).
Så allt beror på.
Vanligtvis betalar ju den som behöver hjälp - inte den som larmar.
Men jag skulle nog aldrig larma om jag inte vet vad som har hänt respektive vilka skador en person har etc.
Men hur det fungerar i Sverige i detalj är oklart för mig.
eCALL kommer alltså att larma automatiskt och SOS larm kommer att få uppgifter om var bilen befinner sig, i vilken färdriktning att den står, hur många passagerare finns i bilen (har bälte på), vilken serienummer bilen har (och därmed vilken bilmodell det är och hur den drivs (diesel, bensin, elbil, gasbil) ... och så klart om personerna är medvetslösa eller inte. Svarar en person inte så måste man väl utgå ifrån att den är medvetslös och att det handlar sig om en svår bilolycka.
Hur mycket info har du fått om eCALL?
Vad tycker du om denna video? Han verkar ju kontrollera pulsen, inte andningen. Dessutom ringer han innan han kollar efter sin tjej ....
Tror inte de på 112 larm är glada om de får onödiga samtal eller när folk ringer och inte kan svara på viktiga frågor.
Sist var det en hemlös som har lagt sig utanför T-bane stationen nära Östermalmstorg och ingen larmade 112.
Hur gör man egentligen med en hemlös och vad gör SOS larm om man larmar in att någon "ligger" utanför Östermalmstorg? Medvetandegrad har man inte kollat upp ....
Att kolla upp medvetandegrad gör man innan man larmar.
Detsamma gäller för uttag ur en bil i livsfarliga situationer, skapa fri luftväg osv.