Inlägg från: Anonym (Också operatör) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också operatör)

När ringer du 112 ?

Ewald01 skrev 2017-12-16 19:59:08 följande:

Men nu har vi en stor fråga kvar.

Vad tycks om risken för aspiration? Finns det en statistik? Det skrivs ingenting om det här:

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Eftersom vad vi skriver ändå inte går in så maila sköterskan bakom texten istället. Hans mailadress finns i att hitta i texten åtminstone i pdf-filen.
    Ewald01 skrev 2017-12-17 00:03:38 följande:

... och som du vet blandar många ihop olika grejer.

Vissa här verkar ju tycka att "hjälmen håller ihop skallen" osv.

Sen kommer man ju fram att det är nonsens - precis som jag tidigare skrev.

Därför är det mycket viktigt att gå på det man har lärt sig.

Hjälmen ska av vid en medvetslös person, men om personen inte är medvetslös behöver man inte ta av den. Man måste alltid kunna kontrollera om personen har kräkt eller har ngt i munen osv.

Vem har sagt att hjälmen håller ihop skallen? Ingen vad jag kan se. Har man en blödning så här man det hjälper hjälmen inget mot.

Däremot kan du skada personen för livet och även ta livet av personen genom att ta av hjälmen om denne har nack/ryggskador därav bör den sitta kvar om personen andas oavsett medvetandegrad.

Som sagt hjälmen har ett visir öppna det så kan du kontrollera munnen på personen!

Och du läs texten igen det finns ett avsnitt där angående bäckenet också,.
    Ewald01 skrev 2017-12-19 21:20:26 följande:

Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Såga upp eller borra upp skallbenet.

Men det är ju en åtgärd som borde göras direkt på plats så snabbt som möjligt och därför krävs det akutläkare/ läkare!!

Men snälla Ewald det måste väl även du förstå att man inte borrar /sågar upp skallen på en patient för att släppa på trycket ute i fält!

Enda stället det sker är på sjukhus!!!
    Anonym (Inte-1-till-tråd) skrev 2018-01-01 16:12:29 följande:

TS jag svarar på din fråga om du svarar på min.

De som ringer in och är icke respektfulla mot 112 som nödnr utan tror ni är en telefonväxel eller taxiservice eller kommer med nonsens-frågor - är de till majoritet utländska svenskar? Eller "inhemska" svenskar?

Enligt min erfarenhet är det övervägande svenskar som ringer med skitgrejer och även svenskar som är mest respektlösa i samtalen med hot, och kallar en för diverse saker.

Inte sagt att det är så hela tiden men min uppfattning är i alla fall den. Visst kan det vara förvirrande att veta som nysvensk vad som gäller för 112 men det får man ha förståelse för det är inte illvilja eller uppsåt att störa det räcker att förklara och hänvisa vidare.
    Ewald01 skrev 2018-01-01 19:50:00 följande:

@Dame2017 och andra

Ni måste läsa det för att förstå vad jag menar. En SOS operatör bestämmer ju vad den skickar ut till olycksplatsen. 

Om jag larmar och SOS larm skickr ut en helikopter trots att patienten "bara" har ett brutet ben så kan det nog bli diskussion med partienten om vad jag har sagt till SOS larm .... min bedömning.

vem vill betala 38 000 kr för en transport till sjukhuset. (SOS larm i Sverigeverkar ju satsa på språk, då kan man ju läsa vad som står i länkarna respektive vilken problematik jag menar).

Men: om helikopterinsatsen är "medicinskt försvarbar och nödvändigt" (t.ex. hjärtestopp och stark blödning) betalar ju försäkringskassan (gäller i alla fall i A). 

Så allt beror på.

Vanligtvis betalar ju den som behöver hjälp - inte den som larmar.

Men jag skulle nog aldrig larma om jag inte vet vad som har hänt respektive vilka skador en person har etc.

Men hur det fungerar i Sverige i detalj är oklart för mig.

Nu handlar tråden fortfarande om SVERIGE så dina länkar är helt irrelevanta.

Du behöver inte betala några 38.000 kr i Sverige om en ambulanshkp kommer. Sen är det skillnad mellan landstingen i vissa har man en patientavgift och i vissa inte. Det kan väl ligga på 100-600kr oftast endast om du följer med ambulansen.

Just kostnaden är jag dåligt insatt i men nej du åker inte på en monsteravgift om vi skickar helikopter.
    Ewald01 skrev 2018-01-02 17:09:04 följande:

eCALL kommer alltså att larma automatiskt och SOS larm kommer att få uppgifter om var bilen befinner sig, i vilken färdriktning att den står, hur många passagerare finns i bilen (har bälte på), vilken serienummer bilen har (och därmed vilken bilmodell det är och hur den drivs (diesel, bensin, elbil, gasbil) ... och så klart om personerna är medvetslösa eller inte. Svarar en person inte så måste man väl utgå ifrån att den är medvetslös och att det handlar sig om en svår bilolycka.

Hur mycket info har du fått om eCALL? 

Sakta i backarna så mycket information inkommer inte till oss och alla larm inkommer inte ens till oss direkt utan går via andra "callcenters"

Det som kommer in är koordinater, riktning bilen står i chassinr, modell, drivmedel, om larmet är utlöst automatiskt eller manuellt men inget om passagerare eller skadeläget.

Detta gäller dessutom bara om bilen är kopplad direkt till oss annars är det den infon vi får av det callcenter som bilen larmar via vi får gå på.

Det finns många anledningar till att en person inte svarar men ja vi får utgå från värsta men det ändrar inte våra larmplaner.

Sen har jag varit hemma från att ecall öppnades som en 112-tjänst (ecall har funnits länge innan men skötts på annat sätt) så jag kan inte svara på om vi har det på någon enstaka central (som t ex smslarm som går via två centraler endast) eller om alla centralen tar emot det.

Och nej den som larmar betalar inget, det är ju självklart den som är patient som står för patientavgifter som i Sverige är väldigt låg. Och nu var ju ditt exempel gällande just en patient så jag förstår inte varför du nu blandar in inringaren.
    Ewald01 skrev 2018-01-06 17:11:24 följande:

Vad tycker du om denna video? Han verkar ju kontrollera pulsen, inte andningen. Dessutom ringer han innan han kollar efter sin tjej ....

Du ser inte skillnad på att ta puls och fria luftvägar? Han håller upp hennes haka, han kollar inte puls..

Videon föreställer precis vad den ska han ringer och får råd i vad han ska göra!
    Ewald01 skrev 2018-01-10 18:01:31 följande:

Tror inte de på 112 larm är glada om de får onödiga samtal eller när folk ringer och inte kan svara på viktiga frågor.

Som sagt jag JOBBAR på 112 jag tar hellre ett tidigt samtal och får dra tillbaka ambulansen än att någon gör som du och fördröjer den nödvändiga hjälpen.

Du vet vi larmar samtidigt som vi pratar det går jäkligt snabbt att få Ut ambulans jag har som snabbast haft ambulans på plats 3 min efter svarat samtal vid en stroke där patienten tappat medvetande.

Så RING direkt vi frågar saker allt eftersom och då finns tiden att ge rätt svar på våra frågor och vi påbörjar alltid livsuppehållande insatser direkt.

Säger någon att det gäller medvetslös utan andning/dålig andning tar jag adressen och sedan börjar vi direkt. Det är inte många sekunder det handlar om innan vi börjar hlr och vi pratar hela tiden och fortsätter ställa de frågor som behövs under tiden man kan prata och utföra hlr samtidigt, kan vi ordnar vi hjälp snabbare jag har haft kollegor som suttit i hlr-samtal med lång framkörning och själv börjat ringa grannar och försökt hitta någon som kan hjälpa inringaren, coolaste gubben jag fått tag på var 70+ och tvekade inte utan gick direkt till grannen för han själv hade blivit räddad av tidig hlr.

Och ambulans skickar vi fram oavsett om föremålet är kvar i halsen eller inte om någon sätt i halsen.

Sen kan du ju ta en funderare på att gå om dina fina utbildningar, mycket har hänt på 11 år så gör oss alla en tjänst och ta till dig av vad vi säger om hur man bör agera på en skadeplats eftersom du uppenbarligen har fel i princip allt du pratar Om, som någon sagt tidigare du är livsfarlig.

Bara råden kring hlr har ändrats flera gånger sista åren, ja det här en gång i tiden rekomenderats att börja hlr och sedan ringa sen har det varit olika råd i antal kompressioner ett tag var det 15 nu är det 30 dina utbildningar är för gamla och du är för envis för att ta till dig att du har fel trots att utbildade sköterskor på ambulans och annan vårdpersonal upplyser dig om hur det ska vara.
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-10 21:04:14 följande:

Sist var det en hemlös som har lagt sig utanför T-bane stationen nära Östermalmstorg och ingen larmade 112.

Hur gör man egentligen med en hemlös och vad gör SOS larm om man larmar in att någon "ligger" utanför Östermalmstorg? Medvetandegrad har man inte kollat upp .... 

Jag försöker få den som ringer att försöka prata med den som ligger, ofta är folk rädda att göra Det, har någon gång bett den som ringt att sparka under foten på den som ligger om de inte vill gå fram helt och röra personen, reagerar inte personen så får vi ju utgå från värsta tänkbara scenario ofta går det snabbt om ingen hjälp behövs när ambulans väl är framme
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-10 23:19:28 följande:

Att kolla upp medvetandegrad gör man innan man larmar.

Detsamma gäller för uttag ur en bil i livsfarliga situationer, skapa fri luftväg osv.

Människor som ringer 112 är ofta stressade och nollade när de ringer och många vet inte ens hur man kollar medvetandegrad och det gör faktiskt inget för då följer de mina instruktioner bättre och jag tycker att kan få en bättre bild av läget, därför de bästa inringarna oftast är barn de är helt otroliga att intervjua.

Nej det går bra att ringa ändå om man är osäker många är rädda för att kolla okända personen på gatan men det är bättre att ringa än att inte ringa om man är osäker.

Vanligaste är att man säger att det ser konstigt ut och att det kan vara något fel men man vågar inte titta närmre eftersom personen kanske är påverkad osv men folk brukar ändå våga gå fram och fråga om det är ok med oss i luren en del gånger går det som sagt be den som ringer att sparka under foten (går snabbt att avlägsna sig om man känner att det blir obehagligt)
Svar på tråden När ringer du 112 ?