Inlägg från: Anonym (Också operatör) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också operatör)

När ringer du 112 ?

Ewald01 skrev 2018-01-11 15:01:05 följande:

Om du sparkar mot någon kan det bli diskussioner.

Ingen seriös operatör skulle ge ett sådant råd.

Det är lite riskant att följa sådana råd om de ges anonymt.

Vem som helst kan kalla sig operatör.

Men vi har ju sagt att det är frivilligt att hjälpa. Så känner man sig osäkert ska man väl andra låta göra först.

Annars ska man ju larma efter att man har lagt i stabilt sidoläge osv. ... som det står i riktlinjerna (som ju verkar vara desamma i hela Europa).

Nu är det andra gången du kallar mig oseriös, du har ingen susning om hur vårt jobb fungerar bara skrattretande att du kan "avgöra" vad som är kännetecknat för en seriös operatör...

Nu handlar det inte om att sparka någon så den får ont utan en lätt spark UNDER FOTSULAN för att se om man får någon reaktion där inringaren är för rädd för att kontrollera hur det är med personen som ligger på marken, det tar tid för någon som är påverkad av t ex alkohol eller droger att ta sig upp och är man rädd har man möjlighet att springa undan snabbt dvs ett sätt att få någon att försöka få kontakt med en till synes okontaktbar person och ändå känna att hen har möjlighet att fly om situationen känns hotfull och jo det här är ett råd många av oss använder även om det inte är särskilt ofta man behöver ge Det, då är det oftare jag ber inringare lugga hårt i håret vid polisongen eller gnugga hårt i bröstkorgen men då är det ju när den som ringer är trygg i att sitta vid personen.

Jag har arbetat på nödnummret i flera år och lovar att jag har bättre koll på saker och ting än du har 11 är efter dina utbildningar.
    Ewald01 skrev 2018-01-11 18:03:06 följande:

Jag har aldrig kallat ngn för oseriös, dock ska man absolut inte sparka mot någon. Det kan bli tokigt!

www.dn.se/sthlm/sparkrav-slar-mot-hemlosa/

Att sparka mot någon kan missuppattas. Det har blivit vanligt med spark mot hemlösa och det finns en del folk som eventuellt skulle reagera.

Det är vanligt att man går förbi, och det är mindre vanligt att man sysslar med hemlösa.

Att sparka mot någon lärs inte ut i någon första hjälpen kurs. 

Det kan hända att det kommer ngn gammal tant eller en annan konstig nisse och reagerar på det  ..... "vad sparkar du mot den där stackars gubben" ..... då har hemlösen kanske  en vittne och om hemlösen t.ex. har ramlat tidigare och har ngn blåmärke så kan de skylla mot dig som har sparkat mot den.

Det kan då bli "vållande till annans kroppskada" eller vad man kallar det. Då kan man i ett extremt fall bli dömd till ersättningar mot hemlösen - om det går illa till.

Okej, risken för det är låg men kan finnas i vissa fall. Beroende även hur hemlösen och andra uppfattar det. 

Hemlösen kan förstås även börja skylla på dig och då har du plötsligen en diskussion mitt på gatan.

Två gånger nu har du citerat mig och konstaterat att så skulle ingen seriös operatör säga och JO jag är fullkomligt seriös.

Allt går inte alltid göra enligt dina "kurser" man måste anpassa sig till situationen och måste man ta reda på om någon är kontaktbar får man ta till de knep som finns oavsett vad dig tycker om tillvägagångssättet.

Människor är rädda att bli stuckn på nålar, att den som ligger har kniv osv men de gör helt rätt och ringer om magkänslan säger att något är fel.

Och på vilket sätt kan en lätt "spark" under foten bli vållande till kroppsskada/misshandel det är skrattretande. Det är ju inte som att man ska ta sats och sparka som en blådåre.

Kommer någon "nisse" eller tant får du väl peka på telefonen med 112 i andra änden och säga att du är orolig för personen och att du blivit tillsagd att se om personen reagerar, plättlätt.

Och jag säger ring direkt och med tanke på mitt yrke borde jag om något kunna kallas för expert.
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-11 19:09:40 följande:

Man verkar generellt ha lite problem med larm och operatörerna osv.

Bättre att undvika dem .... "kränkande uttryck" ... inte följer sina rutiner .... hmm

enda som väl stämmer - och det gäller överallt - att man ska larma "korrekt" och det innebär att man kan svara på vissa frågor och redan har genomfört insatser som krävs omedelbart (t.ex. lagt i stabilt sidoläge, försökt släcka en enklare brand, skapa fria luftvägar osv.).

Ringer man 112 för tidigt och har man inga uppgifter om vad som nu har hänt kan det bli problem. Men just därför ska man inte göra det.

Annars har man "rätt till" att de larmar ut rätt hjälp omedelbart skulle jag säga. 

Det har kommit upp i oktober förra året.

www.sydsvenskan.se/2017-10-06/efter-avslojandet-har-ar-sos-alarms-svar

Enligt SOS-operatörerna i Malmö har rädslan för befälet, som köptes ut för en halv miljon kronor, inneburit att för få räddningsstyrkor har skickats ut på akuta larm eller har blivit fördröjda.
    Läs mer:Efter avslöjandet: SOS Alarm lägger locket på
    ?En rädsla för utskällningar och kränkande uttryck har lett fram till att larmoperatörerna inte följer sina rutiner och larmar när de borde?, berättade skyddsombudet på SOS i utredningen.
    En annan SOS-operatör har berättat hen bara vågade skicka en brandstation till en ?lägenhetsbrand med kraftig rökutveckling?, trots att detta normalt kräver flera enheter.
    ?Om det inte är uppenbart att husen står i ljusan låga så ska det inte klassas som brand i byggnad?, ska befälet ha sagt enligt flera SOS-operatörer.
    IB som det nu handlar om är inte anställd av sos alarm utan av kommunen det är kommunen som köper upp tjänsten och IB är den som i slutändan har sista ordet om det ska larmas mer eller mindre.

Det är inget problem med sos operatörer eller våra rutiner problemet här ligger hos RÄDDNINGSTJÄNSTEN i området.

Våra planer ändras allteftersom samtalet pågår och vi ändrar om vi får en ny larmplan men säger IB att man ska ändra något så gör hen det. en bra IB följer våra planer som är utformade av räddningstjänsten själva dvs de har bestämt i förväg vad som ska larmas som vad. I det här fallet verkar det vara IB själv som anser att planen är fel och säger åt åtgöraren att larma utanför planen.

Angående nästa artikel så är teknik helt enkelt teknik det händer att den går ner ibland tyvärr och vi brukar märka det inom 90sek men ibland ställer det till det ordentligt nu var detta enligt artikeln en lindrig skada och fick man fullt upp kanske den som satt inte hann märka det direkt om inte notisen om att larmet inte fungerade kom tillbaka i systemet som det gör efter 90sek.
    Ewald01 skrev 2018-01-11 19:46:36 följande:

Antigen gör man som man har lärt sig eller så gör man inget alls och låter andra göra.

Eller så gör man som man borde som medmänniska och ringer!

Och du behöver uppenbarligen lära om på de flesta områden eftersom dina utbildningar säger tvärtemot vad som gäller här.
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-11 20:44:40 följande:

Men det som är intressant är ju hur det hela ser ut juridiskt.

Man är inte skyldig att nu hjälpa någon rent juridiskt.

faktabanken.nu/skyldighjalpanod.htm

Om man nu tycker att den hjälpen man har lärt sig inte kan tillämpas överallt så händer ingenting om man nu väljer att låta någon annan gå före.

Så man kommer inte att bli straffad om man tycker att man inte kan hjälpa till. Om man inte vill uppge sitt namn eller telefonnummer för någon osv.

Det är ju det som är intressant.

Det är alltså ingen fara att man rör någon mot andras viljan.

Man är inte tvungen att fundera om man nu får problem om man inte har ringt eller kollat upp någonting osv.

Så är man lite rädd för problem i efterhand och känner man sig inte trygg med vissa rekommendationer låter man bli det.

Eller vad kan hända om man inte gör ngt? 

Vid olyckor har du skyldighet att larma och varna så viss skyldighet har du enligt lagen men nej du behöver inte juridiskt sett hjälpa någon fysiskt utan det får du leva med att du inte gjorde det du kunde med hjälp av någon som är utbildad att vägleda och hjälpa dig genom alla möjliga händelser och vi får inte ge andra råd än sådana som är faktagranskade av läkare och våedutvecklare så du kan känna dig trygg med de råd vi ger för vi får inte sväva ut med egna råd.

Vem du är skiter jag faktiskt fullständigt i när du ringer enda jag vill ha är ett nummer som jag kan nå om det behövs innan ambulans är framme men självklart kan jag inte tvinga dig att uppge det.

Och du kan inte råka illa ut om du inte har svaren som jag sagt tidigare ser jag hellre att du kollar det när vi pratar för saker ändras och ofta ändras det till och med under samtalet. Hellre färsk information då jag frågar om det.
    Ewald01 skrev 2018-01-13 09:33:05 följande:

... och allt låter ju som en skämt.

www.helahalsingland.se/opinion/ledare/om-ambulansen-inte-kommer-nar-du-ar-dodssjuk-finns-ingen-patientsakerhet

Men hans fru fick det osannolika svaret från SOS Alarm: Vi har ingen ambulans i området för tillfället.

"Var god dröj". 

"Vi är fullbokade just nu, men återkom gärna nästa vecka ska vi se om det finns en lucka".

112 lar vill garanterat inte att man ringer in .... 

Fortfarande inte sos alarm utan detta handlar om bristen på ambulanser.

Förra året gjorde regionen om avtalen till det sämre i Gävleborg ovh minskade antalet ambulanser, därav blev en massiv protest bland ambulanspersonslen blev en del uppsägningar inom ambulanssjukvården.

Nu fick de inte heller rådet att avvakta en vecka utan det var skribentens liknelse vid att försöka boka klipptid.

Vi gör det bästa med de resurser vi tilldelas men vi kan inte påverka antalet resurser utan det bestäms av regionen.

Operatörerna som svarar samtal prioriterar inte sina ärenden efter hur många ambulanser det finns utan efter symtom hos patienterna och det är upp till dirigenten att sedan larma och pussla lite för att få ihop det på bästa sätt och från regionerna har vi anvisningar i hur vi ska lösa resursbrist genom t ex passning på annan ort eller att hitta andra lösningar t ex vid långkörningar byta ambulans utmed vägen eller vid brist på bilar kolla taxi.

Och jo jag vill garanterat att du ringer in om det är något sen bedömer jag vad för hjälp Vi kan ordna utefter min bedömning, ofta får man höra (spec av äldre) "jag överlever, det är ingen fara" osv när patienten uppvisar symtom som är väldigt allvarliga, hade en gång en tant med hjärtinfarkt som flera gånger påtalade att hon gott och väl kunde vänta, tog ett tag innan jag fick helhetsbilden klar eftersom hon så gärna inte ville vara till besvär men jag skickade den där blåljuskörningen efter vad hon svarade på mina frågor och personalen körde in henne med blåljus.

Så låt oss avgöra helt enkelt vi är bra på det vi gör och ja det går att leta fram artiklar om fel som blivit men betänk hur många samtal vi tar varje dag det kan under vissa dagar bli flera hundra och i några enstaka fall blir det fel, det är mänskligt men vi gör rätt så många fler gånger.

Sen har jag redan kommenterat artikeln med befälet om du läser tillbaka någon dag och nej du blir inte dåligt behandlad när de kommer fram.

Som exempel på inte ringa i onödan, jag har själv larmat ut min man på olycka där de inte stannat till, hade de gjort det eller bara saktat in när de passerade hade de sett POLISTEJPEN som satt runt hela bilen och de hade kunnat förstå att olyckan var gammal men nu fick min man och hans kollegor köra blåljus på snorhalt underlag och jag får då sitta med oro tills jag vet att de kan sakta ner och det är inte ok men såklart man ska ringa och man ska stanna så man vet om det faktiskt är en olycka... Sen kan de inblandade vara för chockade för att avgöra om de behöver hjälp eller ha något fuffens för sig och inte vilja ha hjälp, ring ändå och åtminstone meddela polisen i de fall så får de avgöra om det är intressant för dem.

Hade även ett samtal nyligen där det visade sig röra sig om en punktering inte avkörning som den som åkt förbi trodde så stanna åtminstone.

Jag är otroligt stolt över mitt jobb och många ärenden jag haft på mina skärmar, många sitter kvar i hjärtat.

Tar vi ett samtal där någon tappat medvetandet går det till ungefär så här:

-sos 112 vad har inträffat?

- min man ramlade ihop och andas så konstigt.

- går det få kontakt med honom?

-åh jag vet inte, Göte? Nej jag vet inte.

- Vi ska hjälpa er vilken kommun gäller det?

- Gävle HÄR GÅR LARMET TILL MIN KOLLEGA SOM LARMAR AMBULANS

' och vad är det för adress?

- Persgatan 4.

- villa eller lägenhet

- vila.

- hur ligger din man?

- på sidan.

-då ska vi hjälpas åt nu vill jag att du lägger honom på rygg och böj huvudet lite bakåt och se om andningen blir bättre, håll fram telefonen så jag hör..

Sen rullar det på. Vi tar frågor och hjälp under samtalets gång det går så mycket fortare att ringa och larma än att påbörja som Ewald vill göra och sedan ringa.

Vi Larmar så fort vi kan. Vi jobbar med våra siffror konstant för att bli effektivare i våra utlarmningstisder och vi har tidsmål att jobba mot när det är ärenden med uppenbar livsfara så som hjärtstopp, olyckor osv.

Du hinner kolla upp det vi frågar vid olyckor under samtalet också du behöver inte veta allt och det vi vill veta är mer än fem frågor.. alla frågor är anpassade efter typ av händelse och du kan omöjligt veta allt vi ska fråga om.

Och som exempel på Varför man bör ringa trots att den inblandade tycks vara oskadd.

Vid ett fall var ett äldre par inblandade detta var väl minst 15år sedan.

Mannen tog sig ut ur bilen frun sätt fast och var skadad.

Mannen var mest i vägen uppenbarligen chockad och pratade mest om bilens skador.

Helt plötsligt kollapsar gubben av inte blödningar.

Han hade viftat bort hjälp och såg till synes oskadd ut för att segna ihop sen.

En chockad människa kan inte alltid ta rätt beslut eller avgöra om hen behöver hjälp.

Ewald01 skrev 2018-01-13 14:44:38 följande:

Nja, att vissa inte kan är logiskt.

Men ska en medvetslös person med andning inte ligga i stabilt sidoläge?

För att få reda på medvetandegrad måste hon ju knuffa på honom med handen, ropa och kanske skaka försiktigt.

Att lägga honom på rygg gör man ju för att kontrollera andningen. Titta, känna, lyssna. 

Men helst ska man ju vända personer försiktigt (huvud samtidigt med kroppen). Men det gäller bara vid misstänka ryggskador.

Men du kan väl inte ta reda på om han har andning via telefon?

Har han ingen andning måste hon starta HLR, har an andning måste han väl läggas tillbaka i stabilt sidoläge. Så det är också rekommendationen i Sverige vad jag vet.

Det gäller väl i hela Europa?

Annars kan hon ju ropa efter en granne som kan bedöma tillståndet.

Så att man vill veta medvetandegrad och andning är en logisk sak och det kan/ bör man kolla upp innan man ringer.

Att kolla upp medvetandegrad och andning gör man ju ofta innan man ringer. Det är en standardgrej. Men det går ju fort.

"Risken" kan också vara att man inte vet var man befnner sig och då kan SOS larm inte larma ut ... då skickar man dessa sms och kollar upp . Då kollar man kanske också upp vägskyltar osv. och det tar tid och personen riskerar kanske att kvävas om man inte har lagt den i stabilt sidoläge om den nu har andning.

Jo jag är fullt kapabel att ta reda på om och hur någon andas via telefon genom att ställa frågor och själv lyssna på hur andningen låter

Anledningen till att vända på rygg och öppna luftvägarna är att se om andningen som i det här exemplet lät konstig. Låter det bättre och är jämna andetag lägger man i stabilt sidoläge annars påbörjar man hlr med misstanke om agonal andning och vi instruerar i t-hlr.

Något har ju uppenbarligen hänt om mannen ramlat ihop så självklart ska hon ringa direkt!

Och hur lång tid tror du inte det tar att få tag i en granne i jämförelse att ringa oss?

Tiden är så otroligt viktig och jag lovar att det går snabbare att ringa och svara på mina frågor än att bedöma själv och sen ringa.
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:04:22 följande:

De avviker bara från  rekommendationen som finns. Och räddningstjänsten verkar kanske ha andra rekommendationer och kanske även läkarna och kanske ambulansen .... 

Vi avviker definitivt inte från några rekommendationer vi följer de som finns och instruerar hlr enligt t-hlr modellen.

Sen har vi som sagt ramar att arbeta inom och de måste vi följa gällande råd vi ger osv.
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:23:42 följande:

Det är inte råd enl. dessa rekommendationer som jag känner till.

Det kan t.ex. bli missförstod med Räddningstjänsten. För att man ju larmar för tidigt och de kanske larmar ut fel?

Som sagt, folk blir förosäkrat och det kan leda till att ingen vågar göra ngt.

Som jag sagt tidigare så justerar vi larmen allt eftersom ofta i samråd med inre befäl på räddningstjänsten eftersom svaren på frågorna vi ställer skapar larmplaner. Ändrar sig något så justerar vi det kan hända att vi larmar mer eller drar tillbaka. Ingen skada skedd.
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:28:33 följande:

Men jag har nyligen sett rekommendationer från HLR rådet där man rekommendera att larma efter att man har lagt i stabilt sidoläge.

Även alla rekommendationer i tyskspråkiga länder säger samma sak.

Viktigt är att komma igång med HLR så snart som möjligt om det behövs.

Viktigt att ha lagt i stabilt sidoläge innan man ringer så att man har tid för samtalet med 112  larm.

Ja har personen en uppenbar andning så lägg i stabilt sidoläge....

Men du måste förstå att alla vet inte hur man gör, de kan inte avgöra andning många tar agonala andningsljud som att andning finns därför är min bedömning otroligt viktig.

De flesta har inte ens gått hlr-utb och om man väl gjort det är det så lätt att man inte minns något när dagen väl kommer.

Många år så stressade att de behöver mina råd för att klara av att göra något alls.

Och ska man kunna ropa på hjälp förutsätter att du är på en publik plats med människor i närheten annars går det för mycket tid

Jag kan garantera dig att du sparar tid för den drabbade att ringa direkt jag kommer ändå ställa alla frågor likadant och ibland flera gånger om eftersom saker kan ändras snabbt.

Haft flera samtal där de säger att personen andas och vid t ex tredje upprepningen har andningen upphört.
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:33:23 följande:

Men ni förosäkrar folket och människorna i Sverige som vill hjälpa.

Man går en kurs och sen borde man veta vad som gäller. Man ändrar inte sina rekommendationer varje vecka! Det är fel!

Vem har pratat om ändrade rekommendationer varje vecka? Hör revideras vart femte år och beroende på vilken typ av hlr det är gäller olika saker.

Däremot larm till räddningstjänsten kan ändras helt beroende på svaren på frågorna under samtalet det händer väldigt ofta men det är inte heller från vecka till vecka utan under ett samtal gång.

Och jag kan garantera att de som ringer känner sig trygga med den vägledning de fått, självklart finns det säkert någon som inte gjort det och det är beklagligt men tittar man på undersökningen om trygghet gentemot myndigheter ligger sos alarm i topp som förtroendeingivande myndighet i Sverige och så ska det vara människor ska vara trygga i att ringa oss!
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:40:44 följande:

Man kontrollerar andningen varannan minut. Har den upphört startar man HLR.

Har jag sagt emot?

Du är ju helt sanslös.. varför ens kommentera ovanstående? Klart som fasen att man fortsätter att hålla koll på andningen.. vilket jag tom skriver att jag kontrollerar flera gånger under samtalet med den som ringer.
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-13 19:23:51 följande:

Kolla här:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sos-alarm-saknar-kompetens

Regionen saknar förtroende för SOS AlarmOperatörerna som idag sköter vårdsamtalen från nödnumret 112 har inte tillräcklig utbildning. Västra Götalandsregionen som tidigare utdömt stora viten anser nu att gränsen är nådd. 

... sen är det så att man i regel inte kan bedöma andningen på en person via telefon. det måste alltså den på plats göra.

Det som dock är viktigt är att SOS larm hittar rätt sjukhus som kan hanterar de skador som misstänks att en skadad person har. .... och att se till att ambulansen eller vad det nu är kommer fram. - tycker jag.

Det där är en flera år gammal artikel och vi har fortfarande kvar vg-region rimmar dåligt om de är så otroligt missnöjda. Vissa områden sköter sig själva när det gäller prioritering sen om det är bättre är ju frågan efter de artiklar som presenterades om sjukvårdens larncentral under hösten..

Sen har vi inget att göra med att hitta sjukhus vi bedömer om det behövs ambulans och prio på körningen sen är det ambulansen som tar över när de är på plats.

Och jo jag hävdar fortfarande att jag kan avgöra andning genom mina frågor till personen på plats och även genom att lyssna själv.

Har du hört en agonala andning? Andning hos en person som fallit från hög höjd och har blod i lungorna? Strokeandning? Hört skillnad på andning där tungan fallit bak och skillnaden när man öppnar luftvägarna genom att böja huvudet? Andning hos en person med krampanfall? Det har jag via telefon man kan avgöra mycket genom att lyssna och ställa rätt frågor.

Sen säger vi inget alls om huruvida du lagt en person i stabilt sidoläge eller inte innan du ringer. Men du fördröjer hjälpen om du som du säger ska ta reda på allt innan du ringer men det kommer jag inte heller säga något om för jag kommer inte ens bry mig om att fråga det nör vi pratar. Jag är upptagen med mina frågor och få ut rätt hjälp för att dividera vad du gjort eller inte innan du ringt.
    Anonym (Ambssk2) skrev 2018-01-13 19:47:14 följande:

Fast 1 april har ni inte kvar prioriteringen av vårdbehovs samtalen inom VG regionen. 

Man vet aldrig vad som händer, än så länge ge är den kvar..har lärt mig under åren att inget är säkert förens det väl är genomfört.

Nu har jag inte jobbar på ett tag pga föräldraledighet men jag tror Skånes övergång varit bra, jag gillar upplägget att vi tar initiala och överlämnar till regionens ssk så som vi haft med dalarna länge och svarar inte ssk fullföljer vi.

Sen får vi se hur det blir framöver med tanke på alarmeringsutredningen.
    Ewald01 skrev 2018-01-13 21:23:52 följande:

Det verkar finnas en del "företag" kring larm.

SOS Larm AB verkar vara ett företag.

Men sen verkar det finnas AmbuAlarm

www.vgregion.se/om-vgr/organisation-och-verksamhet/koncernkontoret/utforarstyrning-och-samordning/enhet-prehospital-samordning/larmcentralen-ambualarm/

Sos alarm ägs av SKL vi tar emot alla nödsamtal i Västmanland och Uppsala har regionerna gått ihop och sköter vårdbedömningen utanför våra system.

Sedan finns det regioner som Skåne och dalarna där sköterskorna sitter i våra system (bra mycket bättre än att ha dem externt) där svarar vi väljer vård och om sköterskorna inte kan svara sköter vi allt och larmar som vanligt.

Sos är ett vinstdrivande företag när det gäller vissa områden t ex journummer men inte 112 det är statligt finansierat.

Ambualarm sköter liggande transport inte larm.

Och återigen länken du hänvisar till är nära 4år gammal.

Det är svårt att rekrytera sköterskor överallt varför skulle vi inte lida av det liksom många andra organisationer? Fast jag tycker vi har mycket fler sköterskor idag, men samtidigt visar studier att vi är i princip lika träffsäkra oavsett sköterska eller operatör och sköterskor finns alltid tillgängligt som hjälp när man behöver det.

Vi får alla en bra vårdutbildning och vi utbildas löpande av våra fantastiska sköterskor.
    Ewald01 skrev 2018-01-13 23:53:04 följande:

Visst kan man vara lika träffsäker .... men på vad? Att larma ut ambulanser, polis och brandkåren till en olycka kan ju inte vara svår.

Sen ska ju första hjälparen säga sin bedömning också. 

På vårdbedömningar så klart, sköterskorna har inte med brandkåren att göra det går bara genom operatörerna och polisen sköter sin egna utalarmering.

Sköterskor sköter vård det är vad de är utbildade för att göra, du vet vi hjälper sjuka också.. även de som inte är medvetslös eller har hjärtstopp..

Varför ska inringaren ge sin bedömning? Jag bedömer utifrån symtomen som presenteras inte på vad du bedömer. Skulle det vara vårdpersonal ja då kanske jag lägger större vikt vid det men det händer ofta att sköterskor från boenden ringer och beskriver symtom på sepsis och verkligen solklara sepsis-fall men sen tillägger att "ja det är ju inte så akut..." klart som korvspad att jag inte går på den sköterskans bedömning utan på min egna.

Herregud jag har haft inringare som världsvant konstaterat "jo jag bedömer att det är hjärtat det märks" samtidigt visar symtomen att det är en stroke.

En annan gång hade inringaren snällt delat med sig av sin receptbelagda hjärtmedicin till en person med kraftig ångest för hen var övertygad om att det måste ju vara samma de har för så känns ju hens hjärtbesvär.

Men självklart behöver jag dina ögon och att du svarar på mina frågor för att kunna göra min bedömning om den sjuka själv inte kan prata med mig och det kan ju på sätt och vis räknas som en bedömning men då är det utefter mina frågor.
    Ewald01 skrev 2018-01-20 13:05:44 följande:

Intressant att lyssna på honom.

Man måste veta vilken hjälp man ska skicka ut t.ex. ... det behövs information och operatörstid är kostbar!

5 minuters väntetid förekommer!!

De här 40% är inte långa samtal eller samtal där det hänt olyckor det handlar om "Hej jag har tappat min telefon" "jag behöver hjälp med mitt pass" att ett samtal tar lite längre tid gör inget det är onödiga samtal som i mina exempel som tar upp "kostsam tid" att jag ska behöva dividera med någon om att den inte har pengar på telefonen vill bli kopplad det är ett skitsamtal det är bland de 40% inte att någon ringer från en olycka och det tar lite tid att ta reda på allt där har vi istället skalat ner tid räddningstjänsten får sitt förlarm och huvudlarm tidigare vilket betyder snabbare hjälp på plats i slutändan och om det sen visar sig vara att det inte behövs så fine må så vara men hade möjligheten att hjälpa snabbt om det behövts.

När ska det gå in det hjälper till att få Ut folk snabbare ju tidigare du ringer det spelar ingen som helst roll hur länge vi pratar.... mina kollegor larmar medan vi pratar och därför ska du ringa så fort du kan och inte springa runt och inspektera allt.

Jeeesus... jag som jobbar på 112 ringde senast direkt när jag körde in till vägkanten när jag kom på en olycka och jag vet ändå ALLT jag behöver svara på och i vilken ordning frågorna kommer men medan jag stannade hann jag svara på vart är det och vad har hänt jo jag såg ju bilen i diket och personen som satt lutad åt sidan i bilen redan där går förlarmet vilket betyder att deltidsbrandmännen som har 5min att ta sig till sina stationer kan sticka så fort som möjligt.

Sen kliver jag ur bilen går fram tittar hur det är med personen om det är fler i bilen osv konstaterar att personen är vaken men har ont det är bara att dra larmet för mina kollegor. Sen fortsätter jag och kollar resten som kollegorna behöver veta.

Min man är som sagt brandman inte ens han gjorde en ansats till att ta ur föraren ur bilen så varför ska du det Ewald?

Inre befäls kommentar när vi sen sågs senare "tack för en solklar bild av olycksplatsen" och då kollade jag allt under samtalet det är inte raketforskning det handlar Om!

Och Fredrik säger att det är lite nöjet och utmaningen att inte kunna se eller ta på patienten inte att han har så svårt att bedöma så att den som ringer behöver ha bedömma patienten innan den ringer.

Våra frågor är utformade så att vi ska kunna ringa in prion baserat på svaren och vad vi själva hör. .
    Ewald01 skrev 2018-01-20 14:13:36 följande:

Alltså ska man väl agera utan SOS larm .... 

5 min tar det tills att de svarar .... sen tills att de frågor om patienten är medvetslös går väl ytterligare 3 min ... hmm

Bättre att göra det man kan omgående och se till att ngn annan larmar ...

Då ringer du på typ nyårsafton..

vi svarar oftast inom sekunder från att du ringer. Är det en större händelse typ storbrand/olycka på motorväg osv där många ringer samtidigt eller högtid t ex nyårsafton kan det vara kö och det är beklagligt men det är tillfällen då mycket händer och vi brukar bemanna upp så gott vi kan se dagarna men ja tyvärr kan det bli hög belastning även hos oss, men sen vi började svara nationellt har våra dvarstider förbättrats avsevärt och det är sällan det är någon längre väntetid det handlar om.

Det finns dock en fördröjning på några sekunder när man ringer 112 den finns där pga att många råkat ringa och har då några sekunder på sig att lägga på.
Svar på tråden När ringer du 112 ?