• modsey

    Kan min man vabba för att skola in på dagis?

    Hm det borde han få. Att han får vabba om du bara varit sjuk är jag 100 på. Min man vabbade i 14 dagar efter en operation jag gjorde när barnen var ca 1.5 år gamla.

    Huruvida man får skola in barn på dagis under vab vete tusan...ellet varför inte . Ring försäkringskassan och kolla för säkerhets skull.

  • modsey
    Anonym (Madde) skrev 2017-12-11 17:56:49 följande:

    Kan och kan, det kan han väl men det är emot reglerna. Enligt försäkringskassan får man inte vabba för inskolning av barn men däremot får man ta ut föräldrapenning.


    Faktum är att man inte får ta föräldrarpenning vid inskolning!
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 18:19:28 följande:

    Föräldrapenning har man rätt att ta, så länge man har dagar kvar. Annars kan man ta tjänstledig eller semestrar.


    Nej faktiskt inte om du under inskolning lämnar barnet på dagis. För att ha rätt till ersättning förväntas du ta hand om barnet.
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 18:27:45 följande:

    Du har rätt till lägsta nivådagar om du är borta någon timme vid inskolningen.

    Läs på www.forsakringskassan.sr


    Hej alla föräldrar!

    Är det dags att skola in ditt barn på förskola? Du vet väl om att du kan ta ut föräldrapenning under inskolningen, men bara för den tid som du är tillsammans med ditt barn på förskolan. Du kan inte få föräldrapenning för den tid som du lämnar ditt barn på förskolan.

    Är du med barnet på förmiddagen men lämnar barnet på förskolan på eftermiddagen kan du högst få halv föräldrapenning för den dagen.

    Klicka på länken för att läsa om föräldrapenning: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 18:30:51 följande:

    Eller lägsta nivå dagar.


    Ja fast jag skrev att man inte har rätt till föräldrarpenning här.
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 18:36:29 följande:

    Fast det har man enligt försäkringskassan.


    Den texten jag kopierade ÄR från försäkringskassan....en gång till då. Från andra stycket första raden...."men bara för den tid som du är tillsammans med ditt barn....du kan inte få föräldrapenning för den tid som du lämnar ditt barn på förskolan"

    Hej alla föräldrar!

    Är det dags att skola in ditt barn på förskola? Du vet väl om att du kan ta ut föräldrapenning under inskolningen, men bara för den tid som du är tillsammans med ditt barn på förskolan. Du kan inte få föräldrapenning för den tid som du lämnar ditt barn på förskolan.

    Är du med barnet på förmiddagen men lämnar barnet på förskolan på eftermiddagen kan du högst få halv föräldrapenning för den dagen.

    Klicka på länken för att läsa om föräldrapenning: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 18:46:26 följande:

    En gamla text där länken är avaktivera för länge sedan.


    Ok där ser man.

    Min kollega fick iofs det svaret i våras. Men de kanske har ändrat set efter det?
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 18:53:10 följande:

    Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå

    Om du är med barnet på förskolan, mer än en åttondel av dagen, kan du ta ut en hel dag med föräldrapenning på lägstanivå. För att ta ut dagar med föräldrapenning på lägstanivå måste du dock först ha tagit ut 180 dagar med föräldrapenning på sjukpenningnivå.

    I vissa fall kan du ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå

    Huvudregeln är att du bara kan få föräldrapenning när du är tillsammans med ditt barn. Men under inskolningen kan du ta ut hel föräldrapenning på sjukpenningnivå även om du lämnar förskolan eller skolan en stund. Det viktiga är att du är tillsammans med ditt barn mer än 75 procent (tre fjärdedelar) av din vanliga arbetstid.

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning/ska-du-skola-in-ditt-barn-på-forskola-eller-i-forskoleklass


    Men inte om man lämnar barnet där under inskolningen en hel eller halv dag. Bara en kort stund.
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 18:59:05 följande:

    Ska han vabba ett par veckor för att du är sjukskriven krävs sjukintyg på barnet och att barnet är sjukt. Så är det ett par veckor får han vackert ta ut fp som alla andra.


    Man kan väl vabba 60 dagar per år om ordinarie vårdnadshavare är sjuk?
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:33:34 följande:

    Din man ska ta vab istället för fp under inskolningen vilket är fusk och du tycker det är ok. Men det kanske bara är när ni fuskar som du tycker set är ok. Inte när någon annan gör det.

    Jo, jag har styrkt mina påstående. Tom med en bild.


    Ts

    Tips...när man hamnar i klinch med folk som troligen går i gång och roas av att hålla på då här. Släpp

    Jag är rätt övertygad om att du bör kunna göra så här och vet du det säkert efter svar från försäkringskassan så nöj dig så. Personen här kommet du aldrig övertga och som tur är är det ju heller inte nödvändigt!
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:48:56 följande:

    Nej, inte om han tar vab mindre än 8 dagar.


    Där är du ute o cyklar. Min man fick vabba i två ( eller om det var tre till o med) veckor nör jsg opererades. Enda sjukintyg som skickades in var det på mig. Inget på barnen.
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:55:43 följande:

    Nej, inte utan att barnet är sjuk och man har sjukintyg. Ska den som är ord.vårdare vara sjukskriven i ex 60 dagar får den andra föräldern ta över föräldraledigheten eller skola in på dagis om det är möjligt.


    Ha ha du gillar verkligen att provocera. Eller är du dum på riktigt!

    Man kan och vi har själva gjort så som jag skrev i mer än 8 dagar
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:56:18 följande:

    Och det var nu år 2017?


    De reglerna har Inte gjorts om sen jag opeterades. Jobbar i vården och kommet i bland i kontakt med liknande fall.
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 22:02:36 följande:

    Så du har ett barn som är äldre än 240 dagar och opererades i 2017?

    Så borde du vet hur reglerna är nu.


    Suck. Antar att min sista gissning var rätt
Svar på tråden Kan min man vabba för att skola in på dagis?