Försäkringskassan, 10 dagarna?!
Har en liten fundering kring de 10 dagarna som min sambo ska ta ut i samband med födseln av vårt barn. Vi är i vecka 30 nu med BF 22 februari, det är då tänkt att sambon ska ta dessa 10 dagar med tillfällig föräldrapenning.
En anmälan om att man som förälder ska ta dessa 10 dagar kan man göra som tidigast 60 dagar innan beräknad födsel, och ansökan gör man den dagen man vill ha ersättning för om jag förstått rätt. Tidigast min sambo kan anmäla detta är alltså 24e december (julafton) och eftersom försäkringskassan inte har några inkomstuppgifter på honom än så känns det som att det kan bli väldigt stressigt?
Jag menar, tänk att vi anmäler detta på julafton 60 dagar innan BF, då ska alltså FK skicka ut papper om inkomst som min sambo ska hinna få underskrift av från sin chef (min sambo är ledig över jul och träffar inte chefen förän 2 januari), som han sedan ska skicka till FK och de ska hinna handlägga detta och eventuellt be om kompletterande uppgifter (då hans lön är extremt OB-baserad så kan det kanske krävas?) och handlägga igen. Men tänk om barnet kommer tidigt och detta inte är klart än när barnet kommer? Vad händer då?
När vi gör anmälan är det juletider + nyår och han kommer säkert inte få hem blanketten förän i början av januari, och sedan ska det hinnas göras innan barnet kommer? Låter för mig väldigt sista sekunden att man inte FÅR göra det tidigare än 60 dagar innan, när man vet hur FK kan vara med handläggningstider osv.
Någon som har koll på detta? Första barnet och det känns så förvirrande med detta..