• Anonym191

Försäkringskassan, 10 dagarna?!

Har en liten fundering kring de 10 dagarna som min sambo ska ta ut i samband med födseln av vårt barn. Vi är i vecka 30 nu med BF 22 februari, det är då tänkt att sambon ska ta dessa 10 dagar med tillfällig föräldrapenning.

En anmälan om att man som förälder ska ta dessa 10 dagar kan man göra som tidigast 60 dagar innan beräknad födsel, och ansökan gör man den dagen man vill ha ersättning för om jag förstått rätt. Tidigast min sambo kan anmäla detta är alltså 24e december (julafton) och eftersom försäkringskassan inte har några inkomstuppgifter på honom än så känns det som att det kan bli väldigt stressigt?

Jag menar, tänk att vi anmäler detta på julafton 60 dagar innan BF, då ska alltså FK skicka ut papper om inkomst som min sambo ska hinna få underskrift av från sin chef (min sambo är ledig över jul och träffar inte chefen förän 2 januari), som han sedan ska skicka till FK och de ska hinna handlägga detta och eventuellt be om kompletterande uppgifter (då hans lön är extremt OB-baserad så kan det kanske krävas?) och handlägga igen. Men tänk om barnet kommer tidigt och detta inte är klart än när barnet kommer? Vad händer då?
    När vi gör anmälan är det juletider + nyår och han kommer säkert inte få hem blanketten förän i början av januari, och sedan ska det hinnas göras innan barnet kommer? Låter för mig väldigt sista sekunden att man inte FÅR göra det tidigare än 60 dagar innan, när man vet hur FK kan vara med handläggningstider osv.
    Någon som har koll på detta? Första barnet och det känns så förvirrande med detta..

• Svar på tråden Försäkringskassan, 10 dagarna?!
  • odie

Min man fick de 10 dagarna utbetalda lite senare, då förbered er på att de kanske inte kommer i samband med hans ledighet. De handlägger ganska snabbt om det inte är något särskilt!

• Anonym191

Ok! Det är inga problem när pengarna kommer, det är mest så att han FÅR vara ledig då även om de inte hunnit handlägga och om barnet kommer tidigt tex. Antar att om hans inkomstuppgifter tar lite längre tid att handlägga så får han bara pengarna lite senare när de bestämt hans SGI, men det är just att han ska ha anmält om att han kommer att ta ut dagarna som ska vara klart när bebis kommer, så att det inte blir något krångel där. Svårt att förklara när man knappt själv förstår sig på vad man menar haha..

• isaswe

Att man är ledig har ju med jobbet att göra, så där gäller det att prata med arbetsplatsen.

Försäkringskassan har bara hand om ersättningen för att man är ledig.

Väldigt förenklat :)

• Carambolan

De flesta vet ju inte exakt vilken dag barnet kommer. Det vanligaste är att man förvarnar jobbet om att man snart ska ha barn och sen kan man till exempel när man är på väg till förlossningen skicka ett sms till sin chef om att det är dags. Sen är det bara att vara ledig i två veckor

• Anonym191

Då hänger jag med lite mer, hans arbetsplats är helt med på att han kommer behöva ta ledigt hastigt. Då han jobbar konstiga tider, ofta typ 03:00-17:00 så är de förberedda på att de kan bli ringda mitt i natten och behöva jobba med kort varsel osv, som tur är

Tack så mycket för svar! Detta är en sådan djungel haha

• Snuttis2

Måste tänka till men jag har inget minne av att min man någonsin lämnat in några uppgifter till försäkringskassan? Jag är hemma på heltid nu o jag har självklart lämnat in, men de 10 dagarna trodde jag var standard dagar med någon grund ersättning bara?

Däremot förvarnade han ju sin arbetsgivare om det prel datumet några månader (3mån) innan vilket man ska.

Vår son kom för tidigt men det var ju bara att höra av sig till arbetsgivare då o ändra dagar.

• Seven Costanza
    Snuttis2 skrev 2017-12-11 15:39:49 följande:

Måste tänka till men jag har inget minne av att min man någonsin lämnat in några uppgifter till försäkringskassan? Jag är hemma på heltid nu o jag har självklart lämnat in, men de 10 dagarna trodde jag var standard dagar med någon grund ersättning bara?

Däremot förvarnade han ju sin arbetsgivare om det prel datumet några månader (3mån) innan vilket man ska.

Vår son kom för tidigt men det var ju bara att höra av sig till arbetsgivare då o ändra dagar.

Jo de tio dagarna är på samma ersättningsnivå som när man vabbar, så de är beräknade på ens sjukpenninggrundande inkomst (dock alltså med lägre inkomsttak än föräldrapenningen).
  • Glinda från Oz

Går det inte att göra klart själva ansökan nu så är det bara att skicka in? Blanketter finns oftast att skriva ut på nätet och gör de inte det kan du ringa redan nu och be att de skickar dem till dig, ni behöver inte vänta på det.

• Anonym191

Som jag har förstått det så grundas även den tillfälliga föräldrapenningen på hans inkomst och SGI.

När jag är inne på hemsidan och ska gå in på att anmäla så kan man göra det digitalt liksom, fylla i beräknat datum och trycka på "anmäl" ungefär, mest för att anmäla att man KOMMER att ta ut 10 dagar med tillfällig FP (detta är inte själva "ansökan" där man ansöker om ersättning, men ger FK en förvarning så att de kan samla in uppgifter innan det är dags), men varje gång jag gör det så blir det "tekniskt fel, försök igen om några minuter" och så har det blivit i flera veckor + att vi egentligen inte får göra det förän på julafton men då tycker jag att det skulle kunna stå det istället för "tekniskt fel"

• Seven Costanza

Men ring dem då och be att de skickar hem blanketterna i brevlådan så kan ju din sambo be sin chef fylla i dem nu före jul.

• Annelie 76
    Anonym191 skrev 2017-12-11 13:51:47 följande:

Ok! Det är inga problem när pengarna kommer, det är mest så att han FÅR vara ledig då även om de inte hunnit handlägga och om barnet kommer tidigt tex. Antar att om hans inkomstuppgifter tar lite längre tid att handlägga så får han bara pengarna lite senare när de bestämt hans SGI, men det är just att han ska ha anmält om att han kommer att ta ut dagarna som ska vara klart när bebis kommer, så att det inte blir något krångel där. Svårt att förklara när man knappt själv förstår sig på vad man menar haha..

Försäkringskassan har bara hand om ersättningen för ledighet. Själva ledigheten är det arbetsgivaren som bestämmer. Men där gäller att man meddelar minst 2 eller 3 månader innan man ska vara ledig så får man vara det. Kommer barnet tidigare så blir bu pappan ledig då. Arbetsgivaren kanske har rätt att säga nej men vilken af skulle göra det?
  • Alexi

Men alltså vad är stressen? Löneavdraget får han ju inte förrän han faktiskt varit borta. Har ni inget sparkonto att ta av i väntan på de pengarna?

Så den dagen bebisen föds anmäler ni till fk och sen ansöker han och så är det inte mer än så. Inkomstpappren kan ni ju ha fixat i förväg bara.

• Carambolan
    Annelie 76 skrev 2017-12-11 18:52:41 följande:

Försäkringskassan har bara hand om ersättningen för ledighet. Själva ledigheten är det arbetsgivaren som bestämmer. Men där gäller att man meddelar minst 2 eller 3 månader innan man ska vara ledig så får man vara det. Kommer barnet tidigare så blir bu pappan ledig då. Arbetsgivaren kanske har rätt att säga nej men vilken af skulle göra det?

Föräldraledighet måste sökas 2-3 månader innan, men tillfällig föräldraledighet (10-dagarna och vabb) har arbetsgivaren inte rätt att neka ens samma dag. Men det är ju schysst att förvarna.
  • Anotherone

En arbetsgivare kan när som helst logga in på Försäkringskassans sida och ange inkomstuppgifter för en medarbetare. Det behövs inga blanketter gör det utan det sköter man smidigt via deras arbetsgivartjänst. Så det kan han be dem om nu redan så att det är klart.

Svar på tråden Försäkringskassan, 10 dagarna?!