• JohannaSaGo

Skaffa barn under akassa, sgi??

Snälla behöver klartecken med lätta ord hur det funkar XD 

Jag jobbade upp min SGI innan sonen kom. jobbade 100%. Hade ett Vik som gick ut i samband med att sonen kom. 

Nu är jag inte säker på att jag kan komma tillbaka t ill jobbet. Planen var att jobba, spara pengar,  jobba för att få sgi osv, sen skaffa syskon)

Men nu kanske jag måste vara arbetslös och gå på akassa.

Jag har tagit ut 5dagar/veckan (måste lägstanivå och sgi, spelar det roll?) nu när sonen blev 1år.

Men vi planerar att kanske skaffa ett syskon nästa vår.. då¨ kommer jag evemntuellt gå på akassa samt sonen kommer vara ca 20månader.

Om jag blir gravid nästa år,  sen ska det ju gå 9 månader :P kommer min sgi fortfarande vara skyddad eller har jag missuppfattat nått?? Kommer den minska ändå av någon anledning? vill inte skaffa barn utan sgi. Annars får vi vänta tills jag får chans att jobba 100% igen, men det kanske dröjer sorligt nog =( dilemma. 

• Svar på tråden Skaffa barn under akassa, sgi??
  • Jemp

Skriv in dig på arbetsförmedlingen direkt du slutar ta fp så ska den vara skyddad. Lägstanivå eller SGI-dagar spelar ingen roll.

Du behåller även din fp oavsett, ifall du blir gravid innan sonen är 21 mån (blev osäker nu om det gäller hela SGI, dvs även vid sjukskrivning etc, eller bara fp).

• Anonym (aaa)
    Jemp skrev 2017-12-18 19:17:08 följande:

Skriv in dig på arbetsförmedlingen direkt du slutar ta fp så ska den vara skyddad. Lägstanivå eller SGI-dagar spelar ingen roll.

Du behåller även din fp oavsett, ifall du blir gravid innan sonen är 21 mån (blev osäker nu om det gäller hela SGI, dvs även vid sjukskrivning etc, eller bara fp).

Troligtvis omräknas din sgi utifrån inkomsten från A-kassan.
  • Jemp
    Anonym (aaa) skrev 2017-12-18 19:34:55 följande:

Troligtvis omräknas din sgi utifrån inkomsten från A-kassan.

Vad menar du? Det är ju ett sätt att skydda SGI.
  • Anonym (aaa)
    Jemp skrev 2017-12-18 20:24:47 följande:

Vad menar du? Det är ju ett sätt att skydda SGI.

Det är möjligt. Sen om du blir erbjuden en tjänst som är lägre än 100 procent hur skyddas den då?
  • Jemp
    Anonym (aaa) skrev 2017-12-18 21:02:30 följande:

Det är möjligt. Sen om du blir erbjuden en tjänst som är lägre än 100 procent hur skyddas den då?

Fortsätta vara inskriven på arbetsförmedlingen den tiden man inte arbetar.
  • JohannaSaGo

Har jag förstått rätt att om sgi även ska skyddas måste jag bli gravid innan sonen är 21 månader.. hmm låter konstigt

• Jemp
    JohannaSaGo skrev 2017-12-19 13:00:28 följande:

Har jag förstått rätt att om sgi även ska skyddas måste jag bli gravid innan sonen är 21 månader.. hmm låter konstigt

Antingen skyddar du SGI genom att ha sysselsättning (fp, jobb, A-kassa) fem dagar i veckan.

Om du inte skyddar den kan du ändå få samma fp (dock inte SGI i övrigt, tex sjukpenning) som med sonen om du blir gravid innan han är 1 år 9 mån.
  • JohannaSaGo
    Jemp skrev 2017-12-19 13:23:17 följande:
    Antingen skyddar du SGI genom att ha sysselsättning (fp, jobb, A-kassa) fem dagar i veckan.

Om du inte skyddar den kan du ändå få samma fp (dock inte SGI i övrigt, tex sjukpenning) som med sonen om du blir gravid innan han är 1 år 9 mån.
    förstår inte.. jag kan få samma fp men inte sgi? 
  • Seven Costanza
    JohannaSaGo skrev 2017-12-19 21:41:33 följande:

förstår inte.. jag kan få samma fp men inte sgi? 

Ja precis. FK är extra generösa av någon anledning vad gäller föräldrapenning och ger denna ?snabbhetspremie? men den gäller bara FP - så om man inte skyddar sin SGI sänks eller nollas den vad gäller ens egen sjukpenning och för ersätttning när man vabbar.
  • Anonym (aaa)
    Seven Costanza skrev 2017-12-19 21:54:10 följande:

Ja precis. FK är extra generösa av någon anledning vad gäller föräldrapenning och ger denna ?snabbhetspremie? men den gäller bara FP - så om man inte skyddar sin SGI sänks eller nollas den vad gäller ens egen sjukpenning och för ersätttning när man vabbar.

Det är alltid nå kludd med fks regler. De är utformarmad utifrån standardiserade ekonomiska beräkningar som allt för ofta ogynnar medborgare. Det är inte lätt för kvinnor / blivande mammor/mammor - som är eller blir arbetslösa. Vilken arbetsgivare vill anställa en som planerar barn tex.
Svar på tråden Skaffa barn under akassa, sgi??