• Lillifee

Min 12-åring fick mest E i betyg :-(

Första gången nu som hon får betyg. Känner mig verkligen som en misslyckad förälder. Min man har hjälpt vår dotter jättemycket med skolarbetet, minst en timme varje vardag, och ändå har det inte givit nåt vidare resultat. han atr detta coolt och menar bara lugnt att då får hon jobba hårdare nästa termin. Jag har erbjudit min hjälp till vår dotter men hon vill bara att hennes pappa hjälper henne. Jättefrustrerande! Jag har tex ofta frågat henne om jag ska förhöra henne, skriva "prov" till henne men hon vägrar. Hur ska min man/(jag) hjälpa henne få bättre studieteknik? Tror att det handlar om det eftersom hon ägnar rätt mycket tid iaf åt skolarbetet uppfattar jag det som. För min del känns det såklart också jättetråkigt att jag är så pass exkluderad. Känner nästan att jag vill ge upp och överlåter allt till min man så får jag fokusera på hennes syskons skolarbete istället...

• Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(
  • BurningDiamond

Ett E är väl ett ganska OK ingångsläge beroende på barnets faktiska förmåga och kapacitet.

Vissa ungar kan plugga sig blå och ändå aldrig prestera bättre än ett E, andra behöver inte öppna en bok och åka räkmacka till ett B, och åter andra kan 'räkmacka' sig till ett D/E och plugga sig till ett A/B.

• Temugg
    EnAnonumius skrev 2017-12-21 18:41:56 följande:
    Jag hade också betyg 5-1 och "streck" när jag gick i skolan. Detta nya betygssystem är inte all svår att först då det går från A-F. F motsvarar "streck". Sedan så har man A-E, där A motsvar 5, och E motsvara då 1.
    Du får nog också ta och läsa på. F motsvarar inte streck utan talar bara om att eleven inte är godkänd. A-E motsvarar gamla betygsskalan 5-3, ett C motsvarar alltså betyget 4. Det är svårare att få ett A än det var att få 5 för oss. Kraven på eleverna att utveckla ett resonemang kring sina svar är betydligt högre nu än det var förr.
  • Bunny on speed

Åh vad jag lider med flickan. Jon är godkänd i allt och det är inte bra nog enligt hennes föräldrar. Jon är godkänd , hon har klarat det hon ska klara. Inse att det är nytt system och det kan inte jämföras med något gammalt. E betyder att hon uppfyllt alla kunskapskrav.

Bunnies, it must be bunnies!
  • EnAnonumius
    Temugg skrev 2017-12-22 08:58:34 följande:
    Du får nog också ta och läsa på. F motsvarar inte streck utan talar bara om att eleven inte är godkänd. A-E motsvarar gamla betygsskalan 5-3, ett C motsvarar alltså betyget 4. Det är svårare att få ett A än det var att få 5 för oss. Kraven på eleverna att utveckla ett resonemang kring sina svar är betydligt högre nu än det var förr.
    Ja det var EXAKT det "streck" betydde med det betygssystemet jag växte upp med.
    Streck var samma som att man inte hade tillräckligt med kunskaper för att ens få en etta.
    Ja erkännas att det krävdes en hel del för att få streck i stället för lägsta betyget 1.

Betygsskalan gick från 5-1. Där 5 var det bästa betyget,  3 var "medel betyg" och 1 var det lägsta betyget och sedan då "streck". Streck när jag gick i skolan satte man när eleverna hade hög frånvaro och/eller eleven varit närvarand men ändå struntat i att göra läxor/prov och att sysslat med annat under lektionen (läs struntat i att lyssna på läraren och stört undervisningen i sig).. 
    Och du  att få 5  eller 1 "på min tid" var också något som var riktigt svårt att få. Då de hade något så korkat som "procentsatser" på betyg som att det var max 7% av eleverna i en klass som kunde få 5 eller 1.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Bunny on speed
    EnAnonumius skrev 2017-12-22 09:35:23 följande:

Ja det var EXAKT det "streck" betydde med det betygssystemet jag växte upp med.

Streck var samma som att man inte hade tillräckligt med kunskaper för att ens få en etta.

Ja erkännas att det krävdes en hel del för att få streck i stället för lägsta betyget 1.

Betygsskalan gick från 5-1. Där 5 var det bästa betyget,  3 var "medel betyg" och 1 var det lägsta betyget och sedan då "streck". Streck när jag gick i skolan satte man när eleverna hade hög frånvaro och/eller eleven varit närvarand men ändå struntat i att göra läxor/prov och att sysslat med annat under lektionen (läs struntat i att lyssna på läraren och stört undervisningen i sig).. 

Och du  att få 5  eller 1 "på min tid" var också något som var riktigt svårt att få. Då de hade något så korkat som "procentsatser" på betyg som att det var max 7% av eleverna i en klass som kunde få 5 eller 1.

Att det var så att bara några kunde få ett visst betyg var ren bullshit. Missförstånd från lärarna kanske. Eller lathet. Tanken var att över befolkningen skulle betygen visa en kurva, När alla fått det betyg de förtjänade.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Dame2017

Jag var överlycklig när min dotter fick E i sexan! 
    Nu har hon passerat mellanstadiet och betygen går stadigt uppåt. Inte för att hon råpluggar och press utan för att hon mognat och växt in i skolan och trivs! Jag är såååå nöjd!!!!!! Och lycklig för att ha en dotter som mår bra!

• Annita
    Allis1000 skrev 2017-12-21 23:12:42 följande:

Carlssonanna: Den jämförandebilden över betygssystemen var bra attse. Den verkar stämma med vad min dotter fått höra avvlärarna i sin högstadieskola; att E = 3a i betyg.

Å ANDRA sidan; när jag gick i skolan morsvarade en 3a ett medelbetyg, och det skulle vara lika många elever med betyg under 3a som över 3a. De som då hade 2a i ett ämne var absolut inte underkända, de var i gottsällskap med många andra.

Jag har svårt att tro att ~ jättemånga elever idag hamnar under E, på samma sätt som förr då ~ jättemånga hamnade under 3.

Därmed sker en betygsglidning, och Betyget E motsvarar ej en 3a längre, utan mer en 1a eller 2a.

Det ska inte kunna ske en sån glidning om lärarna följer kriterierna som det är meningen. Det finns väldigt tydligt beskrivet exakt vad eleven ska kunna för att uppnå kunskapskraven, och vad som behövs för att få de högre betygen.
  • cosinus
    Bunny on speed skrev 2017-12-22 09:19:41 följande:

Åh vad jag lider med flickan. Jon är godkänd i allt och det är inte bra nog enligt hennes föräldrar. Jon är godkänd , hon har klarat det hon ska klara. Inse att det är nytt system och det kan inte jämföras med något gammalt. E betyder att hon uppfyllt alla kunskapskrav.

Beror i mitt tycke helt på barnets förmåga.

Min tvåa går nu i femman. Får han bara E i betyg i sexan är det för att han varit sjukt lat. Jag tycker inte det är ok att nöja sig med E om man utan att överanstränga sig hade kunnat få bättre.

Min trea går i trean. Får han E i alla ämnen i sexan kommer han att ha gjort det bra. Han har helt andra förutsättningar.

I TS-fall låter det ju dock som att dottern ägnat klart rimlig tid åt skolarbetet och då tycker jag hon ska vara nöjd. Men att generellt säga att man alltid ska vara nöjd med E tycker jag inte är vettigt.
  • vampyria2
    Bullimor skrev 2017-12-21 18:57:44 följande:
    I min skola var regeln att om du bara var närvarande och gjorde det minsta lilla så kunde de inte ge streck.
    Jag fick en etta i gymnastik för jag hade infunnit mig då och då, annars gick man och stämplade orienteringsstämpel. En promenad på några kilometer som man oftast fick någon kille att köra en på moped.
    Så var det förr i tiden, inte längre som tur är.

Att få ett e är lika svårt som det var förr att f en 3:a, det är väl ett helt okej betyg faktiskt.

Den här videon visade vi tidigare på min skoa för föräldrarna för att de skulle kunna förstå det nya beygsystemet, den är väldigt tydlig så ta er tiden om ni udrar över detta :)

• Lilla Götet

Bara en tanke, men du och din man skulle kunna diskutera studieteknik och lägga upp en plan tillsammans utan henne eller parallelt vid sidan av utan att hon känner att du tvingar dig in i deras samtal. På så vis känner du dig ändå delaktig.

Jag vill bara nämna att det vanligaste felet som både jag och min man såg i skolan var att tjejerna presaades jättehårt och pressterade över förväntan i lågstadiet. Sen när högstadiet väl kom och betygen "spelade roll" så var många många tjejer extremt skoltrötta och utbrända. Det kan vara värt att tänka på redan nu så man inte skapar mer problem i framtiden.

Lycka till!

Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(