• Lillifee

Min 12-åring fick mest E i betyg :-(

Första gången nu som hon får betyg. Känner mig verkligen som en misslyckad förälder. Min man har hjälpt vår dotter jättemycket med skolarbetet, minst en timme varje vardag, och ändå har det inte givit nåt vidare resultat. han atr detta coolt och menar bara lugnt att då får hon jobba hårdare nästa termin. Jag har erbjudit min hjälp till vår dotter men hon vill bara att hennes pappa hjälper henne. Jättefrustrerande! Jag har tex ofta frågat henne om jag ska förhöra henne, skriva "prov" till henne men hon vägrar. Hur ska min man/(jag) hjälpa henne få bättre studieteknik? Tror att det handlar om det eftersom hon ägnar rätt mycket tid iaf åt skolarbetet uppfattar jag det som. För min del känns det såklart också jättetråkigt att jag är så pass exkluderad. Känner nästan att jag vill ge upp och överlåter allt till min man så får jag fokusera på hennes syskons skolarbete istället...

• Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(
  • moaguuun

Vad är problemet? E är godkänt och det är väl ändå det viktiga. Inte undra på att barn är stressade och får ångest med föräldrar som blir besvikna över godkända betyg.

• Bullimor
    EnAnonumius skrev 2017-12-21 18:46:25 följande:
    Du det "gamla" betygssystemet hade faktiskt 1-5, och även "streck". Där 5 var det högsta betyget. "streck" fick man om lärare inte ansåg att man inte förtjänade att ens få en etta i betyg. 
    I min skola var regeln att om du bara var närvarande och gjorde det minsta lilla så kunde de inte ge streck.
    Jag fick en etta i gymnastik för jag hade infunnit mig då och då, annars gick man och stämplade orienteringsstämpel. En promenad på några kilometer som man oftast fick någon kille att köra en på moped.
  • FuckGoggleAskMe

Vi bor utomlands, men ändå, som en jämförelse: min son på 11år började i höstas ny skola och stadie (typ högstadiet, med många förändringar på alla plan). Han har fått blandade betyg. I ett par ämnen fick han exakt godkänt; superbra tycker jag, nya ämnen, ny skola osv. fast jag hoppas ju på gradvis höjning av dessa betyg, år från år. Det ämne där han fått underkänt, vet jag att han kan inte bättre, men får jobba på det nästa termin (jag sa åt honom att strunta i det och komma igen sen, när han vet vad läraren fordrar och har förstått lite bättre vad allt går ut på i detta nya ämne). Några ämnen gick väntat bra, och i något ämne oväntat bra (beröm, beröm), men i ett par ämnen hade han just över godkänt, och jag pratade med honom om att det var för lågt och han kan faktiskt bättre. Jag vet att han är både intresserad av dessa ämnen och har lätt för dem. Dessutom påstod han att han pluggat bra innan de viktigaste skrivningarna (han var hos sin pappa, så jag hade ingen koll). Jag var lite besviken på att han inte ansträngt sig mer, men å andra sidan är det ett nytt sätt att plugga etc detta år, och han har massor av läxor. Jag hade ju heller ingen möjlighet att hjälpa honom då. Jag pratade bara lite försiktigt om detta med honom, och påpekade att han kan lätt få bättre betyg, och att högre är bättre faktiskt. Man måste jämföra med vad barnen kan, alla borde göra det bästa som just de kan göra. Jag har olika betygsförväntningar för olika ämnen, eftersom jag vet vad min son behärskar och vad han har problem med. Men TS, en timmes koncentrerad läxläsning varje dag, borde ge en hel del. Kanske borde ni fråga läraren om råd för studieteknik, inget ont om din man, men kanske är han ingen naturbegåvning på pedagogik etc.

• AndreaBD
    cosinus skrev 2017-12-21 17:09:26 följande:
    När dottern gick åk 6 förra året var E max i 3-4 ämnen för att de inte hunnit avverka de bitarna alls (de kom på vårterminen)
    Det är inte korrekt att göra så vad jag vet. Nu är jag språklärare och där förekommer det inte att man inte hunnit avverka vissa bitar (i alla fall behöver det inte förekomma). Men det är inte heller korrekt att sätta E om eleven har presterat mer än E i dem delarna som man har avverkat.
  • scanmia

Betyg ger information som är viktig för mig som förälder att kalibrera om den unge jag känner verkar vara samma som lärarna ser i skolan. Om jag vet att mitt barn är bra på matte, men ser att han eller hon knappt klarar sig i skolan så är det något som man bör ta upp med läraren. Det jag vill är att mina barn ska utmanas i skolan på en nivå som engagerar dem och får dem att utvecklas och lära sig mer. Betygen är lika mycket ett betyg på hur läraren och skolan kan klara av den uppgiften. Vet jag att mina barn får göra det så är det inte så viktigt om de får dåliga betyg. 
    En fråga: vill du verkligen engagera dig mer i din dotters läxläsning? Om hennes far redan lägger mycket tid på det så kan ju du slippa undan den biten och istället stärka er relation utan den, ganska tungrodda, biten. Jag menar, vill du så ska du, men det är inget måste. Gör något annat meningsfullt med henne istället: volontärarbete, träna inför att springa ett lopp tillsammans, lär er spela ett instrument, renovera garaget...

• carlssonanna

Tycker bilden ovan visar betygssystem rätt bra.
    Vad fick hon för betyg i matte, svenska och engelska?
    Vad har läraren sagt på utvecklingssamtalen?

• carlssonanna
    carlssonanna skrev 2017-12-21 22:51:28 följande:

• carlssonanna
    carlssonanna skrev 2017-12-21 22:51:28 följande:

• Allis1000

Carlssonanna: Den jämförandebilden över betygssystemen var bra attse. Den verkar stämma med vad min dotter fått höra avvlärarna i sin högstadieskola; att E = 3a i betyg.

Å ANDRA sidan; när jag gick i skolan morsvarade en 3a ett medelbetyg, och det skulle vara lika många elever med betyg under 3a som över 3a. De som då hade 2a i ett ämne var absolut inte underkända, de var i gottsällskap med många andra.

Jag har svårt att tro att ~ jättemånga elever idag hamnar under E, på samma sätt som förr då ~ jättemånga hamnade under 3.

Därmed sker en betygsglidning, och Betyget E motsvarar ej en 3a längre, utan mer en 1a eller 2a.

• Annita

Men ni måste ju ha haft utvecklingssamtal genom åren. Då får man veta hur eleven ligger till i ämnena och om det är något som måste jobbas med.

Och har inte skolan signalerat att hon ligger dåligt till så är det nog inga problem att hon fått E!!! Det är ju godkänt som fler har skrivit. Hon har uppnått de viktigaste kunskapskraven.

Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(