Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Min 12-åring fick mest E i betyg :-(

AndreaBD skrev 2017-12-21 15:24:44 följande:

Nej, så är det inte. Man kan få vilket betyg som helst, även A, redan första gången. 

När dottern gick åk 6 förra året var E max i 3-4 ämnen för att de inte hunnit avverka de bitarna alls (de kom på vårterminen)
  • cosinus
    Bunny on speed skrev 2017-12-22 09:19:41 följande:

Åh vad jag lider med flickan. Jon är godkänd i allt och det är inte bra nog enligt hennes föräldrar. Jon är godkänd , hon har klarat det hon ska klara. Inse att det är nytt system och det kan inte jämföras med något gammalt. E betyder att hon uppfyllt alla kunskapskrav.

Beror i mitt tycke helt på barnets förmåga.

Min tvåa går nu i femman. Får han bara E i betyg i sexan är det för att han varit sjukt lat. Jag tycker inte det är ok att nöja sig med E om man utan att överanstränga sig hade kunnat få bättre.

Min trea går i trean. Får han E i alla ämnen i sexan kommer han att ha gjort det bra. Han har helt andra förutsättningar.

I TS-fall låter det ju dock som att dottern ägnat klart rimlig tid åt skolarbetet och då tycker jag hon ska vara nöjd. Men att generellt säga att man alltid ska vara nöjd med E tycker jag inte är vettigt.
Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(