BahHumbug skrev 2017-12-21 22:51:36 följande:
Har han alltid varit så eller är det något som har börjat nu? Om det har börjat nu så kan det bero bland annat på hormoner. Att han inte har hittat sin plats i klassen.
Har det hänt något särskilt den senaste tiden?
Han kanske är orolig för något som sedan blir att han gråter för allt. Han kanske är i en känslig fas. Eller så är det något annat som spökar. Svårt att ge råd då jag inte känner dig eller din familj.
Finns det någon han kan prata med på skolan? När han gråter hemma pratar ni när han har gråtit klart? Kan han med ord berätta hur det känns när han blir ledsen? Blir det för mycket känslor inombords som han inte kan hantera?
Har ni försökt att få honom att gå iväg en stund när han känner att vill ellet måste gråta? Känns det som ett tvång för honom att han måsye gråta om han känner sig ledsen?
Det finns så många orsaker.
Tack för ditt svar!
Han har alltid varit känslig och haft svårt för motgångar och inte vågat/velat prova nya saker.
Vi flyttade för två år sen och här han han många vänner och är omtyckt av både stora och små, förrutom gråtandet.
Där vi bodde innan hade han inga riktiga vänner.
Jag försöker prata med honom om varför han blir ledsen, men han säger att han inte vet.
Har sagt till honom att han ska försöka att ta en paus när han känner att han börjar närma sig gråtgränsen, men i stundens hetta så glömmer han av det.
Nu ska han snart börja basket träning så jag hoppas få lite tips på hur han ska kunna hantera det utan gråt så att han faktiskt får roligt på träningen!