• Hemlistjej

Sambon otrogen...

Finns det någon som lyckats reparera relationen trots mycket bråk efter otrohet? Hamnat i ett läge där jag valt att förlåta hans otrohetsaffär som han haft med en betydligt yngre tjej (hon 24 han 43) men nu tycker jag vi bråkar om precis slot samt att jag är misstänksam mot honom, litar inte riktigt på att det är avslutat med tjejen trots att han bedyrar detta. Hut går msn vidare så det blir så bra som möjligt? Vi har båda barn, dock ej gemensamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-27 20:28
    Hoppas ni har överseende med mina stavfel. Skrev på telefonen och den är väldigt ivrig på att rätta. Fast fel.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-27 22:48
    Pratade med sambon och berättade om att jag upptäckt att han fortfarande är oärlig mot mig. Sa att jag inte vet om jag orkar mer och att jag inte känner att jag kan lita på honom eftersom han vid flera tillfällen kommit med uppenbara lögner. Sa att jag inte vill leva med någon som ljuger och bedrar utan med någon som älskar mig för den jag är. BARA mig, utan andra vid sidan av. Berättad även om hur jag upplevde det med att han smiter undan sitt ansvar med att reda i röran när han vill sticka huvudet i sanden och få egen tid, vilket han i det här läget inte har rätt att ställa krav på. Berättade att jag funderar på att lämna men han såg inte så speciellt ledsen ut, verkade mest förvånad.

• Svar på tråden Sambon otrogen...
  • Hemlistjej

Tack för ditt svar, jag är glad för att du svarade på min tråd. Min fråga är vad du grundar ditt svar på? Egen erfarenhet? 

• Anonym (Erfaren)

Har han haft en relation med henne? I så fall har jag svårt att se hur ni ska kunna fortsätta monogamt. Är det ett one night stand kan det ju ha varit ett misstag i stundens hetta, då tror jag att ni kan komma över det, tillsammans. Vill han verkligen så måste han under en lång tid framöver bevisa att du kan lita på honom, samt måste du välja att du ska lita på honom igen.

Kram

• Hemlistjej

Trodde aldrig jag skulle förlåta otrohet heller men jag älskar honom och kan inte stänga AB den känslan

• Anonym (Jen)
    Hemlistjej skrev 2017-12-27 12:26:36 följande:

Trodde aldrig jag skulle förlåta otrohet heller men jag älskar honom och kan inte stänga AB den känslan

Men älskar du honom fast han inte älskar dig?

Jag anser att otrohet kommer på frågan när man slutat älska sin partner, man bryter löftet att förhålla sig till sin partner man är mer motiverad att tänka på sin egen vinning än på hur ens partner känner man kör eget race.

I ytterst få fall leder otrohet till ett starkare band mellan två stycken, men det kanske är en relation på tusen. Det beror på omständigheterna och hur tilliten ser ut i övrigt och tidigare erfarenheter / i viken mån det skapar otrygghet i relationen/ hur man är villig att förlora och kunna gå vidare och acceptera eventuella sprickor.

Jag tycker personligen att har du valt att vara otrogen har du självmant valt att välja bort din partner, då har du inget förhållande längre för har du haft ett förhållande hade du förhållit dig - till den du älskar No matter what.
  • Hemlistjej
    Anonym (Jen) skrev 2017-12-27 12:37:54 följande:
    Men älskar du honom fast han inte älskar dig?

Jag anser att otrohet kommer på frågan när man slutat älska sin partner, man bryter löftet att förhålla sig till sin partner man är mer motiverad att tänka på sin egen vinning än på hur ens partner känner man kör eget race.

I ytterst få fall leder otrohet till ett starkare band mellan två stycken, men det kanske är en relation på tusen. Det beror på omständigheterna och hur tilliten ser ut i övrigt och tidigare erfarenheter / i viken mån det skapar otrygghet i relationen/ hur man är villig att förlora och kunna gå vidare och acceptera eventuella sprickor.

Jag tycker personligen att har du valt att vara otrogen har du självmant valt att välja bort din partner, då har du inget förhållande längre för har du haft ett förhållande hade du förhållit dig - till den du älskar No matter what.
    Vi har jobbat mycket med relationen sedan detta hände, avslöjandet kom i oktober och sedan dess har vi haft många samtal och diskussioner, gått i terapi och parsamtal på familjerådgivningen. Han säger att han älskar mig och bedyrar sin kärlek.Han säger att otroheten kommer av att jag var mycket arg tidigare och anklagade honom för saker han inte gjort eller på annat sätt var skyldig till. Den stora krisen som kulminerade i otroheten kom när jag på eget bevåg bestämde mig för att flytt tillbaka till min hemstad.

När vi träffades bodde vi 35 mil ifrån varandra och efter många om och men blev det hans stad som "vann" och jag och mina två barn flyttade in i hans hus. Jag började jobba på ett ställe jag vantrivdes på och efter 1.5 år där bestämde jag mig (efter övertalning från hans sida) för att säga upp mig från jobbet. Detta var i februari i år. Under hösten året innan bestämde sig ett av mina barn för att flytta tillbaka till pappa i vår tidigare hemstad jag bestämde mig då för att flytta tillbaka till min tidigare hemstad och jag berättade om mitt beslut för honom och att jag hoppades att han ville flytta med. Han sa att han ville det. Vi sökte båda nya jobb (och fick dom) i min tidigare hemstad och blev beviljade pengar från banken för att kunna köpa bostad. Sedan visade det sig att mitt andra barn som  bor med oss inte vill flytta, eftersom hen lyckats få kompisar på den nya orten, vilket hen inte haft tidigare. Jag hade då inte hjärta att flytta pga av att jag inte ville förstöra detta för mitt barn, samt att vi inte hittade lämplig bostad efter ca 6 månaders letande och jag berättade då för sambon att vi kan inte flytta pga av detta. Han blev inte alls glad och trött på mitt velande samt att jag aldrig säger hur jag känner innan jag bara har bestämt något.

Hans förklaring till otroheten är att jagvarit sur och otrevlig varje dag när jag kom hem från jobbet under 1.5 års tid,samt att i jag våras körde över honom så han kände sig maktlös och otroheten var ett sätt för honom att "ge igen". Han säger att nu när vi börjat prata med varandra så är det annorlunda, för nu bryr vi oss om varandra istället för att ta varandra för givet och han säger att han vill att vi ska vara tillsammans och satsa på vår relation. Han säger även att han behöver tid för sig själv och tänka, vilket var exakt dessa ord han använde vid de tillfällen då jag vet att han varit med den här tjejen. Har påtalat detta för honom och då säger han att: Men skillnaden är att nu ÄR det ingenting, nu HAR jag ju inget med den här tjejen. Jag undrar då hur jag ska kunna veta det och han håller med mig och säger sig förstå att jag har problem med tilliten till honom. Vill att det ska fungera och hoppas ibland att jag ska vakna och upptäcka att det bara var en mardröm.
  • Richard1986

Både jag och min fru har varit otrogna mot varandra. Vi har bråkat, grälat, diskuterat, fått utbrott på varandra och även haft en lång paus från varandra då vi allvarligt funderade på att skiljas. Vi är fortfarande gifta och idag har det gjort oss starkare. Det har verkligen inte varit självklart och vägen dit har varit allt annat än rak och enkel.

Det finns inga garantier för hur livet ser ut om 10 år men idag har vi det bättre än på flera år. Med rejält mycket vilja från båda så går det. Men man ska inte göra våld på sig själv för någon annans snedsteg. Har man kämpat tillsammans och känner ändå att man inte orkar stanna så ska man lämna.

• Hemlistjej
    Richard1986 skrev 2017-12-27 14:39:19 följande:

Både jag och min fru har varit otrogna mot varandra. Vi har bråkat, grälat, diskuterat, fått utbrott på varandra och även haft en lång paus från varandra då vi allvarligt funderade på att skiljas. Vi är fortfarande gifta och idag har det gjort oss starkare. Det har verkligen inte varit självklart och vägen dit har varit allt annat än rak och enkel.

Det finns inga garantier för hur livet ser ut om 10 år men idag har vi det bättre än på flera år. Med rejält mycket vilja från båda så går det. Men man ska inte göra våld på sig själv för någon annans snedsteg. Har man kämpat tillsammans och känner ändå att man inte orkar stanna så ska man lämna.

Tack för ditt svar. Jag hoppas verkligen att vi kan få ha det så också. Jag känner djup kärlek till honom och trots hans svek så kan jag inte se att han är ensam skyldig till våra problem, vi har båda felat på olika sätt. Vad jag nu undrar är hur man går vidare, här och nu för att det ska bli så bra som möjligt. 
    Han säger att han behöver egen tid, jag känner tvärtom att åker han iväg själv nu mittemellan jul och nyår så känner jag inte tillit till det, då går mina tankar _"Jaha, ska han åka och fira jul och nyår med henne nu?, Är det inte över iallafall" Jag har berättat detta för honom och han bedyrar att det absolut inte är så, att han behöver egen tid eftersom vi ska iväg över nyår och han är rädd för att krassa om han inte får tid för sig själv.
  • Hemlistjej
    Anonym (Erfaren) skrev 2017-12-27 11:35:15 följande:

Har han haft en relation med henne? I så fall har jag svårt att se hur ni ska kunna fortsätta monogamt. Är det ett one night stand kan det ju ha varit ett misstag i stundens hetta, då tror jag att ni kan komma över det, tillsammans. Vill han verkligen så måste han under en lång tid framöver bevisa att du kan lita på honom, samt måste du välja att du ska lita på honom igen.

Kram

Han hade med sig henne på olika hotel i samband med arbete och under en vecka tog han med sig henne på en jobbresa utomlands. Relationen har pågått under några månader, enligt honom ca 4 månader.
  • Anonym (Jen)

TS. Han kör med dig. Har han varit otrogen - han har just sagt Good Bye till sina "egen tid" - lyxerier för resten av ert förhållande. Om det stämmer det han säger att han vill satsa på er, då hade han INTE dragit eget-race kortet att vara ifrån dig när han borde känna att han är skyldig dig hela världen och all tid han andas!

(Särskilt inte på jul och nyår när man firar med den man känner livsglädje och glöd med.) Hur resonerar han för om det inte är en affär han lockas av fortfarande? Man sitter inte i terapi för att man först sin partner och skadat förhållandet för att sedan bara "Ah vad bra jag har dig igen, men du nu drar jag hejdå vi hörs någon dag :D"

Kan du inte följa efter honom i smyg? Vet att det kanske är desperat men då får du ett ordentligt svar om han är pålitlig. Eller så stoppar du här. Hans val efter otroheten, efter terapin , säger allt om du frågar mig.

• Anonym (Jen)
    Hemlistjej skrev 2017-12-27 15:19:31 följande:

Han hade med sig henne på olika hotel i samband med arbete och under en vecka tog han med sig henne på en jobbresa utomlands. Relationen har pågått under några månader, enligt honom ca 4 månader.

Hans senaste val visar att affären med den kvinnan pågår än, det är henne han vill fira nyår med jag är 97% säker.
Svar på tråden Sambon otrogen...