• Valeriyaa

Bära en matkasse v.6?

Ok jag vet att rubriken är lite fånig men är nojig. Vet någon om det är OK att bära en hyfsat full matkasse i v.6? Gick en ganska kort sträcka med den..

• Svar på tråden Bära en matkasse v.6?
  • Snuttis2

Jag slutade att rida under min graviditet då jag fick det rek från min läkare men i övrigt levde jag som vanligt. Promenerad o simmade, dammsög och bar matkassar. På slutet tog jag det lite lugnare o mannen bar tyngre prylar när det gick ex flyttade vi runt v 25-30 o jag packade men bar inte kartongerna ! Får du tidigt känning av foglossning så undvik dammsugaren , syrran är läkare o tydligen belastar man kroppen väldigt snett då så städning ska undvikas då : )

• Anonym (S)
    Valeriyaa skrev 2017-12-27 13:59:45 följande:

Jag kanake också jobbar hårt? Vad vet du om hur mycket jag sliter på jobbet?

Jo du sluter troligen ashårt om du oroar dig för att bära en matkasse! Du borde nog försöka få hjälp om du är såhär nojjig redan nu. Det blir liksom inte bättre sen när ungen kommit ut..

Kan bli sjukt jobbigt att gå runt och oroa sig för uppenbart orimliga saker.
  • Anonym (Ha)

Jag har oxå funderat mkt på lyft osv. Tänker spontant att normalt sett ska du kunna lyfta saker, även lite tyngre, under graviditeten men man behöver ju inte överdriva. Dock ör vi alla olika och har fysiskt olika förutsättningar. Och hur det skiljer sig är svårt att veta innan man genomgått en full graviditet. Det är av en anledning som man kan ansöka om graviditetspenning (tid havandeskapspenning) normalt sett 60 dagar före BF, inom vissa yrke även tidigare. Då kan tunga lyft och fysiskt ansträngande jobb påverka en negativt. Har själv fått barn genom ivf, fick rådet efter återförande av embryot att ej lyfta tungt men matkassar gick bra. Lite tror jag dock även är för att man inte ska anklaga sig OM ngt skulle hända. Oavsett vad så var jag väldigt försiktig med lyft, tänkte väldigt mkt på HUR jag lyfte osv. O att de hela tiden kändes ok för mig. Nu är jag gravid igen efter ny ivf med nr 2 och kan inte undvika att lyfta drygt 13 kilo flera ggr om dagen. Frågade kliniken o fick svar att det är ok att lyfta men bara göra det som känns ok för mig själv. dock tror jag att det är av samma anledning som innan, att inte ev klandra sig själv..

Har du inte bokat tid för inskrivning på MVC så försök få tid snart så du har en yrkeskunnig människa att bolla alla dina tankar med och som förhoppningsvis kan hjälpa dig att tackla oron. Dock tror jag den lill* har det hur bra som helst i sin tyngdlöshet inne i sin lilla 1:a, matkassar el ej ;)

• Iowhannah
    Anonym (Ha) skrev 2017-12-27 19:52:14 följande:

Jag har oxå funderat mkt på lyft osv. Tänker spontant att normalt sett ska du kunna lyfta saker, även lite tyngre, under graviditeten men man behöver ju inte överdriva. Dock ör vi alla olika och har fysiskt olika förutsättningar. Och hur det skiljer sig är svårt att veta innan man genomgått en full graviditet. Det är av en anledning som man kan ansöka om graviditetspenning (tid havandeskapspenning) normalt sett 60 dagar före BF, inom vissa yrke även tidigare. Då kan tunga lyft och fysiskt ansträngande jobb påverka en negativt. Har själv fått barn genom ivf, fick rådet efter återförande av embryot att ej lyfta tungt men matkassar gick bra. Lite tror jag dock även är för att man inte ska anklaga sig OM ngt skulle hända. Oavsett vad så var jag väldigt försiktig med lyft, tänkte väldigt mkt på HUR jag lyfte osv. O att de hela tiden kändes ok för mig. Nu är jag gravid igen efter ny ivf med nr 2 och kan inte undvika att lyfta drygt 13 kilo flera ggr om dagen. Frågade kliniken o fick svar att det är ok att lyfta men bara göra det som känns ok för mig själv. dock tror jag att det är av samma anledning som innan, att inte ev klandra sig själv..

Har du inte bokat tid för inskrivning på MVC så försök få tid snart så du har en yrkeskunnig människa att bolla alla dina tankar med och som förhoppningsvis kan hjälpa dig att tackla oron. Dock tror jag den lill* har det hur bra som helst i sin tyngdlöshet inne i sin lilla 1:a, matkassar el ej ;)

Lite OT: har du nåt exempel på yrke där man kan få graviditetspenning tidigare än 60 dagar innan BF? Jag trodde de 60 dagarna var max.
  • Krusbärskompott
    Iowhannah skrev 2017-12-27 20:09:16 följande:

Lite OT: har du nåt exempel på yrke där man kan få graviditetspenning tidigare än 60 dagar innan BF? Jag trodde de 60 dagarna var max.

Ambulanssjuksköterska. Har i alla fall varit så förut.
  • Anonym (Ha)

Tänkte på det ovan svarat.

• Iowhannah
    Krusbärskompott skrev 2017-12-27 20:55:15 följande:

Ambulanssjuksköterska. Har i alla fall varit så förut.

Aha. Ja, jo, det är ju ändå ganska lätt att tänka sig.
  • Math03

Jag är i vecka 31 nu och har sen tidigare en 2-åring på 14 kilo. Han har jag burit på och lyft upp och ner titt som tätt. Inte det mest optimala men jag har fått känna efter och gått på magkänslan, gör det ont så undvik fler lyft för tillfället. Kan tillägga att jag är en väldigt liten kvinna som innan graviditeten låg på fjädervikt ????

Svar på tråden Bära en matkasse v.6?