• Aniiee

    Böcker liknande Stad-böckerna, Utvandrarna, mfl?

    Jag... vill hitta något att läsa i samma genre. Dvs fiktiva, historiska romaner förankrade i verkligheten. Jag läser Stad-serien, Utvandrar-eposet, Moa Martinssons själv(halv?)biografi mm med jämna mellanrum, men vill ha mer att välja på. Behöver inte vara svenska.

    Tips?


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden Böcker liknande Stad-böckerna, Utvandrarna, mfl?
  • Aniiee
    Tonårsmamman1 skrev 2017-12-28 22:00:48 följande:

    Har du läst Barn-serien av Fogelström? Han skrev dom efter Stad-serien och de böckerna binds samman med Stad-serien.


    I mitt samlingsverk är alla 8 böckerna med under beämningen "Stad-serien", så... ja =P De har jag läst.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Tonårsmamman1
    Aniiee skrev 2017-12-28 22:03:04 följande:
    I mitt samlingsverk är alla 8 böckerna med under beämningen "Stad-serien", så... ja =P De har jag läst.
    OK :)
  • Kantorskan

    Jag kommer inte ihåg ordningen, men tre böcker som heter barnabruden, pottungen och rävhonan (tror den sista heter så) - Stockholm på 1700-talet, mycket bra böcker.

  • Carambolan

    Sen har jag nyligen läst Anna Laestadius Larssons trilogi (Barnbruden m.fl) som kretsar kring kvinnor vid Gustav IIIs hov. Inget litterärt mästerverk men ändå läsvärd om man gillar kvinnohistoria och lite smutsrealistisk historieskildring.

  • Carambolan
    Kantorskan skrev 2017-12-28 22:05:47 följande:

    Jag kommer inte ihåg ordningen, men tre böcker som heter barnabruden, pottungen och rävhonan (tror den sista heter så) - Stockholm på 1700-talet, mycket bra böcker.


    Haha, du måste ha postat precis efter att jag började skriva mitt inlägg
  • Kantorskan
    Carambolan skrev 2017-12-28 22:10:49 följande:

    Haha, du måste ha postat precis efter att jag började skriva mitt inlägg


    Ja, där fick vi även författaren????
  • schmetterling

    En serie som liknar Fogelströms stad-serie är Everts Lundströms böcker om det gamla Göteborg. De heter "Kära lilla London", "Lilla Londons lorder" och "Spel upp, Lilla London". Följer samma huvudkaraktär, Lars, från barndomen till vuxen ålder. Kan eventuellt vara svåra att få tag på, men jag hittade dem på bibliotek i Göteborg för några år sen i alla fall.

    Sen kan jag rekommendera de som redan nämnts, Anna Laestadius Larssons trilogi och Vibeke Olssons böcker om livet på sågverken kring Sundsvall. Den första heter "Sågverksungen" och utspelar sig 1879.

Svar på tråden Böcker liknande Stad-böckerna, Utvandrarna, mfl?