• Mesmenir

    Jag är apotekare, fråga vad ni vill

    Jag arbetar också på apotek som leg.apotekare sen ca 10 år. Undrar ofta hur man tänker då man ställer den frågan vissa ställt i tråden. Vilket är viktigast, att det går fort eller att det blir rätt? Det är oerhört nedlåtande när man försöker göra sitt jobb och kanske måste kontakta läkare pga felaktig dosering och kunderna bakom i kön suckar och stönar. Det kan bli ganska allvarliga fel. Det räcker att man i stressen förväxlar en etikett på medicinerna så kan det få livshotande konsekvenser.

    Och som svar på ovanstående fråga; JA självklart är det vårt jobb att ifrågasätta läkarens ordination om den är tveksam! Vill du hellre att vi bara slänger ut grejerna över disk utan någon som helst eftertanke? Det måste ju vara bättre att det blir rätt på en gång än att du blir dålig eller måste få ny behandling efter en vecka för att ingen tog sig tid att uppmärksamma felet

  • Mesmenir

    Sedan kan jag tillägga att det inte är en optimal arbetsmiljö vi har om man inte är stresstålig. Vi arbetar ofta långa pass på 9-11h med bara en kort lunch där endast två av personalen är utbildade farmaceuter, dvs får expediera receptbelagd medicin. Det innebär att man får slita ganska hårt under en arbetsdag även om det kanske inte ser så ut utifrån. Däremellan måste vi se till att lagret rullar, att grejerna inte blir gamla på hyllorna och att vi får upp alla varor.

    Vi är ständigt underbemannade pga farmaceutbrist och får då ofta ett väldigt tråkigt bemötande av vissa kunder. Jag gör verkligen allt jag kan för mina kunder, men man får extremt mycket skit under en arbetsdag. Jag vore så glad om man kunde respektera de rutiner vi måste arbeta efter för att utföra vårt arbete på ett korrekt och ffa säkert sätt. Vi måste klistra etiketter även om du haft preparatet förr, vi är skyldiga att kontakta läkare vid avvikande dosering och nej, vi kan inte hjälpa att fabrikanten inte kan tillhandahålla din medicin just nu fast vi beställt varan. Jag gnäller ALDRIG på jobbet annars men såna här kommentarer får mig att se rött

  • Mesmenir
    Anonym (X) skrev 2017-12-29 00:13:38 följande:

    Nja, om receptet säger Bricanyl 4x 100, varför ifrågasätts det uttaget? Har haft astma i hela mitt liv, är 46 år nu, och min astma försvinner inte för att Apoteket ifrågasätter receptet. Jag behöver ha medicin hemma för att det inte helt plötsligt ska ta slut, eller för att vi åker utomlands och jag behöver ha extra med mig. Anklagar inte just dig, men det är så irriterande att det ifrågasätts varje gång!


    Det är inte vi som står för ifrågasättandet där, utan det är tyvärr staten via TLV (myndighet) som satt en begränsning på hur mycket vi får lämna ut vid en expedition till varje enskild kund. Oavsett om läkaren skriver 10 förp/uttag får vi inte lämna ut det inom förmånssystemet om inte speciella skäl finns (ex lång resa då ska biljett visas). Den regeln är inte heller många som vet om utan tror vi nekar för att jäklas. Denna myndighet är på oss hela tiden och bryter vi mot reglerna kan vi få ganska dryga påföljder. Men det går absolut att framföra klagomål om detta till TLV. Annars får du hämta ut hur mycket du vill, men då får man betala hela summan själv, dvs det ingår inte i högkostnadsskyddet
Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill