• bipolartjej1

    19 år och gravid! Vad göra?

    Hej!

    Jag är en tjej på nitton. Fick reda på igår att jag är gravid med min pojkvän. Vi har inte varit tillsammans länge, cirka fem månader enbart. Alltid använt skydd, dvs kondom.

    Jag vet dock inte hur jag ska göra. Är kluven. Min kille är lika kluven som jag, men han förstår ju att detta är mitt beslut att fatta.

    Han studerar universitet och är äldre än mig. Jag driver enskild firma sedan 9 månader tillbaka. Jag har gått ut gymnasiet. Jag bor hemma just nu. Han bor i lägenhet.

    Vi båda känner väll egentligen att vi vill behålla men vet inte om det är rätt just nu. I och med han inte är färdigutbildad och min inkomst är så varierande.

    Tänker mest utifrån mitt egna perspektiv dock. Det är jag som bär på barnet och känner att valet påverkar mig mest beroende hur det går med vårt förhållande.

    Vad säger ni? Några råd, tröstande ord? Allt uppskattas! Kram.

  • Svar på tråden 19 år och gravid! Vad göra?
  • Tecum

    Jag rekommenderar abort mtp att ni är så unga och förhållandet så nytt. Men om ni väljer att behålla så ordnar det sig säkert på något sätt.

  • HeyBina

    Låter som du egentligen bestämt dig medtanke på vad du skrivit men jag peppar gärna. Jag är själv bara 22 år gammal (ung haha) och gravid med bf i april, jag har själv inte varit med pappan länge men allt har hittills funkat otroligt bra och båda parterna har varit förstående. Min inkomst är heller inte på topp även fast jag är fast anställd och har lägenhet, men även om det är så, så har mitt barn alla förutsättningar i världen. Ta gärna till dig råd men i slutändan är det du som ska leva med beslutet i resten av ditt liv oavsett vad du väljer.

  • Sivs

    Jag var 17år och bodde hemma och blev gravid men min pojkvän som studerade. Jag hoppade av mina studier och flyttade till hans lilla etta. Ja det gick hur bra som helst. Barnet hade alltid allt som den behövde. Minns inte en enda problem.

    Så varför skulle du inte klara det då?

  • annabellelee

    Ditt nick är"bipolärtjej". Är du bipolär? I så fall skulle jag vara extra försiktig med att ha ett stabilt liv innan jag skaffade barn. Barn ÄR jobbiga och är man extra känslig gäller det att se till att alla pusselbitar sitter stabilt innan man skaffar barn.

  • Afterlife

    Du har en enskild firma sedan nio månader? Med ojämn inkomst. Det borde innebära att din SGI är rätt låg (om du ens har någon). Har ni pratat om hur det praktiska skulle kunna se ut om ni behåller? Hur ni skulle försörja er och så?

  • Let it Rain
    Afterlife skrev 2017-12-31 13:20:56 följande:

    Du har en enskild firma sedan nio månader? Med ojämn inkomst. Det borde innebära att din SGI är rätt låg (om du ens har någon). Har ni pratat om hur det praktiska skulle kunna se ut om ni behåller? Hur ni skulle försörja er och så?


    Med enskild firma kommer de att räkna ut hennes SGI utifrån en schablon som motsvarar vad någon anställd och etablerad inom den branschen tjänar per år. Detta eftersom hon drivit firman i 8+ månader. Så det KAN till och med vara till hennes fördel att driva eget.
  • bipolartjej1

    Som svar till er:

    Yes, har bipolär sjukdom. Inte ätit mediciner på ett år för mår bättre så. Har hållt mig stabil.

    Jag har ingen aning vad mitt SGI ligger på.

    Sedan vad gäller mitt och pappans förhållande - ja, det är kort tid. Men jag ska vara brutal och säga att jag tycker detta är mitt beslut. Man kan aldrig garantera att ett förhållande är livslångt. Skulle han inte vilja vara med i bilden om jag behåller, men skulle vara det vid abort anser jag att det är ingen kille för mig att ha.

  • Afterlife
    Let it Rain skrev 2017-12-31 13:38:38 följande:
    Med enskild firma kommer de att räkna ut hennes SGI utifrån en schablon som motsvarar vad någon anställd och etablerad inom den branschen tjänar per år. Detta eftersom hon drivit firman i 8+ månader. Så det KAN till och med vara till hennes fördel att driva eget.
    Bland egenföretagarna jag känner har det aldrig varit till deras fördel.
  • Afterlife
    Let it Rain skrev 2017-12-31 13:38:38 följande:
    Med enskild firma kommer de att räkna ut hennes SGI utifrån en schablon som motsvarar vad någon anställd och etablerad inom den branschen tjänar per år. Detta eftersom hon drivit firman i 8+ månader. Så det KAN till och med vara till hennes fördel att driva eget.
    Förresten, om det där stämmer så måste de ha ändrat reglerna nyligen. Förut har de ju beräknat det på tidigare resultat i företaget. Har du någon länk där det står om det?
  • bipolartjej1

    Länk hade varit toppen. Vet ni om det gör skillnad att man är med i ett fackförbund med full försäkring som egenföretagare?

    Förstår att jag framkommer som ung och dum. Sådant här har jag aldrig kollat upp.

Svar på tråden 19 år och gravid! Vad göra?