• Alexi

Ni som bor i hus och har två badrum - hur används de?

Ni som bor i hus där det finns två badrum, finns det dusch och eller badkar och hur används dessa? Dvs duschar ni i båda badrummen, någon i familjen i ena och någon i det andra osv.

Frågan är för att vi är i renoveringstagen och funderar över hur vi kommer använda våra två badrum på sikt. Våra barn är nu i yngre skolåldern men det lär ju bli skillnad när de är i tonåren.

• Svar på tråden Ni som bor i hus och har två badrum - hur används de?
  • Carambolan

Vi bor inte i hus men i tvåplanslägenhet med badrum både uppe och nere. Vi har dusch nere och badkar uppe. Nu har vi små barn som gillar att bada men även jag brukar duscha i badkaret eftersom jag gillar det badrummet bättre och det är där jag ändå förvarar de flesta av mina hygienartiklar. Vi har däremot alla sovrum på övervåningen så det är toppen att kunna duscha där nere om man ska iväg tidigt till jobbet eller kommer hem sent från träning och inte vill väcka någon.

• Kjell2

Vi har var sitt. I mitt bestämmer jag inredning, möblering, städning och rutiner. I hennes bestämmer hon.

• Stårschan

Vi har ett badrum uppe och ett nere. I praktiken används enbart det övre som badrum, trots två tonårsdöttrar. Duschen som är på nedervåningen används i stort sett enbart av eventuella övernattande gäster någon gång per år. Men visst känns det skönt att ha två, särskilt när vi på grund av vattenskada blev tvungna att renovera det ordinarie badrummet. Och toaletten används förstås dagligen även på nedervåningen.

• Fjäril kär

Praktiskt med dusch/bad på två håll när fler behöver använda badrummet samtidigt. Vi slipper gnäll,tjat och grin med två badrum och vi sparar tid.

• Alexi
    Carambolan skrev 2018-01-04 09:10:11 följande:
    Vi bor inte i hus men i tvåplanslägenhet med badrum både uppe och nere. Vi har dusch nere och badkar uppe. Nu har vi små barn som gillar att bada men även jag brukar duscha i badkaret eftersom jag gillar det badrummet bättre och det är där jag ändå förvarar de flesta av mina hygienartiklar. Vi har däremot alla sovrum på övervåningen så det är toppen att kunna duscha där nere om man ska iväg tidigt till jobbet eller kommer hem sent från träning och inte vill väcka någon.
    Hur tycker du det funkar att duscha i badkaret? Något att tänka på i val av badkar för att det ska funka bra?

Jag duschade i badkaret hela min uppväxt och tyckte det var så skönt att slippa det när vi flyttade till vårt hus där vi har en bra dusch nere. Så frågan är nu om man ska ha enbart badkar uppe (det är badrummet uppe som ska renoveras) eller om man borde prioritera att få plats med dusch också där (vilket blir trångt).
  • Alexi
    Kjell2 skrev 2018-01-04 09:11:31 följande:
    Vi har var sitt. I mitt bestämmer jag inredning, möblering, städning och rutiner. I hennes bestämmer hon.
    Så bekvämt!
  • Alexi
    Stårschan skrev 2018-01-04 09:12:51 följande:
    Vi har ett badrum uppe och ett nere. I praktiken används enbart det övre som badrum, trots två tonårsdöttrar. Duschen som är på nedervåningen används i stort sett enbart av eventuella övernattande gäster någon gång per år. Men visst känns det skönt att ha två, särskilt när vi på grund av vattenskada blev tvungna att renovera det ordinarie badrummet. Och toaletten används förstås dagligen även på nedervåningen.
    Det blir aldrig kö alltså, till duschen? Jag föreställer mig att många tonåringar kan duscha i evigheter...

Tonåringarna, var sminkar de sig och sånt, i sina rum eller i badrummet?
  • Kjell2
    Alexi skrev 2018-01-04 09:18:57 följande:
    Så bekvämt!
    Väldigt smidigt och dumdiskusioner om allt från toalock, till långa hårtstrån, svettiga träningskläder och fördelning av hyllor förvinner.

• Carambolan
    Alexi skrev 2018-01-04 09:18:35 följande:

Hur tycker du det funkar att duscha i badkaret? Något att tänka på i val av badkar för att det ska funka bra?

Jag duschade i badkaret hela min uppväxt och tyckte det var så skönt att slippa det när vi flyttade till vårt hus där vi har en bra dusch nere. Så frågan är nu om man ska ha enbart badkar uppe (det är badrummet uppe som ska renoveras) eller om man borde prioritera att få plats med dusch också där (vilket blir trångt).

I alla tidigare bostäder jag någonsin haft har det bara funnits badkarsdusch så mig stör det inte på något sätt Min man som är längre än mig tycker däremot att han inte kan duscha i badkaret för att han inte kan stå rakt pga torkställningen vi har hängandes ovanför (har även tvättmaskin i badrummet där uppe).
  • Linnis92

Vi har ett stort badrum nere med både badkar och stor dusch, i badrummet uppe har vi en liten gästdusch, denna används typ bara när vi är fler hemma än normalt. Räknar med att den kommer användas mer när barnen är äldre.

Svar på tråden Ni som bor i hus och har två badrum - hur används de?