• Anonym (Upprörd)

Peka finger

Vad tänker ni om att en pappa pekar finger åt sin 12-åriga dotter och sen påstår att det är på skoj?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-06 21:49
    Jag syftar på långfingret.

• Svar på tråden Peka finger
  • Anonym (Upprörd)

Jag börjar liksom tvivla på om umgänget är bra för henne? I hennes ålder behöver man stöd och vägvisare, inte sånt här beteende?

• Anonym (Haha)
    Anonym (Upprörd) skrev 2018-01-06 22:35:08 följande:

Jag börjar liksom tvivla på om umgänget är bra för henne? I hennes ålder behöver man stöd och vägvisare, inte sånt här beteende?

Nu får du väl ändå ge dig! Det är ett långfinger vi pratar om inte värre än så! Det här verkar mer handla om dina känslor mot honom. Sluta va bitter och PRATA MED DIN DOTTER om hur hon känner.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Haha) skrev 2018-01-06 22:33:14 följande:

?Man skämtar inte på det viset? bara för du inte gör det betyder det inte att andra inte gör. Beror helt på personers humor och relation till varandra. Deras relation och humor har inget med dig att göra. Förstår att du är extra kritisk mot honom då du blivit illa behandlad men det betyder inte automatiskt att han kommer behandla dottern så. Det enda du ska bry dig om är OM dottern blivit upprörd, annars har du rent ut sagt inget med deras skämt att göra. En del har grövre humor, jag skämtar ganska grovt med mina föräldrar speciellt min pappa, många långfingrar har visats genom åren men titt på fan så har han aldrig kallat mig hora och jag har klarat mig fint i livet.

Relationen mellan dom är väldigt ny då han hållit sig borta ett par år. Hon själv är inte en dån som är grov i munnen och drar grova skämt. Hon vill nog tro det bästa om honom nu och därav går kanske hans förklaring om att det var på skoj hem men varför berättade hon isåfall det för mig överhuvudtaget?
  • Anonym (.)
    Anonym (Upprörd) skrev 2018-01-06 22:35:08 följande:
    Jag börjar liksom tvivla på om umgänget är bra för henne? I hennes ålder behöver man stöd och vägvisare, inte sånt här beteende
    Du kan ju tvivla hur mycket som helst men hon har rätt till umgänge med sin pappa och så länge han vill/går med på det så är det inget du kan göra, annat än att inte förstora vad han gör. Tog dottern inte illa upp eller reagerade nämnvärt så bör du inte göra det till en stor grej.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Haha) skrev 2018-01-06 22:39:28 följande:

Nu får du väl ändå ge dig! Det är ett långfinger vi pratar om inte värre än så! Det här verkar mer handla om dina känslor mot honom. Sluta va bitter och PRATA MED DIN DOTTER om hur hon känner.

Det finns mer, mycket mer som gjort att jag känner såhär och fingret nu bara spär på det. Han har inte ett uns vett i kroppen,
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Upprörd) skrev 2018-01-06 22:20:42 följande:
    Man skämtar inte på det viset med sina barn! Och nej steget är inte alltför långt, hans ursäkt när han behandlade mig illa var alltid i efterhand att det var ett skämt och att han inte menade det.
    Det är "reframing" och är inte ok.
    Jag har inte stulit, bara lånat.
    Jag var inte elak, det var ett skämt.
    (Jag var elak och är elak en gång till när jag nedvärderar din upplevelse)

Jag var inte elak, det är du som är känslig.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (.) skrev 2018-01-06 22:41:43 följande:

Du kan ju tvivla hur mycket som helst men hon har rätt till umgänge med sin pappa och så länge han vill/går med på det så är det inget du kan göra, annat än att inte förstora vad han gör. Tog dottern inte illa upp eller reagerade nämnvärt så bör du inte göra det till en stor grej.

Rätt till. Var fanns han under åren då hon ville träffa honom då? Det är även min plikt som vårdnadshavare att se till så att umgänget gynnar henne, han har ingen del i vårdnaden alls, Det är klart att jag reagerar när han gör som han gör!
  • Anonym (Upprörd)
    KlunsSmurfen skrev 2018-01-06 22:47:54 följande:

Det är "reframing" och är inte ok.

Jag har inte stulit, bara lånat.

Jag var inte elak, det var ett skämt.

(Jag var elak och är elak en gång till när jag nedvärderar din upplevelse)

Jag var inte elak, det är du som är känslig.

Det är ju därför jag blir så upprörd. Han har redan kört allt det där med mig och nu ska han börja med henne också. Inte ok!
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Upprörd) skrev 2018-01-06 22:51:48 följande:
    Det är ju därför jag blir så upprörd. Han har redan kört allt det där med mig och nu ska han börja med henne också. Inte ok!
    Var det ett destruktivt förhållande?
  • KlunsSmurfen

"och sen påstår att det är på skoj?"
    och det triggar?

• Anonym (.)
    Anonym (Upprörd) skrev 2018-01-06 22:48:25 följande:
    Rätt till. Var fanns han under åren då hon ville träffa honom då? Det är även min plikt som vårdnadshavare att se till så att umgänget gynnar henne, han har ingen del i vårdnaden alls, Det är klart att jag reagerar när han gör som han gör!
    Vill hon träffa honom?
  • Anonym (Upprörd)
    KlunsSmurfen skrev 2018-01-06 23:40:32 följande:

Var det ett destruktivt förhållande?

Inte från början men det blev det allt eftersom.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (.) skrev 2018-01-06 23:47:06 följande:

Vill hon träffa honom?

Eftersom det är nytt att han vill ha kontakt igen så har hon velat det under hösten men nu var det omkring en månad sedan hon träffade honom och hon har inte sagt ett ljud om det och jag har sagt att det är upp till henne att säga till när hon vill dit.
  • Anonym (Upprörd)
    KlunsSmurfen skrev 2018-01-06 23:42:00 följande:

"och sen påstår att det är på skoj?"

och det triggar?

Vad menar du?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Upprörd) skrev 2018-01-06 23:59:01 följande:
    Vad menar du?
    Har du blivit utsatt för "det är på skoj" många gånger så blir det till slut en "emotional trigger", i andras ögon är det bara du som överreagerar.
  • Anonym (Upprörd)
    KlunsSmurfen skrev 2018-01-07 00:11:01 följande:

Har du blivit utsatt för "det är på skoj" många gånger så blir det till slut en "emotional trigger", i andras ögon är det bara du som överreagerar.

Ja så kan det nog vara, jag vet ju hur han var/kan bli. Oavsett så tycker jag inte att man räcker finger till sina barn, det är för mig lika självklart som att man inte med flit lär dom att svära och bete sig illa.
  • EnAnonumius
    Anonym (Upprörd) skrev 2018-01-06 21:32:44 följande:
    Vad tänker ni om att en pappa pekar finger åt sin 12-åriga dotter och sen påstår att det är på skoj?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-06 21:49
    Jag syftar på långfingret.
    Vilket finger man PEKAR med är väl oväsentligt.
    Men om det andrahand om GESTEN "fuck you" så är det riktigt illa.
    Sedan så kan ju jag säga att det är knappast något unikt för pappor detta. Även kvinnor gör det.
    Men av någon anledning så lägger man mest märke till när männen/pappor gör det, men inte kvinnor/mammor. Obestämd

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KlunsSmurfen
    EnAnonumius skrev 2018-01-07 02:08:52 följande:
    Sedan så kan ju jag säga att det är knappast något unikt för pappor detta. Även kvinnor gör det.
    Men av någon anledning så lägger man mest märke till när männen/pappor gör det, men inte kvinnor/mammor. Obestämd
  • Anonym (Upprörd)
    EnAnonumius skrev 2018-01-07 02:08:52 följande:

Men av någon anledning så lägger man mest märke till när männen/pappor gör det, men inte kvinnor/mammor.

Förkastligt oavsett vilket. En umgängesförälder som bara träffar sitt barn ibland borde ha ännu större krav på sig att umgänget ska vara bra och gynna barnets utveckling och väl och ve.
  • Anonym (Upprörd)

Har startat en tråd till, ?Bryr sig bara om ena?, mitt agg och oro handlar om mer än ett finger även om detta blev droppen nu!

Svar på tråden Peka finger