• shivas

Skötbädd i tyg. Ofräscht?

Hej!

Skötbädd står på inköpslistan. Eftersom detta är vårt första barn så är vissa saker inte helt självklara för oss. Till exempel hur mycket "klet" skötbädden utsätts för. :)

Jag har hittills läst att många tycker att det fungerar bra med en skötbädd i tyg men detta följs ofta av "jag lägger bara på det där skyddet och handduk och papperslappar så håller sen sig fräsch". Det känns väldigt omständigt att hålla på så och dessutom lär det väl bli väldigt mycket onödigt skräp och tvätt? Eller hur upplever ni det?

För mig känns det bra att isf ha en skötbädd med plastöverdrag, men eftersom dessa verkar halvt omöjliga att hitta så undrar jag hur dessa skötbäddar med "avtorkningsbart" tyg är. Går det verkligen att bara torka av bajs från dessa och att kiss inte tränger igenom? För oss är det inte ett alternativ att tvätta hela skötbädden eftersom vi bara har en luftavfuktare för att torka tvätt här.

Berätta gärna hur ni gör och kom med tips.

Mvh

• Svar på tråden Skötbädd i tyg. Ofräscht?
  • shivas

Hej igen och tar för alla era tips och för att ni delat mer er om era erfarenheter kring skötbäddar.

fjanten skrev 2018-01-08 01:12:17 följande:

Vi har typ en sån här:

www.babyland.se/ratt-start-skotbadd-mumin-cappuchino_18070&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner&ref=pricerunner

Den går lätt att torka av, men vi brukar ha ett frotté-överdrag ändå för den känns lite kall att ligga på för ungarna annars. När barnen var nyfödda fick vi tvätta frottén kanske 2ggr/vecka. Nu när de är 1 och 2 så blir det typ en gång varannan vecka, när det har spillts för mycket puder på typ. Sedan blir det iofs sällan byten på skötbädden nu när de är så stora...

Hos mina föräldrar har vi en sån där uppblåsbar från IKEA. Funkar bra det med.

Jag är nyfiken på hur lätt det är att torka av eftersom det verkar vara tyg? Vad för slags tyg är det eftersom kiss inte går igenom och man lätt kan torka av bajs och annat klet? Lägger sig kisset ovanpå bara som om det vore plast?
    emc85 skrev 2018-01-08 07:59:32 följande:

Vi har den här från IKEA, har tygöverdrag till den som vi byter vid behov. Blir den smutsig är det bara att tvätta av den i duschen.

m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80226137/

Tack för tipset. Jag hade missat att Ikea hade en sådan vanlig i plast. :) En fråga bara angående den, eftersom du har den hemma. Tror du att det finns möjlighet att öppna upp en av sidorna på den, korta av den något och sen fästa ihop den igen? Eller skulle den bli helt förstörd av det? Vi har nämligen en rätt så bred bänk ovanför tvättmaskinen men jag tror inte att den är djupare än 62 cm så skötbädden från Ikea skulle sticka ut lite för långt.

Mvh
  • GAndrea

Lägg den på tvären annars. Får ni en pojk blir ni inte kissade i ansiktet då ;)

• shivas
    GAndrea skrev 2018-01-10 11:11:03 följande:

Lägg den på tvären annars. Får ni en pojk blir ni inte kissade i ansiktet då ;)

Haha! Min sambo hade samma tanke. Det är ju ett alternativ men jag har aldrig testat att byta blöja på tvären och funderar på om det inte blir kruxigare?
  • GAndrea

Nej, de är så små i början. Det blir lite värre när de lärt sig snurra runt ;) Nu byter vi alltid på golvet för hon snurrar värre än centrifugen :P och då är det uppochner, bakofram...

• emc85
    shivas skrev 2018-01-10 10:59:43 följande:

Hej igen och tar för alla era tips och för att ni delat mer er om era erfarenheter kring skötbäddar.

Jag är nyfiken på hur lätt det är att torka av eftersom det verkar vara tyg? Vad för slags tyg är det eftersom kiss inte går igenom och man lätt kan torka av bajs och annat klet? Lägger sig kisset ovanpå bara som om det vore plast?Tack för tipset. Jag hade missat att Ikea hade en sådan vanlig i plast. :) En fråga bara angående den, eftersom du har den hemma. Tror du att det finns möjlighet att öppna upp en av sidorna på den, korta av den något och sen fästa ihop den igen? Eller skulle den bli helt förstörd av det? Vi har nämligen en rätt så bred bänk ovanför tvättmaskinen men jag tror inte att den är djupare än 62 cm så skötbädden från Ikea skulle sticka ut lite för långt.

Mvh

Jag tror nog att det skulle kunna gå att sprätta upp den och korta av den i framkant om man är lite pysslig av sig.
  • Anotherone

Vi har två badrum = två skötbäddar varav en går lätt att torka av och den andra är i tyg och jag tycker inte det är nån direkt skillnad. För bebisen är det nog mysigare att ligga på den av tyg?

Vi lägger alltid på 2-3st tvättlappar av papper så kan man slänga och byta ut vartefter. Men det är mest kissblöjor så jag tycker inte det går åt så många.

• fjanten

"Jag är nyfiken på hur lätt det är att torka av eftersom det verkar vara tyg? Vad för slags tyg är det eftersom kiss inte går igenom och man lätt kan torka av bajs och annat klet? Lägger sig kisset ovanpå bara som om det vore plast?"

Tänk dig en funktionsjacka som andas - men som ändå inte blir blöt. Sånt material känns det som typ.

• emc85
    Anotherone skrev 2018-01-11 03:09:16 följande:

Vi har två badrum = två skötbäddar varav en går lätt att torka av och den andra är i tyg och jag tycker inte det är nån direkt skillnad. För bebisen är det nog mysigare att ligga på den av tyg?

Vi lägger alltid på 2-3st tvättlappar av papper så kan man slänga och byta ut vartefter. Men det är mest kissblöjor så jag tycker inte det går åt så många.

Är så olika från bebis till bebis, min bajsade nog 6-8 gånger per dygn de första månaderna sedan blev det lite färre tillfällen. Jag orkade inte ens sätta på tygöverdraget på skötbordet tillslut, när det läckt igenom tvättlapparna för 100:e gången och man måste slänga det i tvätten igen.
  • Anotherone
    emc85 skrev 2018-01-11 21:57:56 följande:

Är så olika från bebis till bebis, min bajsade nog 6-8 gånger per dygn de första månaderna sedan blev det lite färre tillfällen. Jag orkade inte ens sätta på tygöverdraget på skötbordet tillslut, när det läckt igenom tvättlapparna för 100:e gången och man måste slänga det i tvätten igen.

Så olika det kan vara!

Min plutt gör nr 2 en gång om dagen och alltid på morgonen. Så man vet nästan säkert att han gjort sitt för idag

Väldigt skönt om man ska iväg nånstans!
  • emc85
    Anotherone skrev 2018-01-12 03:06:04 följande:

Så olika det kan vara!

Min plutt gör nr 2 en gång om dagen och alltid på morgonen. Så man vet nästan säkert att han gjort sitt för idag

Väldigt skönt om man ska iväg nånstans!

Åhh vilken dröm :) Här har vi plastad frotte i allt som är svår tvättat och extra ytterkläder med överallt, har blivit bättre men man vet aldrig när det händer en olycka.
Svar på tråden Skötbädd i tyg. Ofräscht?