• Cadencee

Skaffa valp

Vi har en tik idag (drever) och sambon är inne på att para henne. Först var han inne på att vi ska köpa valp till sommaren ungefär men nu vill han ta tag i gamla planer och para den vi har. Jag som har noll erfarenhet, hur mycket jobb är det när valparna väl kommit?

• Svar på tråden Skaffa valp
  • Cadencee
    Scoops skrev 2018-01-08 22:25:31 följande:

Vill ni ta valp efter henne enkom för att ni och grannen ska ha varsinn så blir det mycket billigare (och säkrare!) för er att köpa valp från en etablerad uppfödare.

Hurdå säkrare? Kunskap och vana har sambon.
  • Dexter dot com
    Cadencee skrev 2018-01-09 06:09:20 följande:
    Säkrare att få en bra valp då seriösa uppfödare har koll på alla linjer bakom när det gäller hälsa, extriör, egenskaper osv. Säkrare att inte riskera tikens liv genom en parning. Säkrare att slippa sitta med flera osålda hundvalpar lång tid framöver.Och att vara hemma på heltid i 3 månader är ju en stor kostnad och rätt jobbigt.
  • Cadencee
    Dexter dot com skrev 2018-01-09 07:42:16 följande:

Säkrare att få en bra valp då seriösa uppfödare har koll på alla linjer bakom när det gäller hälsa, extriör, egenskaper osv. Säkrare att inte riskera tikens liv genom en parning. Säkrare att slippa sitta med flera osålda hundvalpar lång tid framöver.Och att vara hemma på heltid i 3 månader är ju en stor kostnad och rätt jobbigt.

Angående att vara hemma så är den biten inte något problem. Som sagt så är sambon van vid uppfödning då han e uppvuxen med det bara att det va en annan ras. Han är ingen nybörjare på hundar även om jag är det.
  • Jemp

Seriös avel är mycket mer än att det (bara) ska vara renrasigt.

Däremot, ingen av oss kan något om varken er hund, din sambos kunskap eller er situation. Jag förstår inte riktigt varför du inte frågar din sambo istället hur mycket tid det tar?

• Cadencee
    Jemp skrev 2018-01-09 08:38:14 följande:

Däremot, ingen av oss kan något om varken er hund, din sambos kunskap eller er situation. Jag förstår inte riktigt varför du inte frågar din sambo istället hur mycket tid det tar?

Därför att jag vill ha svar från flera olika. Jag är sån, vill jag ha reda på något frågar jag inte endast en person utan fler.
  • Cadencee
    Jemp skrev 2018-01-09 08:38:14 följande:

Därför att jag vill ha svar från flera olika. Jag är sån, vill jag ha reda på något frågar jag inte endast en person utan fler.
  • Dexter dot com
    Cadencee skrev 2018-01-09 08:31:57 följande:
    Angående att vara hemma så är den biten inte något problem. Som sagt så är sambon van vid uppfödning då han e uppvuxen med det bara att det va en annan ras. Han är ingen nybörjare på hundar även om jag är det.
    Skönt att ledigheten inte är något problem :) Vad är det då du egentligen funderar över om din sambo är erfaren och ska vara hemma med valparna ?
  • Scoops
    Cadencee skrev 2018-01-09 06:09:20 följande:
    Hur många kullar har han haft tidigare? Att ha hundvana och att ha vana av uppfödning är två väldigt olika saker.
    Fast det jag menade med säkrare är att om det t ex skulle upptäckas senare att valparna bär på någon sjukdom så är det ju ni som är ansvariga. Alla ansvar runt omkring är gigantiska.
  • Cadencee
    Scoops skrev 2018-01-09 15:34:29 följande:

Hur många kullar har han haft tidigare? Att ha hundvana och att ha vana av uppfödning är två väldigt olika saker.

Fast det jag menade med säkrare är att om det t ex skulle upptäckas senare att valparna bär på någon sjukdom så är det ju ni som är ansvariga. Alla ansvar runt omkring är gigantiska.

Egna kullar har han aldrig haft. Men hans föräldrar har haft kennel och fött upp kullar i 40 år så han är dels uppväxt med det + att han i vuxen ålder också hjälper till så menar inte bara hundvana
  • CoconutCloud

Om du är seriös & vill para/föda upp valpar själv så finns det kurser du kan gå via SKK. Men är det 'bara' en valp ni vill ha så är det nog bäst att hitta en uppfödare och köpa från en professionell. Bra uppfödare ger också livslång hjälp, så du kan alltid ställa frågor och ha någon med kunskap nära till hands!

Du måste endå ta ledigt då en valp är ny i världen. Helst några veckor & sedan ha planer för hur det ska bli senare. Man kan inte lämna en hund ensam för länge & det krävs mycket träning. Valpkurser är jättebra för det!

Många tror att valpar mest är söta & är inte alls beredda på allt anmat som följer med, som tuggandet (valptänder är vassa!) & hur ofta man måste gå ut i början. Det kan ta upp till ett år innan en valp är helt rumsren!

Tålamod, tid & pengar är nog de viktigaste sakerna.

Tänk på att hemmet också måste valpsäkras!

Det är jätteroligt att du är intresserad av att skaffa valp, men det är så mycket som måste tänkas på.

Mitt råd är att läsa på så mycket du bara kan. Tala med folk med erfarenhet & jag önskar er all lycka till!

Svar på tråden Skaffa valp