Cadencee skrev 2018-01-12 08:35:54 följande:
Men det är vinter inte viktigt för min sambo att veta så isåfall bara för uppfödaren i det fallet och då ska ju inte min sambo va typ vingad att ställa ut? Då borde ju uppfödaren stå för det om det är viktigt tänker Jag?
obs! Nu menar jag om vi som ägare INTE tänker i avelstankar.
Nej, om man väljer en viss ras, i synnerhet en arbetande ras där antalet är litet (som tex drever) så bör man ju vara intresserad av att RASEN som helhet bevaras enligt sitt ursprung. Därmed så ställer man ut sin hund i alla fall en gång, man ställer upp och gör drevprov med den för att utvärdera de jaktegenskaper den använder i sin praktiska jakt (förhoppningsvis) etc.
Att tant Stina som köper en liten pudel inte gör detta är förståeligt då pudeln är en sällskapshund med hyfsat stort antal individer i raspoolen och där det enda som krävs egentligen (lite förenklat) är att hunden är liten, söt och lätthanterlig. Att jägare S inte gör det med sin jakthund (i synnerhet inte en av de få svenska raser vi har med ett förhållandevis litet antal individer) är totalt oförståeligt även om hen bara vill ha en bra jakthund. Hur ska jägare Y kunna veta att tik X och hane Z nedärver goda jaktegenskaper om inte deras avkommor (med hane M och T samt tik R och K) har utvärderats?
Om man köper en hund av en arbetande ras (jakthund, brukshund) så är man intresserad av dess användningsområde (förhoppningsvis) och vill att dessa egenskaper ska bevaras.
Och nej, fortfarande! Det är viktigt för alla som är intresserade av rasen att kunna hitta så mycket information som möjligt om vad olika blodslinjer nedärver! Visst, det är inte viktigt för dig just nu, men när du ska köpa valp nästa gång då? Eller säg att du ska köpa en brukshund. Hunden har ett MH med en viss reaktion på skott. Om den inte tävlats i bruksgrenarna (där skott förekommer), hur ska du då kunna veta om det var en "dålig dag" på MH-testet eller om den faktiskt är skottberörd? Om du har som mål att komma högt inom bruksgrenarna, hur ska du veta om du har stor chans att få en bra hund om inte föräldrarna tävlats på hög nivå (nej, tävlingsresultat nedärvs inte men samarbetsvilja etc) eller genomfört MT?
Försök tänka lite utanför er egen lilla ruta och tänk på rasens utveckling!