• Cadencee

Skaffa valp

Vi har en tik idag (drever) och sambon är inne på att para henne. Först var han inne på att vi ska köpa valp till sommaren ungefär men nu vill han ta tag i gamla planer och para den vi har. Jag som har noll erfarenhet, hur mycket jobb är det när valparna väl kommit?

• Svar på tråden Skaffa valp
  • Cadencee
    CoconutCloud skrev 2018-01-11 09:45:31 följande:

Om du är seriös & vill para/föda upp valpar själv så finns det kurser du kan gå via SKK. Men är det 'bara' en valp ni vill ha så är det nog bäst att hitta en uppfödare och köpa från en professionell. Bra uppfödare ger också livslång hjälp, så du kan alltid ställa frågor och ha någon med kunskap nära till hands!

Du måste endå ta ledigt då en valp är ny i världen. Helst några veckor & sedan ha planer för hur det ska bli senare. Man kan inte lämna en hund ensam för länge & det krävs mycket träning. Valpkurser är jättebra för det!

Många tror att valpar mest är söta & är inte alls beredda på allt anmat som följer med, som tuggandet (valptänder är vassa!) & hur ofta man måste gå ut i början. Det kan ta upp till ett år innan en valp är helt rumsren!

Tålamod, tid & pengar är nog de viktigaste sakerna.

Tänk på att hemmet också måste valpsäkras!

Det är jätteroligt att du är intresserad av att skaffa valp, men det är så mycket som måste tänkas på.

Mitt råd är att läsa på så mycket du bara kan. Tala med folk med erfarenhet & jag önskar er all lycka till!

Jag har redan börjat läsa på och vi kommer hjälpas åt med ägaren till hanhunden, dom är pensionärer (känner även vår tik väldigt bra) så även om vi kommer vara lediga mycket så varvar vi med att dom också hjälper till att vara "hemma" så att säga. Det ska bli kul att göra detta faktiskt även om er också är något jobbigt som väntar :)
  • Inteutanproblem

Det blir betydligt billigare och mindre tidskrävande att köpa en valp än att ta en kull själv. Om det även är jakt den tänka valpen ska kunna användas inom brukar man ju känna sig rätt angelägen om att föräldradjuren och stammen bakom dessa är bevisat jaktdugliga och då har producerat avkommor med lika eller bättre egenskaper. Kanske känner din sambo stammen väl bakom sin tik och grannens hane, kanske gör han inte det. Att ha vuxit upp i en familj som fött upp hundar garanterar ingenting, finns massor av uppfödare som inte är duktiga på det dom gör. Vill du skaffa dig en egen uppfattning om det här på djupet så sätt dig in i rasen, samt läs på lite om uppfödning.

Eftersom du aldrig haft hund har du ingen aning, alltså jag kan säga så här - bara en valp kan få en att totalt bryta samman på grund utav hur mycket dom kräver av ens tid, för att inte nämna sömnbristen dom kan orsaka. I regel tenderar man att lägligt nog "glömma bort" exakt hur förjävligt det kan vara när suget efter en till hund börjar göra sig påmind. En hel kull? Där man kanske inte får alla såld utan sitter med flera stycken kvar? Ja jävlar, då ska man vara bra hundkär och verkligen brinna för intresset och uppfödning. Eller ni har tillgång till egna hundgårdar som dom små monstren kan vara i när ni behöver avlastning och paus?

Tolka mig inte fel, jag älskar hundar och brinner för mig egen ras. Avelsplaner finns inom 2-3 år. Vi har 1 jakthund och 4 snart 5 kanske 6 Siberian huskies (draghundar), så jag har ju gått igenom valpstadiet flertalet gånger samt haft tid på mig att verkligen fundera på vad jag håller på med och framförallt vill hålla på med. Ägt rasen sedan 2009. Vore det inte för att vi ämnar behålla 2-3 valpar själv ur kullen som eventuellt ska tas skulle jag definitivt ha fortsatt att istället köpa valp ifrån annan uppfödare. Mycket billigare och mindre tidskrävande, samt betydligt mindre ansvar.

• Cadencee
    Inteutanproblem skrev 2018-01-11 10:44:03 följande:

Det blir betydligt billigare och mindre tidskrävande att köpa en valp än att ta en kull själv. Om det även är jakt den tänka valpen ska kunna användas inom brukar man ju känna sig rätt angelägen om att föräldradjuren och stammen bakom dessa är bevisat jaktdugliga och då har producerat avkommor med lika eller bättre egenskaper. Kanske känner din sambo stammen väl bakom sin tik och grannens hane, kanske gör han inte det. Att ha vuxit upp i en familj som fött upp hundar garanterar ingenting, finns massor av uppfödare som inte är duktiga på det dom gör. Vill du skaffa dig en egen uppfattning om det här på djupet så sätt dig in i rasen, samt läs på lite om uppfödning.

Eftersom du aldrig haft hund har du ingen aning, alltså jag kan säga så här - bara en valp kan få en att totalt bryta samman på grund utav hur mycket dom kräver av ens tid, för att inte nämna sömnbristen dom kan orsaka. I regel tenderar man att lägligt nog "glömma bort" exakt hur förjävligt det kan vara när suget efter en till hund börjar göra sig påmind. En hel kull? Där man kanske inte får alla såld utan sitter med flera stycken kvar? Ja jävlar, då ska man vara bra hundkär och verkligen brinna för intresset och uppfödning. Eller ni har tillgång till egna hundgårdar som dom små monstren kan vara i när ni behöver avlastning och paus?

Tolka mig inte fel, jag älskar hundar och brinner för mig egen ras. Avelsplaner finns inom 2-3 år. Vi har 1 jakthund och 4 snart 5 kanske 6 Siberian huskies (draghundar), så jag har ju gått igenom valpstadiet flertalet gånger samt haft tid på mig att verkligen fundera på vad jag håller på med och framförallt vill hålla på med. Ägt rasen sedan 2009. Vore det inte för att vi ämnar behålla 2-3 valpar själv ur kullen som eventuellt ska tas skulle jag definitivt ha fortsatt att istället köpa valp ifrån annan uppfödare. Mycket billigare och mindre tidskrävande, samt betydligt mindre ansvar.

Jag tycker det säger en hel del då hans föräldrar inte bara sysslar med uppfödning. Deras hundar vinner pris efter pris på alla möjliga utställningar, både i Sverige och internationellt så dom är riktigt duktiga. Min sambo har haft flera valpar själv, som mest har det varit 4 hundar samtidigt. Nu blir detta hans första egna kull isåfall men gällande hans kunskap, engagemang och intresse tvivlar jag inte på.
  • LFF

Är hon en bra jakthund? Är hanen en bra jakthund? Finns det några jaktprov ni kan gå innan parning? Prata med rasklubben om vad de kräver för att kullen ska vara med på valphänvisningen.

På allmän information under rubriken Avel:

svenskadreverklubben.se/allman-information/

"Det är tyvärr långt ifrån alla drevrar som kommer ut på våra olika prov. Det kan inte nog poängteras hur viktigt det är att så många som möjligt startar sin drever på drevprov och visar den på utställning. Det är de enda verktygen vi har för att kunna göra en så korrekt och bra utvärdering av aveln som det bara går. Det bästa vi kan göra om man håller rasen drever kär är att jobba för att få så många dreverägare vi känner att visa upp sina hundar på prov."

Själv tycker jag ju att det är rätt oansvarigt gentemot rasen (avsett vilken ras det gäller) att para en helt omeriterad hund vid 5 års ålder.

• Cadencee
    LFF skrev 2018-01-11 15:35:41 följande:

Är hon en bra jakthund? Är hanen en bra jakthund? Finns det några jaktprov ni kan gå innan parning? Prata med rasklubben om vad de kräver för att kullen ska vara med på valphänvisningen.

På allmän information under rubriken Avel:

svenskadreverklubben.se/allman-information/

"Det är tyvärr långt ifrån alla drevrar som kommer ut på våra olika prov. Det kan inte nog poängteras hur viktigt det är att så många som möjligt startar sin drever på drevprov och visar den på utställning. Det är de enda verktygen vi har för att kunna göra en så korrekt och bra utvärdering av aveln som det bara går. Det bästa vi kan göra om man håller rasen drever kär är att jobba för att få så många dreverägare vi känner att visa upp sina hundar på prov."

Själv tycker jag ju att det är rätt oansvarigt gentemot rasen (avsett vilken ras det gäller) att para en helt omeriterad hund vid 5 års ålder.

Ja det är en riktigt bra jakthund. Flera jägare som varit med säger det också, att hon blivit en kanonbra hund
  • LFF
    Cadencee skrev 2018-01-11 16:04:27 följande:
    Ja det är en riktigt bra jakthund. Flera jägare som varit med säger det också, att hon blivit en kanonbra hund
    Varför har man då inte premierat henne på drevprov?
  • DeathByPickles
    Cadencee skrev 2018-01-11 16:04:27 följande:

Undrar detsamma som LFF, och undrar vad som gör att man tror att just grannens hanhund skulle bli den bästa matchningen. Särskilt om den inte Heller är meriterad eller ställd. 

Jag har släkt som föder upp jakthundar (finsk spets) och de är supernoga med att meritera sina djur, även ställa dem för exteriörbedömning.  Särskilt inom mindre raser är det superviktigt, jag är överraskad att en människa som kommer från kennelbakgrund inte tar sådant i beaktning. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Cadencee
    DeathByPickles skrev 2018-01-11 16:22:32 följande:

Undrar detsamma som LFF, och undrar vad som gör att man tror att just grannens hanhund skulle bli den bästa matchningen. Särskilt om den inte Heller är meriterad eller ställd. 

Jag har släkt som föder upp jakthundar (finsk spets) och de är supernoga med att meritera sina djur, även ställa dem för exteriörbedömning.  Särskilt inom mindre raser är det superviktigt, jag är överraskad att en människa som kommer från kennelbakgrund inte tar sådant i beaktning. 

Det har helt enkelt inte blivit av, bla då hans liv vändes uppochner för 2,5 år sen och sen har det bara rullat på. Förutom vid avel, varför skulle de vara så viktigt med drevprov? Förra hunden han hade ställde han ut, jaktchsmpion va hon. Men denna har de inte blivit av.

Hur dom har kommit fram till att grannens hund kan va bra det vet inte Jag, jag har inte frågat men det är ett bra tag sen som de pratade om att para dom två. Men han är som sagt också en väldigt bra jakthund. Även där finns stamtavla
  • LFF
    Cadencee skrev 2018-01-11 16:53:09 följande:

Det har helt enkelt inte blivit av, bla då hans liv vändes uppochner för 2,5 år sen och sen har det bara rullat på. Förutom vid avel, varför skulle de vara så viktigt med drevprov? Förra hunden han hade ställde han ut, jaktchsmpion va hon. Men denna har de inte blivit av.

Hur dom har kommit fram till att grannens hund kan va bra det vet inte Jag, jag har inte frågat men det är ett bra tag sen som de pratade om att para dom två. Men han är som sagt också en väldigt bra jakthund. Även där finns stamtavla

Drevprovet är till för att hunden ska visa att den kan jobba på det sätt en drivande ras ska. Det är viktigt att alla hundar inom en arbetande ras (eller så många som möjligt) gör de prover som rasen bör göra, hur ska annars valpköpare kunna se att en parning nedärvt bra egenskaper för den rasens bruksområde? När man letar valp vill man inte bara kunna se eventuella föräldrars resultat och deras föräldrars resultat utan även övriga avkommors resultat. Vet man inte det, hur ska man då kunna öka chansen att få en rastypisk hund? Om man som uppfödare inte förstår varför man ska meritera sin hund är man inte seriöst intresserad av rasens framtid och bör inte ge sig in i aveln.
  • DeathByPickles
    Cadencee skrev 2018-01-11 16:53:09 följande:

LFF Har redan gett ett bra och välformulerat svar som jag håller med om, så jag hänvisar dit. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Cadencee
    LFF skrev 2018-01-11 17:35:59 följande:

Drevprovet är till för att hunden ska visa att den kan jobba på det sätt en drivande ras ska. Det är viktigt att alla hundar inom en arbetande ras (eller så många som möjligt) gör de prover som rasen bör göra, hur ska annars valpköpare kunna se att en parning nedärvt bra egenskaper för den rasens bruksområde? När man letar valp vill man inte bara kunna se eventuella föräldrars resultat och deras föräldrars resultat utan även övriga avkommors resultat. Vet man inte det, hur ska man då kunna öka chansen att få en rastypisk hund? Om man som uppfödare inte förstår varför man ska meritera sin hund är man inte seriöst intresserad av rasens framtid och bör inte ge sig in i aveln.

Som sagt, jag frågade varför msn skulle göra provet förutom vid avel så du svarade inte på min fråga gällande det. Planer på detta har funnits tidigare men inte för flera år sen , därav att hon inte är meriterad osv då sambon enbart har hunden för jakt och som en given familjemedlem.
  • DeathByPickles
    Cadencee skrev 2018-01-11 17:59:47 följande:
    Som sagt, jag frågade varför msn skulle göra provet förutom vid avel så du svarade inte på min fråga gällande det. Planer på detta har funnits tidigare men inte för flera år sen , därav att hon inte är meriterad osv då sambon enbart har hunden för jakt och som en given familjemedlem.

Fast LFF svarade alldeles utmärkt på det: för att bidra till rasens staistik som helhet. Det är inte bara avelsdjurens resultat som bidrar, utan kullsyskon, farfar, mormor, halvsyskon och så vidare oavsett om man är intresserad av att avla vidare på just de djuren eller inte..  Alla hundar räknas när man vill utvärdera en blodslinje eller arbetsförmågan hos en ras, särskilt en sådan snäv och förhållandevis liten ras som drevern. 

Nu har han dessutom bestämt sig för att avla på tiken och då borde väl verkligen en omsorgsfull utvärdering av hunden vara på tapeten. det är trots allt inte bara ni som ska ha en valp, de övriga kullsyskonen ska säljas och spridas för vinden, sas, och påverka rasens framtid. 

• CoconutCloud

Jag håller helt och hållet med i vad som skrivits av föregående talare i de senaste posterna. Hela poängen med avel är att fortsätta föra fram rasen med de bästa, stabilaste & friskaste individerna. Speciellt viktigt är det här med arbetande raser.

Nu säger du också att det var ett bra tag sedan du ens talade med grannen om parning. Är du säker på att de fortfarande är intresserade?

Kanske det är bäst att just nu skaffa en valp från en erfaren uppfödare du letar upp i din närhet, som också blir din mentor? Självklart också gå kurser innan du skaffar valpar själv (om det fortfarande känns som rätt val & du vet att det gynnar rasen) i framtiden?

Ställ dig frågan varför du vill göra det här?

• Cadencee
    CoconutCloud skrev 2018-01-11 18:23:19 följande:

Jag håller helt och hållet med i vad som skrivits av föregående talare i de senaste posterna. Hela poängen med avel är att fortsätta föra fram rasen med de bästa, stabilaste & friskaste individerna. Speciellt viktigt är det här med arbetande raser.

Nu säger du också att det var ett bra tag sedan du ens talade med grannen om parning. Är du säker på att de fortfarande är intresserade?

Kanske det är bäst att just nu skaffa en valp från en erfaren uppfödare du letar upp i din närhet, som också blir din mentor? Självklart också gå kurser innan du skaffar valpar själv (om det fortfarande känns som rätt val & du vet att det gynnar rasen) i framtiden?

Ställ dig frågan varför du vill göra det här?

Ja dom är intresserade. Igår pratades de vid senast. Jag hade aldrig gjort detta om inte min sambo vill. Hade jag inte träffat honom hade jag inte ens ägt en hund. Men jag kommer läsa på då detta kommer bli av eftersom vi ändå är två (4) om detta.
  • LFF
    Cadencee skrev 2018-01-11 17:59:47 följande:
    Vilken del i svaret var det du inte förstod? Att man inte bara tittar på föräldrar i raka led när man letar valp? Att man inte kan veta hur en parning blivit om inte alla valpar i kullen utvärderas (eller så många som möjligt)? Att man inte kan utvärdera en avelshund i vad den ger rasen om inte avkommorna utvärderas? Att det är svårt att veta vart en ras är på väg om inte rasen som helhet utvärderas, inte bara avelsdjuren?
  • Cadencee
    LFF skrev 2018-01-12 08:15:41 följande:

Vilken del i svaret var det du inte förstod? Att man inte bara tittar på föräldrar i raka led när man letar valp? Att man inte kan veta hur en parning blivit om inte alla valpar i kullen utvärderas (eller så många som möjligt)? Att man inte kan utvärdera en avelshund i vad den ger rasen om inte avkommorna utvärderas? Att det är svårt att veta vart en ras är på väg om inte rasen som helhet utvärderas, inte bara avelsdjuren?

Men det är vinter inte viktigt för min sambo att veta så isåfall bara för uppfödaren i det fallet och då ska ju inte min sambo va typ vingad att ställa ut? Då borde ju uppfödaren stå för det om det är viktigt tänker Jag?

obs! Nu menar jag om vi som ägare INTE tänker i avelstankar.
  • LFF
    Cadencee skrev 2018-01-12 08:35:54 följande:
    Men det är vinter inte viktigt för min sambo att veta så isåfall bara för uppfödaren i det fallet och då ska ju inte min sambo va typ vingad att ställa ut? Då borde ju uppfödaren stå för det om det är viktigt tänker Jag?

obs! Nu menar jag om vi som ägare INTE tänker i avelstankar.
    Nej, om man väljer en viss ras, i synnerhet en arbetande ras där antalet är litet (som tex drever) så bör man ju vara intresserad av att RASEN som helhet bevaras enligt sitt ursprung. Därmed så ställer man ut sin hund i alla fall en gång, man ställer upp och gör drevprov med den för att utvärdera de jaktegenskaper den använder i sin praktiska jakt (förhoppningsvis) etc.

Att tant Stina som köper en liten pudel inte gör detta är förståeligt då pudeln är en sällskapshund med hyfsat stort antal individer i raspoolen och där det enda som krävs egentligen (lite förenklat) är att hunden är liten, söt och lätthanterlig. Att jägare S inte gör det med sin jakthund (i synnerhet inte en av de få svenska raser vi har med ett förhållandevis litet antal individer) är totalt oförståeligt även om hen bara vill ha en bra jakthund. Hur ska jägare Y kunna veta att tik X och hane Z nedärver goda jaktegenskaper om inte deras avkommor (med hane M och T samt tik R och K) har utvärderats?

Om man köper en hund av en arbetande ras (jakthund, brukshund) så är man intresserad av dess användningsområde (förhoppningsvis) och vill att dessa egenskaper ska bevaras.

Och nej, fortfarande! Det är viktigt för alla som är intresserade av rasen att kunna hitta så mycket information som möjligt om vad olika blodslinjer nedärver! Visst, det är inte viktigt för dig just nu, men när du ska köpa valp nästa gång då? Eller säg att du ska köpa en brukshund. Hunden har ett MH med en viss reaktion på skott. Om den inte tävlats i bruksgrenarna (där skott förekommer), hur ska du då kunna veta om det var en "dålig dag" på MH-testet eller om den faktiskt är skottberörd? Om du har som mål att komma högt inom bruksgrenarna, hur ska du veta om du har stor chans att få en bra hund om inte föräldrarna tävlats på hög nivå (nej, tävlingsresultat nedärvs inte men samarbetsvilja etc) eller genomfört MT?

Försök tänka lite utanför er egen lilla ruta och tänk på rasens utveckling!
  • Inteutanproblem
    Cadencee skrev 2018-01-11 10:50:37 följande:

Jag tycker det säger en hel del då hans föräldrar inte bara sysslar med uppfödning. Deras hundar vinner pris efter pris på alla möjliga utställningar, både i Sverige och internationellt så dom är riktigt duktiga. Min sambo har haft flera valpar själv, som mest har det varit 4 hundar samtidigt. Nu blir detta hans första egna kull isåfall men gällande hans kunskap, engagemang och intresse tvivlar jag inte på.

Utställning säger ingenting om jaktdugligheten, hälsan eller mentaliteten. Det är endast en exteriör bedömning, och inom många raser råder det även konflikt gällande vad som är rastypiskt eller inte. Orsaken till det är att form följer funktion, jaktavlade individer tenderar att se annorlunda ut än rent utställningsavlade till exempel - den förstnämnde brukar besitta viktiga jakt egenskaper, medan den sistnämnde helt har förlorat dessa. Nu brukar jakthundsraser i Sverige vara någorlunda förskonade ifrån denna rätt typiska uppdelning inom en och samma ras men inte alla. Beror lite på hur reglerna är upplagda för att kunna plocka CERT på utställning, vissa raser har krav om tillräckligt bra resultat på jaktprov och dyl. Förstår du nu hur komplext det kan vara? För mig personligen är utsällningsresultat det absolut minst intressanta med en hund, för det säger ingenting om hur individen är mentalt, hälsomässigt, arbetsmässigt och om den verkligen håller till att göra det som rasstandarden beskriver.

Nu var det så att DU ställde frågan om hur jobbigt det kan tänkas bli. Din sambo vet redan, är vad vid det, men DU har ingen aning. Förbered dig på en total shock.
  • Cadencee

Nu är vår drever parad så vi håller tummarna för att det blir valpar i maj och att allt ska gå bra.

Svar på tråden Skaffa valp