Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

    Varför tror ni/ tror ni inte - på Gud?

    Sivs skrev 2018-07-02 08:41:05 följande:

    För att det är bara Gud som kan göra det. Vem skulle det annars vara som har gjort mig plötsligt frisk från dödlig cancer?

    Min mammas ben blev återställda också genom bön. Hennes ben var krossade och hon satt i rullstol efter bilolycka. Läkaren sa att du kan aldrig mer gå. Hon gick till ett kristet möte där de bad för sjuka. De bad för henne och plötsligt kände hon en värme i båda benen och hörde hur benbitarna klickade på sin plats. Sen dess kan hon gå och röntgen visar friska ben! Ett Guds mirakel säger läkarna. Hur kan jag låta bli att tro på Gud då?


    1. Hur vet du att bara Gud kan bota sjukdomar?

    2. ?Hur skulle det annars gått till? är inget argument.

    3. Varför svarar Gud på din böner, men struntar i andras?

    4. Varför ber ni inte för alla sjuka i världen på en gång?

    5. Hur många gudar testade du innan du hittade rätt?

    6. Vad säger du om helare och lärda inom andra religioner som utför mirakel?
  • oanonym
    Bibbidi skrev 2018-07-02 11:58:19 följande:

    Detta. Aldrig att det är sant, då hade det blivit en världsnyhet. Det är påhittat eller missuppfatta, ingenting annat. Annars hade hela världen hört om det, vilket vi nu inte har gjort.


    Ja, och sjukhusen skulle anställa alla som kunde hela folk på detta viset.
  • oanonym
    Konservativ skrev 2018-07-02 11:49:18 följande:

    De lata okunniga nätateisterna tar fram sin lista.


    ?Hur skulle det annars ha gått till?, det kanske är ett bra argument, enligt dig?

    Och de lata okunniga nätateisterna har i alla fall en lista. Det kan vara bra att kolla sina slutsatser ibland. I alla fall om man bryr sig om sanning.
  • oanonym

    1.Jag har inte sett/hört några bra argument,belägg eller bevis för någon gud. Därför tror jag för närvarande inte på någon gud. Detta är heller inget val jag gjort, då jag inte kan tro på saker av vilja.

    2. De gudar jag fått presenterad till mig, genom andra människor eller skrifter, framställs alltid som onda och omoraliska. Om jag skulle bli övertygad om en guds existens, så återstår problemet att den även måste bevisa att den är god.

  • oanonym
    Glitra skrev 2018-07-02 12:10:53 följande:

    Det måste väl finnas "Gud" med alla konstigheter som sker i världen.


    Det räcker med gudstro för att vissa konstiga saker ska ske.
  • oanonym
    Glitra skrev 2018-07-02 12:18:00 följande:

    Vad menar du?


    Att ingen gud behöver finnas för att människor ska göra dumma saker, det räcker att de tror att gud finns.

    Men du kanske inte menade männskors gärningar, när du skrev att det sker konstigheter?
  • oanonym
    Glitra skrev 2018-07-02 12:30:21 följande:

    Jag menade allmänt.


    Ok. Dock tror jag gudstro räcker för att rättfärdiga, enligt mig, omoraliska gärningar och åsikter.
  • oanonym
    Glitra skrev 2018-07-02 12:35:32 följande:

    Ok...


    Ja, det är ju inte så att de verkligen verifierar att Gud finns, vad jag vet.

    De flesta är nog indoktrinerad in i en gudstro.
  • oanonym
    Panduro skrev 2018-07-02 12:43:10 följande:

    Förvisso. Men såna saker sker dagligen utan att hela världen informeras. Det beror helt enkelt på att vanlig media inte vill ta upp såna saker eftersom det inte finns några bevis för att det är just Gud som helat. Söker man däremot i kristen media hittar man väldigt många berättelser. Många med den typen av upplevelser har säkert hört av sig till större tidningar, men utan respons. "Hela världen" blir inte informerade om såna händelser för att "hela världen" inte tror på det och heller inte vill höra talas om det.


    Fast läkarna var tydligen övertygad ....
  • oanonym
    Konservativ skrev 2018-07-02 12:46:17 följande:

    Pytt, pytt. Svenska ateisterna är mer indoktrinerade än någon annan. Inte en enda originell tanke. Tänker du hålla dig till ämnet denna gång?


    Du kanske ska titta utanför Sveriges gränser?

    Jag kan bara tala för mig själv och jag kan inte komma på att någon sagt till mig att inga gudar finns. Mina föräldrar sade inte det, lärarna sade inte det, det har aldrig knackat på dörren och ateister har lämnat brodchyrer eller velat prata om att gudar inte finns.

    Jag tror du blandar ihop saker här, att inte bli indoktrinerad till en tro betyder inte att man är indoktrinerad till ateist. Du är inte den första som gjort den tankevurpan.
  • oanonym
    oanonym skrev 2018-07-02 12:54:47 följande:

    Du kanske ska titta utanför Sveriges gränser?

    Jag kan bara tala för mig själv och jag kan inte komma på att någon sagt till mig att inga gudar finns. Mina föräldrar sade inte det, lärarna sade inte det, det har aldrig knackat på dörren och ateister har lämnat brodchyrer eller velat prata om att gudar inte finns.

    Jag tror du blandar ihop saker här, att inte bli indoktrinerad till en tro betyder inte att man är indoktrinerad till ateist. Du är inte den första som gjort den tankevurpan.


    Ska stå broschyrer..såklart.
  • oanonym
    Panduro skrev 2018-07-02 13:10:40 följande:

    Läkarna har kanske inte sagt att det var Gud. Men det är inte helt omöjligt att de sagt att "hennes ben läkt mot alla odds" eller att det skett "oförklarligt", " hon har haft en sagolik tur" eller "ett rent mirakel". Jag vet inte. Men läkare kan inte förklara allt som sker, och det står de för. Oavsett om det beror på outvecklad läkarvetenskap, tur, eller om det är Gud.

    Sedan är det självklart att man undrar varför Gud isf helar en del men inte alls. Det vet nog ingen. Jag tycker också att det låter väldigt orättvist..


    När jag inte kan förklara något så brukar jag säga Jag vet inte.

    Dock är det omöjligt att den kristna guden existerar och även andra religioners gudar.

    Så någon ljuger, eller misstar sig. Kanske alla?
  • oanonym

    Varför anser de flesta kristna att bibelns Gud är god, men vi som inte tror anser att han är ond eller i alla fall omoralisk och orättvis?

    Eller har jag fel om oss som inte tror?

    Detta är bara något jag funderar på.

  • oanonym
    Panduro skrev 2018-07-02 13:51:59 följande:

    Det brukar jag också säga. Men jag kan också säga "Jag tror..." Ibland har jag då rätt och ibland har jag fel. Men hur kan du vara säker på att det är omöjligt? För att det är så svårt att få ihop det rent logiskt eller?


    Jag har aldrig sagt att det är omöjligt. Däremot är det en väldigt dålig anledning att tro på något för att det inte är omöjligt.
  • oanonym
    Panduro skrev 2018-07-02 13:53:58 följande:

    Men det är väl ganska givet att de f.d troende nu menar att Bibeln inte är sann? Är väl det som definierar att vara icke-kristen?


    Nu gällde det om bibeln var god, moralisk och rättvis. Inte sann,alltså.
  • oanonym
    Panduro skrev 2018-07-02 14:01:33 följande:

    I inlägget jag citerade skrev du faktiskt att det är omöjligt att det kristna guden, eller någon annan gud, existerar.

    Men ja, det kanske är en dålig anledning. Tror dock det är få kristna som resonerar så.


    Läs igen. Jag skrev att det är omöjligt att flera religioner har rätt.

    Det kan inte finnas bara en Gud och flera gudar samtidigt.

    Så nej, jag har inte påstått att det är omöjligt att kristna guden existerar, eller någon annan gud.
  • oanonym
    Panduro skrev 2018-07-02 14:03:35 följande:

    Nja inlägget jag citerade handlade faktiskt om huruvida Bibeln är nonsens eller ej.


    Sorry, jag tänkte på mitt inlägg tidigare.
Svar på tråden Varför tror ni/ tror ni inte - på Gud?