• Tummelisa

Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?

Info: GTA= Grand Theft Auto är ett Tv/Dataspels-serie om det moderna gangsterlivet där vapen, pengar, fordon och jobb spelar en stor roll. Det är en verklighetstrogen miljö med mycket råhet, våld även mot civila oskyldiga, grovt språk tex kvinnoförnedrande, droger mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-25 09:21
    Uppdatering: Pratade lite, först med sonen och sen med pappan. Visade sig att det han gjort vara att köra båt bil och flyga. Inte gjort några uppdrag. Ja en del dödades, påkörda, kastades ut ur bilar för att ta över dem osv.

Pappan var faktiskt mer negativ mot att sonen spelat än jag kunnat tro (han gillar såna spel och har spelat en del själv genom åren). Och det kan jag gissa berodde på att sonen faktiskt, förvånande nog, vaknat av mardrömmar (efter att ha spelat 12 timmar i sträck hos farbrorn), och då velat sova hos pappan. Kan inte påminna mig, att sonen typ nånsin vaknat av mardrömmar (vilket iofs kanske är ovanligt åt andra hållet?), och han brukar ALDRIG vilja sova hos oss föräldrar. Alltid sovit bäst i sin egen säng, somnat snabbt och sovit lugnt hela nätterna. Tom fått övertala honom sova i min dubbelsäng ibland när han varit sjuk och haft hög feber eller magsjuka och jag velat "hålla koll" på honom.

Vart inget konkret sagt, känner inte jag kan styra vad pappan säger till sin bror, men är inte så att farbrorn är barnvakt varje vecka heller. Och förhoppningsvis pratar pappan med sin bror nästa gång det blir aktuellt. Inte för många timmars spelande i sträck och bara bilkörning.

Tack för alla synpunkter, jättebra att läsa olika infallsvinklar :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?
  • Anonym (Hilda)

Som sagt, alla vuxna som funderar på att låta barnen spela GTA 5, se klippen på youtube först!!!!!!! Innan ni bestämmer er!!

• Anonym (Why)

Tja dagens föräldrar ger ju sina barn en egen hand-dator att springa runt med utan att hålla koll på vad de gör på internet. 11-åringar är av med oskulden av en anledning.

Varför gnälla över spel när de ger de tillgång till så mycket mer?

• Anonym (mor)

Är inne i en diskussion i en annan tråd som handlar om "samtyckeslagen" och tangerande lite om "me too-rörelsen". Det får mig att undra om det kanske är tevespelen som formar unga pojkars sinnen? Är det där de får sin huvudsakliga fostran?

• Anonym (Nova)
    Anonym (Hilda) skrev 2018-01-12 09:31:43 följande:
    Du kan omöjligt veta hur det påverkar hans hjärna. 6 år..... du är ju inte klok.
    Det kan inte du heller. Som sagt, vissa anser säkert att mina föräldrar är världens sämsta men jag som växt upp med friheten att göra i princip vad som helst anser inte att det har skadat mig. Det mest skadliga jag såg när jag var runt min lillebrors ålder var grov porr som jag såg av misstag. En annan sak jag minns tydligen är filmen "Hajen" och "Saw", de kan jag fortfarande tycka är sjukt obehagliga. Men jag såg på tex Simpsons när jag var liten och itchy och scratchy-scenerna är till och med mer våldsamma och grova än både south park och GTA. I ett Simpsonsavsnitt som var halloween-tema var det ett avsnitt där Bart gång på gång på gång blir mördad och återupplivad för att bli mördad på alla möjliga sätt. I ett annat avsnitt blir Homer kannibal och ÄTER UPP SIG SJÄLV. Detta var så grovt att både jag och min pappa mådde fysiskt illa efteråt, och detta program visas på dagtid på kanal 6. Men nej, GTA är det värsta världen skådat och alla barn som spelar det kommer bli massmördarspsykopater. :)
  • Anonym (mor)
    Anonym (Nova) skrev 2018-01-12 17:10:03 följande:
    Det kan inte du heller. Som sagt, vissa anser säkert att mina föräldrar är världens sämsta men jag som växt upp med friheten att göra i princip vad som helst anser inte att det har skadat mig. Det mest skadliga jag såg när jag var runt min lillebrors ålder var grov porr som jag såg av misstag. En annan sak jag minns tydligen är filmen "Hajen" och "Saw", de kan jag fortfarande tycka är sjukt obehagliga. Men jag såg på tex Simpsons när jag var liten och itchy och scratchy-scenerna är till och med mer våldsamma och grova än både south park och GTA. I ett Simpsonsavsnitt som var halloween-tema var det ett avsnitt där Bart gång på gång på gång blir mördad och återupplivad för att bli mördad på alla möjliga sätt. I ett annat avsnitt blir Homer kannibal och ÄTER UPP SIG SJÄLV. Detta var så grovt att både jag och min pappa mådde fysiskt illa efteråt, och detta program visas på dagtid på kanal 6. Men nej, GTA är det värsta världen skådat och alla barn som spelar det kommer bli massmördarspsykopater. :)
    Ursäkta att jag lägger mig i men man kan nog ta skada av att se "grov porr" och våldsamma tecknade serier som litet barn UTAN att man för den skull blir massmördarpsykopat. Finns väldigt många stadier innan man hamnar där.
  • Mandel

Generell nej.

Sedan är det stor skillnad på barn! Äldsta sonen skulle utan problem ha klarat av att spela GTA när han var 9 medans minsta inte kommer att få spela det alls innan han är 18 eller nått!

Äldsta är inte lika lättpåverkad som yngsta...

Dock har yngsta flera kompisar som har fått GTA av sina föräldrar.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (mor)
    Mandel skrev 2018-01-12 17:14:05 följande:

Generell nej.

Sedan är det stor skillnad på barn! Äldsta sonen skulle utan problem ha klarat av att spela GTA när han var 9 medans minsta inte kommer att få spela det alls innan han är 18 eller nått!

Äldsta är inte lika lättpåverkad som yngsta...

Dock har yngsta flera kompisar som har fått GTA av sina föräldrar.

Ursäkta att jag lägger mig i men hur kan du så säkert bedöma dina söners psykiska status? Kanske är det precis tvärtom mot vad du tror. Det kanske är den äldste som är ett känsligt rö fast han inte visar det för dig?
  • Anonym (Nova)
    Anonym (mor) skrev 2018-01-12 17:13:47 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i men man kan nog ta skada av att se "grov porr" och våldsamma tecknade serier som litet barn UTAN att man för den skull blir massmördarpsykopat. Finns väldigt många stadier innan man hamnar där.
    Jag var extremt sarkastisk i min sista mening. :)
  • Anonym (mor)
    Anonym (Nova) skrev 2018-01-12 17:22:57 följande:
    Jag var extremt sarkastisk i min sista mening. :)
    Okej. Ja är det så att dagens föräldrar låter sina småpojkar spela vuxenspel med kvinnoförnedrande inslag så kommer vi inte att bli kvitt "me too" närmaste decennierna.
  • Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-01-12 17:28:18 följande:
    Okej. Ja är det så att dagens föräldrar låter sina småpojkar spela vuxenspel med kvinnoförnedrande inslag så kommer vi inte att bli kvitt "me too" närmaste decennierna.
    *mammorna borde väl reagera åtminstone?
Svar på tråden Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?