• Tummelisa

Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?

Info: GTA= Grand Theft Auto är ett Tv/Dataspels-serie om det moderna gangsterlivet där vapen, pengar, fordon och jobb spelar en stor roll. Det är en verklighetstrogen miljö med mycket råhet, våld även mot civila oskyldiga, grovt språk tex kvinnoförnedrande, droger mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-25 09:21
    Uppdatering: Pratade lite, först med sonen och sen med pappan. Visade sig att det han gjort vara att köra båt bil och flyga. Inte gjort några uppdrag. Ja en del dödades, påkörda, kastades ut ur bilar för att ta över dem osv.

Pappan var faktiskt mer negativ mot att sonen spelat än jag kunnat tro (han gillar såna spel och har spelat en del själv genom åren). Och det kan jag gissa berodde på att sonen faktiskt, förvånande nog, vaknat av mardrömmar (efter att ha spelat 12 timmar i sträck hos farbrorn), och då velat sova hos pappan. Kan inte påminna mig, att sonen typ nånsin vaknat av mardrömmar (vilket iofs kanske är ovanligt åt andra hållet?), och han brukar ALDRIG vilja sova hos oss föräldrar. Alltid sovit bäst i sin egen säng, somnat snabbt och sovit lugnt hela nätterna. Tom fått övertala honom sova i min dubbelsäng ibland när han varit sjuk och haft hög feber eller magsjuka och jag velat "hålla koll" på honom.

Vart inget konkret sagt, känner inte jag kan styra vad pappan säger till sin bror, men är inte så att farbrorn är barnvakt varje vecka heller. Och förhoppningsvis pratar pappan med sin bror nästa gång det blir aktuellt. Inte för många timmars spelande i sträck och bara bilkörning.

Tack för alla synpunkter, jättebra att läsa olika infallsvinklar :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?
  • Vargaflickan

Både jag och min bror fick spela det när vi var i de åldrarna och det blev folk av oss också...

• Anonym (mor)
    Vargaflickan skrev 2018-01-12 17:34:53 följande:

Både jag och min bror fick spela det när vi var i de åldrarna och det blev folk av oss också...

Men är du säker på att din bror inte tog skada av de kvinnoförnedrande delarna i spelet? Vad tänker han kring "me too"?
  • Anonym (anonym)
    No Logo skrev 2018-01-12 09:53:19 följande:
    Det finns värre aspekter och scener än strippklubbar. Man kan tex plocka upp prostituerade och få ett blowjob i bilen. Efteråt kan man köra på dem med bilen och ta tillbaka pengarna. Inte lämpligt för barn.

Det finns videor på Youtube där man kan se utdrag ur spelen, det rekommenderar jag föräldrar att göra för att skaffa sig en egen uppfattning om olika spel innan de köps/ barnen får spela dem. Själv brukar jag jämföra med vilka filmer jag skulle låta barnen se, kanske lite striktare med spelen eftersom det är skillnad på att vara en aktiv deltagare istället för en passiv iakttagare.
    Jag håller med om att allt det där med prostituerade och strippor är olämpligt för barn så en vuxen hade fått vara med och kontrollera spelandet om ett barn skulle spela det. Vad jag inte håller med om är att spelet uppmuntrar till misogyni och våld mot kvinnor bara för att vissa av de kvinnliga npc:na arbetar inom sexindustrin, vilket många i den här tråden verkar tycka. Och att man skulle kunna våldta i spelet är helt befängt och mycket upprörande om man spelat GTA och vet att det inte är sant, och om det hade varit sant tror jag inte att det hade varit ett så populärt spel för de flesta hade blivit alldeles för illa berörda. Spelet uppmuntrar mer till våld mot män eftersom alla som man dödar i uppdragen är män, men man måste inte döda en enda kvinna för att klara spelet.

Men jag håller med om att föräldrar borde efterforska grundligt kring underhållningen deras barn konsumerar, framför allt spel och vilka youtubers barnen följer eftersom det finns så mycket skit på youtube och det är där alla ungar hänger.
  • Anonym (anonym)
    Tummelisa skrev 2018-01-12 10:00:46 följande:
    Jag har aldrig spelat det själv, därför känns det svårt att veta. Kanske måste kolla med farbrorn (råkade skriva fel ser jag nu, inte min bror, utan pappans bror) HUR de spelar. Vad de gör i spelet och hur de pratar om det isf. Om man som du säger kan undvika mycket av de hemskaste bitarna och de gör så och mest kör omkring i en bil liksom, och att de hela tiden sitter tillsammans skulle det kännas mer okej.

Ja, hör efter och se. Man kan definitivt spela spelet på ett sätt där man helt undviker de våldsamma och sexuella aspekterna om man till exempel bara kör omkring, flyger helikopter och flygplan och gör de snällare uppdragen.
  • Anonym (Hilda)

Det förbjudna är alltid roligare. Så har det ju alltid varit. Varför hålla sig till de snällare uppdragen om det finns annat som lockar mer. Ungarna har sett klipp på youtube så de vet vad det finns i spelet

• Vargaflickan
    Anonym (mor) skrev 2018-01-12 17:48:48 följande:
    Men är du säker på att din bror inte tog skada av de kvinnoförnedrande delarna i spelet? Vad tänker han kring "me too"?
    Han tog definitivt inte "skada" av det, han visste redan i den åldern att det inte är på riktigt och att verkligheten inte är som spelet... Han äcklas av alla sexuella trakasserier som vilken normalfuntad person som helst, han har en sambo sen 5 år tillbaka och de har en dotter på snart 3 månader. Han, hans sambo, jag och även de flesta i vår släkt har tröttnat på MeToo som spårade ur för länge sen...
  • Tow2Mater
    Anonym (mor) skrev 2018-01-12 17:09:38 följande:

Är inne i en diskussion i en annan tråd som handlar om "samtyckeslagen" och tangerande lite om "me too-rörelsen". Det får mig att undra om det kanske är tevespelen som formar unga pojkars sinnen? Är det där de får sin huvudsakliga fostran?

Man får ju hoppas att det inte är så, men tevespelen bidrar ju tillsammans med allt annat till en normaliserande attityd. Ska man förändra attityder i samhället måste man ju jobba på många plan. Jag tycker tevespel är en av dem. Döda zombies har jag inget emot, jag skulle själv skjuta dem om de knackade på min dörr. Men liksom jag inte låter pojken, eller mig själv, lyssna på musik där de sjunger om "bitch" och "nigger", fast man vet att man normalt inte kallar folk för det, tycker jag man bidrar till normaliseringen av det om man lyssnar på det och därmed stödjer det. Därför avstår jag från spel där man skjuter folk, etc också. Men är jag så konsekvent att jag avstår att t ex se en bra våldsfilm? nej, men jag försöker undvika att pojken ser iallafall de värsta filmerna. För mig är det aktiiva momentet att tryckar på knappar i ett spel ett snäpp över att "bara" se.
  • Physalis

Jag skulle som utgångsläge säga att nej till att låta en 9nåring spela de spelen, men jag hade tittat på individens lämplighet också.

Jag spelade själv gta och andra liknande spel, såklart med dåtidens grafik men man rånade folk, äldade upp hela jogginggäng osv då också. Jag tycker inte att de spelen var värre än barnprogrammen som visades då. T ex itchy och scratchy, Johnny bravo eller tom och jerry när det kommer till våld och kvinnosyn. Själv tyckte jag det roligaste med gta som barn var att sno en taxibil och köra runt kunder.

Jag vet inte om jag spelat den senaste gtan men grafiken är såklart mer verklig. Annars är världen väldigt fri, man behöver inte ens följa storyn.

Är det något som är dåligt för barn är det enligt mig youtube. Där är det verkliga människor som glorifierar att vara elaka och respektlösa mot andra människor. Kolla bara på den senaste skandalen med den amerikanska killen Logan Paul som la upp en film där han och hans kompisar hittar ett riktigt självmordoffer och skrattar åt det hela. Han har 12 miljoner följare varav majoriteten är barn. 6 miljoner av dessa såg videon innan den togs ner och 600 tusen gjorde tumme upp på videon. Utöver den videon så har han videosar där han bland annat är extremt respektlös mot folk i japan och deras kultur, och hans följare tycker att han är superrolig och ser upp till honom.

Korrekturläser som en kratta
  • Vargaflickan
    Physalis skrev 2018-01-13 01:08:48 följande:

Jag skulle som utgångsläge säga att nej till att låta en 9nåring spela de spelen, men jag hade tittat på individens lämplighet också.

Jag spelade själv gta och andra liknande spel, såklart med dåtidens grafik men man rånade folk, äldade upp hela jogginggäng osv då också. Jag tycker inte att de spelen var värre än barnprogrammen som visades då. T ex itchy och scratchy, Johnny bravo eller tom och jerry när det kommer till våld och kvinnosyn. Själv tyckte jag det roligaste med gta som barn var att sno en taxibil och köra runt kunder.

Jag vet inte om jag spelat den senaste gtan men grafiken är såklart mer verklig. Annars är världen väldigt fri, man behöver inte ens följa storyn.

Är det något som är dåligt för barn är det enligt mig youtube. Där är det verkliga människor som glorifierar att vara elaka och respektlösa mot andra människor. Kolla bara på den senaste skandalen med den amerikanska killen Logan Paul som la upp en film där han och hans kompisar hittar ett riktigt självmordoffer och skrattar åt det hela. Han har 12 miljoner följare varav majoriteten är barn. 6 miljoner av dessa såg videon innan den togs ner och 600 tusen gjorde tumme upp på videon. Utöver den videon så har han videosar där han bland annat är extremt respektlös mot folk i japan och deras kultur, och hans följare tycker att han är superrolig och ser upp till honom.

Detta! Så länge som föräldrarna gör det klart för ungarna att det inte är verkligt (som mina päron gjorde för mig och min brorsa), och ungarna inte har något bakomliggande problem i grunden så kommer de inte växa upp till kvinnohatare, mördare och fan och hans moster! Det är precis som förr, förr var det Jazz, Rock n roll, skräckfilmer och hårdrock, nuförtiden är det videospel. Håller stenhårt med om att det riktiga problemet ligger hos när riktiga personer som har en stor publik beter sig som riktiga as, som ovan nämnda Logan Paul. 
Svar på tråden Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?