• Hejsangrodan

    Ivy leuge, spartips???

    Hejhej!!

    Jag är medveten om att denna sajt kanske inte är den bästa för detta ämne men visste inte var Annes jag skulle skriva.

    Hursomhelst så är min dröm när jag går ut gymmnasiet att plugga i Usa på ett Ivy leuge college.

    Så fråga nummer 1: Hur ansöker man?

    2: Hur har jag råd, Är det lätt att få stipendier och liknande? Jag har en fond jag får tillgång till när jag är 18 , den är på 150 000 kr. Dock vet jag att det kostar ungefär 340 000 kr per år.

  • Svar på tråden Ivy leuge, spartips???
  • Kjell2
    Hejsangrodan skrev 2018-01-14 11:18:40 följande:

    Hejhej!!

    Jag är medveten om att denna sajt kanske inte är den bästa för detta ämne men visste inte var Annes jag skulle skriva.

    Hursomhelst så är min dröm när jag går ut gymmnasiet att plugga i Usa på ett Ivy leuge college.

    Så fråga nummer 1: Hur ansöker man?

    2: Hur har jag råd, Är det lätt att få stipendier och liknande? Jag har en fond jag får tillgång till när jag är 18 , den är på 150 000 kr. Dock vet jag att det kostar ungefär 340 000 kr per år.


    Se respektiva skolas hemsida för ansökning. Det krävs bra resultat, hård konkurans om platser, och finanisering.

    Stipendier är svårt att få.

    En variant är att du läser på något svenskat program som har utbyte med någon amerikansk skola du vill gå på.


  • Kjell2
    Hejsangrodan skrev 2018-01-14 11:47:06 följande:

    Ok, tack för svar. Men jag vill gärna plugga i flera år. Helst på Columbia University eller Yale


    Du har flera varianter, i alla ingår mycket goda resultat från studieförberedande gymnasiet plus andra meriter.

    Se till att du har pengar att betala med,  mycket pengar!
    Fixa ett stipendium, t ex via extermt goda studieresultat eller idrott
    Ordna jobb där så du kan försörja dig.
    Förlädraran betalar

    En annan variant är att ta en grundexamen i Sverige och sen tack vara fina resultat bli andtagen till ett  Master eller doktorandprogram

    En snabb realitycheck
    Vad pluggar du nu och vilka resulatat har du?
  • Kanttant
    Hejsangrodan skrev 2018-01-14 11:18:40 följande:

    Hejhej!!

    Jag är medveten om att denna sajt kanske inte är den bästa för detta ämne men visste inte var Annes jag skulle skriva.

    Hursomhelst så är min dröm när jag går ut gymmnasiet att plugga i Usa på ett Ivy leuge college.

    Så fråga nummer 1: Hur ansöker man?

    2: Hur har jag råd, Är det lätt att få stipendier och liknande? Jag har en fond jag får tillgång till när jag är 18 , den är på 150 000 kr. Dock vet jag att det kostar ungefär 340 000 kr per år.


    Jag har inte studerat på en Ivy League, men på ett topp 10-20 universitet i USA samt ansökt och kommit in på två Ivy Leagues.

    Lyckas du komma in på Harvard så baserar de vad du ska betala på din familjs inkomst och övriga tillgångar, för de andra kan du ha chans på på stipendie men det är ingen garanti på något sätt. Du kan söka stipendier utifrån, men ett varninges finger att de inte är helt lätta att få. Det kommer krävas många många ansökningar och det är viktigt att göra det i god tid, 6 mån-1 år innan du behöver stipendiet ungefär. Med CSN har du i skrivande stund möjlighet att låna ca 340 000 kr till undervisningsavgift.

    Att komma in är dock inte det lättaste, de flesta svenskar är helt oförberedda på vad om krävs. Inte bara för Ivy League men bättre universitet i USA överlag. Just för att ansökningsprocessen ser så annorlunda ut. De komponenter som har stor betydelse är: betyg, test scores (ACT/SAT och TOEFL), aktiviteter utanför skoltid (sport, hobby, ledarskap, spela något instrument, ideellt arbete m.m.), rekommendationsbrev och antagningsuposats(-er).

    Hur gammal är du idag? Vad för program går du på gymnasiet? Hur ser din fritid ut? Betyg? Har du tagit SAT eller ACT än?

    Mina råd till dig är att söka runt på information om antagning till universitetet i USA generellt, sätt dig in i processen. Därefter kan du söka dig till litteratur och diverse onlineresurser gällande antagning till Ivy Leagues.

    Sedan skulle jag också fråga dig vad det är som motiverar dig till att studera på ett Ivy League? I USA överhuvudtaget? Varför vill du göra det? Vad vill du få ut av det? Var ser du dig själv i framtiden? Vad funderar du på att studera?
  • Hejsangrodan

    Tack för svar.

    Jag går första året på naturprogramet. Mina betyg är bra . Jag har nästan alla A o resten B. Min dröm är att bli en arkitekt. På dessa unerveristet finns en av de bästa utbildningarna inom ämnet. Dessutom älskar jag New York och har alltid haft en dröm att plugga där. Jag har inte tagit SAT

  • Kjell2

    Börja förbered dig nu. Läs på om antagning, gör en tidplan baserat på ansökningstider, planera in tester mm.

    Fixa extrameriter som förening, idrott mm. Snacka med dina föräldrar.

  • Kanttant
    Hejsangrodan skrev 2018-01-14 13:14:38 följande:

    Tack för svar.

    Jag går första året på naturprogramet. Mina betyg är bra . Jag har nästan alla A o resten B. Min dröm är att bli en arkitekt. På dessa unerveristet finns en av de bästa utbildningarna inom ämnet. Dessutom älskar jag New York och har alltid haft en dröm att plugga där. Jag har inte tagit SAT


    Skulle rekommendera att du registrerar dig för SAT eller ACT, de flesta tar provet fler än en gång, oftast året innan sista året samt sista året, ibland också i det år du är nu.

    Hur ser din fritid ut? Vad gör du/är involverad i?

    Vill du jobba i USA i framtiden?

    Gällande just arkitektur så är det massor med andra lir som ligger i topp, kika in här www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2017/architecture

    Kolla in andra skolor där också, för du bör definitivt söka in till andra skolor också. Senaste acceptance rate för Yale och columbia låg runt 6%. Dels för att ha andra alternativ om du inte kommer in, men också för att det finns många andra bra universitet som inte är Ivy League.

    En annan väg du bör överväga är att gå på ett community college först. Det kommer du garanterat in på, är väldigt mycket billigare och du läser där i två år och byter sedan till ett universitet. Dina chanser att komma in från community college kommer förmodligen vara mycket högre (om du gör "rätt" de två åren du är där).
  • anonymous 08

    Hej!!

    Vet inte om jag sen med att svar men vill bara berätta om min upplevelse med att gå på ett Universitet i USA samt hur jag har det nu!

    Jag fick ett stipendium till Harvard där jag pluggade i 3 år. Mitt fulla stipendium täckte då alla kostnader när det gällde skolan och försäkring och så.

    Jag måste bara klargöra att ett stipendium är VÄLDIGT svårt att få, speciellt ett fullt stipendium. Min bästa vän fick ett halvt stipendium till en skola i USA (UCLA)
    vilket då innebar att det var en ''half tuition fee'' hon fick betala. 

    Jag och min vän pluggade på ett IB program hemma i Sverige, vilket inte var ett jättelätt program. Jag fick alltid sitta sena kvällar och fick knappt någon sömn. Ibland glömde jag även att äta eftersom att jag var så himla insatt i pluggandet och på att vara så bäst som möjligt. Några fördelar med att plugga IB är att det är erkänt i USA då det visar att studenten som pluggat IB är väldigt engagerad i sina studier och vill jobba hårt (vilket är mycket önskvärt på deras sida) samt att man pluggar allt på engelska.

    I min skola fick vi träna på SAT och ACT väldigt många gånger för att det skulle sitta i huvudet och samt att vi helt enkelt skulle ha en aning om hur det kunde se ut om vi nu bestämde oss för att plugga utomlands. 

    Nu kanske du undrar hur jag och min kompis fick dessa stipendium och mitt svar är helt enkelt: JOBBA HÅRT!!!

    Det låter väldigt klyschigt, men trust me! 

    Se även till att ha många bra referenser och mycket i bakfickan som visar att du är engagerad. Ta volontär jobb, gör något projekt, prata med lärare eller andra som gått ut universitet och pluggat utomlands etc.

    Vad du än väljer att göra, så ska du veta att ett stipendium inte alltid är garanterat. 

    Hur ser mitt liv ut idag då? 

    Jo, idag jobbar jag som en Solutions Architect inom bioteknik i Los Angeles där jag bor med min fästman. Jag trivs otroligt bra här i USA, plus att lönen är SÅ mycket bättre här jämfört med Sverige. Vädret här är jättebra samt att området vi bor är riktigt fint (väldigt lyxigt lolDrömmer

    Jag fick ett arbetsvisum, vilket innebar att jag kunde ansöka om ett green card och sedan i sin tur få amerikanskt medborgarskap. Jag måste säga att det känns otroligt bra eftersom att jag har lyckats få allt detta pga av mitt hårda slit. Vissa tar den enkla vägen när det gäller medborgarskapet (som att gifta sig med en amerikan) men för mig känns det skönt då jag fick medborgarskapet innan jag träffade min fästman. 

    Fortsätt att jobba hårt och vara lika ambitiös som du är nu.

  • Kanttant
    anonymous 08 skrev 2018-02-08 20:48:35 följande:

    Hej!!

    Vet inte om jag sen med att svar men vill bara berätta om min upplevelse med att gå på ett Universitet i USA samt hur jag har det nu!

    Jag fick ett stipendium till Harvard där jag pluggade i 3 år. Mitt fulla stipendium täckte då alla kostnader när det gällde skolan och försäkring och så.

    Jag måste bara klargöra att ett stipendium är VÄLDIGT svårt att få, speciellt ett fullt stipendium. Min bästa vän fick ett halvt stipendium till en skola i USA (UCLA)

    vilket då innebar att det var en ''half tuition fee'' hon fick betala. 

    Jag och min vän pluggade på ett IB program hemma i Sverige, vilket inte var ett jättelätt program. Jag fick alltid sitta sena kvällar och fick knappt någon sömn. Ibland glömde jag även att äta eftersom att jag var så himla insatt i pluggandet och på att vara så bäst som möjligt. Några fördelar med att plugga IB är att det är erkänt i USA då det visar att studenten som pluggat IB är väldigt engagerad i sina studier och vill jobba hårt (vilket är mycket önskvärt på deras sida) samt att man pluggar allt på engelska.

    I min skola fick vi träna på SAT och ACT väldigt många gånger för att det skulle sitta i huvudet och samt att vi helt enkelt skulle ha en aning om hur det kunde se ut om vi nu bestämde oss för att plugga utomlands. 

    Nu kanske du undrar hur jag och min kompis fick dessa stipendium och mitt svar är helt enkelt: JOBBA HÅRT!!!

    Det låter väldigt klyschigt, men trust me! 

    Se även till att ha många bra referenser och mycket i bakfickan som visar att du är engagerad. Ta volontär jobb, gör något projekt, prata med lärare eller andra som gått ut universitet och pluggat utomlands etc.

    Vad du än väljer att göra, så ska du veta att ett stipendium inte alltid är garanterat. 

    Hur ser mitt liv ut idag då? 

    Jo, idag jobbar jag som en Solutions Architect inom bioteknik i Los Angeles där jag bor med min fästman. Jag trivs otroligt bra här i USA, plus att lönen är SÅ mycket bättre här jämfört med Sverige. Vädret här är jättebra samt att området vi bor är riktigt fint (väldigt lyxigt lol) 

    Jag fick ett arbetsvisum, vilket innebar att jag kunde ansöka om ett green card och sedan i sin tur få amerikanskt medborgarskap. Jag måste säga att det känns otroligt bra eftersom att jag har lyckats få allt detta pga av mitt hårda slit. Vissa tar den enkla vägen när det gäller medborgarskapet (som att gifta sig med en amerikan) men för mig känns det skönt då jag fick medborgarskapet innan jag träffade min fästman. 

    Fortsätt att jobba hårt och vara lika ambitiös som du är nu.


    Var din kompis amerikansk medborgare?

    Blev du klar på tre år?
  • Anonymous08

    Om du hänvisar till utbildningen så nej. Jag pluggade de två första åren i Sverige men tog examen från USA där jag pluggade i tre år.

    När det gäller min bästa vän så bor hon också i USA fast i en annan stad då. Har för mig att hon har green card men vet inte om hon har ett medborgarskap. :)

Svar på tråden Ivy leuge, spartips???