• Anonym (Less)

Grannar hotar att anmäla oss

Våra barn är väldigt morgonpigga, runt fyra redan brukar de vara i full gång!

Upprepade gånger sen vi fick en ny granne har de ringt på och klagat över att bli väckta tidigt, men det är knappast vårt fel att det är tunna väggar! Det får de ta upp med värden!

Nu hotar de att anmäla oss (vart sa de inte) om vi inte får tyst på barnen.

Vad skulle hända om de gör det? Kan vi straffas på nåt sätt?

• Svar på tråden Grannar hotar att anmäla oss
  • Anonym (Nesch)

Att ha barn är inget som grannar kan anmäla en för, det är sånt dom får ta eller flytta.

• Anonym (Lär om, lär rätt)

Som övriga så hade jag heller aldrig accepterat om grannars barn börjat härja kl 4 på morgonen, helt oacceptabelt. Vräkta kan ni absolut bli och det kan gå fort! Jag hade en familj över mig när jag bodde i lägenhet, de hade en dotter på runt 3 år som vakna tidigt och somna sent. Till slut fick jag nog, ringde securitas varje dag fler ggr om dagen, kontaktade hyresvärden i omgångar och hyresnämnden på drygt två månader var de borta. Det gick inte att ha det så, jag fick ingen ro överhuvudtaget. Vad som hände med dem har jag ingen aning om och det skiter jag faktiskt i! Det struntade i att visa mig respekt och hänsyn och skrek bara när jag var trevlig och bad dem vara lite tystare! Tack o lov bor jag inte i lägenhet mer men om det skulle ske har jag insett att det är bäst att bo högst upp.

Det finns en gräns vad alla människor accepterar! JAg har en två åring själv men skulle inte låta han härja runt på morgonen. Det är svårt att få dem att sitta stilla jag vet. Går barnen på dagis? Om inte så borde de verkligen börja då blir de tröttare av det med. Jag tror inte ni hade vart så lyckliga om grannarna spelade musik sent på kvällarna vrålade och skrev och studsade över golvet när era barn ska lägga sig på kvällen. 

• Anonym (Nesch)
    Anonym (.) skrev 2018-01-16 23:02:43 följande:

Risken att bli mördad på natten är mikroskopisk så liten att den knappt finns. Att du varken förstått det eller tar reda på fakta där du tipsades om var det finns, är mycket märkligt.

Slippa mer på argumentationen, du når fortfarande inte ända fram. Du tar det varken långsamt eller steg för steg. 'utan det där är bara ett ytterligt klumpigt försök till maktspråk och föminskande. Ska du använda sådan argumentation måste du göra det med finess. Gör om och gör rätt.

Du snackar en massa skit.
  • Anonym (Lär om, lär rätt)
    Anonym (Nesch) skrev 2018-01-16 23:46:53 följande:

Att ha barn är inget som grannar kan anmäla en för, det är sånt dom får ta eller flytta.

Inte för att de har barn men alla människor oavsett om du bor i lägenhet eller inte har rätt att få ro i sitt eget hem mellan vissa tider, det står ju tom i kontrakt för lägenheten. Det är inte okej att låta barnen föra oväsen mitt i nätterna, då menar jag leka, springa runt osv. Varför ska grannarna flytta för att någon annan för oväsen? Känns väldigt orealistiskt! 
  • Tow2Mater
    Anonym (Less) skrev 2018-01-16 12:02:18 följande:
    Jag gör allt jag kan. Ibland går det, inland går det inte.
    Vad gör du då? Vi kanske kan tipsa om du skriver mer.

Har du tjocka mattor på alla golven? De dämpar ju ljud.
  • bullen1984
    Anonym (A) skrev 2018-01-16 22:56:19 följande:
    Nu tar vi det här långsamt steg för steg. 

Vad får dig att tro att du har rätten att göra riskbedömningar angående ts barn? 
    JA harläst dina inlägg och det håller verkligen inte. Att säga att det bara är TS som bedömer riskerna för hennes barn är löjligt. Då kan man ju skylla på precis varsomhelst som förälder och säga att "Bara JAG kan göra den bedömningen för det är MINA barn" Ja det håller väl om man ska bedöma vilken mat de ska äta eller något annat som bara du som förälder man veta, men att bli mördad bara för att klockan är 4 på morgonen är faktiskt verkligen inte verkligheten.
  • bullen1984
    Anonym (Nesch) skrev 2018-01-16 23:48:58 följande:
    Du snackar en massa skit.
    Ännu ett proffs som argumenterar! 
  • Anonym (jo)

Dina grannar har rätt.
    Ni stör era grannar på tid som ligger utanför det som är accepterat, normalt mellan 7-22 får man vara högljudd!

• Anonym (mamma)
    Anonym (.) skrev 2018-01-16 18:03:11 följande:
    Tack för ditt inlägg.
    Det visar så tydligt hur det funkar "Mina rättigheter - andras skyldigheter" som det skrivs om i inlägg 74.

Alltså bara för att du sover djupt tror du att alla gör det. Du kan inte fatta att dagen har börjat vid 4 för TS utan du tror att alla sover då för att du gör det. Du tycker att det är ofattbart att TS får rådet att gå ut då. ALLA sover ju då?
    Inte TS eller hennes barn. Och TS grannar sover tydligen inte mycket djupt.

Det JAG inte fattar är att det kan vara så otroligt svårt att förstå att världen inte kretsar kring en själv. Att det enda i världen som tycks existera är en själv.
    Jag har nog också upplevt perioder då jag har lidit av störd nattsömn och sovit lättare, vaknat av små ljud. Då har jag sovit med öronproppar istället, problemet löst. Varför kan inte de lättstörda grannarna flytta sängen till andra sidan av lägenheten istället för att sova vägg i vägg med störningarna, om inte hyresvärden kan fixa problemet med pappersväggarna?

Det enda jag hävdar är att det är orimligt att förvänta sig att en barnfamilj ska gå ut kl 4 på natten bara för att huset är illa isolerat och grannarna lättstörda. Det hör liksom till premisserna när man bor i hyreshus att det läcker ljud mellan lägenheter, och att småbarn ibland skriker på obekväma tider. Men det är ju bara en väldigt begränsad tid av livet, snart nog sover de till normal tid på morgonen OCH förstår att andra kan bli störda av deras ljud. 
  • Cl4udio
    Anonym (Less) skrev 2018-01-16 11:52:53 följande:
    Givetvis vill vi inte störa, men vi gör redan så gott vi kan.

Vi bor inte i ett område som känns tryggt att gå runt i när det är mörkt.
    vart i landet?
Svar på tråden Grannar hotar att anmäla oss