• Anonym (Less)

Grannar hotar att anmäla oss

Våra barn är väldigt morgonpigga, runt fyra redan brukar de vara i full gång!

Upprepade gånger sen vi fick en ny granne har de ringt på och klagat över att bli väckta tidigt, men det är knappast vårt fel att det är tunna väggar! Det får de ta upp med värden!

Nu hotar de att anmäla oss (vart sa de inte) om vi inte får tyst på barnen.

Vad skulle hända om de gör det? Kan vi straffas på nåt sätt?

• Svar på tråden Grannar hotar att anmäla oss
  • Anonym (A)
    bullen1984 skrev 2018-01-17 06:22:25 följande:
    JA harläst dina inlägg och det håller verkligen inte. Att säga att det bara är TS som bedömer riskerna för hennes barn är löjligt. Då kan man ju skylla på precis varsomhelst som förälder och säga att "Bara JAG kan göra den bedömningen för det är MINA barn" Ja det håller väl om man ska bedöma vilken mat de ska äta eller något annat som bara du som förälder man veta, men att bli mördad bara för att klockan är 4 på morgonen är faktiskt verkligen inte verkligheten.
    Du har inte förstått mina inlägg.
    Ingenstans har jag skrivit att man per automatik blir mördad för att man går ut klockan 4 på morgonen.
    Det är något som anonym (.) påstår för att blanda bort korten. 
    Min poäng är att det är väldigt övermaga att tro att man som främling på ett forum bättre kan göra riskbedömningar för andras barns räkning, än vad föräldrarna själva kan göra.
    Självklart är det inte så alltid, man måste alltid sätta det i kontext. 
    Men sålänge barnen inte far illa eller skadar andra,  så är det faktiskt upp till föräldrarna som känner sina barn bäst hur man väljer att ha det i sin familj. 
    Jag tycker fortfarande att det är ts ansvar att se till att hennes barn inte stör grannarna, men HUR hon gör det är hennes sak.
    Det är oförskämt att som anonym (.) vilja diktera hur ts ska behandla sina barn.
    Lika oförskämt som om jag talade om för dig hur du skulle behandla dina ev. barn.
    Vad du ska ge dom för mat, när dom ska gå och lägga sig, vilka kläder du ska köpa åt dom, vilka tider dom ska vara på förskolan, hur mycket skärmtid dom ska ha etc, etc....
    Det vore väldigt oförskämt av mig att tro att jag kan göra en sån bedömning än vad du som är deras förälder kan. 
    Och det är det som jag vill att anonym (.) ska svara på, jag vill höra hur hen ens kan börja försvara ett sånt beteende.
    Och sanningen är väl att hen inte kan det, och det är därför som hen väljer att fokusera på något annat för hen inte kan svara helt enkelt. 
    Och med det lämnar jag den här tråden. 
    Det är bara tragiskt med människor som saknar så grundläggande respekt för andra människor som anonym (.) visar på. 
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (mamma) skrev 2018-01-17 08:56:57 följande:

Jag har nog också upplevt perioder då jag har lidit av störd nattsömn och sovit lättare, vaknat av små ljud. Då har jag sovit med öronproppar istället, problemet löst. Varför kan inte de lättstörda grannarna flytta sängen till andra sidan av lägenheten istället för att sova vägg i vägg med störningarna, om inte hyresvärden kan fixa problemet med pappersväggarna?

Det enda jag hävdar är att det är orimligt att förvänta sig att en barnfamilj ska gå ut kl 4 på natten bara för att huset är illa isolerat och grannarna lättstörda. Det hör liksom till premisserna när man bor i hyreshus att det läcker ljud mellan lägenheter, och att småbarn ibland skriker på obekväma tider. Men det är ju bara en väldigt begränsad tid av livet, snart nog sover de till normal tid på morgonen OCH förstår att andra kan bli störda av deras ljud. 

Det är de som stör som ska anpassa sig. Grannen ska inte behöva flytta ut ur sitt sovrum för att Ts inte kan hålla sina barn lugna under natten.
  • Anonym (A)
    Anonym (Nesch) skrev 2018-01-16 23:48:58 följande:
    Du snackar en massa skit.
    Exakt, en massa skit för att slippa svara på obekväma frågor. 
    Du har helt rätt. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Jodå) skrev 2018-01-17 09:22:57 följande:
    Det är de som stör som ska anpassa sig. Grannen ska inte behöva flytta ut ur sitt sovrum för att Ts inte kan hålla sina barn lugna under natten.
    Nja, båda får väl göra vad de kan, eftersom de bor i lägenhet? Jag förutsätter att föräldrarna gör vad de kan och t ex inte tillåter bobbycar och andra bullrande leksaker, och försöker uppmuntra till lugna och tysta lekar, och jag förutsätter att grannarna gör vad de kan för att förbättra sin egen situation med t ex öronproppar. Att få två stycken tvååringar helt ljudlösa på vaken tid tror jag tyvärr är omöjligt.
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (mamma) skrev 2018-01-17 09:27:16 följande:

Nja, båda får väl göra vad de kan, eftersom de bor i lägenhet? Jag förutsätter att föräldrarna gör vad de kan och t ex inte tillåter bobbycar och andra bullrande leksaker, och försöker uppmuntra till lugna och tysta lekar, och jag förutsätter att grannarna gör vad de kan för att förbättra sin egen situation med t ex öronproppar. Att få två stycken tvååringar helt ljudlösa på vaken tid tror jag tyvärr är omöjligt.

Absolut inte. Grannen har rätten att leva som vanligt i sin lägenhet. Grannen kan anmäla till både störningsjour och hyresvärden. Det går ganska snabbt att bli vräkt så Ts borde se till att sluta störa grannarna på natten.
  • molly50
    Anonym (Nesch) skrev 2018-01-16 23:46:53 följande:

Att ha barn är inget som grannar kan anmäla en för, det är sånt dom får ta eller flytta.

Inte för att man har barn. Men för att barnen stör mitt i natten.
    Bor man i lägenhet så brukar det finnas regler om att man inte får störa mellan t ex kl. 22-07.
    Och det är regler som ska följas.
    Om någon ska flytta så är det väl i så fall de som inte kan följa dessa regler.
    Man har inte bara sig själv att ta hänsyn till när man bor hyreshus eller bostadsrätt.
    Carpe Diem
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Jodå) skrev 2018-01-17 09:30:40 följande:
    Absolut inte. Grannen har rätten att leva som vanligt i sin lägenhet. Grannen kan anmäla till både störningsjour och hyresvärden. Det går ganska snabbt att bli vräkt så Ts borde se till att sluta störa grannarna på natten.
    Det går inte alls snabbt att bli vräkt. Googla lite på störningar och vräkningar så kommer du att se att betydligt värre saker passerar utan vräkning.
  • Anonym (Inte morgon kl 04)

Nu är min dotter stor men när hon var liten så gjorde vi aldrig morgon innan 06-06.30. Vaknade man innan dess så var det tråkigt. Vi lämnade i regel inte sängen, vi hade lampan släckt och på sin höjd gosade vi. Gick ganska snabbt tills hon lärde sig sova lite längre. 

Känns som ni skulle behöva justera ungarnas dygn lite. 

• molly50
    Anonym (.) skrev 2018-01-16 20:42:16 följande:
    Vad är faran med att vistas ute? Du dillar om mord och då är faran störst i hemmet. Det finns jättebra statistik och rapporter på brås hemsida för dig att läsa så behöver du inte sitta och tro att man riskerar att mördas bara för att man är utomhus...

Du menar att TS ska undvika fara. Det betyder att hon ska vara utomhus 24/7. För det spelar faktiskt ingen roll var man bor, man riskerar inte att mördas ens om man är en vanlig svensson som bor i Malmö. Man riskerar att mördas om man bor i Malmö och är aktiv i något kriminellt gäng. Om TS är aktiv gängmedlem är vistelse utomhus hennes MINSTA bekymmer. Förstår du nu eller ska jag förklara en gång till?

Problem solved...
    Jag påstår inte att det är någon fara med att vistas ute med barnen vid den tidpunkten på dygnet.,
    Men där jag bodde innan jag flyttade hit hade jag inte heller velat vara ute vid den tiden,med mina barn. (Om jag hade haft dem då)
    I alla fall inte under vinterhalvåret då det är mörkt ute.
    Det var ett osäkert område där det hände mycket saker,och det hade jag inte velat utsätta mina barn för.
    Dessutom,vad ska man göra med barnen ute vid den tiden?
    Grannarna kan dessutom bli störda även om barnen leker och stojar ute.
    Jag hade grannar som var ute med sina barn sena kvällar och tidiga morgnar.
    Och det hördes in när barnen skrek och stimmade och var trötta och griniga.
    Och det var lika störande som om de hade varit inomhus.
    Så det är inte säkert art det gör någon skillnad för grannarna även om man går ut.
    Carpe Diem
  • Åsa
    Anonym (jo) skrev 2018-01-17 08:46:15 följande:

Dina grannar har rätt.
    Ni stör era grannar på tid som ligger utanför det som är accepterat, normalt mellan 7-22 får man vara högljudd!

Det är en missuppfattning att det är OK att vara högljudd som du skriver andra tider. Man får aldrig störa sina grannar egentligen,  men det är vanligt att värden har regler om vissa klockslag som de du nämner (7-8 och 21-22 är vanliga varianter där man anger tider)  och vill att man gör sådant som hörs extra, typ dammsuger eller tvättar, inom de tiderna. Det gäller alltså "normala" högljudda saker. Att störa med gast och gap är inte tillåtet´.

Det finns gråzoner. Spika upp en hylla på dagtid är OK men  att ha hobbyverkstad som hörs i större omfattning är inte OK även om det är på dagtid. Barn som hörs i "normal" omfattning är OK men inte att de sitter och kastar leksaker i mattlöst golv eller springer med träskor. Cykla motionscykel hörs förhoppningsvis inte så det stör men hoppa hopprep gör det förmodligen etc etc
Svar på tråden Grannar hotar att anmäla oss