• Crazydre

    Unga mammor (ni som fött i tonåren): hur är er relation till ert/era barn?

    Det snackas en del om hur tonårsmammor ekonomiskt, psykiskt och tidsmässigt ska klara av att sköta om sitt/sina barn samt huruvida de får stöd och sympati av omgivningen.

    Något jag länge varit nyfiken på dock: anta att barnet fyllt ett antal år (5+) och att ni lyckats skaffa er en stabil och någorlunda harmonisk tillvaro. Hurdan blir då er relation konkret till ert/era barn.

    En person jag frågat hävdar att unga mammors förhållande till sina barn tenderar att avvika från övriga (varken positivt eller negativt, utan helt enkelt vara annorlunda) medan en annan menar att skillnaden är närmast försumbar i verkligheten.

    Vore kul att läsa om era erfarenheter.

  • Svar på tråden Unga mammor (ni som fött i tonåren): hur är er relation till ert/era barn?
  • Anonym (SP)

    Jag födde mitt första barn som 18-åring.
    Idag är han en vuxen man med egen familj 

    Hade gärna berättat mer men sitter med tidsbrist nu, måste till jobbet.
    Så jag skriver detta lilla och berättar vidare i eftermiddag.

  • LFF

    Är int etonårsmamma själv men min mamma skulle fylla 20 någon månad efter att jag föddes. Vi har en underbar relation, har alltid haft, och står varandra väldigt nära. Idag är jag strax över 40 och har egna barn. Även om vi alltid varit kompisar så har mamma också alltid varit just MAMMA, det har aldrig varit någon konflikt mellan de två rollerna.

  • MammAmma

    Jag är inte säker på vad denna person du frågat menar med att relationen mor/barn avviker i dessa fall, men det är nog mycket möjligt att min och barnens relation (tonåringarna) skulle sett något annorlunda ut om vi haft större åldersskillnad. Jag är 34 och tonåringarna är 14 och 16 (har även två barn som inte kommit upp i tonåren ännu) så generationsklyftan är ju inte vidare stor. Men jag är alltid mamma först och främst.

    Tycker det är jättesvårt att förklara/beskriva vår relation för det är inget jag direkt reflekterat över tidigare.

Svar på tråden Unga mammor (ni som fött i tonåren): hur är er relation till ert/era barn?