• Elvipe

Pojknamn?! SVÅRT

Jag tycker att det är så svårt att hitta ett pojknamn som jag "fastar" för.

De som ligger mig närmast just nu är Axel, Oliver och Vincent. Vad tycker ni om de namnen och vilket av de föredrar ni?

Gillar också Julian men där säger sambon nej.

• Svar på tråden Pojknamn?! SVÅRT
  • As86

Hade också svårt att hitta på namn. Tre veckor gammal kom vi på att han var en Axel. Då det gillar jag ;)

• Elvipe
    Anonym (Ja) skrev 2018-01-21 01:27:52 följande:

Kevin, Liam eller Melwin.

Tack för förslag men det är tyvärr precis namn som dessa som är mina big NO NO! Det är inte alls min typ av namn tyvärr.

Adrian är ett fint namn också som några nämnt men tror inte jag får med mig sambon där heller. Hans top är Carl-Axel och i andra hand bara Axel. Sen kan han acceptera både Oliver och Vincent.

Tycker att alla de tre namnen är så fina och får svårt. Tänker att han själv kanske inte kommer uppskatta att heta Carl-Axel som äldre? Tänker också att han kommer få "Calle" som smeknamn och det gillar jag inte riktigt heller eftersom fokuset hamnar på "fel" namn då, hehe!
  • Anonym (Mamma79)

Jag har en Oliver så jag kanske borde rösta på det. Men det var inte min favorit utan jag fick ge mig kan man säga då min man ratade alla mina förslag...

Och eftersom jag inte tycker något särskilt just om namnet Oliver så fick han bestämma.

Axel tycker jag är jättefint, helt i min smak!

Och döper ni pojken till Carl-Axel och ni själva konsekvent kallar honom det så borde folk snabbt uppfatta att det är så han heter. Det är min erfarenhet i alla fall. Har vänner med pojkar som är döpta till Carl där vissa är väldigt bestämda i att sonen ska kallas Carl medan andra själva säger Calle (och då kan jag nästan tycka att man borde döpa barnet till det istället, om man aldrig har för avsikt att säga Carl).

Andra favoriter;

Theodor

Ludvig

Frej

Adrian

Edvin

Emil

Alexander

Oscar

Julius

Didrik

• fluu
    Elvipe skrev 2018-01-21 17:22:54 följande:
    Tack för förslag men det är tyvärr precis namn som dessa som är mina big NO NO! Det är inte alls min typ av namn tyvärr.

Adrian är ett fint namn också som några nämnt men tror inte jag får med mig sambon där heller. Hans top är Carl-Axel och i andra hand bara Axel. Sen kan han acceptera både Oliver och Vincent.

Tycker att alla de tre namnen är så fina och får svårt. Tänker att han själv kanske inte kommer uppskatta att heta Carl-Axel som äldre? Tänker också att han kommer få "Calle" som smeknamn och det gillar jag inte riktigt heller eftersom fokuset hamnar på "fel" namn då, hehe!
    Jag ser inte varför han inte skulle uppskatta Carl-Axel. Det är inget ovanligt eller märkligt namn liksom. Om ni däremot gärna vill undvika "Calle" så kanske ni ska tänka om. Med vissa namn är det bara så att det automatiskt blir smeknamn. 

Ni verkar gå på två spår. Dels "äldre typiskt svenskt och rejält" och dels "klassiskt internationellt". Så kanske:

Wilhelm, August, Arvid, Herman, Ivar, Melker, Valdemar, Vilgot.

Philip, Leonard, Leopold, Oscar, Alfred, Albert, Arthur, Gabriel, John, Ruben, Samuel
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (...)

Av era namn säger jag Oliver. Mina favoriter är Alfons, Vilgot och Linus.

• faglin

Tycker också det är svårt! Har en Ludvig och en Oliver och nu kommer tredje killen om två månader och då står det helt still. :)

• Anonym (Elin)
    Elvipe skrev 2018-01-21 17:22:54 följande:

Ta Axel. Ligger rätt i tiden utan att vara det som alla heter och det är mycket mer classy än dom flesta namnförslag du fått i tråden.

Bättre med ett svenskt namn än ett engelskt (Collin tex, efter Colin Nutley då eller? Förstår inte grejen med att ta ett utländskt namn om man inte har koppling till det landet släktmässigt)

Det kommer inte vara så töntigt med dubbelnamn när din son växer upp som det var på tex 80-90talet.

Titta annars i din släkthistoria, intervjua alla släktingar och sök på ancestry, det kan finnas fina mellannamn eller typ bröder till din mormors mamma du aldrig tänkt på som har nåt fint namn.
Svar på tråden Pojknamn?! SVÅRT