• Litehärochdär

Ni som startade eget

Hej är nyfiken på alla er som har startat eget företag! Vad jobbar ni med? Vad har ni för bakgrund? Går eran firma bra? Har ni ångrat något? Vill mest få lite inspiration. Har själv egen firma som fotograf men funderar på att göra något annat.

• Svar på tråden Ni som startade eget
  • Threezool

Jag har dragit igång ett eget företag men egentligen inte gjort så mycket med den då jag har en heltidsanställning och barn ????

Jobbar som systemutvecklare och tanken var att även extraknäcka med det och ta mindre uppdrag.

Men istället så gick jag ihop med några andra och startade ett AB som vi alla kör med vid sidan av där vi ska bygga en app för att lära barn och ungdomar om privatekonomi ????

Systemutvecklare och pappa
  • Threezool

Mobil verkar inte gilla smileys, första ???? ska vara =P och sedan en =).

Systemutvecklare och pappa
  • martinsvensson
    Har du lust att tjäna pengar genom att jobba hemifrån?
    Har du alltid drömt om att vara självständig och själv bestämma när, och hur mycket du vill jobba?
    Vill du ha möjligheten att tjäna upp till 40 000 kr/månaden?

Då är det just DIG vi söker! Vi söker just nu medarbetare till vår online chatt-plattform.
    Läs mer och ansök via jobba-hemifran.com/signup-form/

Med vänlig hälsning,
    Jobba Hemifrån
  • Momomani
    Hej!

Låter spännande och modigt att starta eget men kan även vara lite skrämmande om säger så.
    Har jobbat som personlig assistent i snart 8 år för min bror. Eftersom man inte hinner kombinera detta med något annat, så har tankarna kring att starta ett bolag börjat bli allt mer attraktivt. Vi har bytt bolag mer än jag önskar räkna än idag är det bolag han är skriven hos inte optimalt känns som det går alltid att göra bättre. Finns mycket man behöver tänka kring ett företag. Så undrar hur det har gått för er och hur långt ni har kommit, och om det finns en del tips jag kan ta del av från någon lite mer erfaren.

Letar även efter en person eller personer med samma mål där vi kan bolla lite av varandra eventuellt ett samarbete. 
    Tack!
  • Hermioney
    Momomani skrev 2018-01-31 12:05:49 följande:
    Hej!

Låter spännande och modigt att starta eget men kan även vara lite skrämmande om säger så.
    Har jobbat som personlig assistent i snart 8 år för min bror. Eftersom man inte hinner kombinera detta med något annat, så har tankarna kring att starta ett bolag börjat bli allt mer attraktivt. Vi har bytt bolag mer än jag önskar räkna än idag är det bolag han är skriven hos inte optimalt känns som det går alltid att göra bättre. Finns mycket man behöver tänka kring ett företag. Så undrar hur det har gått för er och hur långt ni har kommit, och om det finns en del tips jag kan ta del av från någon lite mer erfaren.

Letar även efter en person eller personer med samma mål där vi kan bolla lite av varandra eventuellt ett samarbete. 
    Tack!
    Att bolla idéer är bra men när det är dags att starta företag måste du tänka igenom vem du startar med.

Jag tex bollade idéer med en vän och vi funderade på att starta ett företag tillsammans.

Tack och liv gjorde vi aldrig det.

Hennes idé om ett eget företag var att hon brinner för ämnet det gör inget om det inte går runt bara hon får jobba med det och utan chefer. Hennes man är rik aom ett troll så skiter i ekonomin.

En sådan person startar man ju inte företag med.

Ett företag måste få runt så att det går att leva på
  • cjs

Allt hänger på vilken bransch och vem/vilka som blir ens kunder. Är det ett bredare kundunderlag så blir ditt företag mindre prissättningsokänslig, ex, akademiskt utbildade företag jurister, revisorer m,m.
    Men har man få kunder eller kanske bara en dominerande kund så blir det kunden som sätter priset ex, förhållandet taxi-länstrafikbolag.

• Momomani
    Hermioney skrev 2018-02-04 13:52:18 följande:
    Att bolla idéer är bra men när det är dags att starta företag måste du tänka igenom vem du startar med.

Jag tex bollade idéer med en vän och vi funderade på att starta ett företag tillsammans.

Tack och liv gjorde vi aldrig det.

Hennes idé om ett eget företag var att hon brinner för ämnet det gör inget om det inte går runt bara hon får jobba med det och utan chefer. Hennes man är rik aom ett troll så skiter i ekonomin.

En sådan person startar man ju inte företag med.

Ett företag måste få runt så att det går att leva på
    Tack för tipset. Värt att tänka på nu när du nämner det.

Men hur gick det för dig , fortsatte du på egen hand? 
    i så fall vad har din erfarenhet av det varit?

som sagt tack för tipset.
  • Hermioney
    Momomani skrev 2018-02-14 18:48:38 följande:

Tack för tipset. Värt att tänka på nu när du nämner det.

Men hur gick det för dig , fortsatte du på egen hand? 

i så fall vad har din erfarenhet av det varit?

som sagt tack för tipset.

Jag ska starta på egen hand.

Jag har inte börjat än. Jag vill ha eget kapital inte ta lån och tiden måste vara rätt men själva företagsiden platsen och en hel del är ordnat
  • Momomani
    Hermioney skrev 2018-02-14 21:28:19 följande:
    Jag ska starta på egen hand.

Jag har inte börjat än. Jag vill ha eget kapital inte ta lån och tiden måste vara rätt men själva företagsiden platsen och en hel del är ordnat
    Inom vilken bransch ska du starta din firma ? 
  • Hermioney
    Momomani skrev 2018-02-16 14:19:41 följande:

Inom vilken bransch ska du starta din firma ? 

Hemligt
  • Jojoai

1. Jag är "pensionerad" entrepenör. Har kvar 2 helägda bolag som ett som sysslar med kapitalförvaltning samt ett som sysslar med produktutveckling. Äger också delar av andra bolag.

2. Kommer från ett fattigt hushåll som fick bidrag från socialen när jag var liten. Har umgåtts både med människor som var kriminella samt människor där deras föräldrar varit typ VD och liknande bolag som klassas bland sveriges största. Bodde på gränsen fattiga/rika stadsdelen.

2.1 Har aldrig använt personliga kontakter eller liknande. Räknar dåå bort en praktikplats som jag fick via kontakter när jag liten.

3. Mina firmor går bra alla har gått plus och de jag avvecklat har gjort så under ordnade former. Man lär sig mycket på att ha firma och på att göra saker själv. Man bör inte ha firma med vänner, det är dåligt. Familjeföretag funkar bättre. Kompisföretag funkar oftast dåligt.

4. Ångrar lite att jag inte höll kontakten så bra med familj och vänner när jag blev framgångsrik. Jobbade väldigt mycket och hade väldigt lite tid för annat än jobb. Men ibland måste man klippa banden med det förflutna för att gå in i framtiden.

Jag tänker mycket för att kunna göra bästa lösningen och långsiktig planering är viktig för mig. Jag har gjort ekonomiska planer som är 50 år fram i tiden. Men jobbar oftast långsiktigt i skalan 5-10 år. Dvs göra ett bra jobb nu och så kommer vinsten senare.

Och jag avskyr att ta in konsulter och experter, jag tycker som regel dom är värdelösa. Människor i sverige är enligt mig inte så duktiga och det medför att det är lätt att tjäna pengar om man vill. Jag ogillar att vara någons chef och jag ogillar chefer.

När jag var anställd så hände det att jag var så besvärlig att det slutade med att exempelvis en VD från en stor börsnotetad koncern ringe och skulle prata allvar med mig. Men slutade med att jag skällde ut honom och tyckte han var inkompetent. Jag behöll det jobbet och erbjöds löneförhöjning när jag sa upp mig.

Jag har alltid försökt göra mitt bästa och vara engagerad både som anställd och företagare. Att ta ansvar för saker är viktigt. Oftast prioriterar jag mig själv efter företaget, kunderna osv.

Svar på tråden Ni som startade eget