• Koz85

    5 min metoden/läggtekniker

    Hej!!

    Våran dotter (8 mån) sover i vår säng 95% av tiden och har sen tidigt ammat liggandes så hon har kunnat ta för sig när hon vill på natten :) nu vill jag sluta amma natt då hon inte äter utan snuttar i nån min bara.

    Och skulle jag vilja testa att lägga henne med 5 min metoden, då flera vänner använt detta och känner sig nöjda. Vet dock inte om jag klarar det men det tål att provas tycker jag. MEN ! Nu till min undran. Hon vaknar någon/några ggr på kvällen innan vi gått och lagt oss, inte varje kväll men oftast . Hon tar inte napp eller flaska. Hur ska man få henne att somna om då? Jag mutar henne med tutte nu :() . Någon som haft liknande ? Som jag förstår det ska man inte ta upp dom när msn använder den metoden. Tacksam för svar AV dom som använder den och har idéer som kan hjälpa.

  • Svar på tråden 5 min metoden/läggtekniker
  • lövet2

    Om du letar information, så hittar du överallt samma råd: gör inga förändringar när babyn är runt 8 månader! Den tiden kallas för Separationsfasen, och då brukar ungarna sova dåligt, bli rädda för att bli övergivna och i bland också bli väldigt rädda för främmande människor.
    Att använda en sömnmetod som bygger på att överge barnet gång på gång, det är inte särskilt givande just i den åldern då barnet är som mest rädd för att bli övergivet.

  • vad ska man heta

    Hon kommer bli äldre och andra ?problem? kommer att dyka upp genom åren. Nä ta er igenom sömnen utan att tvinga henne. Varför ska hon ligga ensam i ren panik?

    För att hon inte kan prata än och det då blir enkelt?

    Nä lätt är rätt. Hon kommer inte sova mellan er resten av sitt liv. Gör det lätt för er så blir det bra.

    Testa ge henne mycket mat under dagen så äter hon mindre på natten

  • Koz85

    Hon kan inte äta mer på dagen, hon är inte hungrig på natten. När han lägger henne skriker hon som en stucken gris :( så skillnaden skulle vara noll.

    Sen ville jag ha svar av folk som använder sig av denna metod, inte dom som är emot den ;) jag vet att det kliar i fingrarna på er men ni kan svara någon som vill ha just er hjälp. Jag skulle självklart inte göra något som skadar mitt barn... i fortsättningen tar jag gärna emot Info från dom som använder sig av den.

  • Dimitra
    Koz85 skrev 2018-01-24 09:03:06 följande:
    När han lägger henne skriker hon som en stucken gris :( så skillnaden skulle vara noll.
    Skillnaden är gigantisk. Nattas hon av pappan är hon inte ensam (men kanske förvirrad över det nya att inte du med tutten är där och skriker därför tills hon vant sig med nya rutinen).

    Med 5MM så överger ni henne. Bebisar har inget tidsperspektiv och har ingen som helst aning om ifall ni kommer tillbaka trots att ni gjort det tidigare. Hela deras existens hänger på att det finns vuxna som skyddar och sköter om. Är ingen där skriker de för livet, tills de ger upp. Gång på gång.

    Det finns skonsammare sömnmetoder om man nu måste tillämpa nån. Tassmetoden tex.
    The Dimitra universe.
  • Alexi
    Koz85 skrev 2018-01-24 09:03:06 följande:
    Hon kan inte äta mer på dagen, hon är inte hungrig på natten. När han lägger henne skriker hon som en stucken gris :( så skillnaden skulle vara noll.
    Sen ville jag ha svar av folk som använder sig av denna metod, inte dom som är emot den ;) jag vet att det kliar i fingrarna på er men ni kan svara någon som vill ha just er hjälp. Jag skulle självklart inte göra något som skadar mitt barn... i fortsättningen tar jag gärna emot Info från dom som använder sig av den.
    Men folk använder sig inte av den eftersom det är psykisk misshandel av barnet och de flesta har börjat inse det!

    Ring soc om du inte klarar av att vara förälder utan att ta till såna idiotiska metoder! Fattar du inte att barn skriker till de kräks i många fall när de utsatts för detta. De känner sig så hysteriskt övergivna och panikslagna att de inte vet vad de ska göra. Förstår du inte hur mycket du skadar barnet för livet av en sån grej?
  • sextiotalist
    Koz85 skrev 2018-01-24 09:03:06 följande:

    Hon kan inte äta mer på dagen, hon är inte hungrig på natten. När han lägger henne skriker hon som en stucken gris :( så skillnaden skulle vara noll.

    Sen ville jag ha svar av folk som använder sig av denna metod, inte dom som är emot den ;) jag vet att det kliar i fingrarna på er men ni kan svara någon som vill ha just er hjälp. Jag skulle självklart inte göra något som skadar mitt barn... i fortsättningen tar jag gärna emot Info från dom som använder sig av den.


    Vill du ha svar

    Jag gjorde det stora misstaget att använda den metoden. Det tog ett halvår att reparera, ett barn som sov hyfsat bra, fick en betydligt sämre sömn (plus att han skrek så han kräktes, då bröt jag).

    Ja, jag ångrade mig.

    När tilliten kom tillbaka så tillät jag inte att den skulle rubbas igen.
  • Koz85

    Herregud, inte klarar av att vara förälder... shit! Haha :) kom precis på varför jag inte var inne på den här sidan längre. Haha :)

    Jag sökte info!!! Ville samla information av dom som använder den. Jag har vänner som har barn (och dom ser ut att vara välmående) som använt denna metod och ville därför veta lite mera. Jag kan självklart fråga dom men dom ammade inte och det var därför jag ville se om det var någon skillnad.... får se om jag får ha kvar mitt barn Imorn när BVC har varit här på hembesök eftersom jag är en sån hemsk förälder :()

    Hej då självutnämnda vetalltbäst!

  • Snuttis2
    lövet2 skrev 2018-01-23 22:47:24 följande:

    Om du letar information, så hittar du överallt samma råd: gör inga förändringar när babyn är runt 8 månader! Den tiden kallas för Separationsfasen, och då brukar ungarna sova dåligt, bli rädda för att bli övergivna och i bland också bli väldigt rädda för främmande människor.

    Att använda en sömnmetod som bygger på att överge barnet gång på gång, det är inte särskilt givande just i den åldern då barnet är som mest rädd för att bli övergivet.


    Så klokt !!!
  • Iowhannah
    sextiotalist skrev 2018-01-24 10:07:23 följande:

    Vill du ha svar

    Jag gjorde det stora misstaget att använda den metoden. Det tog ett halvår att reparera, ett barn som sov hyfsat bra, fick en betydligt sämre sömn (plus att han skrek så han kräktes, då bröt jag).

    Ja, jag ångrade mig.

    När tilliten kom tillbaka så tillät jag inte att den skulle rubbas igen.


    Här, TS, har du ju information av någon som använt metoden. Du kan nog räkna med ett liknande resultat. Vill du inte skada ditt barn så bör du tänka både ett och två varv till.
Svar på tråden 5 min metoden/läggtekniker