• Anonym (Fy)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Anonym (ace) skrev 2018-01-24 13:15:23 följande:

Jag vet att det kan vara svårt för dig och vissa andra att förstå, men nej, det är ingen rättighet. Den som vill påstå att det är en rättighet får faktiskt visa detta genom att länka till korrekt paragraf i svenska  lagboken, eller FNs resolutioner. Vad du eller jag eller grannen tycker är vanligt hyfs är inte detsamma som en rättighet.

Jag har inte skrivit något om att gå till polisen, det är din egen projektion. Jag har inte heller skrivit att TS har psykiska begränsningar, jag har skrivit att du verkar vilja påstå det genom att indikera att TS inte själv har förstånd att veta att enklaste sättet att inte kontakta någon är att.... Inte ringa, SMSa, maila, messa eller på annat sätt söka kontakt.

Haha, FN?! Shit vad långt du drar allt för att få trycka ner en människa som redan ligger. DU får ju gärna då länka till ?korrekt paragraf i svenska lagboken eller FN:s resulotioner? där det står att det är en rättighet att kunna göra slut på långa och djupa relationer genom att knäppa med fingrarna och gå upp i rök och sen håna sin partner när den under loppet av en vecka skickar några sms. Visa du vilken paragraf som stöder tesen att ts ex har som rättighet att slippa en enda fråga eller missat samtal från ts i denna situation.
  • Anonym (Fy)
    Ullsocka skrev 2018-01-24 13:20:13 följande:

Jag förstår absolut Ts reaktion. Det är klart att man vill ha en förklaring när den personen man litar som mest på och står känslomässigt närmast helt plötsligt sticker och behandlar en som om man vore värdelös.

Jag har själv varit men om en liknande dumpning för ganska precis ett år sedan. En man som i mina ögon var helt underbar, som sa att allt med oss var perfekt, som var drivande i våra framtidsplaner. Helt plötslig får.jag ett samtal där man vill avsluta allt. Ingen förklaring kan han ge utan han vill bara hämta sina saker och därefter ha noll kontakt med mig. Jag förstod ingenting och att inte få en förklaring höll på att äta upp mig inombords. Jag försökte i början att ringa några gången för att få svar sen bestämde jag mig för att lägga ner då jag insåg att den här människan inte har heder att svara för att ge mig sinnesro. Att han troligtvis bara spelat ett spel gentemot mig med sina vackra ord i slutet på relationen.

Jag började söka mina egna svar på varför genom att dagligen kolla in på hans Facebook. Det tog inte länge förens jag förstod att han hade en annan tjej. Sen tog det ett halvår innan jag fick min förklaring. Då har han dumpat denna tjej på samma sätt och där satt hon ledsen och förtvivlad precis som jag hade varit. Hans nya tjej var exet som.han hade innan mig. Ett ex som han bara suttit och pratat skit om till mig. Det blev mitt avslut i och med att jag fick en förklaring även om den inte kom ifrån honom. Han bara är sådan. En skitstövel som inte bryr sig om andras känslor. Tack så mycket för att du dumpade mig så jag slapp leva längre än jag gjorde med någon falskspelande som dig! Idag är han själv inte vatten värd för mig och jag behöver inte ha hans personliga förklaring längre.

Håller med. Du reagerade som ts, som också bara hörde av sig några ggr de närmaste dagarna efter.

Det är ett tecken på att personen är riktigt rutten och det är psykisk misshandel. Det visar hur personen behandlar människor i nära relationer generellt, inte bara ts.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 15:12:21 följande:

Det som är mest intressant här är att du inte kan avgöra om TS ex är en skitstövel men du kan utan problem avgöra att TS är en stalker. Samma sak med hennes SMS. Du hävdar att TS ex inte har en skyldighet att ge ett svar, men du tycker att TS har en skyldighet att hålla tyst för annars är hon en stalker...

Jag kallar detta dubbla måttstockar och att du är partisk till exets favör... Tyvärr

Exakt. Helt sjukt hur vissa aggressivt hävdar att ts ex har rätt att vara en skitstövel mot henne och samtidigt att ts är störd som skickade några sms dagarna efteråt i chock.

?Alla är inte schyssta? heter det då. Nej, men varför ska då ts vara så himla schysst att hon låter bli att ställa en enda fråga i den här situationen? Alla som blir dumpade utan förklaring och sen hånade reagerar inte som känslokalla robotar ;)
  • Anonym (Fy)
    smulpaj01 skrev 2018-01-24 15:50:20 följande:

Mkt tjafs men inga svar, så ts:

Hur många gånger har du ringt och messat under veckan?

Undrar också hur länge ni var tillsammans? Hur seriöst förhållandet var? Tycker det gör viss skillnad om ni dejtat i 3 månader eller varit i ett seriöst förhållande ett par år nämligen.

Trådstartarna brukar försvinna ur trådar som spårar ut i nätmobbning och där man går på ts som person och skriver om stalkning, sjuklig svartsjuka, sjukligt det och det. Jag hade också loggat ur och struntat i tråden om den var min.
  • Anonym (Fy)
    SofieJ skrev 2018-01-24 15:57:14 följande:

Alltså ni som pratar om stalking... Man är inte en stalker för att man försöker kontakta sitt ex under en veckas tid efter uppbrottet. Stalking ska vara systematiskt och gärna under en längre period än en vecka om det nu handlar om SMS och telefonsamtal.

Detta.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 18:51:27 följande:

Oj vad många svar och heta diskussioner! Fint att ni engagerar er :)

Vi hade varit ihop i nästan 5 år. Väldigt seriöst förhållande skulle jag säga. Vi har knappt aldrig bråkat med varandra ens, så därför kom detta verkligen som en chock.

Första två dagarna efteråt hörde jag av mig ganska mycket. Sammanlagt 4 samtal och 3 sms. Inget svar från honom alls och när han totalt ignorerar mig ökar det bara på min jakt efter honom. Resterande dagar har jag ringt 1 gång och skickat 1-2 sms per dag. Han svarade igår och det svaret jag fick står i trådstarten. Är jag en stalker?

Jag visste det, det var exakt den bilden jag fick av din ts. Nej du är ingen stalker, dom som skriver det måste ju ha någon diagnos...
  • Anonym (Fy)
    Anonym (F) skrev 2018-01-24 22:02:44 följande:

Känns det bättre nu när du fick trycka till TS?

Eller hur, den där människan är ju störd.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 22:17:56 följande:

TS: Majoriteten av de som svarat dig i tråden har trots allt sympatier med dig och majoriteten av oss tycker att ditt ex betett sig respektlöst mot dig. Så don't lose fate in humanity!

Däremot vill jag av egen bitter erfarenhet råda dig att inte skriva så mycket på olika forum om det här. Det kommer bara dryga ut processen och kanske t.o.m. leda till ännu mer lidande för dig. På internet är många väldigt känslokalla, oförstående och lika snabba att döma (ibland snabbare) som vissa i den här tråden varit. Och det kan ta hårt när man mår dåligt. Jag själv minns för många år sen när jag blev hjärtekrossad. Jag skrev på Flashback forum när den efter ett tag blev olidlig och möttes av att höra att jag var efterbliven som inte kommit över exet jag delat livet med i tre år efter två månader. Det var inte vad man ville höra när man mådde så dåligt som jag gjorde då. Hade faktiskt högre tankar om Familjeliv än vad den här tråden uppvisat men tyvärr har jag blivit motbevisad...

Så mitt råd är att prata med vänner om det här istället för på Internet. Känner du att smärtan blir olidlig kan du alltid ringa jourhavande medmänniska och/eller söka hjälp hos en psykolog. Det hjälper faktiskt väldigt mycket mer än vad forum på internet gör.

Håller med. Jag skrev på ett forum som dessutom var speciellt för misshandlade kvinnor om att jag mådde fruktansvärt dåligt och inte kunde förstå hur min dåvarande kunde vara så grym mot mig. Självaste administratören på sidan skrev ett jättedömande svar till mig om att jag var otroligt omogen som inte gjort slut och att jag var på ett barns nivå som ältade varför han gjorde som han gjorde, att jag fick skylla mig själv som inte gjort slut. Till alla andra skrev hon tvärtom att det var helt normalt och att skulden inte låg hos dom. Dom flesta var dessutom äldre än mig (jag var bara 23 och flera i övre medelåldern) så jag kände mig så kränkt av att se alla andra få stöd. Jag blev jätteilla berörd och det satt i i flera år. Familjeliv är nog väldigt farligt att skriva hos om man går igenom något traumatiskt. Det finns såna hökar här som är inloggade dygnet runt och bara väntar på att någon i en riktigt utsatt situation ska öppna sig så dom får börja hacka.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:37:52 följande:

Det är okej. Jag tar inte åt mig av människor som inte kan diskutera med varandra utan att få sista ordet själv :)

Känns skönt att skriva på forum för att få höra andras erfarenheter, men det är viktigt att man kan hålla lite distans också.

Har någon erfarenhet av att exet hör av sig igen även om det kan ta tid? Om jag känner honom rätt borde han göra det. Han kan inte sakna så mycket empati.

Ja. Mitt ex som misshandlade mig lämnade mig på samma sätt. Han hörde av sig efter 2-3 månader först och sen 2-3 månader senare och fortsatte så tills jag blockade honom.

Det tog sån tid att bearbeta och läka och bli starkare efter det förhållandet att jag inte bara blockerade honom direkt. Nu önskar jag såklart i efterhand att jag hade lämnat honom direkt efter första slaget och iallafall inte väntat på att han skulle höra av sig.

Har dock en väninna som blev dumpad på sms efter 5 år tillsammans (han hade träffat en ny medans dom var ihop och när dom var redo att bli ihop sms:ade han bara, strax innan hennes födelsedag till på köpet, då dom hade en resa bokad) att det var slut utan förklaring och vägrade sen svara i telefonen. Hon fick veta av gemensamma bekanta vad som hänt. Det är 7 år sen nu och han kontaktade henne aldrig mer :/

Men den som gör såhär är ju inte vettig i huvet, endast svin gör det. Hoppas du kan släcka hoppet om att få prata mer med honom och hitta tillbaka till din egen källa till lycka inuti.

Men det är lättare sagt än gjort.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 23:19:24 följande:

Hemskt! Vet inte om jag behöver säga något mer? Bara riktigt hemskt hur folk kan bete sig!

Hittade ett inlägg i en helt annan tråd som förklarar väldigt bra hur folk som gör sånt troligtvis tänker:

Ja, åsiktsinkontinens och ett beroende av att mobba människor för att höja sig själv.

Ja det var hemskt. Känner fortfarande hur kränkt jag kände mig (och chockad! Hon skrev ju helt annorlunda till alla andra och ingen annan sa ifrån på forumet, jag hade ju själv stöttat jättemånga som öppnat sig där)
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring