• Anonym (Same)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:58:33 följande:

Tack :)

Han har gjort mig väldigt besviken så egentligen kanske han inte är värd en andra chans, men jag älskar ju honom fortfarande. Tanken på att nu tvingas leva utan honom är fruktansvärd. Det kanske ändras med tiden, men just nu är jag absolut inte sugen på att dejta någon ny. Känner mig helt förstörd och var hemma från jobbet i två dagar för att jag inte ens orkade upp ur sängen. Vet inte heller om jag vågar öppna upp mig för någon igen. Tror jag hellre vill leva ensam resten av livet än att riskera att bli utsatt för något liknande igen. 

Tyvärr har jag inte så många vänner kvar.

Jag vet hur det känns. Man vill bara ha den som lämnat en! Ingen annan fungerar, inte ens de snyggaste, framgångsrikaste och bästa av det motsatta könet. Man vill bara ha sitt ex.

Det kommer dock gå över. Efter ett tag kommer du att kunna se nya potentiella partners och attraheras av nya killar. Men det är ingenting du behöver tänka nu, för det kommer när det kommer.

Tråkigt! :( Hur är kontakten med din familj? Har du några kollegor du kan prata med? Har du någon gammal vän du kan återuppta kontakten med? Kanske någon hobby du kan göra för att tänka på annat? :)
  • Anonym (Same)
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 23:15:46 följande:

Håller med. Jag skrev på ett forum som dessutom var speciellt för misshandlade kvinnor om att jag mådde fruktansvärt dåligt och inte kunde förstå hur min dåvarande kunde vara så grym mot mig. Självaste administratören på sidan skrev ett jättedömande svar till mig om att jag var otroligt omogen som inte gjort slut och att jag var på ett barns nivå som ältade varför han gjorde som han gjorde, att jag fick skylla mig själv som inte gjort slut. Till alla andra skrev hon tvärtom att det var helt normalt och att skulden inte låg hos dom. Dom flesta var dessutom äldre än mig (jag var bara 23 och flera i övre medelåldern) så jag kände mig så kränkt av att se alla andra få stöd. Jag blev jätteilla berörd och det satt i i flera år. Familjeliv är nog väldigt farligt att skriva hos om man går igenom något traumatiskt. Det finns såna hökar här som är inloggade dygnet runt och bara väntar på att någon i en riktigt utsatt situation ska öppna sig så dom får börja hacka.

Hemskt! Vet inte om jag behöver säga något mer? Bara riktigt hemskt hur folk kan bete sig!

Hittade ett inlägg i en helt annan tråd som förklarar väldigt bra hur folk som gör sånt troligtvis tänker:
    Anonym (teorier) skrev 2013-07-15 19:35:48 följande:

Jag brukar faktiskt inte vara elak, men däremot känner jag mig ibland tvungen att lämna min åsikt - jag tror att det kallas "åsiktsinkontinens"? Tror att man kanske måste vara lite åsiktsinkontinent för att skriva elaka inlägg.

Åsiktsinkontinensen i sin tur hänger väl ihop med ett bekräftelsebehov, man vill bli bemött av andras inlägg och antingen höra hur rätt man har, eller gotta sig åt hur fel andra har.

Och så kan man inte riktigt leva sig in i att någonstans vid en annan dator sitter en annan tänkande, kännande människa och mår genuint dåligt av alla påhopp. Kanske har man blivit avtrubbad av frekvent skrivande på olika forum, som familjeliv t ex??

• Anonym (Same)
    BurningDiamond skrev 2018-01-25 00:37:44 följande:

I alla inlägg jag har läst så är det ingen som säger att exet har rätt eller en schysst attityd. Det är ingen som försvarar exet. Däremot påpekar många (syster y, sextiotalist, ace m. fl. ) att nu är så har exet en skyldighet att förklara sig/TS har ingen rättighet att få en förklaring, och att det bästa TS kan göra är att backa och låta gårdagens sopor stanna på soptippen.

TS kommer inte bli lyckligare av att kontakta exet en, två, tre ggr om dagen (eller hundra ganger om dagen, vilket jag inte tror hon gör med tanke på hennes post) när hon inte får någon givande respons.

Nej, SysterY, sextiotalist, mellanmjölk valde att kalla henne stalker och utmålade henne som desperat och en spammare innan de ens visste något om hur många gånger hon hade hört av sig till exet. De var alltså otroligt snabba att döma TS helt utan att fråga henne om oklarheter och helt utan att ha minsta förståelse för hennes situation. Det blev en lynchmobb som utan några belägg gick in och anklagade TS för saker de inte hade någon aning om, och det är därför jag liksom många andra reagerade så hårt!

Sen ja, hon borde inte höra av sig till exet men det verkar hon redan förstå. Om man vill föra fram något så kan man göra det utan att ljuga och utan personangrepp.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-25 00:35:19 följande:

Kontakten med familjen är bra, men jag har inte berättat något för dem än. Kanske är tragiskt men jag sitter fortfarande här och väntar på honom. Han var både mitt livskärlek och bästa vän på samma gång. Vi delade allt med varandra. Jag hade hellre förlorat min ena arm än att förlora honom.

Ja det är naturligt att känna så. Speciellt när man varit tillsammans i fem år och blivit lämnad från ingenstans. Men när du väl berättar för dem så tycker jag att du ska prata ut med dem. Det kommer nog behövas
  • Anonym (Same)
    molly50 skrev 2018-01-26 08:53:05 följande:

Precis.

Och det har varit samma sak för mig.

Jag gick också igenom ett väldigt jobbigt uppbrott med mitt ex och jag trodde aldrig att jag skulle kunna må bra igen eller träffa någon ny.

Men jag levde några bra år som singel innan jag träffade min nuvarande man och fick våra två underbara barn.

Så det är inte alls omöjligt.  

Samma för mig. Jag var i en relation med en kvinna som hade borderline en gång i tiden. Hon var helt underbar och världens mest omtänksamma och varma människa. Jag var det absolut viktigaste för henne, hon var nästan som besatt av mig och kunde bli helt knäckt av minsta tanken på att det skulle ta slut. Men sen helt plötsligt tvärvände hon och gjorde slut. Förklaringen var att hon hade tappat sina känslor för mig. Då inleddes den absolut värsta tiden i mitt liv, fylld av ångest, depression och t.o.m. självmordstankar.

Det är snart två år sen det här hände. Jag kan idag säga att den jobbiga tiden efter uppbrottet faktiskt var något av det bästa som kunde ha hänt mig. För även om det var en fruktansvärt svår tid så var det också den mest lärorika tiden i mitt liv. Det gav mig nämligen möjligheten att lära känna mig själv, lära mig vad som gått snett i mitt liv och lära mig förstå mig själv. Jag fick också möjlighet att lära mig att älska och acceptera mig själv som den jag var. Det var också tack vare denna svåra personlighetskris jag gick igenom som jag började att ta tag i saker. Jag började träna, började plugga och flyttade från min hemort. Jag lärde mig också att prioritera mig själv och mina behov. Istället för att vara alla till lags började jag istället ha inställningen att allt jag gjorde var något jag skulle må bra av, inte för att göra andra nöjda. Jag återfick min självrespekt och idag är jag inte alls lika beroende av vad andra tycker om mig för att må bra.

Så TS: använd den här tiden efter uppbrottet till att investera i dig själv. Se till att sörja och tillåt dig själv att må dåligt. Men tillåt också dig själv att må bra och att göra de saker du alltid velat göra! För även om allt känns tungt just nu så kan jag lova dig att du kommer att komma över det här och att du kommer att få tillbaka livsglädjen igen. Se bara till att ta hand om dig själv för du är den viktigaste människan för dig själv!

Vad gäller det där med att få en förklaring från ditt ex så tror jag inte att det kommer att göra någon skillnad. Jag fick nämligen flera olika förklaringar om varför mitt ex gjorde slut med mig. Och jag kan nu i efterhand säga att vad som gjorde att jag gick vidare inte var dessa förklaringar utan just det faktum att jag slutade hänga upp min fixering vid henne och istället fokuserade på mig själv när sorgen hade lagt sig. Det var vad som hjälpa.

Ta väl hand om dig TS!
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-26 10:13:36 följande:

Han gav dig en förklaring, men den dög inte. Det är det jag menar. De som vill ha en förklaring är ofta inte nöjda med det svar de får.

För mig är en förklaring som "det fungerar inte mellan oss" en fullt tillräcklig orsak till att man bryter upp.

Hade du tyckt det var bättre att han hade sagt att jag är tillsammans med NN istället.

Ljög han när han sa att det inte fungerade mellan er?

Förvisso tycker jag det är jättetaskigt att inleda ett förhållande med tjejens bästa vän (båda två). Men var det de du ville höra istället

Jag håller inte med dig. De allra flesta köper när någon förklarar varför det tagit slut eftersom att de allra flesta faktiskt berättar varför när de gör slut. De som inte köper förklaringen är i minoritet, det är min bestämda uppfattning. Däremot är det nog vanligt att man tycker att förklaringen är dålig eller att man inte håller med om förklaringen, men den brukar oftast räcka för de allra flesta.

Med all respekt för att du haft en stalker efter dig så vill jag ändå råda dig att inte förlora din människosyn. Tro inte att det är en majoritet som är stalkers och att en majoritet har omöjligt att acceptera när ett förhållande tar slut. De allra flesta biter faktiskt i det sura äpplet.
  • Anonym (Same)
    molly50 skrev 2018-01-26 09:54:18 följande:

Precis. 

Jag tog de åren jag var singel för att hitta tillbaka till mig själv och börja älska mig själv igen.

Jag insåg till slut att felet inte låg hos mig utan att jag är bra som jag är.

Det var mitt ex som gick miste om något bra. Inte jag.

Han gav mig inte ens ett riktigt avslut utan hittade bara på en massa ursäkter till att det inte fungerade mellan oss.

Så till slut så var det jag som avslutade det hela.

Sen fick jag veta att han hade inlett ett förhållande med en av mina bästa vänner bakom min rygg och att det fortfarande pågick när jag fick veta det c:a ett halvår efter att det tog slut.

Och det tog mig väldigt hårt. Framförallt att det var med en av mina bästa vänner.

Det kändes som dubbla svek.

Men samtidigt så insåg jag vilka människor jag ville ha i mitt liv. 

Och de två hörde inte dit.

Och idag lever jag,som jag skrev, lyckligt gift med en underbar man och vi har två barn tillsammans. 

Och jag inser att uppbrottet med mitt ex var det bästa som hade kunnat hända mig.

Fy fan vad hemskt! Starkt av dig att kunna gå vidare för en sån sak hade slagit undan benen på den absoluta majoriteten.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-26 22:24:38 följande:

Han verkar ha kommit över mig fort för nu berättade en vän att hon sett honom aktiv på en dejtingsida...

Det behöver faktiskt inte betyda att han kommit över dig. Det kan lika gärna vara så att han vill börja dejta fort för att komma över dig.

Hur går det för dig? Hur mår du?
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-26 23:19:34 följande:

Sant, men det har knappt gått två veckor än så det känns väldigt tidigt att börja titta efter någon annan oavsett tycker jag. 

Trodde det skulle kännas bättre nu, men för varje dag blir det bara jobbigare. Känner mig helt slutkörd. Har verkligen ingen energi alls och känner nästan för att bara ge upp allt för om livet ska vara såhär hårt är jag inte sugen på fortsättningen.

Jag vet exakt hur det känns för dig. Allt är mörkt och allt är jobbigt. Har man varit i ett långt förhållande och så är det hux flux borta så känns det som att man förlorat allt. Och det har man ju till viss del, för den man delat livet med gjorde att man kände sig trygg och mådde bra.

Men jag lovar dig att det blir bättre. Det är en klen tröst nu men fortfarande är det viktigt att komma ihåg att det faktiskt blir bättre! Är det så att du på allvar börjar känna att du inte vill leva längre så behöver du professionell hjälp. Jag kan tyvärr ingenting om hur man hanterar någon i kris så jag kan bara råda dig till det. För kom ihåg att ingen, verkligen ingen människa kan ta ifrån dig ditt människovärde. Och ingen människa får göra så att du avslutar livet!

Som sagt, jag lider verkligen med dig! Men jag vill inte att du ska göra något dumt p.g.a. det här! :(
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-27 01:29:31 följande:

Har inga aktiva tankar på självmord, men det känns verkligen mörkt nu och vem vill leva på det sättet? Känns inte som ett värdigt liv. Jag har aldrig reagerat på det här sättet tidigare när relationer tagit slut. Självklart har det varit jobbigt då med, men mest ett par dagar och inte alls såhär intensivt.

Hur lång tid kommer det ta tror du innan det känns iallafall lite bättre?

Jo det är riktigt tungt. Det är svårt att säga... Alla är vi ju olika men för mig gick det absolut värsta över efter kanske tre-fyra månader. Sen kommer det såklart att vara jobbigt efter det också men efter det är det mer lätthanterligt.
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring