Enkelt middagstips tack!
Står still i huvudet, fantasin arbetar inte så bra numera.
Nåt enkelt middagstips i vardagen.
Står still i huvudet, fantasin arbetar inte så bra numera.
Nåt enkelt middagstips i vardagen.
Flygande Jacob. Enkelt och snabbt, 10 minuter till förberedning (skära och steka köttet), såsen rör du ihop på 3 röda med matgrädde och chilisås (tips: blanda i italiensk salladskrydda, blir grisigt gott) sedan sköter den sig själv i ugnen i 20 minuter och riset sköter sig själv på spisen eller riskokaren ungefär lika länge. Och det bästa är att du inte MÅSTE ha jordnötter eller banan, det blir gott utan också.
Pesto pasta. Enda som tar tid är att koka pastan. Resten öser du bara på, vevar runt - klart.
Mammas gammla hederliga kokt pasta+creme fraiche+kryddkorv. Korven behöver inte ens stekas.
Följer
Billig julkorv. Innehåller så lite kött att du kan ta den utan potatis eller ris.
400gram korv och kanske lite surkål
Köttfärsås med en thailänds* tvist.
Stek köttfärs, gärna inte för fet variant (Känner du dig riktigt äventyrlig kan du till och med ta kycklingfärs). Blanda i eventuella wokgrönsaker du tycker om. Häll i kokosmjölk, ingefära, en nypa curry, soja eller fisksås, vitlök, honung eller socker. Avsluta med en liten klick tomatpuré. Låt tillagas ett tag så att smakerna gifter sig med varandra.
Servera detta med nudlar, gärna av god kvalité, samt ha en flaska Sriracha framme för den som vill ha det lite hett.
Är enkelt då det bara är att steka och blanda, samt koka nudlar. Till och med nästan lättare än att göra vanlig Spaghetti och köttfärssås i mitt tycke.
* Obs Thailändskt utifrån mitt perspektiv som vanlig svensk, det är möjligt att detta recept får samtliga Thailands döda kockar att i samma ögonblicka snurra i sina gravar. Men gott blir det.
Å vilka bra tips ni kommit med :) minus julkorven den skippar vi
Bakpotatis (tar tid i ugnen men sköter sig själv), brukar hacka rödlök och ha vid sidan om, creme fraiche och blanda i något (brukar köpa sån pålägg grillad kyckling och klippa i, annars skinka eller något.). Ica basic bakpotatis är bra och kostar cirka 15 kr för 1,5 kilo.
Korv i ugnen med mozzarella över.
Kyckling, om den är fryst så brukar jag köpa den som är delad, tunn, då är det bara att ta upp ur frysen och steka, sen i med kokosmjölk/kokosgrädde och lite annat, kryddor/chilisås/nötter, ris till.
Frysta färdiga rotfrukter och blandfärs eller korv och pasta som soppa, baguetter till kanske.
Fläskpannkaka med bacon brukar jag göra när fantasin tar slut.
Pizzamackor är enkelt också
Gör ibland pastasås med skinka, gör man såsen med creme fraiche så går det fort (blir dock inte så nyttigt, men väldigt mättande)
Bacon, lök, makaroner och äggstanning i ugnen, makaronipudding tror jag det heter, kan ju göra många olika varianter.
Korv stroganoff är ju enkelt och snabbt, fast det brukar vara en sån maträtt de flesta tröttnat på kanske:-P
Nu kommer jag inte på mer för tillfället.
Lite vad som snurrar runt på vår vardagsmeny
Köttfärslimpa. Köttbullar. Lasagne. Köttfärs och potatisgratäng. Padta Bologna. Torsk och äggsås. Hemmagjorda fiskburgare. Fiskgratäng. Pasta vongle. Fisksoppa med saffran. Lax i ugn. Clam showder ( musselsoppa). Kyckling o currysås. Helstekt kyckling i ugn med rotsaker i ugn. Kyckling i balsamvinäger mozarella o parmaskinka. Kallops. Dillkött. Sjömansbiff. Räksallad med ris o mango. Risotto. Potatossoppa med purjolök. Tomatsoppa med krutonger. Jordärtskockssoppa.
Hemgjort potatismos.............mmmmmm! Med korv, fläsk eller bacon. En rejäl klick smör i moset och socker.
Nån som har ett bra, enkelt recept på hemmagjord soppa? Ska vara någorlunda bastant.
MINI PIZZOR!
Pankakor
Knäckemacka med philadephia, lax och avokad + sallad
Sallad med kikärtor
Ost-och-skink-paj
hemma gjorda köttbullar med pasta och barilla tomatsås
Nån som har ett bra, enkelt recept på hemmagjord soppa? Ska vara någorlunda bastant.