• Visflicka

Vab fast utan pengar?

Hej!

En liten fundering. Min dotter ska på treårskoll. Både jag och min man är intressserade av att vara med. Men min man är ledig och jag jobbar. Jag har förstått det som att jag inte kan söka vab för detta då min man är ledig. Men om jag skulle registrera det som vab på jobbet och sedan inte ansöka om pengar hos försäkringskassan? Det gör ju att förlorar pengar men det gör mig inte så mycket då det bara handlar om några timmar. Frågan är: får man göra så?

• Svar på tråden Vab fast utan pengar?
  • legomum

Nä men du kan ta ut komptid eller ta semester. Förskjuta arbetstiden osv.

Försäkringskassan och vab är väl ändå inte första alternativet?

• Wilbo80

Har samma fundering... Kan man ta en "föräldradag" utan att ansöka om det hos försäkringskassan?

Sambon är hemma idag för jag har ont (är föräldraledig med sonen, men e gravid och har sjuk foglossning)

Så hans jobb undra vad de skulle skriva som anledning? Han sa föräldradag... Men vi tänkte helt enkelt strunta inatt ansöka om det hos försäkringskassan, för i så fall måste jag sjukskriva mig och det känns bara för omständigt... Så kan vi göra så?

• Wilbo80

Har samma fundering... Kan man ta en "föräldradag" utan att ansöka om det hos försäkringskassan?

Sambon är hemma idag för jag har ont (är föräldraledig med sonen, men e gravid och har sjuk foglossning)

Så hans jobb undra vad de skulle skriva som anledning? Han sa föräldradag... Men vi tänkte helt enkelt strunta inatt ansöka om det hos försäkringskassan, för i så fall måste jag sjukskriva mig och det känns bara för omständigt... Så kan vi göra så?

• cyberbabe

Kan man väll göra, men hur blir det med din SGI då? Efter barnet är ett år måste du ju ta ut full föräldraledighet för att skydda den, och det måste ju även gälla strödagar?

• Wilbo80
    cyberbabe skrev 2018-01-25 10:23:56 följande:

Kan man väll göra, men hur blir det med din SGI då? Efter barnet är ett år måste du ju ta ut full föräldraledighet för att skydda den, och det måste ju även gälla strödagar?

Var svaret till mig?

Vi tänkte i så fall inte ta bort min föräldradag även fast jag är sjuk.. Så det ligger kvar som full tid (5 dgr / vecka) men sambon är hemma men tar ingen dag.. Hans jobb skriver internt hos sig "Föräldraledig" men kan det "hända" nåt iom att han inte tar ut nån föräldradag? Hm...
  • Emy88

När barnet ska på Bvc-kontroll eller läkarundersökning kan båda föräldrarna gå. Du kan alltså ta vabb även fast din man är ledig. Du behöver dock fylla i på försäkringskassanshemsida att det gäller ett Bvc-besök.

Jag och min man vabbar alltid båda två vid kontroller på VC eller sjukhus, har aldrig varit något problem.

• cyberbabe
    Wilbo80 skrev 2018-01-25 11:27:07 följande:

Var svaret till mig?

Vi tänkte i så fall inte ta bort min föräldradag även fast jag är sjuk.. Så det ligger kvar som full tid (5 dgr / vecka) men sambon är hemma men tar ingen dag.. Hans jobb skriver internt hos sig "Föräldraledig" men kan det "hända" nåt iom att han inte tar ut nån föräldradag? Hm...

Förlåt, ja svaret var till dig :)

Alltså jag är inte jätte insatt, men om ert barn är över 1 år så kommer ju sgin påverkas om någon utav er söker fl men inte tar ut en föräldradag för den dagen
  • Wilbo80

Ahaa så det gäller alltså även min sambo som jobbar? Om han inte har full sysselsättning en vecka så påverkas sgin? Gud det har jag inte ens tänkt på.. Då är det kanske bättre om han skulle ta en obetald semesterdag med andra ord...

Tack för upplysningen!!

av någon anledning tänkte jag att det här med 5 dgr / vecka efter 1 år bara gällde mig som är föräldraledig på heltid...

• Wilbo80
    cyberbabe skrev 2018-01-25 17:09:25 följande:

Förlåt, ja svaret var till dig :)

Alltså jag är inte jätte insatt, men om ert barn är över 1 år så kommer ju sgin påverkas om någon utav er söker fl men inte tar ut en föräldradag för den dagen

Ahaa så det gäller alltså även min sambo som jobbar? Om han inte har full sysselsättning en vecka så påverkas sgin? Gud det har jag inte ens tänkt på.. Då är det kanske bättre om han skulle ta en obetald semesterdag med andra ord...

Tack för upplysningen!!

av någon anledning tänkte jag att det här med 5 dgr / vecka efter 1 år bara gällde mig som är föräldraledig på heltid...
  • Visflicka
    Emy88 skrev 2018-01-25 11:32:14 följande:

När barnet ska på Bvc-kontroll eller läkarundersökning kan båda föräldrarna gå. Du kan alltså ta vabb även fast din man är ledig. Du behöver dock fylla i på försäkringskassanshemsida att det gäller ett Bvc-besök.

Jag och min man vabbar alltid båda två vid kontroller på VC eller sjukhus, har aldrig varit något problem.

Jaså, det hade jag ingen aning om! Tack vad bra att veta!
  • Iowhannah
    Wilbo80 skrev 2018-01-25 11:27:07 följande:

Var svaret till mig?

Om barnet är över 18 månader så kan jobbet kräva att han tar ut föräldrapenning för den dagen. Dock vet jag inte hur de skulle kolla upp det.
  • Anotherone
    Iowhannah skrev 2018-01-25 21:45:36 följande:

Om barnet är över 18 månader så kan jobbet kräva att han tar ut föräldrapenning för den dagen. Dock vet jag inte hur de skulle kolla upp det.

Kollektivavtalet kan ha en skrivning som säger att man är skyldig att visa att man har dagar kvar när man ansöker om f-ledighet.
  • Iowhannah
    Anotherone skrev 2018-01-25 21:56:29 följande:

Kollektivavtalet kan ha en skrivning som säger att man är skyldig att visa att man har dagar kvar när man ansöker om f-ledighet.

Just, det var så det var. Men de kräver inte att man tar av dagarna?
  • Wilbo80
    Iowhannah skrev 2018-01-25 22:01:55 följande:

Just, det var så det var. Men de kräver inte att man tar av dagarna?

Han har dagar kvar... Men kräver dom att han tar, som ovan fråga?

Nu är sonen bara 17 mån hehe, men om det händer igen när han blivit 18 mån, är det enligt "lag" att man måste ta en dag då, eller beror det på hur arbetsgivaren ställer sig? Typ om arbetsgivaren tycker det är helt ok att inte ta av sina dagar så är det lugnt?
Svar på tråden Vab fast utan pengar?