• jooo

havandeskapsförgiftninghj

Hej allihopa, jag fick havandeskapsförgiftning i v 35 förra gången och sonen blev igångsatt 3 veckor tidigare då mina värden var så dåliga. är nu gravid igen (sonen är 9 mån). Ringt till mvc för inskrivning , där de säger att de inte går att förebygga och inga extrakontroller kommer göras.

ni som fått havandeskapförgiftning, har ni fått till er något speciellt inför andra? fick ni det igen?

• Svar på tråden havandeskapsförgiftninghj
  • Långbenopluto

Nej, det går inte att förebygga på nått sätt. Är det samma man till detta barn är risken stor att det händer igen.

• mkess

Inte helt korrekt att det inte går att förebygga, en låg dos aspirin (75mg) kan minska risken för hf. Här i Storbritannien får man aspirin utskrivet från och med v12 när man haft havandeskapsförgiftning tidigare. :)

• Krusbärskompott

Låter märkligt. Har vänner som haft havandeskapsförgiftning under första grav o då fått gå till specMVC tidigt under nästa grav o fått Trombyl insatt eftersom det kan hjälpa. Efter det har de följt vanliga programmet på MVC

• Iden

Man brukar få extra kontroller av blodtryck och i vissa fall trombyl. Trombyl ska sättas in tidigt och intas till v 36. Jag har själv ätit det vid min senaste graviditet eftersom jag fick hf och tillväxthämmat barn första graviditeten. Plus att de gjort tre tillväxtultraljud nu andra gången. Stå på dig eller ring nån annanstans. På mitt mvc hade de precis uppdaterat sina riktlinjer när jag blev gravid (maj 2017), det var först då jag uppfyllde kriterierna. Alla bm och läkare jag träffat nu andra gången är mycket positiva till just trombyl.

• Sjuttiosjuan

Jag har högt blodtryck, är 41 och har gjort ÄD. Dvs hög risk för havandeskapsförgiftning. Jag fick trombyl av läkaren på MVC!

• sussana

Det är lite vad för poäng du hamnar på. Dom tar din förra graviditet å lägger ihop å summera ut någon summa som talar om hur din kommande graviditet ska läggas upp.

Så är de i Växjö iallafall. Kan de vara att eftersom du fick det så sent som i v 35 att och kanske beroende på att barnet var välväxt att dom inte anser så här tidigt du behöver extra kommer?

• evve88

Jag fick havandeskapsförgiftning i min förra graviditet, en läkare utredde om jag skulle behöva äta trombyl men kom fram till att de inte behövdes. Däremot kommer jag gå på extrakoller av blodtryck i slutet. Är i v 20 nu.

• sobrio88

Jag hade HF i första graviditeten och fick gå på extrakontroller för blodtrycket andra graviditeten (från rul och framåt ungefär). Hade då högt blodtryck också men det ledde inte vidare till HF.

• annabellelee

Har inte haft det själv, men min syster hade hf första grav, men inte nästa två. Första var en pojke och de två andra flickor, men jag vet inte om det spelar roll.

• Jemp

Oj. Jag äter Trombyl och extra folsyra för att förebygga, går på extra kontroller för blodtrycket och gör två tul.

Svar på tråden havandeskapsförgiftninghj