• Febbarn

    Röker och gravid

    Hej

    Är det någon som röker och är gravid

    Jag vet att de är faligt

    Men nu har jag rökt hela gravitiet är i vecka 37

    Men jag kan inte sluta och röka

    Hur har de varit med er som

    Rökt och född barnet

    Hur mådde barnet ?

    Födde barnet frisk ? Något allvarlig med barnet ?

    Röker om kring 6-8 cig om dagen :(

  • Svar på tråden Röker och gravid
  • Anonym (Januari)
    Febbarn skrev 2018-01-26 21:44:34 följande:

    Hej

    Är det någon som röker och är gravid

    Jag vet att de är faligt

    Men nu har jag rökt hela gravitiet är i vecka 37

    Men jag kan inte sluta och röka

    Hur har de varit med er som

    Rökt och född barnet

    Hur mådde barnet ?

    Födde barnet frisk ? Något allvarlig med barnet ?

    Röker om kring 6-8 cig om dagen :(


    Jag har lite svårt att förstå den här frågeställningen.

    I och med beslutet att fortsätta röka så har man accepterar det faktum att barnet kommer födas kanske missbildat eller sjukt. Det är ju något man får vara inställd på, att så kommer vara.

    Sen kan ma. Skata sig lycklig om det visar sig att barnet trots allt är friskt.

    Jag rökte i 17 år och klarade inte av trots otaliga försök att sluta. Men med ett liv inom mig så fanns det inget val helt enkelt. Jag fick må hur dåligt jag ville av att sluta men att fortsätta röka och lägga ansvaret i mina egna händer på att barnet ska födas friskt eller sjukt var inget jag ville ta på mig. Jag hade väl aldrig förlåtit mig själv om jag fortsatt röka och barnet sedan föds med livslånga sjuldommar eller skador.

    Om du inte kan sluta röka pga att sambon röker så är ju ett alternativ att bo särbos under graviditeten, om inte han nu tar sitt ansvar och slutar röka med dig, för dig och barnets skull.

    Men det är ju lite sent tänkt för det nu ändå.
  • Anonym (Inte för sent!)

    Bara av att du startade tråden tror jag att du har tänkt mycket på det här och jag tror att du egentligen vill sluta. Vad skulle du behöva för att sluta? Hur kan din man hjälpa dig? Sätt er ner och prata.

    Om du slutar NU gör du mycket för ditt ofödda barn, ett par veckor utan cigaretter kan öka blodflödet igen i viktiga kärl som ger barnet näring. Det är INTE för sent!

  • KattenH81

    En väninnan till mig rökte hela graviditeten. Sonen är helt sjövild och kommer nog få alla diagnoser som går då han är gammal nog att diagnosticeras. Å andra sidan kan det handla om en hel del genetik också. Kan inte tänka mig att rökningen gav bättre odds direkt. Men verkar finnas många som det får bra för också. Om man nu bortser från ökad risk för att barnet dör i magen, plötslig spädbarnsdöd, låg födslovikt och allergier och astma. Gravida som röker borde soc-anmälas för barnmisshandel av ofött barn! Straffbart!

  • Anonym (Sara)

    TS,hur känner du?Är du orolig om du har skadat barnet?

  • Anonym (Madde)
    Febbarn skrev 2018-01-26 22:19:33 följande:

    Tack alla ni. !!!

    Har ni varit själv rökare och kunnat sluta?

    Min man röker mer

    Jag kan inte sluta när han röker framför mig

    Och jag mår så dåligt över om jag inte röker och jag är gravid

    Fy på mig


    Bestäm dig fortsätt eller sluta. Att fundera och vela leder ingen vart.
  • Anonym (.....)
    Febbarn skrev 2018-01-26 21:44:34 följande:

    Hej

    Är det någon som röker och är gravid

    Jag vet att de är faligt

    Men nu har jag rökt hela gravitiet är i vecka 37

    Men jag kan inte sluta och röka

    Hur har de varit med er som

    Rökt och född barnet

    Hur mådde barnet ?

    Födde barnet frisk ? Något allvarlig med barnet ?

    Röker om kring 6-8 cig om dagen :(


  • Vevoz

    Vet att denna tråd är gammal men jag tänkte att jag skriver ändå. En bekant till mig rökte genom hela graviditeten, hon va orolig men kunde inte sluta. När barnet föddes o mådde bra (trots tidig födsel) trodde hon att det var lugnt, en månad senare dog barnet. Plötslig spädbarnsdöd, vanligt när föräldrar rökt under o efter graviditeten.

  • Anonym (Sanna)
    Vevoz skrev 2019-09-13 14:10:10 följande:

    Vet att denna tråd är gammal men jag tänkte att jag skriver ändå. En bekant till mig rökte genom hela graviditeten, hon va orolig men kunde inte sluta. När barnet föddes o mådde bra (trots tidig födsel) trodde hon att det var lugnt, en månad senare dog barnet. Plötslig spädbarnsdöd, vanligt när föräldrar rökt under o efter graviditeten.


    Risken ökar lite såklart men psd är fortfarande väldigt ovanligt även för de som rökt under graviditeten.

    De allra flesta som är födda under 60, 70 och 80-talen har mammor som rökte graviditeten igenom och även inomhus under spädbarnstiden, och det röktes i bilar, på restauranger och tåg. Överallt.

    Jag förespråkar inte rökning under graviditeten men ville bara påpeka att psd inte alls var vanligt då heller.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (fgfgh) skrev 2018-01-26 23:35:56 följande:

    Min mamma rökte med mig och 2 av 3 av mina syskon (den hon inte rökte med blev rökare själv ironiskt nog) och vi alla är friska. Rekommenderar inte att röka under graviditeten såklart men det ska nog gå bra. Jag blev väldigt ledsen när jag fick veta att min mamma gjort det dock. Hon rökte också rätt mycket, kanske ett paket om dagen eller mer. 


    Det var mycket vanligt förr.
  • Anonym (Nej)

    Du är en stor egoist som sätter dig själv före ditt barn. Punkt.

Svar på tråden Röker och gravid