Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

    Ska man ge D-vitamin till barn över 2 år?

    Jag ger till mina som är fjorton år. Vi vuxna äter också.

  • tvillingmammaVastmanland
    SweetJune skrev 2018-02-05 12:56:37 följande:

    Hur många ska jag ge 4-åringen tycker ni, 10 o hur länge? Pausa under sommaren? Till minstingen 15 mån räcker det med 5?


    Exakt dos vet jag inte, fråga på apoteket.
    Men du skall pausa över sommaren om inte barnet tillhör någon speciell riskgrupp, under maj till september bildar vi D-vitamin naturligt i solen, så då är det ju väldigt onödigt att knapra tillskott.
    Det finns ingen anledning att sluta ge barnet D-vitamin, vi äter det hela familjen.

    Hittade en artikel från Finland där man uppmärksammat D-vitamin bristen mer än vi gjort i Sverige.

    https://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/19/forskare-ryter-till-om-d-vitamin
  • tvillingmammaVastmanland
    SweetJune skrev 2018-02-05 21:07:08 följande:

    En till fråga, efter att ha läst artikeln. Hur många droppar d-vitamin motsvarar detta?

    En trygg övre gräns för intag anses vara 25 µg/dygn för barn under 12 månader och 50 µg/dygn för barn mellan 13 månader och 11 år. För unga och vuxna anses en trygg dos vara upp till 100 µg/dygn"


    Jag äter själv 20 mikrogram per dag och skulle inte ge mer till ett barn. Det är ändå alltid bra att vara försiktig.

    Jag har ingen aning om hur många droppar det är, står inte det på flaskan?

    Om du är osäker så rådfråga på apoteket.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Sol) skrev 2018-02-06 08:43:56 följande:

    Men på sommaren rekommenderas barn och vuxna att ha solskydd som minskar D-vitaminbildningen i huden  med upp till 90%.

    Jag ger mina barn och äter själv hela året runt. 


    Vi använder sällan solskydd i Sverige. Solkrämer är fulla av farliga kemikalier som är farliga både för barnen och miljön, Jag använder ett stift med faktor femtio ibland på barnen, extrema dagar när vi är ute på sjön, på näsa, öron och kind.

    Det bästa är att se till att barnen är inomhus mitt på dagen eller i skuggan. På de mindre barnen har man gärna en liten solhatt. Låt dem ha en liten T-shirt på överkroppen och shorts.

    Jag hade inte ens solkräm på barnen på Cypern när de var små, köpte solskyddsdräkter med tillhörande mössa, fungerade utmärkt.

    Mina barn har aldrig bränt sig.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Sole) skrev 2018-02-06 10:33:03 följande:
    Och det blir precis samma effekt som solskydd. Tunna kläder ger också minskning av D-vitaminbildningen i huden. Så därför kan du lugnt ge D-vitamin även på sommaren. 
    Du gör förstås som du vill. Jag ger inte på sommaren och rekommenderar uppehåll, om man inte tillhör någon riskgrupp eller har utpräglad uppmätt D-vitaminbrist.

    https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/sol-och-solarier/om-uv-stralning/sol-och-d-vitamin/
    När du är ute i solen och exponeras för UV-strålning bildar kroppen D-vitamin. Sommartid behöver du inte vara ute långa stunder för att det ska ske. För en person med ljus hy räcker det med cirka 15 minuters sol på armar och ansikte mitt på dagen.
Svar på tråden Ska man ge D-vitamin till barn över 2 år?