Port II skrev 2018-02-03 06:31:24 följande:
Jag håller helt med dig i de två första styckena. Delvis med dig i det tredje och inte alls med dig i det fjärde.
Om vi håller oss till jagande män så kan man tycka att det vore en förbättring för samhället om det inte var på detta sätt. Problemet är att de män som inte jagar får det svårare i livet än de som jagar. Därav är det i det närmaste elakt att inte tidigt låta pojkar gå in i denna könsroll.
Vissa kvinnor säger att: "men jag jagar ju män". Fast de tänker inte på att de jagar de män som redan visat upp att de är skickliga "jägare". Att dessa kvinnor tar sista steget är mindre intressant. De väljer samma män som alla de kvinnor som inte jagar.
Beträffande påståendet att detta skulle vara ett försök att normalisera "jagande" män. Det är bara ett sätt att beskriva hur det är. Anser du då
att man ska förvanska verklighetsbeskrivningen, eftersom man är orolig att en korrekt verklighetsbeskrivning kan få en normaliserande effekt?
Jag håller med om att i dagens samhälle förväntas männen jaga kvinnor. Många kvinnor vill ha framåt, tuffa män, och förväntar sig att bli uppvaktade, eftertraktade, bjudna på drinkar. Blir de inte lite jagade blir de sura. Män som upplevs som lite feminina har inte särskilt hög status.
Men jag tror också att detta beteende leder till och i viss mån uppmuntrar sviniga män som kniper rumpor, tycker sig ha rätt trakassera och i värsta fall våldta. Återigen, alla män gör det inte, men sviniga män kan ibland upplevas som riktigt manliga.
Därför tycker jag att vi bör uppmuntra och sträva efter jämlikhet. Ett samhälle där mjuka män upplevs av de flesta som sexiga, och där både män och kvinnor tar kontakt.
Som sagt, jag håller med om att vi INTE är där idag, men så har vi ju också fortfarande våldtäkter i vårt samhälle. Och jag tror helt ärligt att ett jämlikt samhälle gagnar både män och kvinnor.