Inlägg från: annabellelee |Visa alla inlägg
  • annabellelee

Är traditionella könsroller en del av våldspyramiden?

Fast som en del av traditionella könsroller ingår ju också att mannen ska vara den som uppvaktar och raggar, kvinnan ska vara den som väntar på att bli uppbjuden. Mannen ska vara aktiv, erövrande och kvinnan passiv. Mannen ska vara erfaren, kvinnan oskuld. Mannen ska vilja ha sex, kvinnan ska hålla emot och vakta sin dygd.

Självklart kan dessa roller i förlängningen leda till en skev bild av sex, och i värsta fall metoo.

• annabellelee
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-02 18:37:16 följande:

Så du menar att om mannen raggar och inte kvinnan så leder det till fler våldtäcker i samhället?

Ja, det menar jag. Ett sexuellt spel där mannen ska vara den som jagar och kvinnan den som "blir jagad" går lätt överstyr, och är inte bra för någon tror jag.

Sedan vill jag förtydliga att jag inte menar att alla män, eller ens en majoritet av män våldtar, men jag tror att våldtäkterna blir fler i ett ojämlikt samhälle.
  • annabellelee
    Port II skrev 2018-02-02 22:59:51 följande:

Eftersom kvinnor är mindre intresserade av sex än män och kvinnor dessutom attraheras av män med självförtroende, så är jagande män och jagade kvinnor den naturliga situationen.

Fast här visar du ju bara min poäng. Visst är traditionella könsroller "naturliga" i betydelsen att de finns i naturen. Titta på en flock gorillor eller hjortar. Hanarna vill ha sex, så mycket att de ibland dödar avkomma som inte är deras. Hanar kan med fysisk övermakt tilltvinga sig sex. Situationer som vi i en mänsklig kontext skulle kalla våldtäkt förekommer.

Ja, ojämlikhet och våldtäkter ÄR naturliga i betydelsen "finns i naturen". I naturen finns en massa beteende som vi i ett civiliserat samhälle försöker arbeta bort. Djurgrupper har ofta en stark hackordning, där de som är annorlunda stöta bort och förskjuts, där sjuka och svaga lämnas att dö för att gruppen ska överleva.

I ett civiliserat samhälle försöker vi kontrollera våra lägsta impulser och värderar empati och jämlikhet. Visst misslyckas vi ibland, med mobbning och våld som följd, men det innebär inte, menar jag, att det är fel på värdena empati och jämlikhet, bara att vi måste kämpa ännu hårdare för dem.

Att säga att det är "naturligt" att män jagar och kvinnor blir jagade är ett försök att normalisera det beteendet.
  • annabellelee
    Port II skrev 2018-02-03 06:31:24 följande:

Jag håller helt med dig i de två första styckena. Delvis med dig i det tredje och inte alls med dig i det fjärde.

Om vi håller oss till jagande män så kan man tycka att det vore en förbättring för samhället om det inte var på detta sätt. Problemet är att de män som inte jagar får det svårare i livet än de som jagar. Därav är det i det närmaste elakt att inte tidigt låta pojkar gå in i denna könsroll.

Vissa kvinnor säger att: "men jag jagar ju män". Fast de tänker inte på att de jagar de män som redan visat upp att de är skickliga "jägare". Att dessa kvinnor tar sista steget är mindre intressant. De väljer samma män som alla de kvinnor som inte jagar.

Beträffande påståendet att detta skulle vara ett försök att normalisera "jagande" män. Det är bara ett sätt att beskriva hur det är. Anser du då

att man ska förvanska verklighetsbeskrivningen, eftersom man är orolig att en korrekt verklighetsbeskrivning kan få en normaliserande effekt?

Jag håller med om att i dagens samhälle förväntas männen jaga kvinnor. Många kvinnor vill ha framåt, tuffa män, och förväntar sig att bli uppvaktade, eftertraktade, bjudna på drinkar. Blir de inte lite jagade blir de sura. Män som upplevs som lite feminina har inte särskilt hög status.

Men jag tror också att detta beteende leder till och i viss mån uppmuntrar sviniga män som kniper rumpor, tycker sig ha rätt trakassera och i värsta fall våldta. Återigen, alla män gör det inte, men sviniga män kan ibland upplevas som riktigt manliga.

Därför tycker jag att vi bör uppmuntra och sträva efter jämlikhet. Ett samhälle där mjuka män upplevs av de flesta som sexiga, och där både män och kvinnor tar kontakt.

Som sagt, jag håller med om att vi INTE är där idag, men så har vi ju också fortfarande våldtäkter i vårt samhälle. Och jag tror helt ärligt att ett jämlikt samhälle gagnar både män och kvinnor.
Svar på tråden Är traditionella könsroller en del av våldspyramiden?