• annika81

Städtips önskas

Har en bebis och ett äldre barn. Har ont om tid och får jämt smulor, sand från sandlåda, grus från barnvagn vi ställer in i hallen. Bor i hus. Har hittills sopat och sopat och dammsugit ordentligt en gång i veckan ungefär.

Funderar nu på om man ska ha liten smidig dammsugare i ett hörn i köket istället för att sopa? Eller köpa robotdammsugare? Kök , hall och tvrum har inga trösklar. Övriga rum har det så då får man väl lyfta robot dammsugaren?

Tänker också, när bebis ätit klart vill jag ju snabbt få undan smulor så bebis inte kryper dit och äter upp dom o sätter i halsen, då kan man ju inte vänta på att robot dammsugaren åker dit?

Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Städtips önskas
  • Carambolan

Vi har robotdammsugare som går varje dag när vi är på jobbet. När vi hade bebis sopade vi däremot matplatsen efter varje måltid. Man vill inte gå runt och trampa i matrester och robotdammsugaren var ganska dålig på att ta matrester. Den smetade ut mycket så att golvet blev klibbigt istället. Till grus och smul och damm är den däremot toppen!

• Dagsattdeklarera

Sopa kök och hall ofta. Det är ofta smuts därifrån som sen dras runt i resten av huset. Om ni har ganska stora fria ytor kan jag varmt rekommendera torrmoppning.

• StevenDiese

Instämmer med föregående. Torrmoppning for the win!

• fredsduvan
    Carambolan skrev 2018-02-04 11:13:40 följande:

Vi har robotdammsugare som går varje dag när vi är på jobbet. När vi hade bebis sopade vi däremot matplatsen efter varje måltid. Man vill inte gå runt och trampa i matrester och robotdammsugaren var ganska dålig på att ta matrester. Den smetade ut mycket så att golvet blev klibbigt istället. Till grus och smul och damm är den däremot toppen!

viljen robotdammsugare har ni? tycker det finns så många...
    ALL KÄRLEK
  • SupersurasunkSara

Sån där handdammsugare hade jag skaffat. Funderar på det även fast vi inte har småbarn längre, men vi har hund och katt. Än så länge sopar jag men då ska jag iväg med det till soppåsen, med handdammsugare så är det bara att ställa tillbaks den och så tömma då och då.Tänkte hänga den i hallen. Mindre spring och mer hjälp från övriga familjemedlemmar tänker jag.  

Vill ha en sån man kan ha som bordsdammsugare också isf, så kan jag ta smulor, kattmaten som står på en kista osv. 

• SupersurasunkSara

Alt byggt om huset haha, en avgränsad del där man tar av sig skorna så att man minimerar det som släpas in. 
    En gammaldags farstu tex, eller den första delen av hallen något nedsänkt, kanske tom med klinkers och ett avlopp så det bara är att spola av. 

• AndreaBD

Robotdammsugare har sina begränsningar. Om man  plockar bort allt och inte har små vrån där den inte kommer in - visst. Men annars kan det vara smidigare att ta den vanliga dammsugaren. Om du bara vill få bort det grova (torra saker) är det bra. Jag brukar ta i ett rum i taget och ofta blir det bara i ett rum. Det tar ju lite tid också, ofta får man köra två gånger. 

Själv har jag också alltid kört med att städa en gång i veckan ordentligt. Om man har små barn eller djur kan man ju behöva sopa eller dammsuga nån gång under veckan på vissa utrymmen. 

Ett tips är: Sopa inte, dammsug allt. I alla fall när du städar allt en gång i veckan. 

• Fliselisan

Vi har en handdammsugare som står intet hörn i köket, helt suveränt. Tar några få minuter att suga upp smulor etc, ibland tar jag hela köksgolvet också. Barnen tycker den är rolig och brukar hjälpa till också.

Vi har stor hall, som är med klinkergolv de första 2 meterna och sen trägolv resten. Där går gränsen för att gå in med skor. Blir såklart mycket grus och annat vintertid men accepterar att det ser ut så där i hallen, annars skulle man ju få dammsuga varje dag.

Vi har också snart bebis igen, och kommer ha vagnen i hallen. Ska leta efter ett stort "underlägg" att ställa den på så snö och slask rinner av och stannar där. Tänker mig typ ett som finns på Ikea att ha under skrivbordsstolen eller matplatsen. Tror även Biltema kan ha något liknande.

• Mandel

Jag har en torrmopp i köket som jag drar runt med för att samla upp smulor så de inte far med vidare i huset. Använder den dagligen.
    Går även bra att köra med dörrmattor mellan olika rum så fastnar en del där.

Vardagsentrén sopas/moppas den med några gånger under en vecka och så är det som sagt dörrmattor mellan rummen så att gruset - har även kattlådor, stannar i de rum det ska vara och inte följa med till våra sängar.

Nu sover vi visserligen på övervåningen, men på övervåningen är det bara dammråttor som anfaller och inga smulor eller grus mer än om katterna varit blöta om tassarna när de grävt i kattlådan och sedan går raka vägen upp...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Inga bekymmer

Om du har garage så ställ vagnen där istället eller har du uterum, ställ den där. Vi har alltid dammsugaren framme i ett hörn i vardagsrummet, undantag om vi har kalas eller gäster, då kan vi gömma den. Hallen och köket tar 5?10 min att dammsuga när man har den framme och kan göras när maten är i ugnen tex. Tänker att det är hall och kök som blir smutsigt fort så om man snabbstädar där ofta så räcker det att dammsuga resten 1 gång/v. Vi har dock rätt stort hus och jag funderar på att införskaffa en robotdammsugare men svårt att veta vilken som är bra och om den kommer tillgodose kravet på rena golv. Väntar tredje barnet i v 25 och börjar tycka det är jobbigt att dammsuga allt under sängar och så med magen som börjar bli stor. Sen vore det skönt även när bebis är här. Min man är tyvärr rätt värdelös på dammsugning.

I övrigt så har jag köpt städservetter till badrummet för att kunna hålla handfatet lite fräscht emellan städningarna. Jag gillar eg när allt städas på en gång, dvs dammsuger överallt, dammar, städar badrum och skurar, men om det är svårt att få tiden att räcka kan det ju va lättare att städa lite då och då. Damma tex under reklampaus på ett tv-program. I övrigt har jag nog inte så bra tips.

Svar på tråden Städtips önskas