• Janne37

Är 37,8 Grader feber?

Hej! Jag brukar normalt ha 36 grader på morgonen och 36,5 på kvällen.
    Nu så har jag 37,8 grader och jag känner mig lite hängig och jag undrar om jag har feber? Jag gick in och läste på 1177 och så här stod det :
    "Den normala kroppstemperaturen hos vuxna varierar från person till person, men brukar ligga mellan 36 och 37,8 grader. Temperaturer på 38 grader och högre räknas som feber." Så har jag feber eller inte? 

• Svar på tråden Är 37,8 Grader feber?
  • carlssonanna

Känner du dig dålig och brukar ha runt 36 så här du nog lite feber nu. Sen är inte termometer så exakta.

• EpicNurse

Nej det räknas inte som feber. Men man kan känna av den ökade tempen och må dåligt ändå!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Janne37
    EpicNurse skrev 2018-02-04 11:35:25 följande:

Nej det räknas inte som feber. Men man kan känna av den ökade tempen och må dåligt ändå!

Okej tack då vet jag
  • Anonym (L)

Jag brukar kalla det förhöjd temperatur och tyder på att du håller på att bli sjuk. Är man lågtempad så känner man sig febrig vid den tempen.

• Bunny on speed

Tycker det är konstigt om höjning 0.2 dvs från 37.8 till 38 är feber men inte en grads höjning från 36.8 till 37.8.

Bunnies, it must be bunnies!
  • EpicNurse
    Bunny on speed skrev 2018-02-04 12:08:50 följande:

Tycker det är konstigt om höjning 0.2 dvs från 37.8 till 38 är feber men inte en grads höjning från 36.8 till 37.8.

Men det handlar ju om immunförsvarets och cellernas förmåga att arbeta. Den påverkas inte nämnvärt vid förändringen från 36,5 till 37,5, utan när det blir varmare; feber.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (L)
    EpicNurse skrev 2018-02-04 12:23:24 följande:

Men det handlar ju om immunförsvarets och cellernas förmåga att arbeta. Den påverkas inte nämnvärt vid förändringen från 36,5 till 37,5, utan när det blir varmare; feber.

Fast ibland kan man läsa att det finns en tumregel som säger att om tempen stigit 1 grad och man känner sig dålig så är det feber.
  • Anonym (feb)

Jag räknar 37.7 som gränsen och efter det har man feber. Men det är en så svag feber och gör inte riktigt någon skillnad vad man kallar det. Man mår ju som man mår oavsett.

• Anonym (Haha)
    Anonym (feb) skrev 2018-02-04 12:38:12 följande:

Jag räknar 37.7 som gränsen och efter det har man feber. Men det är en så svag feber och gör inte riktigt någon skillnad vad man kallar det. Man mår ju som man mår oavsett.

Haha Vadå ?du räknar?? Feber är feber! Man är subfebril om man har 37,7-37,9. Sen har man feber.
Svar på tråden Är 37,8 Grader feber?