• Janne37

Är 37,8 Grader feber?

Hej! Jag brukar normalt ha 36 grader på morgonen och 36,5 på kvällen.
    Nu så har jag 37,8 grader och jag känner mig lite hängig och jag undrar om jag har feber? Jag gick in och läste på 1177 och så här stod det :
    "Den normala kroppstemperaturen hos vuxna varierar från person till person, men brukar ligga mellan 36 och 37,8 grader. Temperaturer på 38 grader och högre räknas som feber." Så har jag feber eller inte? 

• Svar på tråden Är 37,8 Grader feber?
  • Anonym (feb)
    Anonym (Väx upp) skrev 2018-02-04 14:40:19 följande:
    Brukar hålla på såhär när du inte har några argument? Haha moget
    Nu avviker du från att fokusera på andningen. Sådär kommer du aldrig bli lugn. Andningen är viktig. In... och ut.. in... och ut igen.
  • Anonym (sanna)
    Bunny on speed skrev 2018-02-04 12:08:50 följande:

Tycker det är konstigt om höjning 0.2 dvs från 37.8 till 38 är feber men inte en grads höjning från 36.8 till 37.8.

Jag är en lite yngre sjuksköterska än de flesta andra som hänger här på familjeliv har jag förstått, och under min utbildning fick vi lära oss att om patientens normala temperatur är känd så är feber 1 grad över det, men om normaltemperaturen är okänd så räknas det vid 38 grader. Det betyder till exempel att jag har feber vid 38.5 grader, och då känner jag mig ganska hängig, och min sambo har feber redan vid 37.1 och är då ganska hängig. När min sambo är uppe i min normalteperatur så är hon inte längre riktigt arbetsför och vid 38 grader så är hon riktigt dålig. Så jag håller med, det är riktigt knäppt att en del kallar 0.5 graders höjning för feber, men 1.5 är det inte.
  • EpicNurse
    Anonym (sanna) skrev 2018-02-04 15:10:49 följande:

Jag är en lite yngre sjuksköterska än de flesta andra som hänger här på familjeliv har jag förstått, och under min utbildning fick vi lära oss att om patientens normala temperatur är känd så är feber 1 grad över det, men om normaltemperaturen är okänd så räknas det vid 38 grader. Det betyder till exempel att jag har feber vid 38.5 grader, och då känner jag mig ganska hängig, och min sambo har feber redan vid 37.1 och är då ganska hängig. När min sambo är uppe i min normalteperatur så är hon inte längre riktigt arbetsför och vid 38 grader så är hon riktigt dålig. Så jag håller med, det är riktigt knäppt att en del kallar 0.5 graders höjning för feber, men 1.5 är det inte.

Mja. Det är verkligen sanning med modifikation. Jag, som de flesta, ligger runt 36,6 normalt, och har verkligen inte feber eller känsla av feber vid 37,6 utan knappt förrän vid ca 38,0.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (sanna)
    EpicNurse skrev 2018-02-04 15:53:37 följande:
    Mja. Det är verkligen sanning med modifikation. Jag, som de flesta, ligger runt 36,6 normalt, och har verkligen inte feber eller känsla av feber vid 37,6 utan knappt förrän vid ca 38,0.
    Fast folk är ju olika, vilket är orsaken till att att vi fick veta ordentligt att man aldrig ska avfärda under 38 som inte feber. 
  • Janne37
    EpicNurse skrev 2018-02-04 14:40:56 följande:
    Absolut. Krya på dig!
    Tack så mycket!  39,1 har jag nu. 
  • Anonym (Väx upp)
    Anonym (sanna) skrev 2018-02-04 16:28:45 följande:

Fast folk är ju olika, vilket är orsaken till att att vi fick veta ordentligt att man aldrig ska avfärda under 38 som inte feber. 

Men det är ju ändå inte feber?! Man kan absolut dåligt, och det kan vara tecken på infektion, men det är inte feber.
  • Anonym (sanna)
    Anonym (Väx upp) skrev 2018-02-04 16:55:57 följande:
    Men det är ju ändå inte feber?! Man kan absolut dåligt, och det kan vara tecken på infektion, men det är inte feber.
    Jo, enligt min professor är det det om man har lägre normaltemperatur.
  • Anonym (Väx upp)
    Anonym (sanna) skrev 2018-02-04 17:09:49 följande:

Jo, enligt min professor är det det om man har lägre normaltemperatur.

Märkligt. Testen av den medicinska världen säger annorlunda.
  • Anonym (sanna)
    Anonym (Väx upp) skrev 2018-02-04 17:15:30 följande:
    Märkligt. Testen av den medicinska världen säger annorlunda.
    Det är nog så att det håller på att ske en kunskapsskiftning. Det är nytt att se feber så här. men det går igen i alla länder där jag har vänner som är relativt nyexade.
  • stor grön drake
    EpicNurse skrev 2018-02-04 15:53:37 följande:

Min normaltemp är 35,5-35,7. Jag mår som ett as vid 37 och är inte i skick att köra bil vid 37,5. Som tur är har jag inte haft över 38 mer än en handfull gånger i mitt liv, men det räcker. Kommer knappt ur sängen.och är helt borta.
  • Anonym (L)
    Anonym (sanna) skrev 2018-02-04 15:10:49 följande:

Detta är min kunskap också och det står som info på vissa vårdsidor också. Själv är jag lågtempad ochnör riktigt dålig över 37.5 så jag skulle kalka det att jag hade feber då. Tror som du att fe sker ett kunskapsskifte kring detta.
  • Anonym (L)

Jösses så jag stavar illa, haha!

• Anonym (CAMILLA)
    Janne37 skrev 2018-02-04 11:24:24 följande:

Hej! Jag brukar normalt ha 36 grader på morgonen och 36,5 på kvällen.
    Nu så har jag 37,8 grader och jag känner mig lite hängig och jag undrar om jag har feber? Jag gick in och läste på 1177 och så här stod det :
    "Den normala kroppstemperaturen hos vuxna varierar från person till person, men brukar ligga mellan 36 och 37,8 grader. Temperaturer på 38 grader och högre räknas som feber." Så har jag feber eller inte? 

Beror på hur din kropp är

Min normala temp är 35,8, hade jag haft 37,8 hade det varit feber

Men under sommaren i ett varmt rum stiger min temp till 36,0

Min gravidtemp är 36.4 så även där hade 37,8 varit svag feber

Vid feber är man TRÖTT ! Jätte!
    Min pappa jobbade i vården, han sa alltid ÄT GLASS när du har feber.
    Det funkar jättebra
  • Anonym (CAMILLA)
    Janne37 skrev 2018-02-04 16:39:21 följande:
    Tack så mycket!  39,1 har jag nu. 
    woow
    FEBER!
Svar på tråden Är 37,8 Grader feber?