• Anonym (ofrivillig tittare)

Vem tittar på skiten?

Har varit inlagd på sjukhus en tid och då kommit i ofrivillig kontakt med diverse dokusåpor. Jag hamnade i ett rum där det redan låg en kvinna i 30-årsåldern. Hon var trevlig och lättsam, riktigt gullig.

Jag ser gärna på TV när jag har tid och då helst dokumentärer. Så kallade dokusåpor har jag aldrig tidigare sett. Min rumskamrat hade en helt annan smak. Eftersom jag inte följer något särskilt program lät jag henne välja program.

Då jag var sängbunden de första dagarna blev det att jag också tittade på hennes program och jag måste säga att jag häpnade. Det var några olika program och jag minns inte namnen. Jo, ett hette Farmen. Herregud! vilket skit rent ut sagt.

Vad jag kan förstå så handlar det alltså om att mobba ut varandra och bete sig sämre än de andra deltagarna. Det var helt klart något av det sämsta jag sett.

Nu är jag ju tack och lov hemma igen och väljer tillsammans med maken vilka program vi ska titta på men jag kan ändå inte låta bli att undra vem som ser på sådana program som Farmen och annat.

Vad jag har förstått har många av dessa program gått i flera säsonger så någon måste ju titta på dem. Jag undrar också vad man som tittare får ut av dem. Själv fick jag inget utbyte av att se detta men det måste ju finnas andra som faktiskt tycker att detta är värt att lägga tid på, men vem?

• Svar på tråden Vem tittar på skiten?
  • Pope Joan II
    Anonym (ofrivillig tittare) skrev 2018-02-04 12:41:00 följande:

Har varit inlagd på sjukhus en tid och då kommit i ofrivillig kontakt med diverse dokusåpor. Jag hamnade i ett rum där det redan låg en kvinna i 30-årsåldern. Hon var trevlig och lättsam, riktigt gullig.

Jag ser gärna på TV när jag har tid och då helst dokumentärer. Så kallade dokusåpor har jag aldrig tidigare sett. Min rumskamrat hade en helt annan smak. Eftersom jag inte följer något särskilt program lät jag henne välja program.

Då jag var sängbunden de första dagarna blev det att jag också tittade på hennes program och jag måste säga att jag häpnade. Det var några olika program och jag minns inte namnen. Jo, ett hette Farmen. Herregud! vilket skit rent ut sagt.

Vad jag kan förstå så handlar det alltså om att mobba ut varandra och bete sig sämre än de andra deltagarna. Det var helt klart något av det sämsta jag sett.

Nu är jag ju tack och lov hemma igen och väljer tillsammans med maken vilka program vi ska titta på men jag kan ändå inte låta bli att undra vem som ser på sådana program som Farmen och annat.

Vad jag har förstått har många av dessa program gått i flera säsonger så någon måste ju titta på dem. Jag undrar också vad man som tittare får ut av dem. Själv fick jag inget utbyte av att se detta men det måste ju finnas andra som faktiskt tycker att detta är värt att lägga tid på, men vem?

Vad då "vem tittar"? Du vet ju vem. En trevlig, lättsam, riktigt gullig kvinna i 30-årsåldern.
  • Anonym (En annan trevlig lättsam 30årig kvinna)

Jag tittar också. Inte just på farmen men paradiset hotel, survivor, master chef etc :) Tycker det är intressant med gruppsykologi och hur folk beter sig/kan bete sig i grupp. Tycker också det är spännande med tex Zimbardos studie etc.

• Anonym (ofrivillig tittare)
    Pope Joan II skrev 2018-02-04 12:43:59 följande:
    Vad då "vem tittar"? Du vet ju vem. En trevlig, lättsam, riktigt gullig kvinna i 30-årsåldern.
    Jovisst, men det måste ju vara en hel del andra. Jag har svårt att tänka mig att det produceras säsong efter säsong av program med en handfull tittare.
  • Anonym (sss)

Håller med TS. Det finns så många skitprogram ärligt talat. Det handlar mycket om att tota ihop så motsatta personer som möjligt för att det ska uppstå dramatik och "bra tv". Jag gillar relationsprogram, absolut, men inte typen som Farmen. 

Kan dock se program som typen "tro och och kärlek". Det är liksom lite mer stil på det och lite mer kvalitet. 

• mockingbird

Jag följer farmen, bra tidsfördriv.

Varför jag tittar på det? Jag kan helt enkelt inte sluta hänföras över hur totalt urbota korkade människor som faktiskt existerar.

Oftast retar jag mig så mycket på dom så jag vet inte hur jag står ut med att kolla på dom.

Men i år är farmen faktiskt sämre än tidigare år.

Förr hade dom helt vanliga Svenssons med, nu ska det vara som i alla andra program, någon snygg och sexig bimbo, en hunk, en skrikkärring, en översittare osv...några som har sex, någon som visar sig Naken osv osv

mycket dåligt

• annabellelee

De gånger jag varit sängliggande har jag också häpnat över mängden dålig tv. Som tur är jag sällan så sjuk.

Men å andra sidan behöver de flesta någon slags ventil där man bara slötittar trots att man vet att det knappast är någon skyhög kvalitet på det man konsumerar. Vissa tittar på Farmen, andra spelar Candy Crush. Själv slösurfar jag ( och tydligen du också ts!) på FL trots att jag borde göra annat. Det är avkopplande.

Och eftersom jag sitter här och fördriver tiden på FL känner jag inte riktigt att jag kan förfasa mig över bristen på intellektuell resning hos alla såpa-tittare...

• lövet2

Jag tittar på Farmen. Har sett de flesta säsonger. Vad får jag nu ut av det?
    Jo, framförallt kunskap. Jag tycker det är jätteintressant med när de bakar knäckebröd, gör smör från grunden, slaktar och styckar grisar osv. Eftersom ingen just kan något från början, så visar de och förklarar mycket.
    Intriger och skit kan jag gärna vara utan, men jag brukar alltid bli glatt överraskad av någon deltagare. Kanske någon stadsbo som aldrig varit i kontakt med den verkliga världen, och som faktiskt tar till sig och lär sig en massa på Farmen.

• vallakra
    annabellelee skrev 2018-02-04 13:42:35 följande:

De gånger jag varit sängliggande har jag också häpnat över mängden dålig tv. Som tur är jag sällan så sjuk.

Men å andra sidan behöver de flesta någon slags ventil där man bara slötittar trots att man vet att det knappast är någon skyhög kvalitet på det man konsumerar. Vissa tittar på Farmen, andra spelar Candy Crush. Själv slösurfar jag ( och tydligen du också ts!) på FL trots att jag borde göra annat. Det är avkopplande.

Och eftersom jag sitter här och fördriver tiden på FL känner jag inte riktigt att jag kan förfasa mig över bristen på intellektuell resning hos alla såpa-tittare...

Haha, det har du förstås rätt iSkrattande
  • Anonym (Hm)
    lövet2 skrev 2018-02-04 14:07:51 följande:
    Jo, framförallt kunskap. Jag tycker det är jätteintressant med när de bakar knäckebröd, gör smör från grunden, slaktar och styckar grisar osv. Eftersom ingen just kan något från början, så visar de och förklarar mycket.
    Intriger och skit kan jag gärna vara utan, men jag brukar alltid bli glatt överraskad av någon deltagare. Kanske någon stadsbo som aldrig varit i kontakt med den verkliga världen, och som faktiskt tar till sig och lär sig en massa på Farmen.
    Samma här
  • lövet2
    Jo just ja, i år har jag lyckats lura min äldsta dotter att se den också. Hon är fullt normal med heltidsjobb på bibliotek.
  • Anonym (En annan trevlig lättsam 30årig kvinna)

Har aldrig sett just farmen men lät ju spännande. Finns det någon säsong som är extra bra om man skulle ta en titt på den? Jag såg en reklam för nyaste och det såg inte så kul ut med jobbiga deltagare etc

• Kasperina

Jag brukar se Masterchef och liknande program, i övrigt ser jag nästan bara på Netflix just för att det är så mycket usla program på TV.
    Jag är också chockad och lite äcklad över att alla dessa "bete dig som ett miffo"-serier tycks ha stabila tittarsiffror.
    Jag är inte så förtjust i dokumentärer heller, ser helst på deckare, scifi och någon enstaka fantasy

• Anonym (?)

Kunskap? Hmmmm.

Titta på Mandelmanns istället! ;)
  • Rumpelstiltskins

Jag tittar nästan uteslutande på ID (Investigation Discovery) eftersom att jag intresserar mig av brott och straff och inte minst mord. Jag följer alla mordutredningar i Sverige, läser förundersökningsprotokoll och domar och folk undrar hur jag klarar av det.

Just nu läser jag förundersökningen om terrordåden på drottninggatan. Jag sitter ju och gråter framför mängder av förhör, ibland mår jag illa om förundersökningen innehåller bilder av sargade kroppar, ibland styckade sådana, men intresset tar över och jag kan inte låta bli.

Som sagt, folk undrar hur jag kan se sådant där, vad det är som gör att elände fångar mitt intresse. Jag kan bara svara att det är så det är, jag tycker det är intressant och har alltid gjort.

Jag följde dokusåpor förr men inte längre. Kan däremot förundras över människor som tycker det är intressant att glo på typ Ullared, Böda Camping, Färjan, Parnevik och Hollywoodfruar. För mig är det så mycket skäms TV att jag snabbt måste byta kanal om det råkar dyka upp under bläddringen.

Men eftersom att programmen fortsätter sändas (nåväl, de flesta av dem) så antar jag att folk tittar och jag lägger mig inte i varför. Vi är funtade olika helt enkelt. Så länge jag har en kanal med TV-program som passar mitt önskemål så är jag nöjd.

• Anonym (Jonny)

Du behöver inte undra nåt. Man tycker olika. Jag kollar på Farmen och det är det många som gör. Så sluta att se ner på de som inte tycker som du!!

• Anonym (lköjhu)

En del tittar för att det är skönt för dem att se andra som beter sig sämre än de själva, verkar mer korkade osv. De får förfasa sig lite över en del, känna med en del, gilla någon, starkt ogilla en annan och gotta sig lite i andras liv för att glömma sitt eget en stund. Om många på deras jobb också tittar finns ett givet samtalsämne dagen efter där de flesta dessutom tycker precis lika som du själv om de olika deltagarna eftersom tv vinklar det så. 

Inte sällan vinklar de det sen lite så att den 'alla' har tyckt illa om får visa sig lite svag och denne har ofta haft det tufft i livet bla bla bla så man kan ju förstå att personen är som den är.  

• Zarch

Personligen blir jag lite trött på folk som är pretentiösa i sin tv-smak, eller givetvis kan man vara det men då kan man knipa igen brödlådan.

Det är rätt korkat att tro att en person som kikar på Farmen varje söndag skulle vara helt bakom flötet, säger ju mer om den "bajsnödiga" isåfall, dessutom resonerar du TS lite som en frikyrklig och det har jag personligen svårt för. Man kan faktiskt blanda högt och lågt och ändå vara en någorlunda kultiverad person.

• Anonym (Hm)
    Zarch skrev 2018-02-05 13:04:06 följande:
    Personligen blir jag lite trött på folk som är pretentiösa i sin tv-smak, eller givetvis kan man vara det men då kan man knipa igen brödlådan. Det är rätt korkat att tro att en person som kikar på Farmen varje söndag skulle vara helt bakom flötet, säger ju mer om den "bajsnödiga" isåfall, dessutom resonerar du TS lite som en frikyrklig och det har jag personligen svårt för. Man kan faktiskt blanda högt och lågt och ändå vara en någorlunda kultiverad person.
    Håller med till 100%
Svar på tråden Vem tittar på skiten?